zoeken
   




de blauwe dag06.02.2019

vandaag waren we nu geen zonnetjes aan het firmament maar we waren de wolkjes die boven in de lucht zweven. ze waren allemaal super trots om te vertellen wat ze allemaal aan hadden in het blauw en ook al of het donker of lichtblauw was. ze vinden het ook iedere keer leuk om op te noemen wat ik allemaal aanheb in de juiste kleur. ik moet zeggen de kleuren leven heel hard bij de kids want als we door de school stappen noemen ze spontaan alle dingen op die ze zien in het kleur van de dag. we hebben vandaag beer nummer 3 in het blauw omgetoverd en we deden dit met de knikkertechniek. eerst moest iedereen knikkers uit de verf halen en in zijn bak stoppen en daarna rollen maar...Ik vertelde ook het verhaal van de blauwe ballon en het was de max om te zien hoe zij opgingen in het verhaal. wat zijn het toch een schatjes hé!


 
de gele dag05.02.2019

we hadden vandaag volop de zon in onze klas want de kids straalden het gele kleur uit, in onze klas was het direct een 5-tal graden warmer. dank je wel mama en papa dat jullie zo massaal jullie kids in het juiste kleur aan kleden. natuurlijk hebben wij vandaag ook een beertje versierd voor ons spelletje en je kan het al raden : het was in het geel. bij juf Hyacinta kregen ze allemaal een vel bolletjesplastiek en dat moesten ze helemaal schilderen in het geel, daarna kregen ze hun beer en dan moesten ze daar een afdruk van nemen. ondertussen deed ik met de andere groep krullenbol : de ballon. in het begin van het schooljaar deden we dit al eens en nu deden we dit nog eens gekoppeld met de 4 kleuren die wij deze week de revue laten passeren en ik moet zeggen het resultaat is al verbluffend anders. als opdracht kregen we ook : zoek een geel voorwerp voor in onze gele hoepel. het is verrassend waarmee ze allemaal af komen, ze zijn toch wel heel inventief hoor! zalig toch!!!


 
de rode dag04.02.2019

we zijn gestart met ons thema de kleuren en vandaag werd gevraagd dat iedereen een kledingstuk aanhad in het rood of een rood voorwerp mee had naar de klas. het was heel tof om te zien dat iedereen super hard zijn best had gedaan, het was mooi om ze te zien rondlopen in de school, vooral als ze zich per groep verplaatsten. we gaan ook een kleurenspelletje maken en daarvoor hebben we vandaag een beer gestempeld in het rood (hoe kan het ook anders). de nevenactiviteiten hadden allemaal met het thema te maken :

  1. eendjes vissen en op mama eend sorteren
  2. knippen in gekleurd papier en de snippers dan in het juiste kleurenmannetje stoppen
  3. kousjes aan een draad hangen (eerst gooien met dobbelsteen)
  4. voorwerpen vastnemen met een pincet en ze dan via de juiste buis in het juiste potje laten vallen
  5. parels op de juiste draad steken
  6. met wiel draaien en dan een olifant in de juiste kleur nemen en deze op het juiste kleur op het blad zetten
  7. gekleurde knopen uit het zand halen en in de juiste pot steken
  8. vissen met magneten (eerst gooien met de kleurendobbelsteen)
  9. blokken in de juiste doos proberen te gooien en eens proberen van de verschillende lijnen want hoe verder, hoe moeilijker

we hebben ook torens gebouwd en zo konden we ook spelenderwijs iederen keer de begrippen : de grootste, de kleinste, kleiner dan, groter dan, even groot ... begrijpen en juist verwoorden


 
de rode dag04.02.2019

we zijn gestart met ons thema de kleuren en vandaag werd gevraagd dat iedereen een kledingstuk aanhad in het rood of een rood voorwerp mee had naar de klas. het was heel tof om te zien dat iedereen super hard zijn best had gedaan, het was mooi om ze te zien rondlopen in de school, vooral als ze zich per groep verplaatsten. we gaan ook een kleurenspelletje maken en daarvoor hebben we vandaag een beer gestempeld in het rood (hoe kan het ook anders). de nevenactiviteiten hadden allemaal met het thema te maken :

  1. eendjes vissen en op mama eend sorteren
  2. knippen in gekleurd papier en de snippers dan in het juiste kleurenmannetje stoppen
  3. kousjes aan een draad hangen (eerst gooien met dobbelsteen)
  4. voorwerpen vastnemen met een pincet en ze dan via de juiste buis in het juiste potje laten vallen
  5. parels op de juiste draad steken
  6. met wiel draaien en dan een olifant in de juiste kleur nemen en deze op het juiste kleur op het blad zetten
  7. gekleurde knopen uit het zand halen en in de juiste pot steken
  8. vissen met magneten (eerst gooien met de kleurendobbelsteen)
  9. blokken in de juiste doos proberen te gooien en eens proberen van de verschillende lijnen want hoe verder, hoe moeilijker

we hebben ook torens gebouwd en zo konden we ook spelenderwijs iederen keer de begrippen : de grootste, de kleinste, kleiner dan, groter dan, even groot ... begrijpen en juist verwoorden


Geen foto's gevonden ...
 
vol en leeg29.01.2019

vandaag was het eerst dramaspelletje. nu zie ik alle wenkbrauwen fronsen en jullie hersenen die zich gepijnigd afvragen wat dit juist allemaal inhoudt. wel, de kinderen kregen een gsm en Jules belde hen op en begon een gesprekje met hen, de ene zou heel zijn leven vertellen en de ander zwijgt in 7 talen. daarna kwamen de begrippen vol en leeg aan bod in de watertafel, we keken ook in welke flessen het meest water kon en in welke het minst en we zijn zelfs tot de ontdekking gekomen dat er 3 flessen waren met dezelfde inhoud en toch zagen ze er niet hetzelfde uit, de kinderen waren hier heel verwonderd over en hebben dit toch wel een aantal keren uitgetest. de dag sloten we af met een zoektocht naar de sprekende eieren en een praatplaat van Anna haar straat en weet je wat we ook ontdekt hebben : zij heeft een grote broer die Lucas heet. grappig toch! de laatste foto toont jullie de partituur die we hebben gelezen en uitgevoerd maar ik denk dat jullie dit ook wel zo konden raden...hopelijk hebben jullie genoten van de filmpjes


 
we blijven doorgaan...28.01.2019

ook vandaag zijn we bezig met onze talenten te ontdekken! we leerden een partituur lezen en uitvoeren, we maakten een puzzel van onszelf, kregen 2 schrijfopdrachten en maakten een logische volgorde...kortom we hadden geen tijd om ons te vervelen. één van de opdrachten was ook dat we een blinddoek omkregen, de juf speelde daarna op een instrument en wij moesten kunnen tonen welk instrument ze gespeeld had, ze deed dit 5x.

véél luister en kijk plezier als je kijkt naar de video's

partituur uitvoeren groep 1

partituur uitvoeren groep 2

 
verzamelingen maken en zo spelenderwijs rekenbegrippen inoefenen25.01.2019

het was vandaag een wiskunde dag want we kregen een mand met allerlei voorwerpen in en die moesten we sorteren (= verzamelingen maken) daarna konden we de voorwerpen tellen en oefenden we de begrippen, veel, weinig, meer dan, minder dan, het meest,...kortom we werden echte wiskunde-kampioenen. we hebben ook een kinderdansje gedaan en terwijl we aan het dansen waren had iedereen veel plezier en ook iedereen deed mee.het was super tof. op het einde hebben we ook nog een luisteroefening gedaan, we kregen een blinddoek aan en de juf speelde op een muziekinstrument en wij moesten dit nadoen...best wel moeilijk hoor!!!


 
wat kan ik al allemaal...24.01.2019

deze week zijn we nog altijd bezig met ontdekken wat we allemaal al kunnen. we mochten onszelf eens aankleden, we oefenden de ruimtelijke begrippen : eerst gingen we zelf op een tafel staan, kropen we onder de tafel, gingen we tussen de tafel en de stoel gaan staan,..- daarna deden we dit met materiaal en als kers op de taart mochten we nog eens verwoorden waar alles juist stond. we leerden ook over dik en dun,...kortom we zijn ons eigen kunnen aan het uitproberen en we hebben al veel grenzen verlegd. we zijn trots op onszelf en ook al zijn we nog niet zo groot we kunnen toch al mega-veel. super toch! niet alle kinderen staan deze keer op de foto maar volgende keer komen dan eens andere aan de beurt...


 
mijn talenten...23.01.2019
deze week zijn we aan het kijken wat we al allemaal kunnen en spelenderwijs ontdekken we toch wel dat we al heel veel kunnen : een lange of korte ketting maken, onze lichaamsdelen benoemen, kleurenopdracht tot een goed einde brengen, een patroon volgen en verder zetten, torens bouwen volgens opdracht,op een lijn knippen,...kortom te veel om op te noemen
ook nog enkele sfeerfoto's van het buiten spelen in de sneeuw en de verwarming met allemaal schoenen op hoort er natuurlijk ook bij


 













  



























 













  

 
schrijf je eigen doktersrecept...17.01.2019
vandaag mochten ze allemaal eens dokter en apotheker spelen want eerst moesten ze het recept schrijven en daarna mochten ze zoals een echte apotheker het recept klaar maken en ik moet zeggen ze zijn goed geslaagd, de knuffels zullen vlug weer beter zijn. we hebben ook nog eens spuiten gerangschikt van klein naar groot. eerst deden we dit met echte spuiten, daarna oefenden we samen op papier en daarna kregen ze elk een blad en stonden ze er alleen voor, met wat hulp hier en daar kwamen we er wel....





















 













 






 
  

 
pag.

1

 

2

 ...

3

... 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!