zoeken
   




Sorteren materiaal bij de juiste beer26.02.2019

We zijn deze morgen gestart met het verhaal van Welterusten kleine beer. Maar nu vertelde juf Ann het verhaal niet maar wij vertelden het allemaal samen. Daarna deden we een sorteeroefening : we moesten alle voorwerpen bij de juiste beer leggen. Natuurlijk hebben we dit eerst uitgebreid gedaan met echte materialen. Toen we daar juist mee klaar waren was het tijd om naar de turnzaal te gaan want per klas werd er een burgemeester gekozen en ook bij ons gebeurde dit met een stemronde. Voor onze klas is Lucas verkozen tot burgemeester en hij was terecht heel fier. Daarna oefenden we nog eens onze dans want morgen is het een spannende dag : nl de generale repetitie voor het lager. De voorwerpen op papier sorteren zal voor woensdag na de speeltijd zijn.


 
Welterusten kleine beer 22.02.2019

In onze klas zijn we volop in de ban van ons boek "welterusten kleine beer". Ons berenhol(grot) scoort hoge toppen. Ze vinden het super om in het donkere hol met de beren en de verschillende lichtjes te spelen. Ook het dansen vinden ze keicool, hopelijk blijft dit zo🙀. Gisteren hebben we onze kunstkwaliteiten eens aangewakkerd : eerst mochten we zelf een beer schilderen en in de namiddag mochten we dan zelf een beer kleien. En het mag gezegd zijn, ze zijn ongelooflijk mooi. Vandaag hebben we ook niet stilgezeten want we hebben ons berenwerkje versiert met sterren en deden ook 2 denkopdrachten : nl een schaduwenspel en we kregen een kast voorgeschoteld en daarin stonden er beren in een bepaalde volgorde, in de kast ernaast moesten wij dezelfde volgordes kleven en de juf maakte het ons natuurlijk niet altijd gemakkelijk. Natuurlijk mocht spelen met al die beren niet ontbreken. Ook het verhaal krijgen we in verschillende vormen te horen of zien. 


 
snoepbeertjes20.02.2019

vandaag was het grote moment aangebroken want we mochten gaan kijken naar de juffen die het boek van welterusten kleine beer voor ons speelden en wij vonden het eigenlijk wel heel grappig en we hebben ervan genoten. daarna hebben we nog eens ons dansje geoefend en het begint al te lukken maar met publiek zal dat natuurlijk een ander pak paar mouwen zijn. terug in de klas kregen we elk een papier met daarop beertjes en wij moesten de juiste beren op de juiste plaats leggen en we deden dit niet met papieren beertjes maar met van die lekkere snoepbeertjes. we mochten de snoepjes alleen maar vastnemen met een pincet, en ho, die snoepjes roken zo lekker maar wonder boven wonder is er geen enkele beer tijdens deze opdracht in de mond verdwenen. op een andere tafel stonden ook stoelen en gekleurde beren en we moesten de beren op dezelfde plaats zetten als de opdrachtkaarten of het rad. niet gemakkelijk hoor maar wel leuk


 
Welterusten kleine beer...18.02.2019

vandaag zijn we gestart met ons project nl Welterusten kleine beer. Tijdens onze dans hebben we natuurlijk een berekroon nodig en die maken we helemaal zelf. ze zit boordevol verschillende technieken :

  • strook schilderen met een dikke rol
  • de kop bestempelen met een vork (ja, je leest het goed, grappig hé)
  • oren bestempelen met een moes
  • propjes draaien voor het binnenoor
  • snoet tekenen met stift door de punten te verbinden en daarna in te kleuren met wasco
  • binnenoren uitprikken
  • knippen strookjes
  • oudste kleuters : buitenoren zelf proberen uit de knippen (een test want ik weet niet of dit zal lukken, maar ik wil het een kans geven)

==> je merkt dag er heel wat komt bij kijken vooraleer onze berenkroon af is...

onze poppenhoek is nu omgetoverd in een berenhol waar het gezellig donker is. Daar vind je nu geen enkele pop meer, nee je vindt er alleen maar grote en kleine beren, verkleedkledij en berekronen Juf Ann heeft wel een aantal lichtjes mee voor in het donkere hol maar het zou leuk zijn moesten we er meer hebben om mee te spelen in het berenhol.

morgen zullen we ons voor de eerste keer aan de danspasjes wagen....spannend hé!


 
Schilderen op een nat blad14.02.2019

Om onze kleurenweek af te sluiten mochten we nog één keer toveren met verf. Deze keer deden we dit niet in het water maar mochten we schilderen op een nat blad. Het grappige was dat die verf direct uitliep en als je 2 kleuren gebruikte, mengden ze zich super snel en dat vonden we héél cool. We moesten wel opletten dat we geen muizengaatjes kregen in ons blad. We maakten ook nog een kleuroefening.                                                                                         Deze namiddag hebben we volop genoten van de lentezon en het was super om te zien hoe mooi de jongens aan het bouwen waren. Hopelijk beleven jullie ook veeeeel plezier aan het kleurenspel. 


 
we blijven in kleurenmodus13.02.2019

vandaag luisterden naar het verhaal van grijsje. dat is een muis die zichzelf lelijk en saai vindt. ze probeert van alles uit maar de andere dieren lachen haar uit. tot ze een andere muis tegenkomt die haar de mooiste muis van de hele wereld vindt en alles komt goed want ze worden verliefd en worden samen mama en papa van hun kroost. hoe schoon kan het leven toch zijn hé. daarna kregen we een moeilijke opdracht voorgeschoteld, nl een matrix en dat is toch echt niet gemakkelijk hoor, maar een uitdaging zo nu en dan houdt onze hersenen in top conditie...nog niet alle kinderen zijn hier aan toe maar dat is niet erg want van proberen kan je leren en opeens is de klik daar van : aha zo zit dat nu en bij de ene komt de klik ietsje later dan bij de ander. Maar houd steeds in je acherhoofd : iedereen heeft iets waar hij/zij in uitblinkt en dat is het mooie van onze klasgroep : we vullen elkaar aan... 

van de bib hadden we allemaal poppetjes gekregen die we zelf naar eigen keuze mochten versieren, deze worden in de voorleesweek uitgehangen in de bib om de bib wat extra kleur te geven. na de speelijd hebben we ons poppetje mogen versieren met stickers en dat vinden wij altijd de max. De poppetjes hadden we al een kleurtje gegeven dmv de knikkertechniek.


 
Kleuren herkennen13.02.2019

gisteren hebben we allen aan kleurherkenning gedaan. iedereen kreeg een blad met allemaal potloden op en die moesten ze in de juiste kleur schilderen. voor de oudsten werd het wel een beetje moeilijker gemaakt want zij kregen er ook licht en donker groen en blauw bij. in de namiddag mocht iedereen experimenterend schilderen met de kleuren geel - blauw en rood en dit nadat we het verhaaltje verteld hebben van muizenverf. dit zijn 3 muizen die verfpotten vinden in de kleuren geel, blauw en rood en die daarmee aan de slag gaan.


 
als ik kon toveren...11.02.2019

en of wij kunnen toveren want eerst kregen we potten met gewoon water in en met papieren konden wij ons water kleuren, daarna kregen we allerhande materialen en flessen en mochten we ze naar hartelust flessen vullen terwijl we ook nieuwe kleuren moesten maken. we toverden oranje, geel, paars en bruin. wat waren we fier op onszelf. we leerden ook voorzichtig omgaan met de materialen want de flessen waren van glas dus als die vallen zijn ze stuk. we ontdekten ook dat de ene flesopening veel moeilijker was om water in te mikken dan de andere en zo moesten we steeds zelf ontdekken welke materialen we best allemaal gebruikten. door de flessen van de ene in de andere te gieten ontdekten we ook in welke fles er het meeste water kon of in welke fles niet veel water kon.... Als denkopdracht kregen we vandaag ook een blad met allemaal spinnen op en iedere spin had een andere kleur, we moesten het juiste kleur bij de juiste spin kleven. bij juf Hyacinta kregen we een blad met een meneer op en in de hoek van het blad hangt ook een klein gekleurd meneertje. wij moesten die meneer schilderen zoals dat kleine meneertje in de hoek. in de namiddag kregen we allemaal een Elmer olifant en zijn buik was versierd met een tabel met kleuren en wij moesten die tabel namaken op onze eigen Elmer. je ziet we hebben veel nieuwe uitdagingen gekregen vandaag. 


 
HIEPERDEHIEP HOERA VOOR FRAN08.02.2019

op zondag wordt Fran 4 jaar en daar hoort natuurlijk een feestje bij. Fran was al dagen aan het aftellen naar haar grote dag en wat was ze blij dat het eindelijk zo ver was. ze heeft er keihard van genoten en vond het super leuk om de dag mee te regiseren. ze had gisteren samen met haar mama cake gebakken en wij waren grote gelukzakken want wij mochten de chocolade- en appelcake verorberen. natuurlijk hebben we niet alleen gefeest (alhoewel een goeie party zo nu en dan op zijn tijd dat vinden wij wel de max) maar we hebben ook gewerkt. we deden nl een associatieoefening : we hadden verschillende voorwerpen die een typsiche kleur hadden en die moesten we op de juiste kleur leggen : bv wortel op een oranje blad... daarna kregen we de gekleurde prenten en ook die legden we juist. als slot kwam de associatie : weten dat een wortel oranje is, ook al krijg je hem zelf op een wit blad en dat was voor velen toch niet zo gemakkelijk maar al doende leert men veel en gaan we eens de mist in dan is dat niet erg want van proberen kan je leren en we hebben nog hééééééééééél veel tijd om te groeien. de voormiddag sloten we af met een keicoole activiteit voor de kids : op het liedje van piep kadul rond kleuren mochten ze kris kras tekenen op het blad en dit deden we 4 keer maar iedere keer met een andere kleur. je had hun gezicht moeten zien toen ik zei dat ze mochten kriebelkrabbelen op hun blad, de verbazing was alom. de opdracht was ook : hoe meer hoe liever en durf er maar voor gaan. de eerste kleurenweek zit erop en volgende week komt het experimenteren met kleuren.


 
groen is gras, groen is gras,...onder onze voeten...07.02.2019

er zaten in onze klas precies allemaal vrolijke kikkertjes! hoe kan dat nu, wel ze waren allemaal tiptop in het groen en konden even goed springen als echte kikkers, gelukkig maakten ze niet zoveel lawaai. eerst mocht iedereen vertellen wat hij/zij aanhad in het groen en daarna haalde iedereen iets uit de klas dat groen was. als slot schilderde iedereen een beer in het groen zodat ons spelletje nu helemaal af is. ik vertelde ook het verhaaltje blauwtje en geeltje en dit hebben we dan uitgetest in het echt. de ene helft schilderde zijn hand in het blauw en de andere helft schilderde zijn hand in het geel. toen we elkaar tegen kwamen waren we super blij en schudden elkaar vrolijk de hand. tot grote hilariteit van de kinderen had daarna iedereen een groene hand. de verwondering op hun snoetjes was geld waard.


 
pag.

1

 ...

2

... 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!