zoeken
   




Schilderen op een nat blad14.02.2019

Om onze kleurenweek af te sluiten mochten we nog één keer toveren met verf. Deze keer deden we dit niet in het water maar mochten we schilderen op een nat blad. Het grappige was dat die verf direct uitliep en als je 2 kleuren gebruikte, mengden ze zich super snel en dat vonden we héél cool. We moesten wel opletten dat we geen muizengaatjes kregen in ons blad. We maakten ook nog een kleuroefening.                                                                                         Deze namiddag hebben we volop genoten van de lentezon en het was super om te zien hoe mooi de jongens aan het bouwen waren. Hopelijk beleven jullie ook veeeeel plezier aan het kleurenspel. 


 
we blijven in kleurenmodus13.02.2019

vandaag luisterden naar het verhaal van grijsje. dat is een muis die zichzelf lelijk en saai vindt. ze probeert van alles uit maar de andere dieren lachen haar uit. tot ze een andere muis tegenkomt die haar de mooiste muis van de hele wereld vindt en alles komt goed want ze worden verliefd en worden samen mama en papa van hun kroost. hoe schoon kan het leven toch zijn hé. daarna kregen we een moeilijke opdracht voorgeschoteld, nl een matrix en dat is toch echt niet gemakkelijk hoor, maar een uitdaging zo nu en dan houdt onze hersenen in top conditie...nog niet alle kinderen zijn hier aan toe maar dat is niet erg want van proberen kan je leren en opeens is de klik daar van : aha zo zit dat nu en bij de ene komt de klik ietsje later dan bij de ander. Maar houd steeds in je acherhoofd : iedereen heeft iets waar hij/zij in uitblinkt en dat is het mooie van onze klasgroep : we vullen elkaar aan... 

van de bib hadden we allemaal poppetjes gekregen die we zelf naar eigen keuze mochten versieren, deze worden in de voorleesweek uitgehangen in de bib om de bib wat extra kleur te geven. na de speelijd hebben we ons poppetje mogen versieren met stickers en dat vinden wij altijd de max. De poppetjes hadden we al een kleurtje gegeven dmv de knikkertechniek.


 
Kleuren herkennen13.02.2019

gisteren hebben we allen aan kleurherkenning gedaan. iedereen kreeg een blad met allemaal potloden op en die moesten ze in de juiste kleur schilderen. voor de oudsten werd het wel een beetje moeilijker gemaakt want zij kregen er ook licht en donker groen en blauw bij. in de namiddag mocht iedereen experimenterend schilderen met de kleuren geel - blauw en rood en dit nadat we het verhaaltje verteld hebben van muizenverf. dit zijn 3 muizen die verfpotten vinden in de kleuren geel, blauw en rood en die daarmee aan de slag gaan.


 
als ik kon toveren...11.02.2019

en of wij kunnen toveren want eerst kregen we potten met gewoon water in en met papieren konden wij ons water kleuren, daarna kregen we allerhande materialen en flessen en mochten we ze naar hartelust flessen vullen terwijl we ook nieuwe kleuren moesten maken. we toverden oranje, geel, paars en bruin. wat waren we fier op onszelf. we leerden ook voorzichtig omgaan met de materialen want de flessen waren van glas dus als die vallen zijn ze stuk. we ontdekten ook dat de ene flesopening veel moeilijker was om water in te mikken dan de andere en zo moesten we steeds zelf ontdekken welke materialen we best allemaal gebruikten. door de flessen van de ene in de andere te gieten ontdekten we ook in welke fles er het meeste water kon of in welke fles niet veel water kon.... Als denkopdracht kregen we vandaag ook een blad met allemaal spinnen op en iedere spin had een andere kleur, we moesten het juiste kleur bij de juiste spin kleven. bij juf Hyacinta kregen we een blad met een meneer op en in de hoek van het blad hangt ook een klein gekleurd meneertje. wij moesten die meneer schilderen zoals dat kleine meneertje in de hoek. in de namiddag kregen we allemaal een Elmer olifant en zijn buik was versierd met een tabel met kleuren en wij moesten die tabel namaken op onze eigen Elmer. je ziet we hebben veel nieuwe uitdagingen gekregen vandaag. 


 
HIEPERDEHIEP HOERA VOOR FRAN08.02.2019

op zondag wordt Fran 4 jaar en daar hoort natuurlijk een feestje bij. Fran was al dagen aan het aftellen naar haar grote dag en wat was ze blij dat het eindelijk zo ver was. ze heeft er keihard van genoten en vond het super leuk om de dag mee te regiseren. ze had gisteren samen met haar mama cake gebakken en wij waren grote gelukzakken want wij mochten de chocolade- en appelcake verorberen. natuurlijk hebben we niet alleen gefeest (alhoewel een goeie party zo nu en dan op zijn tijd dat vinden wij wel de max) maar we hebben ook gewerkt. we deden nl een associatieoefening : we hadden verschillende voorwerpen die een typsiche kleur hadden en die moesten we op de juiste kleur leggen : bv wortel op een oranje blad... daarna kregen we de gekleurde prenten en ook die legden we juist. als slot kwam de associatie : weten dat een wortel oranje is, ook al krijg je hem zelf op een wit blad en dat was voor velen toch niet zo gemakkelijk maar al doende leert men veel en gaan we eens de mist in dan is dat niet erg want van proberen kan je leren en we hebben nog hééééééééééél veel tijd om te groeien. de voormiddag sloten we af met een keicoole activiteit voor de kids : op het liedje van piep kadul rond kleuren mochten ze kris kras tekenen op het blad en dit deden we 4 keer maar iedere keer met een andere kleur. je had hun gezicht moeten zien toen ik zei dat ze mochten kriebelkrabbelen op hun blad, de verbazing was alom. de opdracht was ook : hoe meer hoe liever en durf er maar voor gaan. de eerste kleurenweek zit erop en volgende week komt het experimenteren met kleuren.


 
groen is gras, groen is gras,...onder onze voeten...07.02.2019

er zaten in onze klas precies allemaal vrolijke kikkertjes! hoe kan dat nu, wel ze waren allemaal tiptop in het groen en konden even goed springen als echte kikkers, gelukkig maakten ze niet zoveel lawaai. eerst mocht iedereen vertellen wat hij/zij aanhad in het groen en daarna haalde iedereen iets uit de klas dat groen was. als slot schilderde iedereen een beer in het groen zodat ons spelletje nu helemaal af is. ik vertelde ook het verhaaltje blauwtje en geeltje en dit hebben we dan uitgetest in het echt. de ene helft schilderde zijn hand in het blauw en de andere helft schilderde zijn hand in het geel. toen we elkaar tegen kwamen waren we super blij en schudden elkaar vrolijk de hand. tot grote hilariteit van de kinderen had daarna iedereen een groene hand. de verwondering op hun snoetjes was geld waard.


 
de blauwe dag06.02.2019

vandaag waren we nu geen zonnetjes aan het firmament maar we waren de wolkjes die boven in de lucht zweven. ze waren allemaal super trots om te vertellen wat ze allemaal aan hadden in het blauw en ook al of het donker of lichtblauw was. ze vinden het ook iedere keer leuk om op te noemen wat ik allemaal aanheb in de juiste kleur. ik moet zeggen de kleuren leven heel hard bij de kids want als we door de school stappen noemen ze spontaan alle dingen op die ze zien in het kleur van de dag. we hebben vandaag beer nummer 3 in het blauw omgetoverd en we deden dit met de knikkertechniek. eerst moest iedereen knikkers uit de verf halen en in zijn bak stoppen en daarna rollen maar...Ik vertelde ook het verhaal van de blauwe ballon en het was de max om te zien hoe zij opgingen in het verhaal. wat zijn het toch een schatjes hé!


 
de gele dag05.02.2019

we hadden vandaag volop de zon in onze klas want de kids straalden het gele kleur uit, in onze klas was het direct een 5-tal graden warmer. dank je wel mama en papa dat jullie zo massaal jullie kids in het juiste kleur aan kleden. natuurlijk hebben wij vandaag ook een beertje versierd voor ons spelletje en je kan het al raden : het was in het geel. bij juf Hyacinta kregen ze allemaal een vel bolletjesplastiek en dat moesten ze helemaal schilderen in het geel, daarna kregen ze hun beer en dan moesten ze daar een afdruk van nemen. ondertussen deed ik met de andere groep krullenbol : de ballon. in het begin van het schooljaar deden we dit al eens en nu deden we dit nog eens gekoppeld met de 4 kleuren die wij deze week de revue laten passeren en ik moet zeggen het resultaat is al verbluffend anders. als opdracht kregen we ook : zoek een geel voorwerp voor in onze gele hoepel. het is verrassend waarmee ze allemaal af komen, ze zijn toch wel heel inventief hoor! zalig toch!!!


 
de rode dag04.02.2019

we zijn gestart met ons thema de kleuren en vandaag werd gevraagd dat iedereen een kledingstuk aanhad in het rood of een rood voorwerp mee had naar de klas. het was heel tof om te zien dat iedereen super hard zijn best had gedaan, het was mooi om ze te zien rondlopen in de school, vooral als ze zich per groep verplaatsten. we gaan ook een kleurenspelletje maken en daarvoor hebben we vandaag een beer gestempeld in het rood (hoe kan het ook anders). de nevenactiviteiten hadden allemaal met het thema te maken :

  1. eendjes vissen en op mama eend sorteren
  2. knippen in gekleurd papier en de snippers dan in het juiste kleurenmannetje stoppen
  3. kousjes aan een draad hangen (eerst gooien met dobbelsteen)
  4. voorwerpen vastnemen met een pincet en ze dan via de juiste buis in het juiste potje laten vallen
  5. parels op de juiste draad steken
  6. met wiel draaien en dan een olifant in de juiste kleur nemen en deze op het juiste kleur op het blad zetten
  7. gekleurde knopen uit het zand halen en in de juiste pot steken
  8. vissen met magneten (eerst gooien met de kleurendobbelsteen)
  9. blokken in de juiste doos proberen te gooien en eens proberen van de verschillende lijnen want hoe verder, hoe moeilijker

we hebben ook torens gebouwd en zo konden we ook spelenderwijs iederen keer de begrippen : de grootste, de kleinste, kleiner dan, groter dan, even groot ... begrijpen en juist verwoorden


 
de rode dag04.02.2019

we zijn gestart met ons thema de kleuren en vandaag werd gevraagd dat iedereen een kledingstuk aanhad in het rood of een rood voorwerp mee had naar de klas. het was heel tof om te zien dat iedereen super hard zijn best had gedaan, het was mooi om ze te zien rondlopen in de school, vooral als ze zich per groep verplaatsten. we gaan ook een kleurenspelletje maken en daarvoor hebben we vandaag een beer gestempeld in het rood (hoe kan het ook anders). de nevenactiviteiten hadden allemaal met het thema te maken :

  1. eendjes vissen en op mama eend sorteren
  2. knippen in gekleurd papier en de snippers dan in het juiste kleurenmannetje stoppen
  3. kousjes aan een draad hangen (eerst gooien met dobbelsteen)
  4. voorwerpen vastnemen met een pincet en ze dan via de juiste buis in het juiste potje laten vallen
  5. parels op de juiste draad steken
  6. met wiel draaien en dan een olifant in de juiste kleur nemen en deze op het juiste kleur op het blad zetten
  7. gekleurde knopen uit het zand halen en in de juiste pot steken
  8. vissen met magneten (eerst gooien met de kleurendobbelsteen)
  9. blokken in de juiste doos proberen te gooien en eens proberen van de verschillende lijnen want hoe verder, hoe moeilijker

we hebben ook torens gebouwd en zo konden we ook spelenderwijs iederen keer de begrippen : de grootste, de kleinste, kleiner dan, groter dan, even groot ... begrijpen en juist verwoorden


Geen foto's gevonden ...
 
pag. ...

1

... 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!