zoeken
   




er zit muziek in...15.11.2018
we zijn vandaag begonnen met muziek maken, iedereen had een doos en we hebben er naar hartelust op gedrumd, eerst vrij drummen en daarna met opdrachten ahv van een groene en rode bol, ook nog stil en luid ahv groene bol die hoog in de lucht zat of laag bij de grond, ahv een verhaal dat het aan het regenen was...om het kort te vertellen, we hebben ons geamuseerd...we versierden ook de rug van onze kat en kregen een denkopracht : wat zit er in de doos : ze zagen een klein stukje en zij moesten dan het juiste voorwerp erbij kleven
na de speeltijd mochten we dan spelen in de zandbak die gevuld is met dozen, in de isemobak en in de dozentunnel. per 3 of 4 kregen ze dan bij mij een probleem voor geschoteld : in 2 dozen zaten ballen, knuffels en auto's en de kids werden in de dozen gezet en ze moesten alles van de ene doos naar de andere brengen maar ze mochten 
  1. niet uit de doos
  2. niet gooien met het speelgoed
  3. het niet gewoon aan elkaar geven
==> ze kregen wel 2 buizen van verschillende diktes en een houten plank en daar moesten ze het mee doen. eerst stonden ze een beetje verbaasd naar mij te kijken maar door ze een aantal gerichte vragen te stellen schoten ze in actie en als hun opdracht slaagde kon hun pret niet op.
























 














































wat zijn en blijven dozen toch super interessant speelgoed. de ontdekkingsmogelijkheden zijn oneindig en de kids vinden het allemaal fantastisch om te doen, wat staat er morgen op het programma???? de kids zijn ook steeds weer benieuwd...en...we kunnen nog heel veel kanten uit met de dozen...
 
dozen...dozen...we krijgen er niet genoeg van...14.11.2018
de kids hadden een doosje met deksel mee van thuis en vandaag hebben we er dan een meetactiviteit aan gekoppeld : geef iedere doos zijn eigen deksel terug en we deden dit met verschillende opdrachten. de laatste opdracht was een toren bouwen met alle dozen die niet omvalt en oeioeioei, dat wilde maar niet lukken want door schade en schande ondervonden ze dat hun toren na een 6-tal dozen al omviel en ze zeiden maar dit kan niet lukken. toen heb ik zelf eens een toren gemaakt en groot was hun verwondering dat hij bij mij wel bleef staan en ik alle dozen heb gebruikt. toen ik vroeg : hoe kan dat nu?, hadden ze wel door dat ik alle grote dozen onderaan heb geplaatst en de kleine en moeilijke dozen bovenaan. morgen krijgen ze een nieuwe kans, eens zien of ze de tactiek door hebben.
na de speeltijd was de opdracht : spitten van hun touw (voor aan hun eigen knutselwerk) maar ze mochten niet gewoon spitten, ze moesten een patroon volgen nl - o - o - o - en zo tot alles uit hun eigen doosje leeg was. moeilijk hoor maar oefening baart kunst...
de kids die niet aan het spitten waren mochten spelen in de "isemobak" waar ze dozen kunnen vullen en de inhoud kunnen vergelijken ; met de gewone (grote en kleine) dozen spelen ; de juiste deksels op de juiste potten plaatsen - de dozentunnel
























  
 

 
Probleemoplossend denken met dozen13.11.2018
dat is nogal eens een titel die kan tellen hé! wel, vandaag kregen wij allemaal opdrachten die we tot een goed einde moesten brengen, door 1 goed na te denken en 2 door samen te werken
de opdrachten waren :
  • we moeten van de ene kant van de gang naar de andere kant en we mogen geen enkele keer op de grond stappen ==> we hebben een lange trein gemaakt van dozen maar de moeilijkheid was : je moet er zelf kunnen in en uit stappen (sommige dachten dat ze benen als stelten hadden want ze zetten er dozen tussen van meer dan 1m hoog)
  • we willen gaan varen : ze kregen per 2 één doos en iedereen ging er direct samen in zitten, maar jah, zo ga je wel niet vooruit. gelukkig waren erbij die doorhadden dat de ene moest uitstappen om de andere te duwen
  • hele hoge toren bouwen en deze moest zeker groter zijn dan juf Ann, ten eerste : hoe maak ik mij toren stabiel, hoe krijg ik hem zo hoog?!
  • we zaten op de zee en moesten op het zand geraken maar we mochten niet in het water stappen en we hadden maar 6 dozen
  • zoek een doos waar we allemaal samen in kunnen maar, dan moet ze wel vol zitten en mag er niemand mee bij kunnen. eerst kropen ze in de hele grote doos, maar ze merkten dat ze nog veeeeel plaats over hadden, dus moesten ze op zoek naar een andere doos
super toch wat je allemaal kan met een simpele doos...
==> we hadden de voormiddag van ons leven en iedereen hielp waar hij kon (we deden dit wel in 2 groepen, de andere groep had een knipopdracht bij juf Hyacinta

DE FOTO'S ZIJN NU EN DAN EEN BEETJE SCHEMERACHTIG MAAR KIDS FOTOGRAFEREN DIE ZO ACTIEF BEZIG ZIJN IS GEEN LACHERTJE MET DE GSM, HET IS MEER EEN FEIT DAT JULLIE ERVAREN WAARMEE WE BEZIG WAREN!!!!
















































































MOEST SINTERKLAAS DIT ARTIKEL LEZEN, DAN HEBBEN WIJ VOOR HEM EEN GOUDEN TIP : DOZEN, DOZEN EN NOG EENS DOZEN...HET IS DE MAX....
Onze foto van ons dozenappartement is nog in de maak, we zouden graag hebben dat alle kids erin zitten maar momenteel hebben 2 zieke kleuters, hopelijk zijn ze vlug beter en kunnen ze ook nog samen met ons genieten van dit super leuke thema.
 
spelen met dozen12.11.2018
ons ontdekthema spelen met dozen zijn we vandaag gestart en we zijn er direct ingevlogen. in onze kring stond een grote doos en natuurlijk wilde iedereen weten wat erin zat en de boodschap was : kijk maar ! grappig om te zien wie het voortouw neemt, wie er gerust in is en de kat uit de boom kijkt... daarna mocht iedereen die een doos mee had vertellen welke doos ze  mee hadden, wat heeft erin gezeten, waarvan is ze gemaakt, is ze groot....maakt ze muziek....(we deden dit in 2 groepen). op het einde van deze activiteit moesten ze een grote toren bouwen en dit het liefst groter dan de juf...moeilijk hoor! we hebben ook allemaal een doosje geschilderd maar wat we daar gaan mee doen willen we nog niet verklappen. 
de juffen hebben in de namiddag ook een super leuke tunnel met verschillende uitgangen in elkaar geknutseld en we mochten er vandaag allemaal al een paar keer door kruipen en dat vonden we natuurlijk SUPER LEUK !!! sommige bleven zelfs steken in de doos omdat ze wilden spelen met de knuffels die kwamen piepen...
vanaf morgen mogen we hier vrij in spelen. cool hé! niet vergeten dat jullie morgen een doosje met deksel moeten mee hebben. morgen gaan we ook verder op ontdekking van wat we allemaal kunnen doen met dozen...
(de foto's van het spelen met dozen vind je terug op de website onder foto's)


  




 
 
 
spoken...boe...boe....boe...09.11.2018
vandaag stond alles in het teken van spoken. eerst kregen we allemaal een doekje en je mag 1 keer raden wat ze automatisch deden : idd, spook spelen want deze week hadden we al op het spokenlied kris kras door de bewegingsklas gevlogen maar dan zonder doekje. nu was het nog veel echter want we werden getransformeerd tot echte spoken dus was de inleving nog 1000x groter. de bedoeling was : rondvliegen in de bewegingsklas (en dit natuurlijk in het donkerwant spoken vliegen nu eenmaal rond als het donker is, spannend hé!) en nergens tegen botsen, bij het woordje BOE moest iedereen stil staan en luid mee roepen. daarna vertelde ik een versje en moesten ze het doekje iedere keer op de juiste plaats leggen : op hun buik, teen, knie, onder hun trui.... en toen....gingen we allen liggen op onze rug met het doekje op ons hoofd en moesten we het wegblazen en zo kwamen we helemaal tot rust...maar de pret was nog niet voorbij want dan kwam de juf met een heel leuk idee, we mochten de schrijfdans op het spokenlied doen op een tafel met scheerschuim. we vonden dat de max en iedereen ging voluit. dit was allemaal voor de speeltijd.na de speeltijd kregen we dan een blad met spoken op en met de wasco's tekenden we kriskras tussen de spoken en dit terug op ons spokenlied.












  









































  

 
BOOS zijn!!!08.11.2018
het was vandaag een gevoel dat hun heel erg imponeerde, vooral door de  verhalen die ik vandaag vertelde : voor we begonnen met het gesprekje over boos zijn, vertelde ik eerst het verhaal van een kleine beer die heel de tijd boos was en niets wilde doen. het was blijkbaar iets dat hen heel sterk bijbleef want spontaan kwamen ze stukjes uit het verhaal vertellen en op de speelplaats speelden ze het verhaal na. ze gaven ook wel toe dat ze allemaal al eens boos geweest zijn en konden ook goed verwoorden waarom. als opdracht kregen ze daarna : zorg ervoor dat je blad beschilderd is, maar je moet het doen met je vuist en je mag je eens heel boos maken op je blad, juist zoals beertje en dat moest je de meeste geen  keer zeggen, dat zie je van hier. 
na de speeltijd kregen ze dan een opdracht om de prenten van de gevoelens bij de juiste Jules te leggen maar daarvoor vertelde ik eerst een verhaal waarin alle de gevoelens duidelijk aan bod kwamen en ze schrokken ervan dat het meisje zo boos was op haar mama en dat hun mama dat zeker niet leuk zou vinden en ze een dikke duim naar beneden zouden krijgen. ze konden er niet over zwijgen. die verschillende emoties kunnen toch heel wat teweeg brengen hé!  





























 
bang zijn06.11.2018
de juf begon met een verhaaltje te vertellen van Uk die bang is in het donker en daarna mocht iedereen vertellen wanneer of waarvan ze bang zijn...de meesten zijn bang van leeuwen, tijgers, krokodillen, spinnen en het donker. daarna hebben we met eiwit geschilderd, ik hoor jullie nu denken : hoe doe je dat! in de volksmond noemt dit koud email, maar hoe maak je dat nu juist. de kinderen hebben het zelf mee beleefd want we hebben het eiwit van het eigeel gescheiden (dat deed de juf want anders zouden we voorzeker geen eiwitten meer overgehad hebben) en bij het eiwit deden we verf en bloemsuiker, daarna hebben we het opgeklopt met de mixer, we moesten blijven kloppen tot we het konden omdraaien en het er niet meer uitviel. wel lastig hoor zo'n mixer onder controle houden, hij wilde precies steeds weglopen en daarmee mochten we dan schilderen. we vonden het een hele leuke ervaring, het is weer iets wat anders. na de speeltijd hebben we dan een spook mogen maken : we moesten eerst alle punten met elkaar verbinden, daarna schilderden we het in met witte verf en op het einde gaven we ons spook 2 zwarte ogen en een bange rode mond, want ja, ook spoken kunnen bang zijn hoor!!!





















  
  































 
gevoelens05.11.2018
eerst en vooral heten we Oonah en Lieze hartelijk welkom in onze klas en we hopen dat ze er samen met ons allemaal een leuke tijd beleven. we zijn gestart met het thema gevoelens en vandaag kwam vooral blij zijn aan bod. wanneer ben je blij, hoe kan je dat laten zien....bij juf Hyacinta mochten ze zich uitleven met de verfdoppers op een blad, want als je blij bent, ben je ook super enthousiast. bij mij hebben we in de spiegel gekeken en mochten we elk om de beurt een kaartje uithalen en vertellen wat we daarop zagen en ook verwoorden hoe die mensen zich voelden, daarna deden we dit na en mochten de kids ook vertellen wanneer zij eens verdrietig, blij, bang en boos waren en daarna mochten ze het in de juiste doos deponeren. ze kunnen heel goed de gevoelens nabootsen en zeggen hoe die mensen zich voelen maar over hun eigen gevoelens praten is veel moeilijker, ze waren nooit bang en zijn nooit verdrietig of boos. ongelooflijk hé en als je dan verder door vraagt en over je eigen gevoelens vertelt komen de verhalen wel los.


































  















  

 
schrijven...25.10.2018
we leerden vandaag hoe we tussen de lijnen moeten tekenen. we kregen een blad met daarop een egel en een slak en die wilden naar hun blad stappen, maar ze wisten de weg niet en wij moesten hen helpen. eerst deden we dit met een potje met een knikker daarin, daarna deden we dat met onze vinger, dan met een speciale stift en op het einde deden we dit op ons eigen blad.
in de namiddag verwelkomden we ook 2 nieuwe kleuters die samen met ons gaan komen werken en spelen. we zijn blij dat jullie erbij komen Lieze en Oonah, hopelijk beleven we samen veel plezier

































 
pompoensoep maken23.10.2018
gisteren vroeg ik aan de kinderen wat we konden maken met dat oranje ding in de kring en ze zeiden unaniem : appelmoes...toen ik vroeg waarvan maak je appelmoes konden ze wel zeggen dat het van appels was. gelukkig maar. ze konden daarna ook zeggen dat dat oranje ding een pompoen was maar wat we ermee konden maken dat was toch wel moeilijk. maar, na veel vragen en sturing in de juiste richting zijn we er toch gekomen : POMPOENSOEP.  
in de namiddag vroeg er dan wel een kleuter : wanneer gaan we nu appelmoes maken met die tomaat ? de max toch. 
vandaag hebben we dan de soep gemaakt : groep 1 mocht helpen snijden en groep 2 mocht helpen om de bolletjes te draaien en er zaten daar echte natuurtalenten bij. op een bepaald moment zat iedereen van groep 1 te wenen en toen ik vroeg waarom ze zo verdrietig waren zeiden ze : maar dat piekt...je kan het al raden, ze waren uien aan het snijden. 
op het einde hebben we allemaal samen soep gedronken en de meeste vroegen erbij, dus mama's en papa's : de volgende keer kan je samen soep maken met jullie keukenprinsen en -prinsessen. ze weten nu hoe het moet...
de papa van Sofia had ook een leuke verrassing mee nl een halloweenpompoen en natuurlijk hebben we er direct een kaarsje in gestopt en het laten branden in het donker en dat vonden we heel cool




























 




























  

 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 ...

10

... 

11

 

12

 

13

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!