zoeken
   




Kabouters...waar zijn jullie? 24.10.2022

Deze morgen zijn we begonnen met een gesprekje over het voorbije weekend en mocht Lauranne ook verslag uitbrengen van haar belevenissen met Jules. Daarna splitsten we ons in 2 groepen. Bij mij maakten ze kennis met een matrix en bij juf Hyacinta waren het opdrachten met de iPad. In de namiddag hadden we opeens een groot probleem. 1 van onze kabouters was verdrietig want hij was 3 vriendjes kwijt. Gelukkig wilde iedereen helpen zoeken. Hoe konden we ze vinden? De kabouter had foto's getrokken van de plaatsen waar hij hen het laatst hadden gezien. Wij moesten die plaatsen zoeken op onze school en kijken of de kabouters daar effectief waren. Gelukkig hebben we ze alle 3 terug gevonden en om af te sluiten, zongen we allemaal het liedje : op een rode paddestoel.


 
Egeltje prik21.10.2022

We zijn vandaag begonnen met vertellen en daarna was de opdracht : kleef de juiste helften bij elkaar. Ik vertelde vandaag ook een verhaaltje van een egeltje in de regen... Daarna kregen we een heel speciale opdracht : maak van je vriend ook een egeltje door wasknijpers op zijn of haar rug te steken...en prikken dat ze deden. Ze vonden het wel fijn om te doen en ze wilden zelf zeker ook allemaal eens de egel zijn. We deden ook nog een lottospel waarbij ze de verstopte figuren op de juiste plaats moesten leggen. Goed kijken was de boodschap.


 
Blaadjes, blaadjes, overal blaadjes... 20.10.2022

Deze morgen zijn we er eindelijk aan gekomen : afdrukken nemen van de blaadjes... Wat vonden ze het fijn om verschillende afdrukken te maken van de blaadjes. Jullie hadden voor zo'n leuk assortiment gezorgd dat het één groot feest was voor de kids. De ene schilderde alle kleuren door elkaar en drukte de blaadjes kriskras door elkaar en kreeg er maar niet genoeg van, de ander drukte alle blaadjes mooi naast elkaar af en vond het super om al de verschillende soorten te zien, nog een ander vond dat er na 2 afdrukken al genoeg opstond...grappig om te zien hoe ze allemaal verschillend omgaan met dezelfde opdracht.


 
filmpje de herfstboom19.10.2022

lk filmde een stukje van hun krullenbolactiviteit. Als jullie zin hebben kan je het filmpje samen eens met je kleuter bekijken.  
 
krullenbol de herfstboom19.10.2022

Vandaag draaide alles rond krullenbol : de herfstboom. Eerst deden we dit klassikaal als bewegingsmoment en daarna gingen we krullenbollen op papier. We legden ook nog ontbrekende puzzelstukken juist op de grote plaat en we amuseerden ons nog met buizen en de noten. Probeer de noten in de bak te krijgen maar je blijft staan op je bank. Kwestie van zelf te ontdekken hoe je je buis moet houden zodat de noot in de bak terecht komt. Je had hun snoetje moeten zien als dit lukte. Zalig gewoon!!!


 
Kabouters, kabouters en nog eens kabouters... 18.10.2022

Deze morgen stonden er in onze kring allemaal noten en dobbelstenen. We mochten gooien met de dobbelsteen en moesten evenveel noten in de pot steken als er ogen waren op de dobbelsteen. De opdracht die we daarna kregen was een blad met paddenstoelen op en bij iedere paddenstoel stonden kabouters. We moesten evenveel stippen kleven op de hoed van de paddenstoel als er kabouters waren. We kleefden vandaag ook de logische volgorde van ons liedje : op een rode paddenstoel op. De juf vertelde het verhaal van Lou in het bos en de dag sloten we af met buizen, bekkentjes en verschillende noten. We hebben ons zekers niet verveeld.


 
Klein naar groot17.10.2022

Deze morgen stonden er een hele boel kabouters en paddenstoelen in de kring. Géén enkele was even groot. Spelenderwijs leerden we zo de begrippen : kleinste, grootste, kleiner dan en groter dan. De opdracht was zet de kabouters van klein naar groot en daarna de paddenstoelen Eerst deden we dit met het concrete materiaal, daarna samen op papier en daarna mocht iedereen het alleen proberen. We leerden ook dat de er kabouters waren van hout, de andere van steen, eentje van plastiek en ook nog één uit stof... De juf vertelde ook een interactief verhaaltje van een uil in het kabouterbos. Bij juf Hyacinta was het spelen en werken op de iPad, waaronder ook opdrachten rond het verhaaltje : mama kwijt. In de namiddag kwamen de ruimtelijke begrippen aan bod : zet je kabouter op, onder naast...de paddenstoel. De dag sloten we af met het dingdong huisje en het verhaaltje Mama kwijt via fundels op het grote scherm.


 
Klein naar groot17.10.2022

Deze morgen stonden er een hele boel kabouters en paddenstoelen in de kring. Géén enkele was even groot. Spelenderwijs leerden we zo de begrippen : kleinste, grootste, kleiner dan en groter dan. De opdracht was zet de kabouters van klein naar groot en daarna de paddenstoelen Eerst deden we dit met het concrete materiaal, daarna samen op papier en daarna mocht iedereen het alleen proberen. De juf vertelde ook een interactief verhaaltje van een uil in het kabouterbos. Bij juf Hyacinta was het spelen en werken op de iPad, waaronder ook opdrachten rond het verhaaltje : mama kwijt. In de namiddag kwamen de ruimtelijke begrippen aan bod : zet je kabouter op, onder naast...de paddenstoel. De dag sloten we af met het dingdong huisje en het verhaaltje Mama kwijt via fundels op het grote scherm.
Geen foto's gevonden ...
 
Bosmaterialen14.10.2022

Vandaag vertelde ik het verhaaltje van Jan en zijn nieuwe laarzen. Het was een echt doe-verhaaltje want alles wat Jan kon hebben wij ook gedaan. Daarna was het tijd om te sorteren. Ze kregen een blad met daarop kabouters (dezelfde waarmee ze het echte bosmateriaal sorteren). In de muts van de kabouter staat wat hij het leukst vindt. We kregen een potje met verschillende papiertjes en die moesten we dan juist opkleven. Daarna was het ontdekken geblazen in de verschillende kabouterhoekjes. Ze waren allen bezig en amuseerden zich. Ook hier leren ze veel van...


 
In de ban van kabouters13.10.2022

Gisteren mocht iedereen zijn eigen paddenstoel schilderen en de witte stippen uit crêpepapier draaien om deze vandaag dan op de hoed van hun paddenstoel te kleven. Wat hoort er bij een 🍄? Idd een kabouter. De kids kregen allemaal een kleine kabouter + een grote gekleurde kabouter. De opdracht luidde : kleur jouw kabouter hetzelfde als die grote. In ons themahoekje zijn er ondertussen nog, dankzij juf Lies van de 🐸klas, een aantal grote kabouters bijgekomen en dankzij juf Bieke van de andere 🐸klas is ons poppenhuis veranderd in een echt kabouterhuis. Cool hoor! Ook in onze zandbak kunnen we nu notentaarten en andere kabouterlekkernijen maken
Moest er iemand nog toevallig spinnen en kleine kabouters (dwergen) liggen hebben dan mogen ze gerust meegebracht worden om mee te spelen in de zandbak, dan kunnen we daar ook een kabouterdorp in maken. We vinden het een zalig thema om te doen. De grote spinnen vinden ze ook de max. Ik vertelde vandaag ook een verhaaltje van beertje Olivier die een blaadje achterna ging en daardoor verdwaald was in het bos en héél hard moest wenen. Om zijn mama en papa terug te vinden moest hij heel hard brullen zodat zijn mama en papa dat zouden horen en konden terug brullen. Zo kon hij afgaan op het gebrul van zijn papa. Ze mochten allen mee brullen en je kan het al raden : ze vonden dat fantastisch om te doen. Tussendoor speelden we ook met het liedje van Marylin de dikke spin dat jaar na jaar een echte hit is in de klas. Ik heb het vandaag meerdere keren horen weerklinken.


 
pag.

1

 

2

 ...

3

... 

4

 

5

 

6

 

7

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!