zoeken
   




gevoelens05.11.2018
eerst en vooral heten we Oonah en Lieze hartelijk welkom in onze klas en we hopen dat ze er samen met ons allemaal een leuke tijd beleven. we zijn gestart met het thema gevoelens en vandaag kwam vooral blij zijn aan bod. wanneer ben je blij, hoe kan je dat laten zien....bij juf Hyacinta mochten ze zich uitleven met de verfdoppers op een blad, want als je blij bent, ben je ook super enthousiast. bij mij hebben we in de spiegel gekeken en mochten we elk om de beurt een kaartje uithalen en vertellen wat we daarop zagen en ook verwoorden hoe die mensen zich voelden, daarna deden we dit na en mochten de kids ook vertellen wanneer zij eens verdrietig, blij, bang en boos waren en daarna mochten ze het in de juiste doos deponeren. ze kunnen heel goed de gevoelens nabootsen en zeggen hoe die mensen zich voelen maar over hun eigen gevoelens praten is veel moeilijker, ze waren nooit bang en zijn nooit verdrietig of boos. ongelooflijk hé en als je dan verder door vraagt en over je eigen gevoelens vertelt komen de verhalen wel los.


































  















  

 
schrijven...25.10.2018
we leerden vandaag hoe we tussen de lijnen moeten tekenen. we kregen een blad met daarop een egel en een slak en die wilden naar hun blad stappen, maar ze wisten de weg niet en wij moesten hen helpen. eerst deden we dit met een potje met een knikker daarin, daarna deden we dat met onze vinger, dan met een speciale stift en op het einde deden we dit op ons eigen blad.
in de namiddag verwelkomden we ook 2 nieuwe kleuters die samen met ons gaan komen werken en spelen. we zijn blij dat jullie erbij komen Lieze en Oonah, hopelijk beleven we samen veel plezier

































 
pompoensoep maken23.10.2018
gisteren vroeg ik aan de kinderen wat we konden maken met dat oranje ding in de kring en ze zeiden unaniem : appelmoes...toen ik vroeg waarvan maak je appelmoes konden ze wel zeggen dat het van appels was. gelukkig maar. ze konden daarna ook zeggen dat dat oranje ding een pompoen was maar wat we ermee konden maken dat was toch wel moeilijk. maar, na veel vragen en sturing in de juiste richting zijn we er toch gekomen : POMPOENSOEP.  
in de namiddag vroeg er dan wel een kleuter : wanneer gaan we nu appelmoes maken met die tomaat ? de max toch. 
vandaag hebben we dan de soep gemaakt : groep 1 mocht helpen snijden en groep 2 mocht helpen om de bolletjes te draaien en er zaten daar echte natuurtalenten bij. op een bepaald moment zat iedereen van groep 1 te wenen en toen ik vroeg waarom ze zo verdrietig waren zeiden ze : maar dat piekt...je kan het al raden, ze waren uien aan het snijden. 
op het einde hebben we allemaal samen soep gedronken en de meeste vroegen erbij, dus mama's en papa's : de volgende keer kan je samen soep maken met jullie keukenprinsen en -prinsessen. ze weten nu hoe het moet...
de papa van Sofia had ook een leuke verrassing mee nl een halloweenpompoen en natuurlijk hebben we er direct een kaarsje in gestopt en het laten branden in het donker en dat vonden we heel cool




























 




























  

 
mama kwijt...22.10.2018
vandaag was het zover, we hebben het verhaaltje van mama kwijt proberen te spelen met de kleuters en de handpoppen. je merkte heel goed dat ze dit niet goed gewoon zijn en dat ikzelf nog heel veel moet meespelen. de wegen naar Rome zijn ook niet in 1 keer gelegd en het is een feit : al doende leert men en hoe meer we dit zullen proberen, hoe beter dit zal lukken. in onze klas zitten heel veel babbelkousjes maar eenmaal ze merken dat ze gefilmd worden klappen ze dicht...ze hebben nl plankenkoorts...je ziet ook dat niet alle kinderen een actieve rol spelen maar heel veel kinderen klapten al dicht als ze nog maar een handpop in hun handen kregen en natuurlijk is het dan moeilijk om samen een verhaaltje te spelen. maar van proberen kan je leren, is nog altijd onze leuze en wie weet tegen een volgende keer hebben we stuk voor stuk echte vedetten...
hopelijk genieten jullie er toch ook van...

 
de herfstboom19.10.2018
zoals we allemaal merken zijn er veel mooie herfstkleuren buiten en vallen de blaadjes in grote hoeveelheden naar beneden. wij wilden ook een mooie herfstboom maken voor onszelf en daarvoor kregen wij strookjes in verschillende herfstkleuren en die moesten wij dan in stukjes scheuren en daarna mochten we ze op onze eigen boom kleven. we tekenden ook nog de staart van onze eekhoorn en die eekhoorn vinden wij wel cool want hij speelt een belangrijke rol in het verhaal van mama kwijt

 






















 
op een rode paddestoel18.10.2018
we zijn begonnen vandaag met het liedje van Marylin de dikke spin en na het liedje volgde er een doe-opdracht nl geef elke spin de juiste buik. na de speeltijd zongen we dan een ander liedje nl op een rode paddestoel vol met witte stippen : wat moesten we juist doen :
  • met plasticine bolletjes draaien
  • de bolletjes op het blad leggen en plat duwen
  • zorgen dat de bollen héél goed op het blad hangen
  • met rode verf de hoed stempelen en dit ook op de plasticine
==> rarara wat zal ik zien : idd een rode paddestoel vol met witte stippen.

het verhaal van Jan en zijn nieuwe laarzen hebben we ook verteld en het leuke daaraan is dat het boordevol bewegingen zit en we zo het hele boek intens mee beleven.


























  
 
ik was ook super fier vandaag op de kids want iedereen deed alleen zijn schort aan (ik controleer wel of de mouwen juist zijn), ze helpen elkaar spontaan om ze dicht te doen of ze vragen hulp aan elkaar. en...iedereen doet alleen zijn jas aan, tot het zelf omdraaien van de mouwen. ze verdienen allemaal een dikke pluim!!!
 
egeltjes...17.10.2018
vandaag heb ik nog eens het verhaal van mama kwijt gespeeld met de handpoppen zodat de kinderen het verhaal door en door zullen kennen, juist voor we naar huis gingen heb ik het hen dan eens laten vertellen terwijl ik het aan het spelen was. als opdracht kleefden we ook kabouter plop van klein naar groot, eerst hebben we dit geoefend met knuffelberen van verschillende groottes. na de speeltijd hebben we op de paraplu balletjes in de juiste kleur op de getekende balletjes moeten kleven. we deden dan ook nog eens een beetje zotjes en we moesten van elkaar een egeltje maken. de kinderen waren per 2. ze moesten wasspelden op de rug van hun vriendje steken zodat deze een egeltje werden, daarna draaiden we de rollen om.


















  

 

 
bosdieren16.10.2018
eerst en vooral hebben we geprobeerd om de noot dmv een kortere buis in de bak te doen rollen, het was al niet meer zo gemakkelijk. het was ook de bedoeling dat ze met beide voeten op het Jules matje moesten blijven staan, maar amaai dat was toch wel een hele moeilijke opdracht hoor want de verleiding om dichter bij de bak te gaan staan was toch wel oh zo groot. morgen doen we het met nog een kortere buis. ik ben benieuwd!!! 
we luisterden ook naar het verhaal van de uil : Mama kwijt... en daarna mochten ze het zelf met de poppen na vertellen. het is de bedoeling dat ze het zo goed onder de knie krijgen dat ze het zelf kunnen spelen met de verschillende handpoppen.
we deden ook 2 denkopdrachten nl
  1. kleven logische volgorde op een grote paddestoel
  2. zoek de ontbrekende stukken in het blad met de bosdieren en kleef ze op de juiste plaats
in de kring hebben we dan nog opdrachten met de ruimtelijke begrippen gedaan, in de loop van volgende week mogen ze zich dan elk aan een proefje (met concreet materiaal) verwachten. spannend hé!
   
 
















































  

 
molletje en modder, modder en nog meer modder 12.10.2018
we kregen vandaag terug een opdracht om met de buizen een noot in de bak te laten vallen (volgende keer gebruiken we een korte buis en het zal terug een heel andere opdracht zijn) maar nu moest iedereen blijven staan op een Jules matje maar iedere keer zijn er toch die proberen om dichter bij de bak te komen zodat hun noot er zeker zou inzitten, zo klein en toch al de knepen van het vak kennen hé! daarna deden we een spelletje met puzzelstukken van dieren, iedereen had 1 stukje en ze moesten elkaar zoeken en samen het dier maken, daarna deed iedereen dit op een blad papier.
na de speeltijd kwam molletje op bezoek en hij wou graag modder hebben. de grote vraag was natuurlijk : wat is modder en hoe maak je het ? we hebben toch een goed gesprekje boordevol vragen en antwoorden gehad en opeens was het antwoord daar : aarde en water. volgende vraag waar, hoe en waarin zouden we aarde halen en waarmee...we zijn er geraakt en eenmaal in de klas mocht iedereen zijn eigen modder maken en daar de molshoop mee schilderen (het is weer eens iets anders hé, schilderen met modder want dat doen we toch wel bijna nooit), er waren wel niet alleen mollen in het land maar er waren ook grote muizen die kwamen piepen. spannend hé!
   













 




























































  

 
plopper de plopper de plop11.10.2018
we zijn de dag begonnen met een werpspelletje met noten en daaraan koppelden we dan ook een telspelletje. daarna vertelde ik een verhaaltje van kabouter Plop en het spook, grappig dat ze soms wel weten wat er komt maar ze toch nog verschieten als je het spook uit het boek nadoet. daarna hebben we een denkopdracht gedaan : ze moesten iedere kabouter zijn juiste muts en voorwerp geven en dit door goed te kijken naar de kabouters op hun blad, ze konden dit ook in het groot bekijken op de handdoek in de kring en het leuke was dat er ondertussen kabouter plop liedjes afgespeeld werden en dat vonden wij heel cool. na de speeltijd hebben we nog eens een teloefening gedaan, eerst deden we dit met dobbelstenen en noten, daarna werd het blad uitgelegd nl dat ze evenveel bollen op de paddenstoel moesten kleven als er kabouters woonden. om het hen iets gemakkelijker te maken en ze juist te leren tellen bracht ik hen bij dat ze de bollen eerst op de kabouters moesten leggen terwijl ze luidop moesten tellen zodat ik het goed kon horen. 
   



 
 







  









 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 ...

7

... 

8

 

9

 

10

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!