zoeken
   




spuiten, spuiten...wat een fun20.01.2020
wat hadden wij een pret vandaag. eerst waren we wel een beetje verdrietig want onze Jules is ziek, gelukkig kunnen wij hem in de doktershoek vlug terug beter maken. is hij tegen woensdag nog niet beter, dan zullen we toch wel de dokter zelf moeten bellen. we duimen.... de juf had 2 tafels omgekeerd en daar overal plastiek rond gehangen. in het midden hing een wit laken dat wij mochten versieren. hoe deden we dit : wel met spuiten en verf. op de bank stonden verschillende potten met verf, wij moesten onze spuit vullen met verf en deze op het doek gaan spuiten. pret verzekerd. het was wel niet voor iedereen evident want een spuit vullen is niet zo gemakkelijk, maar, van proberen kan je leren....ons versierde laken ligt nu in de doktershoek en onze Jules ligt er mooi onder te slapen. bij juf Hyacinta pasten we de 1-1 relatie toe want in ieder hokje moesten we een wit vierkantje kleven en zo kreeg onze dokter zijn eigen schort terug.
in dit filmpje krijg je er een gedacht van hoe het er aan toe ging. toen ik mijn tafels terug opruimde ontdekte ik een zwembad onder de plastiek en onder en achter de tafel. de kinderen hebben ervan genoten en hebben ook heel veel bijgeleerd. nl een spuit leren vullen, ze ontdekten ook dat hoe harder je duwde hoe verder je kon spuiten en ze ontdekten ook dat het effect als je ver van het doek staat anders is dan als je er dichtbij staat.
 
Hoe maak ik schuim17.01.2020
Vandaag was het spelenderwijs ontdekken : hoe maak ik schuim. Eerst kregen ze een bekken met water en ze mochten eraan beginnen maar nogal vlug zeiden ze dat gaat niet, we hebben zeep nodig. Eenmaal zeep begon de pret, natuurlijk gaat dat met je handen maar dat was toch niet zo'n succes. Op de bank lagen voorwerpen die ze konden gebruiken : sponsjes, stokjes, vorken, kloppers,... Ze ontdekten voor zichzelf wat het vlugst ging...en dan had je hun ogen moeten zien toen ik er de mixer in stopte. Eerst gebeurde er niet veel, want wist de juf veel dat je dat in een stopcontact moet stoppen, gelukkig had ik goeie helpers. Eenmaal ze allen veel schuim hadden begon het spelen ermee. Pret verzekerd! Dus niet verschieten als ze de volgende keer een klopper, vork of spons vragen voor in het bad. Je bent gewaarschuwd. Het gesprekje achteraf was heel verrijkend en ze konden er maar niet over zwijgen. Na de speeltijd was het dan terug tijd om spelletjes te spelen met het 6de leerjaar. Ook dit is keer op keer een schot in de roos voor de kinderen.
 
Jules tekenen16.01.2020
we zijn begonnen met een washandje en het liedje van krullenbol : wassen, wassen...en zo leerden we spelenderwijs alle lichaamsdelen, daarna deden we dit ook met rijmwoorden en moesten ze zo raden welke lichaamsdelen ik wilde dat zij wasten. vorige week tekende iedereen zichzelf en dit helemaal alleen, maar vandaag hebben we Jules eens héél sterk begeleid getekend. als ze de volgende keer zichzelf tekenen zullen ze hier iets kunnen van meenemen...
 
mijn gezicht15.01.2020
vandaag stond ons gezicht in de kijker. waarvoor dient alles : ogen, oren, mond, neus...wat gebeurt er als je oren en ogen dicht zijn...kortom dat hebben we samen in een gesprekje ontdekt. daarna deden we krullenbol aan de tafel met scheerschuim. op het liedje wassen wassen mochten ze het scheerschuim open wrijven en daarna was het liedje van mijn gezicht aan de beurt en stap voor stap zongen ze wat we moesten doen. de kids vonden het super tof, ik vermoed dat jullie het wel geroken en gezien zullen hebben aan de kledij. het grote voordeel is : het maakt geen vlekken en ze vinden het keer op keer fantastisch en ze verwoorden dat ook zelf. de ene is al toe aan vormgeving, de andere zit nog volop in de beleving van het ontdekken hoe leuk het scheerschuim wel is en wat er allemaal gebeurt als je het open wrijft of erin kriebel krabbelt...deze fase is minstens even belangrijk als het resultaat!!!!!! natuurlijk deden we dit niet met allen samen want dat zou nogal wat geven. de nevengroepen maakten haar met de plasticine, poetsen de tanden op het blad of mochten snippers knippen om in het zakje te stoppen.
 
Blotevoetenpad14.01.2020
Vandaag stonden onze voeten centraal en daarom mochten we in onze klas een blotevoetenpad volgen. Er zat een beetje van alles tussen en het mooie om te zien is dat als ze van iets twijfelen ze zich er vlug bij vanonder zouden muizen🐁🐁🐁. De kids vonden het in elk geval super tof en ik ontdekte dat er velen waren die keiveel kriebels hebben🙈ze zaten dan ook te schaterlachen🙉en hielden er bijna de slappe lach aan over. Van sommigen kon ik zelfs amper de voeten wassen en afdrogen. Daarna mocht iedereen zijn eigen kousen en schoenen terug aandoen en dat was voor sommigen hard labeur🤪. We maakten in de namiddag ook nog een puzzel van Jules en de dag sloten we af met stuiterballen. In de gang zongen we hoofd en schouders...en we gingen alsmaar vlugger,onze auto stond dan ook in grootste versnelling en de kids zeiden : dat was super leuk en juf Ann, jij bent een zotte doos.😁😉
 
Met mijn handen... 13.01.2020
We zijn gestart met ons nieuwe thema nl ons lichaam. Vandaag hebben we onze handen in de kijker gezet. Wat kan ik er allemaal mee doe. De kids mochten dingen voordoen en die deden we dan samen na. Ze waren heel creatief moet ik zeggen. Was leuk om te zien dat ze met zoveel leuke zaken afkwamen. We bekeken natuurlijk ook : wat mag ik er niet mee doen... Daarna kregen ze verschillende opdrachten : de wacht eens even kast met verschillende mandjes in waarin allerhande materialen zitten, ze mochten met een pincet balletjes halen uit de isemoschaaltjes (met gaatjes) en ze moesten met een doktersschaar of stokjes allerhande dopjes uit het water halen. Iedereen heeft ook zijn eigen handen geschilderd waar we dan samen een afdruk van maakten. Na de speeltijd zaten er 3 beren in de klas die koud hadden en de kids moesten de juiste kleren bij de juiste beer leggen. Jullie hebben massaal potjes en flessen verzameld (hele dikke merci hiervoor) zodat we er zowel de watertafel en zandtafel mee ingericht hebben en de kids vonden het super. Spelenderwijs ontdekken ze niet alleen inhouden maar leren ze ook uit wat iets is gemaakt en ze weten ook : oei, als de glazen flessen vallen, dan zijn ze stuk...dus,voorzichtig zijn is de boodschap... Morgen staan onze voeten in de kijker...
 
Knippen en scheuren11.01.2020
We mochten ons nu eens uitleven met schaar en papier : wie kan knippen, doorknippen, op een lijn knippen... We leerden ook hoe we we met onze knijpertjes moesten scheuren. We deden ook een dansje en mochten een telefoongesprek aangaan met juf Ann. Kortom het was weer een boeiende dag...spontaan maakten ze ook lange en korte slangen...gelukkig waren het geen echte🙉. We maakten ook proppen van onszelf waar we daarna met hartenlust mochten mee gooien. En op het einde doe je een prop open en dan was het raden : wie zat in de prop?! 
 
krullenbol rondje draaien08.01.2020
vandaag ging onze talentenjacht rond rondjes draaien. dit deden we eerst op muziek met grote bewegingen, daarna deden we het op muziek maar ditmaal op papier en we moesten rond een rondje tekenen, op het einde kregen we een blad met een paar rondjes op, daar moesten we over tekenen en op het einde tekenden we zelf rondjes op ons blad. géén paniek als je nog géén rondjes ziet bij je kleuter/peuter want dat hoeft ook nog niet (de kinderen hebben ook een verschillende leeftijd) maar van proberen kan je leren en oefening baart kunst. er plezier aan beleven is ook al een doel op zich. we bieden het de kinderen aan en wie er al aan toe is zal dit daarna spontaan ook verder kunnen gebruiken en de anderen zullen het spelenderwijs ook wel onder de knie krijgen. onze talenten liggen bij iedereen verschillend en dat is wat een klasgroep zo boeiend maakt. Louis leerde ons ook hoe we kunnen communiceren met niet-talige taal maar met smog-gebaren (zijn mama gebruikt deze bij haar kinderen in de klas), de kinderen deden deze spontaan mee en vertelden hier ook spontaan bij.
 
krullenbol rondje draaien08.01.2020
vandaag ging onze talentenjacht rond rondjes draaien. dit deden we eerst op muziek met grote bewegingen, daarna deden we het op muziek maar ditmaal op papier en we moesten rond een rondje tekenen, op het einde kregen we een blad met een paar rondjes op, daar moesten we over tekenen en op het einde tekenden we zelf rondjes op ons blad. Louis leerde ons ook hoe we kunnen communiceren met niet-talige taal maar met smog-gebaren (zijn mama gebruikt deze bij haar kinderen in de klas), de kinderen deden deze spontaan mee en vertelden hier ook spontaan bij.
Geen foto's gevonden ...
 
Bouwen naar voorbeeld07.01.2020
Vandaag mochten we bouwen naar een voorbeeld, voor de oudste was de opdracht dat ze een prent moesten namaken, de jongere moesten het bouwwerk van de juf namaken en de jongste bouwden een toren. We luisterden naar een verhaaltje van heksje Mimi en kregen daarbij allerhande vragen voorgeschoteld, we speelden met de begrippen klein en groot en sloten de dag af met lintjes en klassieke muziek. En we zongen samen uit volle borst : 'k zag 2 beren broodjes smeren
 
pag. ...

1

... 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!