Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   




HIEPERDEHIEP HOERA VOOR SPENCER07.12.2018
We vierden vandaag de verjaardag van Spencer, we hebben er allen samen van genoten en we waren super content dat we mochten smullen van de lekkere cupcakes. na het leuke feestje werd het opeens heel wat donkerder in de klas en ontdekten we de overhead projector, eerst vertelde ik een verhaaltje met de verschillende dieren en daarna mochten ze per 2 al experimenterend ontdekken wat er juist gebeurde, er waren kinderen bij die er niet genoeg van kregen. ze ontdekten bv ook dat hoe verder ze van de lamp gingen staan hoe kleiner hun schaduw werkt en dat vonden ze heel cool...maar ze ontdekten natuurlijk nog veel meer en door de juiste vragen te stellen ontdekten ze spelenderwijs ontzettend veel. we hebben ook een donkere tent waarin ze met lichtjes en lichtgevende materialen mogen spelen...hopelijk brengen jullie nog veel spullen mee zodat het een echte ontdekkingsreis wordt in de tent...en we hebben ook een ontdekbak met glazen bokalen in verschillende groottes, kokers en een heleboel slingers...
de hele dag werd het grote licht niet aangestoken en zo ondervonden ze dat in het duister (enkel paar kerstlichtjes en de overhead projector lagen aan) spelen heel anders is dan met het daglicht aan...koppel daar nog rustgevende muziek aan en het was een oase van rust in onze klas...zalig na al die drukte die sinterklaas en zwarte piet met zich mee brachten. 
alle foto's van de overheadprojector, donkere tent en ontdekbak staan op de schoolwebsite onder foto's




  




  

 









 











 

 
nog één keer slapen....spannend!!!04.12.2018
nog één keer slapen en het is zover : Sinterklaas en de Zwarte Pieten komen naar onze klas. wat kijken wij daar allemaal naar uit, wel met uiteenlopende gevoelens : de ene super blij, de andere een beetje angstig....want amaai, wat heeft dit toch een grote impact op ons.
vandaag hebben we allemaal een wortel gemaakt : eerst moesten we de punten verbinden, daarna de randen schilderen en dan pas helemaal inschilderen en als kers op de taart : het groene loof.
we kregen ook een meetoefening voorgeschoteld en amaai, die was niet van de poes...

 

















  











 
Sinterklaas en Zwarte Piet...wiedewiedewiet03.12.2018
we hebben vandaag een heleboel gewerkt nl een schaduwenspel - juiste kledij bij juiste persoon en een schrijfopdracht maar we hebben ons ook verkleed in Sinterklaas en Zwarte Piet...genieten maar


  


  


  


  


  

  


  


  

 
zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan...02.12.2018
wij hadden vandaag super veel geluk want we kregen een foto van het huis van Sinterklaas en zwart piet waar iedereen heel druk in de weer was maar op sommige plekken had een zwarte pietendeugniet stukjes weggetoverd en wij moesten de stukjes weer op de juiste plek kleven. Nog 3 keer slapen en Sint en Piet komen naar onze school en natuurlijk willen wij hem feestelijk toejuichen en dit gaan we doen met een mooi gekleurde vlag en er waren erbij die zeiden : juf Ann, dat vlagje moet je wel aan een stokje hangen hé of we kunnen er niet mee zwaaien en dit hebben we dan direct in orde gemaakt. nu nog hopen en duimen dat de weergoden ons woensdag gunstig gezind zijn.
in de namiddag kregen we van de juf een foto met daarop een stoomboot en pakjes en wij moesten dit namaken door de juiste boot en de juiste pakjes te zoeken en ze daarna te zetten op onze boot zoals op de foto. je denkt : heel gemakkelijk maar niets was minder waar want de juf had héééééél veel pakjes op de tafel gelegd en sommige leken ook wel goed op elkaar...

 
























  
  

 
de vlaggetjes van de stoomboot28.11.2018
onze stoomboot zag er al heel tof uit maar na de waarneming van verschillende stoomboten ontdekten we dat we nog geen vlaggetjes hadden. en een sintenboot zonder vlaggen is als een café zonder bier hé! we kregen van de juf allemaal bollen en die moesten wij van het papier nemen en rond het touw duwen. we vonden dat super fijn om te doen en waren ook heel trots op ons resultaat. Juf Ann dacht eerst dat wij dat niet gingen kunnen maar ze moest nogal vlug haar mening herzien!!! Morgen mogen Sofia, Elias en Rachèl dit nog doen.
voor de speeltijd hebben we ook wel nog iets anders gedaan hoor : eerst hebben we naar deel 2 van lolliepop geluisterd en ze zaten allen vol spanning te kijken en te luisteren en zijn nu reuze benieuwd naar het slot...
daarna hebben we de armen van onze zwarte piet mogen spitten : een knoop - een parel - een knoop - een parel...tot alles op was
 









 


  
 
 

 
Sint en Piet in de boot27.11.2018
deze morgen kwamen we in de klas binnen en we merkten tot groot jolijt dat sinterklaas, zwarte piet en slecht weer vandaag in onze klas zijn geweest. ze hebben ook een brief in de klas achter gelaten waarin stond dat slecht weer vandaag zijn pootje heeft pijn gedaan in ons speelbos en daardoor kan hij op 5 december sinterklaas en de zwarte pieten niet naar onze school brengen. wat nu ? Fran stelde voor om ze met de trein te laten komen maar ja, van het station naar onze school is wel nogal ver. de auto dan misschien, maar ja, een kleine auto is ook niet goed hé! toen zei Henri : wij hebben een hele grote auto, misschien zullen zijn mama en papa wel in de bres moeten springen. hopelijk vinden we samen een oplossing tegen volgende week. 
de stoomboot van Sinterklaas en Zwarte piet heeft heel veel aantrek en ze vinden het super leuk om zich te verkleden in zwarte piet en sinterklaas. we hebben vandaag bij juf Hyacinta mogen knippen en met die snippers hebben we de schoenen van zwarte piet gekleefd en bij juf Ann mochten we de schoorsteen van onze boot schilderen en de buik van sinterklaas. amaai, dat is wel een hele zware buis hoor, we konden ze bijna niet op heffen. het schilderen deed iedereen super en geloof het of niet maar de buis is bij niemand om gevallen.

 




























 
de stoomboot is weer in het land26.11.2018
de stoomboot van Sinterklaas is toegekomen in onze klas en wij kunnen ons nu volop inleven in Sinterklaas en zwarte piet en dat vinden wij natuurlijk super leuk. we zijn ook bezig met onze eigen stoomboot te maken en daarvoor moesten wij vandaag 2 stukken karton schilderen in strepen en een buis om de buik van zwarte piet mee te maken. morgen gaan we dan de schoorsteen van onze boot schilderen en dat is een hele dikke buis...dat belooft... We hebben vanavond ook onze schoen klaar gezet en we hopen dat hij bij ons op bezoek komt... spannend hé!!! de juf vertelde ook een verhaaltje over Annelies en Lolliepop en wij zijn heel erg benieuwd naar het vervolg want nu was het wel een beetje triestig. omdat de hond niet mee mocht met Annelies en haar mama naar de winkel heeft hij Lolliepop in zijn bek genomen en ze kapot gemaakt en ze laten vallen achter de zetel en nu is Annelies haar pop kwijt en is ze heel verdrietig gaan slapen. hopelijk horen we morgen het vervolg...





































ONZE BOOT MIST WEL NOG EEN BEETJE MOOIE AANKLEDING. HET ZOU SUPER ZIJN MOESTEN DE KINDEREN TEKENINGEN OF ANDERE VERSIERINGEN DIE ZE ZELF GEMAAKT HEBBEN MEEBRENGEN NAAR DE KLAS. DAN KUNNEN WE DAAR ONZE BOOT MEE PIMPEN...COOL TOCH HÉ!!!
 
schilderen met dozen22.11.2018
vandaag hebben we ervan genoten om eens volop te mogen experimenteren om afdrukken te maken met dozen. spelenderwijs ontdekten en benoemden ze dat de ene doos een rondje, cirkel was, dat er dozen bij waren die een vierkant achter lieten op het papier en dat we rechthoeken hadden.dat je grote en kleine afdrukken had, dat bepaalde dozen wel veel werk waren om te schilderen...het resultaat was deze keer van geen belang maar de beleving des te meer. ene van de nevengroepen kreeg een doos met sensorische flesjes en mochten deze volop ontdekken en soms is het fantastisch om de verwondering op hun snoetjes te zien als ze iets nieuws ontdekken...























 

























 
dolle dozenpret21.11.2018
we zijn begonnen in de turnzaal met elk een doos en daarmee mochten ze door de zaal bewegen zoals ze wilden, hoorden ze de trommel dan moesten ze de opdracht die ik hen gegeven had uitvoeren. daarna kwam de zwarte kat met haar doos en dan moesten wij haar nadoen en als afsluiter deden we een heel leuk spelletje. we werden dmv een liedje iedere keer een kat maar we moesten oppassen want de hond die wou ons pakken en toen moesten we heel vlug in een holletje(doos) gaan kruipen zodat de hond niemand kon pakken. toen we met onze dozen vertrokken uit de turnzaal zeiden ze allemaal : dat was super leuk en heel grappig met de hond en de katten. daarna hebben we allemaal onze dozen in een lange trein gezet en moest iedereen deze weg volgen.
na de speeltijd deden we nog een denkopdracht dat we de juiste dozen aan de juiste voorwerpen moesten koppelen en als slot deden we een dozen-voelspel en aiaia,wat zijn ze toch curieus. ze zouden als direct kijken wat er in de doos zit zonder eerst te voelen.
ik heb geen foto's getrokken want ik was voortdurend mee in het spel en dan gaat dat niet om foto's te trekken maar door deze uitleg hebben jullie er toch een idee van wat we allemaal hebben gedaan.
 
laat de knikkers maar rollen...19.11.2018
we hebben vandaag per 2 of 3 de knikkertechniek mogen toepassen in een lage kartonnen doos en die knikkers moesten we zelf met een lepel uit de verf halen en dat was al een hele opdracht op zich. we moesten dus goed samen werken want anders rolden onze knikkers voor geen meter. er waren er die eerst stonden te kijken en niets deden en die schoten dan in gang na een paar praktische vragen en bij anderen vlogen de knikkers direct in het rond. bij juf Hyacinta hebben we een denkopdracht gedaan nl de juiste schaduw bij de juiste doos kleven, het was wel niet gemakkelijk maar we hebben het er super goed vanaf gebracht. dikke pluim voor onszelf. 
morgen (=dinsdag) zal ik (= juf Ann) niet aanwezig zijn op school want ik ga naar de grote peuterdag waar we allerlei nieuwe activiteiten voor de kids van de peuterklas en 1ste kleuterklas ontdekken. ik ga dus zelf terug op de schoolbanken zitten. jullie kids worden opgevangen door juf Hyacinta en juf Lieve






  








  


  






  






  

 
op wandel met de kat...17.11.2018
we zijn de dag gestart met een wandeling met onze kat en dit op algemene aanvraag van de kids. nu zie ik jullie jullie voorhoofden fronsen, want wie gaat er nu wandelen met de kat. wel, wij dus. eens onze kat genoeg gewandeld had, hebben we samen met onze kat de ruimtelijke begrippen geoefend en dat is niet altijd voor iedereen even evident. daarna hebben we terug muziek gemaakt met koffiedozen, eerst hebben we er op los getrommeld en daarna moesten ze schudden maar ze hoorden natuurlijk niets, toen kwamen er uit een grote doos allemaal dozen met materialen in, iedereen mocht zijn doos vullen met 1 soort en daarna maakten we terug muziek, de ene zijn doos maakte al meer lawaai dan de andere. de volgende opdracht was : zoek dezelfde geluiden bij elkaar. moeilijk hoor! we deden dit verschillende keren en natuurlijk kregen ze niet iedere keer dezelfde doos. de ene heeft een heel scherp gehoor en kon zelfs direct zeggen wat erin zat en de ander laat liever de anderen zoeken.
na de speeltijd hebben we dan dozen geteld. je ziet, we hebben ons deze voormiddag niet verveeld.





  
































 
er zit muziek in...15.11.2018
we zijn vandaag begonnen met muziek maken, iedereen had een doos en we hebben er naar hartelust op gedrumd, eerst vrij drummen en daarna met opdrachten ahv van een groene en rode bol, ook nog stil en luid ahv groene bol die hoog in de lucht zat of laag bij de grond, ahv een verhaal dat het aan het regenen was...om het kort te vertellen, we hebben ons geamuseerd...we versierden ook de rug van onze kat en kregen een denkopracht : wat zit er in de doos : ze zagen een klein stukje en zij moesten dan het juiste voorwerp erbij kleven
na de speeltijd mochten we dan spelen in de zandbak die gevuld is met dozen, in de isemobak en in de dozentunnel. per 3 of 4 kregen ze dan bij mij een probleem voor geschoteld : in 2 dozen zaten ballen, knuffels en auto's en de kids werden in de dozen gezet en ze moesten alles van de ene doos naar de andere brengen maar ze mochten 
  1. niet uit de doos
  2. niet gooien met het speelgoed
  3. het niet gewoon aan elkaar geven
==> ze kregen wel 2 buizen van verschillende diktes en een houten plank en daar moesten ze het mee doen. eerst stonden ze een beetje verbaasd naar mij te kijken maar door ze een aantal gerichte vragen te stellen schoten ze in actie en als hun opdracht slaagde kon hun pret niet op.
























 














































wat zijn en blijven dozen toch super interessant speelgoed. de ontdekkingsmogelijkheden zijn oneindig en de kids vinden het allemaal fantastisch om te doen, wat staat er morgen op het programma???? de kids zijn ook steeds weer benieuwd...en...we kunnen nog heel veel kanten uit met de dozen...
 
dozen...dozen...we krijgen er niet genoeg van...14.11.2018
de kids hadden een doosje met deksel mee van thuis en vandaag hebben we er dan een meetactiviteit aan gekoppeld : geef iedere doos zijn eigen deksel terug en we deden dit met verschillende opdrachten. de laatste opdracht was een toren bouwen met alle dozen die niet omvalt en oeioeioei, dat wilde maar niet lukken want door schade en schande ondervonden ze dat hun toren na een 6-tal dozen al omviel en ze zeiden maar dit kan niet lukken. toen heb ik zelf eens een toren gemaakt en groot was hun verwondering dat hij bij mij wel bleef staan en ik alle dozen heb gebruikt. toen ik vroeg : hoe kan dat nu?, hadden ze wel door dat ik alle grote dozen onderaan heb geplaatst en de kleine en moeilijke dozen bovenaan. morgen krijgen ze een nieuwe kans, eens zien of ze de tactiek door hebben.
na de speeltijd was de opdracht : spitten van hun touw (voor aan hun eigen knutselwerk) maar ze mochten niet gewoon spitten, ze moesten een patroon volgen nl - o - o - o - en zo tot alles uit hun eigen doosje leeg was. moeilijk hoor maar oefening baart kunst...
de kids die niet aan het spitten waren mochten spelen in de "isemobak" waar ze dozen kunnen vullen en de inhoud kunnen vergelijken ; met de gewone (grote en kleine) dozen spelen ; de juiste deksels op de juiste potten plaatsen - de dozentunnel
























  
 

 
Probleemoplossend denken met dozen13.11.2018
dat is nogal eens een titel die kan tellen hé! wel, vandaag kregen wij allemaal opdrachten die we tot een goed einde moesten brengen, door 1 goed na te denken en 2 door samen te werken
de opdrachten waren :
  • we moeten van de ene kant van de gang naar de andere kant en we mogen geen enkele keer op de grond stappen ==> we hebben een lange trein gemaakt van dozen maar de moeilijkheid was : je moet er zelf kunnen in en uit stappen (sommige dachten dat ze benen als stelten hadden want ze zetten er dozen tussen van meer dan 1m hoog)
  • we willen gaan varen : ze kregen per 2 één doos en iedereen ging er direct samen in zitten, maar jah, zo ga je wel niet vooruit. gelukkig waren erbij die doorhadden dat de ene moest uitstappen om de andere te duwen
  • hele hoge toren bouwen en deze moest zeker groter zijn dan juf Ann, ten eerste : hoe maak ik mij toren stabiel, hoe krijg ik hem zo hoog?!
  • we zaten op de zee en moesten op het zand geraken maar we mochten niet in het water stappen en we hadden maar 6 dozen
  • zoek een doos waar we allemaal samen in kunnen maar, dan moet ze wel vol zitten en mag er niemand mee bij kunnen. eerst kropen ze in de hele grote doos, maar ze merkten dat ze nog veeeeel plaats over hadden, dus moesten ze op zoek naar een andere doos
super toch wat je allemaal kan met een simpele doos...
==> we hadden de voormiddag van ons leven en iedereen hielp waar hij kon (we deden dit wel in 2 groepen, de andere groep had een knipopdracht bij juf Hyacinta

DE FOTO'S ZIJN NU EN DAN EEN BEETJE SCHEMERACHTIG MAAR KIDS FOTOGRAFEREN DIE ZO ACTIEF BEZIG ZIJN IS GEEN LACHERTJE MET DE GSM, HET IS MEER EEN FEIT DAT JULLIE ERVAREN WAARMEE WE BEZIG WAREN!!!!
















































































MOEST SINTERKLAAS DIT ARTIKEL LEZEN, DAN HEBBEN WIJ VOOR HEM EEN GOUDEN TIP : DOZEN, DOZEN EN NOG EENS DOZEN...HET IS DE MAX....
Onze foto van ons dozenappartement is nog in de maak, we zouden graag hebben dat alle kids erin zitten maar momenteel hebben 2 zieke kleuters, hopelijk zijn ze vlug beter en kunnen ze ook nog samen met ons genieten van dit super leuke thema.
 
spelen met dozen12.11.2018
ons ontdekthema spelen met dozen zijn we vandaag gestart en we zijn er direct ingevlogen. in onze kring stond een grote doos en natuurlijk wilde iedereen weten wat erin zat en de boodschap was : kijk maar ! grappig om te zien wie het voortouw neemt, wie er gerust in is en de kat uit de boom kijkt... daarna mocht iedereen die een doos mee had vertellen welke doos ze  mee hadden, wat heeft erin gezeten, waarvan is ze gemaakt, is ze groot....maakt ze muziek....(we deden dit in 2 groepen). op het einde van deze activiteit moesten ze een grote toren bouwen en dit het liefst groter dan de juf...moeilijk hoor! we hebben ook allemaal een doosje geschilderd maar wat we daar gaan mee doen willen we nog niet verklappen. 
de juffen hebben in de namiddag ook een super leuke tunnel met verschillende uitgangen in elkaar geknutseld en we mochten er vandaag allemaal al een paar keer door kruipen en dat vonden we natuurlijk SUPER LEUK !!! sommige bleven zelfs steken in de doos omdat ze wilden spelen met de knuffels die kwamen piepen...
vanaf morgen mogen we hier vrij in spelen. cool hé! niet vergeten dat jullie morgen een doosje met deksel moeten mee hebben. morgen gaan we ook verder op ontdekking van wat we allemaal kunnen doen met dozen...
(de foto's van het spelen met dozen vind je terug op de website onder foto's)


  




 
 
 
spoken...boe...boe....boe...09.11.2018
vandaag stond alles in het teken van spoken. eerst kregen we allemaal een doekje en je mag 1 keer raden wat ze automatisch deden : idd, spook spelen want deze week hadden we al op het spokenlied kris kras door de bewegingsklas gevlogen maar dan zonder doekje. nu was het nog veel echter want we werden getransformeerd tot echte spoken dus was de inleving nog 1000x groter. de bedoeling was : rondvliegen in de bewegingsklas (en dit natuurlijk in het donkerwant spoken vliegen nu eenmaal rond als het donker is, spannend hé!) en nergens tegen botsen, bij het woordje BOE moest iedereen stil staan en luid mee roepen. daarna vertelde ik een versje en moesten ze het doekje iedere keer op de juiste plaats leggen : op hun buik, teen, knie, onder hun trui.... en toen....gingen we allen liggen op onze rug met het doekje op ons hoofd en moesten we het wegblazen en zo kwamen we helemaal tot rust...maar de pret was nog niet voorbij want dan kwam de juf met een heel leuk idee, we mochten de schrijfdans op het spokenlied doen op een tafel met scheerschuim. we vonden dat de max en iedereen ging voluit. dit was allemaal voor de speeltijd.na de speeltijd kregen we dan een blad met spoken op en met de wasco's tekenden we kriskras tussen de spoken en dit terug op ons spokenlied.












  









































  

 
BOOS zijn!!!08.11.2018
het was vandaag een gevoel dat hun heel erg imponeerde, vooral door de  verhalen die ik vandaag vertelde : voor we begonnen met het gesprekje over boos zijn, vertelde ik eerst het verhaal van een kleine beer die heel de tijd boos was en niets wilde doen. het was blijkbaar iets dat hen heel sterk bijbleef want spontaan kwamen ze stukjes uit het verhaal vertellen en op de speelplaats speelden ze het verhaal na. ze gaven ook wel toe dat ze allemaal al eens boos geweest zijn en konden ook goed verwoorden waarom. als opdracht kregen ze daarna : zorg ervoor dat je blad beschilderd is, maar je moet het doen met je vuist en je mag je eens heel boos maken op je blad, juist zoals beertje en dat moest je de meeste geen  keer zeggen, dat zie je van hier. 
na de speeltijd kregen ze dan een opdracht om de prenten van de gevoelens bij de juiste Jules te leggen maar daarvoor vertelde ik eerst een verhaal waarin alle de gevoelens duidelijk aan bod kwamen en ze schrokken ervan dat het meisje zo boos was op haar mama en dat hun mama dat zeker niet leuk zou vinden en ze een dikke duim naar beneden zouden krijgen. ze konden er niet over zwijgen. die verschillende emoties kunnen toch heel wat teweeg brengen hé!  





























 
bang zijn06.11.2018
de juf begon met een verhaaltje te vertellen van Uk die bang is in het donker en daarna mocht iedereen vertellen wanneer of waarvan ze bang zijn...de meesten zijn bang van leeuwen, tijgers, krokodillen, spinnen en het donker. daarna hebben we met eiwit geschilderd, ik hoor jullie nu denken : hoe doe je dat! in de volksmond noemt dit koud email, maar hoe maak je dat nu juist. de kinderen hebben het zelf mee beleefd want we hebben het eiwit van het eigeel gescheiden (dat deed de juf want anders zouden we voorzeker geen eiwitten meer overgehad hebben) en bij het eiwit deden we verf en bloemsuiker, daarna hebben we het opgeklopt met de mixer, we moesten blijven kloppen tot we het konden omdraaien en het er niet meer uitviel. wel lastig hoor zo'n mixer onder controle houden, hij wilde precies steeds weglopen en daarmee mochten we dan schilderen. we vonden het een hele leuke ervaring, het is weer iets wat anders. na de speeltijd hebben we dan een spook mogen maken : we moesten eerst alle punten met elkaar verbinden, daarna schilderden we het in met witte verf en op het einde gaven we ons spook 2 zwarte ogen en een bange rode mond, want ja, ook spoken kunnen bang zijn hoor!!!





















  
  































 
gevoelens05.11.2018
eerst en vooral heten we Oonah en Lieze hartelijk welkom in onze klas en we hopen dat ze er samen met ons allemaal een leuke tijd beleven. we zijn gestart met het thema gevoelens en vandaag kwam vooral blij zijn aan bod. wanneer ben je blij, hoe kan je dat laten zien....bij juf Hyacinta mochten ze zich uitleven met de verfdoppers op een blad, want als je blij bent, ben je ook super enthousiast. bij mij hebben we in de spiegel gekeken en mochten we elk om de beurt een kaartje uithalen en vertellen wat we daarop zagen en ook verwoorden hoe die mensen zich voelden, daarna deden we dit na en mochten de kids ook vertellen wanneer zij eens verdrietig, blij, bang en boos waren en daarna mochten ze het in de juiste doos deponeren. ze kunnen heel goed de gevoelens nabootsen en zeggen hoe die mensen zich voelen maar over hun eigen gevoelens praten is veel moeilijker, ze waren nooit bang en zijn nooit verdrietig of boos. ongelooflijk hé en als je dan verder door vraagt en over je eigen gevoelens vertelt komen de verhalen wel los.


































  















  

 
schrijven...25.10.2018
we leerden vandaag hoe we tussen de lijnen moeten tekenen. we kregen een blad met daarop een egel en een slak en die wilden naar hun blad stappen, maar ze wisten de weg niet en wij moesten hen helpen. eerst deden we dit met een potje met een knikker daarin, daarna deden we dat met onze vinger, dan met een speciale stift en op het einde deden we dit op ons eigen blad.
in de namiddag verwelkomden we ook 2 nieuwe kleuters die samen met ons gaan komen werken en spelen. we zijn blij dat jullie erbij komen Lieze en Oonah, hopelijk beleven we samen veel plezier

































 
pompoensoep maken23.10.2018
gisteren vroeg ik aan de kinderen wat we konden maken met dat oranje ding in de kring en ze zeiden unaniem : appelmoes...toen ik vroeg waarvan maak je appelmoes konden ze wel zeggen dat het van appels was. gelukkig maar. ze konden daarna ook zeggen dat dat oranje ding een pompoen was maar wat we ermee konden maken dat was toch wel moeilijk. maar, na veel vragen en sturing in de juiste richting zijn we er toch gekomen : POMPOENSOEP.  
in de namiddag vroeg er dan wel een kleuter : wanneer gaan we nu appelmoes maken met die tomaat ? de max toch. 
vandaag hebben we dan de soep gemaakt : groep 1 mocht helpen snijden en groep 2 mocht helpen om de bolletjes te draaien en er zaten daar echte natuurtalenten bij. op een bepaald moment zat iedereen van groep 1 te wenen en toen ik vroeg waarom ze zo verdrietig waren zeiden ze : maar dat piekt...je kan het al raden, ze waren uien aan het snijden. 
op het einde hebben we allemaal samen soep gedronken en de meeste vroegen erbij, dus mama's en papa's : de volgende keer kan je samen soep maken met jullie keukenprinsen en -prinsessen. ze weten nu hoe het moet...
de papa van Sofia had ook een leuke verrassing mee nl een halloweenpompoen en natuurlijk hebben we er direct een kaarsje in gestopt en het laten branden in het donker en dat vonden we heel cool




























 




























  

 
mama kwijt...22.10.2018
vandaag was het zover, we hebben het verhaaltje van mama kwijt proberen te spelen met de kleuters en de handpoppen. je merkte heel goed dat ze dit niet goed gewoon zijn en dat ikzelf nog heel veel moet meespelen. de wegen naar Rome zijn ook niet in 1 keer gelegd en het is een feit : al doende leert men en hoe meer we dit zullen proberen, hoe beter dit zal lukken. in onze klas zitten heel veel babbelkousjes maar eenmaal ze merken dat ze gefilmd worden klappen ze dicht...ze hebben nl plankenkoorts...je ziet ook dat niet alle kinderen een actieve rol spelen maar heel veel kinderen klapten al dicht als ze nog maar een handpop in hun handen kregen en natuurlijk is het dan moeilijk om samen een verhaaltje te spelen. maar van proberen kan je leren, is nog altijd onze leuze en wie weet tegen een volgende keer hebben we stuk voor stuk echte vedetten...
hopelijk genieten jullie er toch ook van...

 
de herfstboom19.10.2018
zoals we allemaal merken zijn er veel mooie herfstkleuren buiten en vallen de blaadjes in grote hoeveelheden naar beneden. wij wilden ook een mooie herfstboom maken voor onszelf en daarvoor kregen wij strookjes in verschillende herfstkleuren en die moesten wij dan in stukjes scheuren en daarna mochten we ze op onze eigen boom kleven. we tekenden ook nog de staart van onze eekhoorn en die eekhoorn vinden wij wel cool want hij speelt een belangrijke rol in het verhaal van mama kwijt

 






















 
op een rode paddestoel18.10.2018
we zijn begonnen vandaag met het liedje van Marylin de dikke spin en na het liedje volgde er een doe-opdracht nl geef elke spin de juiste buik. na de speeltijd zongen we dan een ander liedje nl op een rode paddestoel vol met witte stippen : wat moesten we juist doen :
  • met plasticine bolletjes draaien
  • de bolletjes op het blad leggen en plat duwen
  • zorgen dat de bollen héél goed op het blad hangen
  • met rode verf de hoed stempelen en dit ook op de plasticine
==> rarara wat zal ik zien : idd een rode paddestoel vol met witte stippen.

het verhaal van Jan en zijn nieuwe laarzen hebben we ook verteld en het leuke daaraan is dat het boordevol bewegingen zit en we zo het hele boek intens mee beleven.


























  
 
ik was ook super fier vandaag op de kids want iedereen deed alleen zijn schort aan (ik controleer wel of de mouwen juist zijn), ze helpen elkaar spontaan om ze dicht te doen of ze vragen hulp aan elkaar. en...iedereen doet alleen zijn jas aan, tot het zelf omdraaien van de mouwen. ze verdienen allemaal een dikke pluim!!!
 
egeltjes...17.10.2018
vandaag heb ik nog eens het verhaal van mama kwijt gespeeld met de handpoppen zodat de kinderen het verhaal door en door zullen kennen, juist voor we naar huis gingen heb ik het hen dan eens laten vertellen terwijl ik het aan het spelen was. als opdracht kleefden we ook kabouter plop van klein naar groot, eerst hebben we dit geoefend met knuffelberen van verschillende groottes. na de speeltijd hebben we op de paraplu balletjes in de juiste kleur op de getekende balletjes moeten kleven. we deden dan ook nog eens een beetje zotjes en we moesten van elkaar een egeltje maken. de kinderen waren per 2. ze moesten wasspelden op de rug van hun vriendje steken zodat deze een egeltje werden, daarna draaiden we de rollen om.


















  

 

 
bosdieren16.10.2018
eerst en vooral hebben we geprobeerd om de noot dmv een kortere buis in de bak te doen rollen, het was al niet meer zo gemakkelijk. het was ook de bedoeling dat ze met beide voeten op het Jules matje moesten blijven staan, maar amaai dat was toch wel een hele moeilijke opdracht hoor want de verleiding om dichter bij de bak te gaan staan was toch wel oh zo groot. morgen doen we het met nog een kortere buis. ik ben benieuwd!!! 
we luisterden ook naar het verhaal van de uil : Mama kwijt... en daarna mochten ze het zelf met de poppen na vertellen. het is de bedoeling dat ze het zo goed onder de knie krijgen dat ze het zelf kunnen spelen met de verschillende handpoppen.
we deden ook 2 denkopdrachten nl
  1. kleven logische volgorde op een grote paddestoel
  2. zoek de ontbrekende stukken in het blad met de bosdieren en kleef ze op de juiste plaats
in de kring hebben we dan nog opdrachten met de ruimtelijke begrippen gedaan, in de loop van volgende week mogen ze zich dan elk aan een proefje (met concreet materiaal) verwachten. spannend hé!
   
 
















































  

 
molletje en modder, modder en nog meer modder 12.10.2018
we kregen vandaag terug een opdracht om met de buizen een noot in de bak te laten vallen (volgende keer gebruiken we een korte buis en het zal terug een heel andere opdracht zijn) maar nu moest iedereen blijven staan op een Jules matje maar iedere keer zijn er toch die proberen om dichter bij de bak te komen zodat hun noot er zeker zou inzitten, zo klein en toch al de knepen van het vak kennen hé! daarna deden we een spelletje met puzzelstukken van dieren, iedereen had 1 stukje en ze moesten elkaar zoeken en samen het dier maken, daarna deed iedereen dit op een blad papier.
na de speeltijd kwam molletje op bezoek en hij wou graag modder hebben. de grote vraag was natuurlijk : wat is modder en hoe maak je het ? we hebben toch een goed gesprekje boordevol vragen en antwoorden gehad en opeens was het antwoord daar : aarde en water. volgende vraag waar, hoe en waarin zouden we aarde halen en waarmee...we zijn er geraakt en eenmaal in de klas mocht iedereen zijn eigen modder maken en daar de molshoop mee schilderen (het is weer eens iets anders hé, schilderen met modder want dat doen we toch wel bijna nooit), er waren wel niet alleen mollen in het land maar er waren ook grote muizen die kwamen piepen. spannend hé!
   













 




























































  

 
plopper de plopper de plop11.10.2018
we zijn de dag begonnen met een werpspelletje met noten en daaraan koppelden we dan ook een telspelletje. daarna vertelde ik een verhaaltje van kabouter Plop en het spook, grappig dat ze soms wel weten wat er komt maar ze toch nog verschieten als je het spook uit het boek nadoet. daarna hebben we een denkopdracht gedaan : ze moesten iedere kabouter zijn juiste muts en voorwerp geven en dit door goed te kijken naar de kabouters op hun blad, ze konden dit ook in het groot bekijken op de handdoek in de kring en het leuke was dat er ondertussen kabouter plop liedjes afgespeeld werden en dat vonden wij heel cool. na de speeltijd hebben we nog eens een teloefening gedaan, eerst deden we dit met dobbelstenen en noten, daarna werd het blad uitgelegd nl dat ze evenveel bollen op de paddenstoel moesten kleven als er kabouters woonden. om het hen iets gemakkelijker te maken en ze juist te leren tellen bracht ik hen bij dat ze de bollen eerst op de kabouters moesten leggen terwijl ze luidop moesten tellen zodat ik het goed kon horen. 
   



 
 







  









 
krullenbol : de spin10.10.2018
vandaag deden we schrijfdans en het waren nu eens geen rondjes maar we waren zelf spinnen die rondgingen op muziek, ging de spin slapen, dan waren wij ook stil en werden pas terug wakker als de wekker af ging. eerst waren we grote spinnen die rond stapten en we gingen slapen op de grond. daarna werden onze handen spinnen, en onze spinnen hadden echte ogen en die spinnen kriebelden onszelf. de volgende stap was dat we per 2 waren en dat ze de spinnen op elkaar deden kriebelen, tot grote hilariteit van diegene die op de grond lag. dan zijn we aan de tafel gaan staan en mochten we met wasco's tikken op ons blad en dit op de muziek en daarna deden we dit met verf en trommelstokken. je ziet, we hebben op een speelse, grappige manier toch geleerd van het ritme te volgen en te stoppen als de spin ging slapen. helemaal op het einde hebben we op een blad pootjes getekend aan de spinnen. 
we zijn wel nog iets vergeten want deze morgen kregen we als opdracht bij het horen van onze naam dit :
neem een buis en een noot (dank je wel Sofia) en laat ze in de bak rollen, maar je moet wel de buis gebruiken. deze foto's zijn niet altijd heel scherp maar je hebt toch wel een idee hoe ze het aan boord hebben gelegd en dat het niet altijd evident is met zo'n grote buis. ze moesten creatief en logisch nadenken en dit zonder dat ze het beseffen. cool toch!!!
we waren het erover eens : het was een leuke dag...
als laatste foto zie je ook waarom we met vliegenmeppers geklopt hebben, noten hebben laten rollen in de zwarte verf en we onze handen hebben afgedrukt...

   














 
 

















  

 




















 

 
HIEPERDEHIEP HOERA VOOR VIC09.10.2018
vandaag is Vic 3 jaar en dat moesten we natuurlijk met de nodige toeters en bellen vieren, Vic heeft er van het begin tot het einde van genoten. hij straalde de hele dag. we hadden dan ook geluk dat we mochten smullen van hele lekkere câke'jes. ze gingen binnen als zoete broodjes. we hebben natuurlijk ook nog een beetje gewerkt en het was zelfs iets heel zots.
  1. van onze handen hebben we een spin gemaakt
  2. met de noten van Sofia hebben we knikkertechniek gedaan met zwarte verf
  3. het allerzotste was : een herfsttafereel maken met verf en vliegenmeppers. je leest het goed, we mochten zo hard we konden meppen op ons blad en in de verf. begrijp je nu waarom we soms wel eens spetters in onze haren hadden. wij wel, maar we vonden het de max
er staan ook nog enkele foto's van gisteren bij.
   
 












  



















 




  


















  

 
Zelf een rupsje maken met onze handen...04.10.2018
gisteren hebben we van het verhaal van rupsje nooit genoeg (4 prenten) zelf terug samen moeten stellen zodat we het zelf juist konden na vertellen. we schilderden ook een kiwi en kregen een stempelopdracht ivm blauwe druiven. we speelden ook een kleurenspel van rupsje nooit genoeg en dan hebben we ook gekeken wie of wat het langst was en hoe we ervoor konden zorgen dat  bv de gestreepte rups kleiner was dan de kleurenrups.... enz... vandaag hebben we met onze eigen handen een rupsje nooit genoeg tevoorschijn getoverd. cool hé!
we leerden ook nog tellen en we vonden dit wel soms wel nog wat moeilijk maar onze leuze is van proberen kan je leren en hoe meer we het proberen, hoe beter dit zal lukken.
morgen gaan we nog lekker sinaasappelsap maken van de meegebrachte sinaasappelen...mmmmmm, we kijken er al naar uit.


 










  












   


  
foto van Riene was mislukt, sorry hiervoor...zetten haar er de volgende keer eens meer op...

 
We zijn nog steeds in de ban van rupsje nooit genoeg...02.10.2018
eze voormiddag was ik niet in mijn klas want ik was op opfrissingscursus ivm EHBO en juf Hyacinta heeft er samen met de kids een leuke voormiddag van gemaakt. eerst hebben ze nog eens naar het verhaaltje van rupsje nooit genoeg geluisterd en hebben ze al het fruit nog eens goed beschreven, daarna kregen ze een blad met allemaal schaduwen op en moesten ze iedere schaduw zijn eigen stukje fruit terug geven. na de speeltijd kregen ze een rups voorgeschoteld met allemaal gekleurde pootjes en de opdracht kan je natuurlijk al raden : schilder ieder stukje van de rups in hetzelfde kleur als de pootjes eronder.

 

 















 




  

 
HIEPERDEHIEP HOERA VOOR Ryan28.09.2018
zaterdag is Ryan jarig en dat hebben we natuurlijk gevierd in de klas, we hebben er een knotsgek feestje van gemaakt en de ballon die deed vandaag extra zot. we hebben ook allemaal mogen genieten van super lekkere cup câkes die hij mee had.
na het feesten hebben we natuurlijk ook nog een beetje gewerkt, we kregen 3 rupsen en op iedere stip moesten we een bolletje stempelen. wie klaar was met werken kon ofwel rupsen nemen met een pincet, met de plasticine spelen (naar opdracht) of aan de verteltafel spelen.
in de namiddag hebben we allen samen rupsje nooit genoeg geschilderd op het raam, iedereen heeft iets geschilderd. daar hebben we wel geen foto van, het resultaat kan je bekijken op ons raam

 


  







































  








 







 
spitten ruspje nooit genoeg26.09.2018
voor de speeltijd hebben we ons mogen uitleven in de turnzaal, het 6de leerjaar had de zaal omgetoverd tot een echt klim- en klauterparadijs. (deze foto's vind je op de website onder foto's)
na de speeltijd hebben we dan terug een aantal fruitsoorten van dichterbij bekeken en eraan gevoeld (bij het voelspel is het ook al een hele onderneming om de kids ervan te overtuigen dat ze niet direct mogen verklappen wat er in de doos verstopt zit voor de voelende kleuter), geroken en ervan geproefd. toen we onze buik helemaal rond gegeten hadden hebben we allemaal onze eigen rupsje nooit genoeg mogen spitten



























 
rupsje nooit genoeg25.09.2018
we zijn helemaal in de ban van het boek rupsje nooit genoeg en hebben vandaag ook een echte rups gezien want enkele kinderen van het 4de leerjaar hadden in het speelbos een rups gevonden en zijn ze aan ons komen tonen. we proefden vandaag ook van enkele soorten fruit, morgen komen er terug andere soorten aan bod en zullen we ook eens kijken of we voelen welk fruit we in onze handen voelen...
we zijn bezig met een fruitboekje en we hebben vandaag veel gemaakt voor in ons boek nl :
  1. een aardbei gekleurd
  2. een appel versierd dmv de knikkertechniek
  3. één helft van de peer geschilderd, deze dicht geplooid en erop getrommeld
  4. de sinaasappel bekleefd met zelf gescheurde snippers
na de speeltijd in de namiddag was het dan spelletjestijd met het 6de leerjaar en iedereen heeft ervan genoten.
 


























































 
Naar de boomgaard24.09.2018
vandaag zijn we naar de boomgaard bij Joos Vantieghem geweest en we vonden het daar super leuk. we hadden allemaal onze laarzen aan en dat vonden we de max. We mochten appels, peren, druiven, kiwi's, noten...plukken en ervan proeven, hoe cool is dat en het was bovendien nog super lekker ook. we hebben daar ook een hele gekke boom ontdekt, nl een boom die kan plassen...raar maar waar hoor!!! we hadden wel ook een groot probleem want de twee Jules waren weggelopen en hadden zich verstopt, gelukkig hebben we ze terug gevonden...anders zouden we wel allemaal heel veel verdriet zijn, want zonder Jules in de klas zou het zeker niet zo leuk zijn.
toen we de Jules terug hadden was het tijd om te gaan ontdekken hoe appel/perensap gemaakt werd. Joos deed de peren en appels is grote stukken en toen moesten we aan de machine draaien en die maakte alles in kleinere brokken, daarna deden we alles in een machine en toen we daaraan draaiden kwam er lekker sap uit. Vers van de pers...(de foto's van de uitstap staan op de website)
eenmaal in de klas hebben we alles mogen sorteren en we ontdekten dat de heel veel appels mee hebben, daarna vertelden juf Ann en juf Sarah in een klein groepje het verhaaltje van rupsje nooit genoeg. toen we hiervan hadden genoten hebben we gele snippers mogen knippen om onze banaan kleur te geven. Toen we klaar waren met knippen en kleven kregen we als opdracht : rupsje nooit genoeg spitten volgens patroon en wormen/rupsen met een pincet vastnemen en in de kookpot stoppen...
in de namiddag mochten we elk op zijn beurt bij de juffen om te scheuren en amaai, dat vonden we allemaal hard labeur en absoluut niet gemakkelijk maar het is een feit van proberen kan je leren en oefening baart kunst...

  


















 







 
Jules is jarig!!! HIEPERDEHIEP HOERA !!!21.09.2018
Eindelijk : de lang verwachte dag : Jules is jarig. groot was dan ook onze verbazing dat Jules nergens te bespeuren was in onze klas, alleen zijn schoenen lagen in de kring. we zijn hem dan gaan zoeken en gelukkig dat hij opeens zotte geluiden maakte of we konden nog niet vieren. we hebben uit volle borst gezongen, plezier beleefd met de zotte ballon...kortom, teveel om op te noemen.
als verrassing had Jules maïs mee! Jules, wij zijn wel geen kippen hé! hij had ook een kookpot mee waar we zelf olie en maïs moesten indoen, toen dit er allemaal inzat mocht juf Ann het kookvuur aanleggen en dan was het wachten geblazen en opeens, je gelooft het nooit : er was een grote oorlog aan de gang in de kookpot...en toen we het deksel eraf deden hadden we een pot vol popcorn. maar Jules had ook een gekke machine mee : toen we er maïs in deden en we de machine in het stopcontact staken, hoorden we een groot lawaai precies of we gingen stofzuigen...opeens gebeurde er iets zots : de machine begon popcorn uit te spuwen en dat zorgde voor de nodige hilariteit.
Jules had ook nog allemaal prenten mee en wij moesten hem nabootsen. na de speeltijd hebben we een zakje mogen versieren naar keuze om het daarna te vullen met popcorn.
in de namiddag werden we allemaal omgetoverd tot een clown en namen we een groepsfoto.
WE WAREN HET ER ALLEN OVER EENS : WE VONDEN HET EEN SUPER LEUKE DAG !!!!





  































































 




 
JOEPIEJAJAJEE....JULES IS BIJNA JARIG...20.09.2018
wat kijken wij allen uit naar het feest van Jules, we kunnen er zelf bijna niet van slapen....
in de klas liggen we natuurlijk niet te slapen en krijgen we de ene uitdaging na de andere voorgeschoteld. gisteren deden we schrijfdans de ballon van krullebol. eerst deden we dit met stokjes en in het groot, daarna kregen we elk een blad en een wasco en op de muziek tekenden we rond de rondjes en die rondjes werden iedere keer groter en op het einde van de rit hadden we een ballon. daarna kregen we een blad met een bolletje op en daar moesten wij dan een ballon van maken door iedere keer met een andere kleur een rondje rond ons vorige rondje te tekenen. daarna kregen we een taart met allemaal hokjes en we moesten in ieder hokje een blokje kleven.
toen iedereen hiermee klaar was hebben we proefondervindelijk ontdekt dat een blok veel zwaarder is dan een pluim en dat hij daardoor ook vlugger valt als je ze samen naar beneden laat vallen.







































  
Vandaag zijn we helemaal in de ban van kronen want de juf vertelde het verhaal van Jules, zijn kroon was veel te groot en kon niet op zijn hoofd blijven staan en triestig dat hij was! gelukkig kwamen Fran uit onze klas en mama in het verhaal tot het super idee dat je ze terug kan open knippen en kleiner kan maken...
toen het verhaal uit was kregen we allemaal een blad met een taart op en we moesten meten (stoer hé, net zoals de grote), want onze taart was maar saai wit en we hadden een potje met onze stukken erin en door te meten en te passen konden we de juiste stukken op hun plaats leggen. daar verschiet je wel van hé mama en papa dat wij dit al allemaal kunnen.
toen iedereen klaar was vroeg Fran om haar verhaaltje van kikker te vertellen en oh wat waren de kinderen mee triestig met kikker toen hij dacht dat hij niet was uitgenodigd voor het feest. (ze hadden de tranen nog te kort) ze waren daarna ook wel super blij toen kikker in zijn huis kwam en ontdekte dat het feest voor hem zelf was.
hierna hebben we geprobeerd om een toren te bouwen die groter was dan juf Ann maar dat bleek moeilijker dan gedacht, ze hadden allemaal een blok en toen stelde ik de vraag : met welke blokken moeten we beginnen en ze zeiden allemaal : met de kleine. ze merkten wel snel dat dit niet zo'n goed idee was want hij viel heel snel om. toen probeerden we het met de grote onderaan maar toen hadden we terug een ander probleem...we konden er niet meer aan...dus denken maar en oplossingen zoeken was de boodschap....

 


















                                                               JOEPIE!!!!MORGEN IS JULES JARIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Vlaggetjes, vlaggetjes, overal vlaggetjes...18.09.2018
vandaag waren we in de ban van vlaggetjes :
  1. onze klas is er helemaal mee versierd
  2. we kleefden zelf vlagjes aan de slinger van Jules
  3. we deden een sorteerspelletje met vlaggetjes
zo zie je maar de vlaggen waren alom vertegenwoordigd.
de juf vertelde ook een verhaal van Fran nl van de slapende tijger, dat was een heel cool boek en de kinderen keken dan ook steeds verwonderd en je kon een speld horen vallen.
we hebben ook de strook van onze kroon mogen versieren met zelfklevende figuren en dat was voor een deel van de kids niet evident, maar, ze weten het : van proberen kan je leren...op het einde van de rit zijn ze er allen in geslaagd...
we zijn ook begonnen met eens te kijken wat we kunnen weg blazen, vandaag hadden we allemaal lichte dingen, en dat lukte maar morgen proberen we het eens met zware voorwerpen...lukt dit ook nog??????we zullen het proefondervindelijk merken; We zijn ook aan het ontdekken valt iets lichts vlug of traag naar beneden? morgen zullen we de voorwerpen dan met elkaar vergelijken en zo ontdekken : wat valt er het vlugst naar beneden : de lichte of de zware voorwerpen????

 




  

























 
Jules is bijna jarig...17.09.2018
onze Jules is bijna jarig, op de blauwe dag, dat is nog 4 keer slapen!!!!! spannend hé! op de blauwe dag hangt zijn kroon zodat we zeker weten wanneer het is!!!! we hebben in elk geval al onze klas mooi versierd zodat hij volop kan genieten van zijn verjaardag. morgen zullen we samen eens bekijken wat er allemaal in de verjaardagskoffer zit, we kijken er naar uit. vandaag hebben we ook onze eigen kroon mogen stempelen en hebben we alles versierd zodat juf Ann ons kaartje voor aan de ballon kan maken. we hebben een echte werkdag achter de rug...

































 
Jules en zijn familie15.09.2018
om de week af te sluiten hebben we eerst een oefening gedaan dat we onze boekentas op dezelfde plaats moesten zetten zoals Jules . eerst hebben we dit met onze eigen boekentas gedaan in de bewegingsruimte en toen we dit goed doorhadden hebben we de oefening samen gemaakt in de kring en daarna kregen we elk ons eigen blad. wie niet aan het werkblad bezig was mocht een tekening kiezen van Jules en kleuren. we kennen nu heel goed de familie van Jules en speelden de familiememory en dat vonden we heel cool om te doen.










































  

 
Jules schilderen13.09.2018
we zijn nu al de hele week bezig over Jules en zijn familie en vandaag hebben we met de kleine Jules van Eva een spelletje gedaan, daarna hebben we eens goed gekeken hoe hij eruit zag en welke kledij hij droeg. daarna hebben we hem per 2 geschilderd (dit was wel héél sterk begeleid), de juf had het hoofd voorgetekend en de rest moesten we allemaal zelf doen. we waren allemaal heel trots op onze eigen Jules. het leuke is, er zijn dikke, dunne,korte, lange, gekke...Jules bij, maar allemaal zijn ze heel cool en wat het belangrijkste is : eigen werk !!!!!!!
EN GEEN ENKELE IS DE MOOISTE WANT HET IS KINDERWERK EN ZE ZIJN OP HUN MANIER ALLEMAAL EVEN MOOI !!!!! en iedereen heeft super hard zijn best gedaan en alles van zichzelf gegeven














  



 
de familie van Jules12.09.2018
vandaag hebben we nog eens goed bekeken wie er allemaal woont bij Jules thuis. daarna kregen we als opdracht een blad wij moesten de familie met dezelfde truien aan samen hangen op het blad met de velcro's. Juf Ann had ook een groot zwart blad mee met allemaal bedjes op en in ieder bed zat er een Jules maar hij had het koud want zijn deken was verdwenen, wij moesten ervoor zorgen dat hij het terug lekker warm had door het juiste deken bij het juiste bed te leggen. eerst deden we dit samen in het groot en in kleur, daarna was het in het klein en in het zwart/wit en op het einde deden we het helemaal alleen





































  

 
JARIGE SOFIA11.09.2018
Sofia is vandaag 3 jaar en dat hebben we natuurlijk uitgebreid gevierd. eerst stonden we op onze banken om te zingen en het vuurwerk te laten knallen, dan mocht Sofia de kaarsjes uitblazen en haar kado open doen en daarna kwam de zotte ballon tevoorschijn. als klap op de vuurpijl had Sofia super lekkere traktaten mee nl een cupcâkje in de vorm van mickey mouse en een overheerlijke fruitbrochetten. ze hebben veel gesmikkeld en gesmakt.














  








  




 






 
Jules en zijn familie10.09.2018
Jules heeft vandaag in de kring zijn familie voorgesteld : zijn zus Marie, zijn mama en papa, hond Theo (en dat vond Fran natuurlijk super grappig want ze heeft ook een Teo thuis), de vis Elvis en oma en opa. daarna mochten ze zelf vertellen over hun foto's in het fotoboek en dat vinden ze gewoonweg de max. wat zijn ze fier om hierover te vertellen, je moet ze soms stil leggen want er zijn er bij die zouden blijven vertellen. daarna was het tijd om in de schilderwerken te vliegen want we zijn er als een sneltrein mee doorgegaan. 
  1. eerst hebben we een stuk stof bestempeld met ecoline
  2. daarna hebben we een bol geschilderd met huidskleur
  3. en als slot hebben we een koker geschilderd in het paars
==> en wat gaan we ermee maken : een pieppop van Jules zodat we allemaal onze eigen grappige Jules hebben!!!! Cool hé!!!!!

de juf vertelde ook een verhaaltje over Jules die de eend op zijn trui kwijt was en je moest die gezichtjes eens zien toen Jules heel verdrietig was, er waren er bij die zelf bijna moesten wenen....
morgen is het feest in onze klas want Sofia wordt 3 jaar !

 
















  








  

 
tellen...08.09.2018
de juf had een koffertje mee en daarin zaten lekkere koekjes maar jammer genoeg mochten we ze niet terug opeten want de juf had allerhande boekentassen mee en daarop had ze bolletjes gekleefd. wij moesten dan evenveel koekjes in de boekentas stoppen als er bolletjes waren. de volgende opdracht was dan gooien met de dobbelsteen en evenveel koekjes in een boekentas stoppen. en toen we daarmee klaar waren mochten we ze eindelijk opeten. toen legde de juf een blad met een aantal boekentassen met bolletjes erop en in ons potje zaten kleine "nep"koekjes en die moesten we dan op de boekentassen leggen en eenmaal we het allemaal onder de knie hadden mochten we ons "examen" (hahaha) maken.
 








































  

 
Jules en boekentassen06.09.2018
vandaag hebben we bij juf Isabelle allerhande spelletjes gedaan met onze eigen boekentas en dat vonden we de max. Nu weten we ook heel goed wat er allemaal inzit en we leerden ook verschillende begrippen. In de klas zelf hebben we eerst met knuffels gespeeld in de bewegingsklas en er waren iedere keer 2 dezelfde knuffels en op het einde moesten we iedere keer het kindje met dezelfde knuffel zoeken. daarna legde juf Ann in de kring een blad met boekentassen op en de opdracht was : kleef dezelfde boekentassen bij elkaar. eens we dit in de kring goed onder de knie hadden kregen we elk ons eigen blad.
deze namiddag kregen we dan een kijk/leesopdracht! oei, nu ziet de juf alle hoofden fronsen. we kregen verschillende voorwerpen die je kon terug vinden op een grote prent en die moesten we daar dan opkleven.
op woensdag hebben we allemaal snippers mogen knippen om deze daarna op het hoofd van onze Jules te kleven. je ziet, we beleven elke dag wel iets en dan wordt nog niet alles vertelt want we luisteren ook naar verhaaltjes, zingen en dansen samen, vertellen aan elkaar, doen kringspelletjes....je merkt het : geen tijd om ons te vervelen. en het belangrijkste zouden we nog vergeten : SPELEN EN ZELF SPELENDERWIJS ONTDEKKEN
 





  
  



























 
beertje Brom04.09.2018
we zijn het nu al een klein beetje gewoon in de klas en daar was die zotte beer Brom terug en moesten we samen met hem zotjes doen. daarna kregen we allemaal een beertje Brom en we moesten die helemaal bestempelen met bruine verf. na de speeltijd was het tijd om heel diep na te denken want we moesten alle boekentassen bij het juiste symbool kleven op het blad. amaai en dat al vanaf de 2de dag. de juf vertelde ook een verhaaltje over Anna, nee, niet die uit onze klas. zot hé! en deze moest opruimen maar had er absoluut geen zin in en soms durven wij er ook wel eens van onder muizen als we moeten opruimen!!!!


































  


 
onze eerste klasdag van het nieuwe schooljaar....03.09.2018
we zijn er vandaag direct terug ingevlogen want we hadden er zin in, de meesten toch want sommigen hadden toch wel verdriet. hopelijk vinden ze vlug hun draai en beleven ze er ook plezier aan in onze klas. we hebben eerst Jules uit zijn bed gehaald en ook die zotte beer Brom die met een hele gekke zware stem spreekt en dit natuurlijk tot grote hilariteit van de kids. Jules stelde voor om elk een boekentas te schilderen en daar waren wij toch wel direct voor te vinden. na de speeltijd was het dan fotosessietijd en daarna hebben we nog allemaal ons eigen symbool gekleurd. je merkt het : we hebben ons niet verveeld en ook Jules heeft genoten van zijn dag en is moe maar voldaan gaan slapen.

FOTO IS EEN BEETJE MISLUKT, MORGEN ZORGEN WE VOOR EEN BETER
FOTO HOOR RACHEL
...
 


































  

 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!