zoeken
   




dolle dozenpret21.11.2018
we zijn begonnen in de turnzaal met elk een doos en daarmee mochten ze door de zaal bewegen zoals ze wilden, hoorden ze de trommel dan moesten ze de opdracht die ik hen gegeven had uitvoeren. daarna kwam de zwarte kat met haar doos en dan moesten wij haar nadoen en als afsluiter deden we een heel leuk spelletje. we werden dmv een liedje iedere keer een kat maar we moesten oppassen want de hond die wou ons pakken en toen moesten we heel vlug in een holletje(doos) gaan kruipen zodat de hond niemand kon pakken. toen we met onze dozen vertrokken uit de turnzaal zeiden ze allemaal : dat was super leuk en heel grappig met de hond en de katten. daarna hebben we allemaal onze dozen in een lange trein gezet en moest iedereen deze weg volgen.
na de speeltijd deden we nog een denkopdracht dat we de juiste dozen aan de juiste voorwerpen moesten koppelen en als slot deden we een dozen-voelspel en aiaia,wat zijn ze toch curieus. ze zouden als direct kijken wat er in de doos zit zonder eerst te voelen.
ik heb geen foto's getrokken want ik was voortdurend mee in het spel en dan gaat dat niet om foto's te trekken maar door deze uitleg hebben jullie er toch een idee van wat we allemaal hebben gedaan.
 
laat de knikkers maar rollen...19.11.2018
we hebben vandaag per 2 of 3 de knikkertechniek mogen toepassen in een lage kartonnen doos en die knikkers moesten we zelf met een lepel uit de verf halen en dat was al een hele opdracht op zich. we moesten dus goed samen werken want anders rolden onze knikkers voor geen meter. er waren er die eerst stonden te kijken en niets deden en die schoten dan in gang na een paar praktische vragen en bij anderen vlogen de knikkers direct in het rond. bij juf Hyacinta hebben we een denkopdracht gedaan nl de juiste schaduw bij de juiste doos kleven, het was wel niet gemakkelijk maar we hebben het er super goed vanaf gebracht. dikke pluim voor onszelf. 
morgen (=dinsdag) zal ik (= juf Ann) niet aanwezig zijn op school want ik ga naar de grote peuterdag waar we allerlei nieuwe activiteiten voor de kids van de peuterklas en 1ste kleuterklas ontdekken. ik ga dus zelf terug op de schoolbanken zitten. jullie kids worden opgevangen door juf Hyacinta en juf Lieve






  








  


  






  






  

 
op wandel met de kat...17.11.2018
we zijn de dag gestart met een wandeling met onze kat en dit op algemene aanvraag van de kids. nu zie ik jullie jullie voorhoofden fronsen, want wie gaat er nu wandelen met de kat. wel, wij dus. eens onze kat genoeg gewandeld had, hebben we samen met onze kat de ruimtelijke begrippen geoefend en dat is niet altijd voor iedereen even evident. daarna hebben we terug muziek gemaakt met koffiedozen, eerst hebben we er op los getrommeld en daarna moesten ze schudden maar ze hoorden natuurlijk niets, toen kwamen er uit een grote doos allemaal dozen met materialen in, iedereen mocht zijn doos vullen met 1 soort en daarna maakten we terug muziek, de ene zijn doos maakte al meer lawaai dan de andere. de volgende opdracht was : zoek dezelfde geluiden bij elkaar. moeilijk hoor! we deden dit verschillende keren en natuurlijk kregen ze niet iedere keer dezelfde doos. de ene heeft een heel scherp gehoor en kon zelfs direct zeggen wat erin zat en de ander laat liever de anderen zoeken.
na de speeltijd hebben we dan dozen geteld. je ziet, we hebben ons deze voormiddag niet verveeld.





  
































 
er zit muziek in...15.11.2018
we zijn vandaag begonnen met muziek maken, iedereen had een doos en we hebben er naar hartelust op gedrumd, eerst vrij drummen en daarna met opdrachten ahv van een groene en rode bol, ook nog stil en luid ahv groene bol die hoog in de lucht zat of laag bij de grond, ahv een verhaal dat het aan het regenen was...om het kort te vertellen, we hebben ons geamuseerd...we versierden ook de rug van onze kat en kregen een denkopracht : wat zit er in de doos : ze zagen een klein stukje en zij moesten dan het juiste voorwerp erbij kleven
na de speeltijd mochten we dan spelen in de zandbak die gevuld is met dozen, in de isemobak en in de dozentunnel. per 3 of 4 kregen ze dan bij mij een probleem voor geschoteld : in 2 dozen zaten ballen, knuffels en auto's en de kids werden in de dozen gezet en ze moesten alles van de ene doos naar de andere brengen maar ze mochten 
  1. niet uit de doos
  2. niet gooien met het speelgoed
  3. het niet gewoon aan elkaar geven
==> ze kregen wel 2 buizen van verschillende diktes en een houten plank en daar moesten ze het mee doen. eerst stonden ze een beetje verbaasd naar mij te kijken maar door ze een aantal gerichte vragen te stellen schoten ze in actie en als hun opdracht slaagde kon hun pret niet op.
























 














































wat zijn en blijven dozen toch super interessant speelgoed. de ontdekkingsmogelijkheden zijn oneindig en de kids vinden het allemaal fantastisch om te doen, wat staat er morgen op het programma???? de kids zijn ook steeds weer benieuwd...en...we kunnen nog heel veel kanten uit met de dozen...
 
dozen...dozen...we krijgen er niet genoeg van...14.11.2018
de kids hadden een doosje met deksel mee van thuis en vandaag hebben we er dan een meetactiviteit aan gekoppeld : geef iedere doos zijn eigen deksel terug en we deden dit met verschillende opdrachten. de laatste opdracht was een toren bouwen met alle dozen die niet omvalt en oeioeioei, dat wilde maar niet lukken want door schade en schande ondervonden ze dat hun toren na een 6-tal dozen al omviel en ze zeiden maar dit kan niet lukken. toen heb ik zelf eens een toren gemaakt en groot was hun verwondering dat hij bij mij wel bleef staan en ik alle dozen heb gebruikt. toen ik vroeg : hoe kan dat nu?, hadden ze wel door dat ik alle grote dozen onderaan heb geplaatst en de kleine en moeilijke dozen bovenaan. morgen krijgen ze een nieuwe kans, eens zien of ze de tactiek door hebben.
na de speeltijd was de opdracht : spitten van hun touw (voor aan hun eigen knutselwerk) maar ze mochten niet gewoon spitten, ze moesten een patroon volgen nl - o - o - o - en zo tot alles uit hun eigen doosje leeg was. moeilijk hoor maar oefening baart kunst...
de kids die niet aan het spitten waren mochten spelen in de "isemobak" waar ze dozen kunnen vullen en de inhoud kunnen vergelijken ; met de gewone (grote en kleine) dozen spelen ; de juiste deksels op de juiste potten plaatsen - de dozentunnel
























  
 

 
Probleemoplossend denken met dozen13.11.2018
dat is nogal eens een titel die kan tellen hé! wel, vandaag kregen wij allemaal opdrachten die we tot een goed einde moesten brengen, door 1 goed na te denken en 2 door samen te werken
de opdrachten waren :
  • we moeten van de ene kant van de gang naar de andere kant en we mogen geen enkele keer op de grond stappen ==> we hebben een lange trein gemaakt van dozen maar de moeilijkheid was : je moet er zelf kunnen in en uit stappen (sommige dachten dat ze benen als stelten hadden want ze zetten er dozen tussen van meer dan 1m hoog)
  • we willen gaan varen : ze kregen per 2 één doos en iedereen ging er direct samen in zitten, maar jah, zo ga je wel niet vooruit. gelukkig waren erbij die doorhadden dat de ene moest uitstappen om de andere te duwen
  • hele hoge toren bouwen en deze moest zeker groter zijn dan juf Ann, ten eerste : hoe maak ik mij toren stabiel, hoe krijg ik hem zo hoog?!
  • we zaten op de zee en moesten op het zand geraken maar we mochten niet in het water stappen en we hadden maar 6 dozen
  • zoek een doos waar we allemaal samen in kunnen maar, dan moet ze wel vol zitten en mag er niemand mee bij kunnen. eerst kropen ze in de hele grote doos, maar ze merkten dat ze nog veeeeel plaats over hadden, dus moesten ze op zoek naar een andere doos
super toch wat je allemaal kan met een simpele doos...
==> we hadden de voormiddag van ons leven en iedereen hielp waar hij kon (we deden dit wel in 2 groepen, de andere groep had een knipopdracht bij juf Hyacinta

DE FOTO'S ZIJN NU EN DAN EEN BEETJE SCHEMERACHTIG MAAR KIDS FOTOGRAFEREN DIE ZO ACTIEF BEZIG ZIJN IS GEEN LACHERTJE MET DE GSM, HET IS MEER EEN FEIT DAT JULLIE ERVAREN WAARMEE WE BEZIG WAREN!!!!
















































































MOEST SINTERKLAAS DIT ARTIKEL LEZEN, DAN HEBBEN WIJ VOOR HEM EEN GOUDEN TIP : DOZEN, DOZEN EN NOG EENS DOZEN...HET IS DE MAX....
Onze foto van ons dozenappartement is nog in de maak, we zouden graag hebben dat alle kids erin zitten maar momenteel hebben 2 zieke kleuters, hopelijk zijn ze vlug beter en kunnen ze ook nog samen met ons genieten van dit super leuke thema.
 
spelen met dozen12.11.2018
ons ontdekthema spelen met dozen zijn we vandaag gestart en we zijn er direct ingevlogen. in onze kring stond een grote doos en natuurlijk wilde iedereen weten wat erin zat en de boodschap was : kijk maar ! grappig om te zien wie het voortouw neemt, wie er gerust in is en de kat uit de boom kijkt... daarna mocht iedereen die een doos mee had vertellen welke doos ze  mee hadden, wat heeft erin gezeten, waarvan is ze gemaakt, is ze groot....maakt ze muziek....(we deden dit in 2 groepen). op het einde van deze activiteit moesten ze een grote toren bouwen en dit het liefst groter dan de juf...moeilijk hoor! we hebben ook allemaal een doosje geschilderd maar wat we daar gaan mee doen willen we nog niet verklappen. 
de juffen hebben in de namiddag ook een super leuke tunnel met verschillende uitgangen in elkaar geknutseld en we mochten er vandaag allemaal al een paar keer door kruipen en dat vonden we natuurlijk SUPER LEUK !!! sommige bleven zelfs steken in de doos omdat ze wilden spelen met de knuffels die kwamen piepen...
vanaf morgen mogen we hier vrij in spelen. cool hé! niet vergeten dat jullie morgen een doosje met deksel moeten mee hebben. morgen gaan we ook verder op ontdekking van wat we allemaal kunnen doen met dozen...
(de foto's van het spelen met dozen vind je terug op de website onder foto's)


  




 
 
 
spoken...boe...boe....boe...09.11.2018
vandaag stond alles in het teken van spoken. eerst kregen we allemaal een doekje en je mag 1 keer raden wat ze automatisch deden : idd, spook spelen want deze week hadden we al op het spokenlied kris kras door de bewegingsklas gevlogen maar dan zonder doekje. nu was het nog veel echter want we werden getransformeerd tot echte spoken dus was de inleving nog 1000x groter. de bedoeling was : rondvliegen in de bewegingsklas (en dit natuurlijk in het donkerwant spoken vliegen nu eenmaal rond als het donker is, spannend hé!) en nergens tegen botsen, bij het woordje BOE moest iedereen stil staan en luid mee roepen. daarna vertelde ik een versje en moesten ze het doekje iedere keer op de juiste plaats leggen : op hun buik, teen, knie, onder hun trui.... en toen....gingen we allen liggen op onze rug met het doekje op ons hoofd en moesten we het wegblazen en zo kwamen we helemaal tot rust...maar de pret was nog niet voorbij want dan kwam de juf met een heel leuk idee, we mochten de schrijfdans op het spokenlied doen op een tafel met scheerschuim. we vonden dat de max en iedereen ging voluit. dit was allemaal voor de speeltijd.na de speeltijd kregen we dan een blad met spoken op en met de wasco's tekenden we kriskras tussen de spoken en dit terug op ons spokenlied.












  









































  

 
BOOS zijn!!!08.11.2018
het was vandaag een gevoel dat hun heel erg imponeerde, vooral door de  verhalen die ik vandaag vertelde : voor we begonnen met het gesprekje over boos zijn, vertelde ik eerst het verhaal van een kleine beer die heel de tijd boos was en niets wilde doen. het was blijkbaar iets dat hen heel sterk bijbleef want spontaan kwamen ze stukjes uit het verhaal vertellen en op de speelplaats speelden ze het verhaal na. ze gaven ook wel toe dat ze allemaal al eens boos geweest zijn en konden ook goed verwoorden waarom. als opdracht kregen ze daarna : zorg ervoor dat je blad beschilderd is, maar je moet het doen met je vuist en je mag je eens heel boos maken op je blad, juist zoals beertje en dat moest je de meeste geen  keer zeggen, dat zie je van hier. 
na de speeltijd kregen ze dan een opdracht om de prenten van de gevoelens bij de juiste Jules te leggen maar daarvoor vertelde ik eerst een verhaal waarin alle de gevoelens duidelijk aan bod kwamen en ze schrokken ervan dat het meisje zo boos was op haar mama en dat hun mama dat zeker niet leuk zou vinden en ze een dikke duim naar beneden zouden krijgen. ze konden er niet over zwijgen. die verschillende emoties kunnen toch heel wat teweeg brengen hé!  





























 
bang zijn06.11.2018
de juf begon met een verhaaltje te vertellen van Uk die bang is in het donker en daarna mocht iedereen vertellen wanneer of waarvan ze bang zijn...de meesten zijn bang van leeuwen, tijgers, krokodillen, spinnen en het donker. daarna hebben we met eiwit geschilderd, ik hoor jullie nu denken : hoe doe je dat! in de volksmond noemt dit koud email, maar hoe maak je dat nu juist. de kinderen hebben het zelf mee beleefd want we hebben het eiwit van het eigeel gescheiden (dat deed de juf want anders zouden we voorzeker geen eiwitten meer overgehad hebben) en bij het eiwit deden we verf en bloemsuiker, daarna hebben we het opgeklopt met de mixer, we moesten blijven kloppen tot we het konden omdraaien en het er niet meer uitviel. wel lastig hoor zo'n mixer onder controle houden, hij wilde precies steeds weglopen en daarmee mochten we dan schilderen. we vonden het een hele leuke ervaring, het is weer iets wat anders. na de speeltijd hebben we dan een spook mogen maken : we moesten eerst alle punten met elkaar verbinden, daarna schilderden we het in met witte verf en op het einde gaven we ons spook 2 zwarte ogen en een bange rode mond, want ja, ook spoken kunnen bang zijn hoor!!!





















  
  































 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 ...

6

... 

7

 

8

 

9

 

10

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!