Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   




HIEPERDEHIEP HOERA voor JUUL CEZAAR !!!08.12.2017
Zondag wordt Juul Cezaar 3 jaar en natuurlijk hebben we dat gevierd en er was heel veel ambiance wat wil je met al die sfeerlichtjes in de klas, je wordt daar direct ook vrolijk van. de zotte ballon blijft toch steeds een topper maar ook de toeters die bij de popcorn zaten brachten de nodige sfeer mee. de popcorn heeft zeker gesmaakt en het appelsap erna was de kers op de taart, in 123 was de doos helemaal uit.





 

































































  


 
licht en donker07.12.2017
na de spanning van sinterklaas die langs kwam bij alle kinderen met het langverwachte speelgoed komen we nu tot rust bij de gezelligheid van de vele lichtjes. in onze klas hebben we ook een donker hoekje waarin we met de zaklampen en lichtjes mogen spelen, en weet je wat ook cool is, er hangen daar vele sterren in en als je er op schijnt geven ze licht. in de bak zitten ook veel voorwerpen die veranderen van kleur als je er op schijnt en in het donker geven ze licht af. de max hé! we zijn ook volop bezig om een eigen lichtje te maken zodat het thuis ook heel gezellig wordt en op de lichtbak kunnen we allerlei tekeningen maken. benieuwd wat we morgen zullen ontdekken. maar eerst zullen we natuurlijk de verjaardag van Juul Cezaar vieren, hij kijkt er al heel erg naar uit...
deze namiddag hebben we gespeeld met enkel de sfeerverlichting en ook deze morgen hebben we soms gewerkt bij sfeer- en kaarslicht....dat is toch wel eens helemaal iets anders hoor....






















 
HIEPERDEHIEP HOERA voor LOUISE!!!29.11.2017
vandaag is Louise 3 jaar en natuurlijk hebben we dat gevierd, volop gezongen, gedanst,noem maar op....de zotte ballon deed bij Louise wel heel zotjes, de eerste keer viel hij op haar hoofd en de tweede keer hoog op de kast, ze probeerde hem wel te nemen maar dit lukte niet, gelukkig kon juf Ann haar omhoog steken en kon ze hem zo nemen. Louise had van alles mee om een brochette te maken en die mocht iedereen zelf maken en dat vonden ze super cool, eenmaal iedereen klaar was hebben we ze samen opgegeten...mmm...
na de speeltijd hebben we zwarte piet (die we gemaakt hadden met de houtskool) krullen gegeven met krullenbol (= soort schrijfdans) en met lippenstift hebben we hem een mond gegeven.
en niet te vergeten : Sinterklaas en zwarte piet zijn bij ons op bezoek geweest met chocolade, picknicken, lieve vrouwtjes en mandarijntjes...cool hé, ze hadden alles opgegeten en opgedronken...en daarna hebben ze alles rondgestrooid in onze kring...




















































 
de pakjesboot28.11.2017
onze pakjesboot heeft heel veel aantrek en iedereen wil er mee gaan varen naar Spanje.
we hebben ook veel gewerkt maar hiervan zijn geen foto's : we kregen een blad met schoenen en een potje met wortels en we moesten alle wortels in de juiste schoen stoppen - we hebben een schimmenspel gemaakt en bij juf Hyacinta hebben we sinterklaas op zijn paard na gemaakt...
deze namiddag hebben we onze schoen geplaatst voor sinterklaas en we kijken nu vol spanning uit of hij zal komen of niet....het is morgen een hele spannende dag want we wachten niet alleen in spanning af voor sinterklaas maar Louise wordt ook 4 jaar......
en natuurlijk hebben we de megapietendans geoefend zodat we hem heel goed kennen tegen dat sint en piet komen op de blauwe dag































 
zie ginds komt de stoomboot27.11.2017
vandaag hebben we nog eens goed gekeken welke kledij zwarte piet iedere dag aantrekt en welke sinterklaas altijd aanheeft. daarna kregen we een blad en moesten we de kledij bij de juiste persoon leggen. we hebben ook onze eigen mijter geschilderd zodat we hem kunnen aantrekken om sinterklaas en zwarte piet op de blauwe dag te verwelkomen...we zijn er zeker van dat hij dat super cool zal vinden.
ondertussen speelden we volop in de klas en de boot vinden de kids de max...
na de speeltijd keken we eerst naar het dingdonghuisje ivm sinterklaas en daarna hebben we de pietendans geoefend die we vrijdag voor sinterklaas en zwarte piet zullen dansen.









































  



 
schrijfdans zwarte piet25.11.2017
vandaag hebben we ons volop ondergedompeld in de tegenstelling vlug en traag. eerst deden we dit door zelf vlugger en trager te stappen en lopen, daarna deden we verschillende opdrachten met onze zwaaistokken en the final touch : met houtskool toverden we een zwarte piet op ons blad...nu weten we ook waarom zwarte piet zo zwart is want onze handen waren ook zo zwart als roet. natuurlijk is deze nog niet af want een zwarte piet zonder haar is wel zotjes, dus volgende week komt het vervolg...

 


























IN ONZE KLAS ZIJN WE ONS VOLOP AAN HET ONDERDOMPELEN IN DE SFEER VAN SINTERKLAAS EN ZWARTE PIET...ER STAAN AL EEN AANTAL FOTO'S OP DE WEBSITE ONDER FOTO'S...DEZE WEEK ZULLEN ER ZEKERS NOG VOLGEN WANT IEDEREEN WIL GRAAG EENS SPELEN IN DE STOOMBOOT VAN SINTERKLAAS EN ZWARTE PIET....

 
zie ginds komt de stoomboot23.11.2017
vandaag hebben we gezongen, geluisterd naar deel 2 van lolliepop en nu kijken ze vol verwachting uit naar deel 3....spannend hé!!!
de werkjes die we deden waren :
  1. kleef de ontbrekende stukken terug op zijn plaats
  2. kleef evenveel pakjes in de zakken van zwarte piet als er bolletjes boven staan
  3. geef Jules de juiste schoenen

je ziet, we hebben niet liggen slapen....

deze namiddag zijn we begonnen met het maken van een stoomboot zodat we hier in de namiddag in kunnen spelen.

het zou wel leuk zijn moest de boot nog mooier versierd worden met tekeningen/kleurprenten/kunstwerkjes van sinterklaas en zwarte piet die door de kids gemaakt zijn....zorgen jullie hiervoor....wees dus maar creatief in het weekend en dan ziet onze boot er nog veel cooler uit....we kijken er naar uit.

 het zou ook leuk zijn moesten we pakjes hebben voor in de boot...wie zin heeft mag dus een lege doos inpakken met een mooi papiertje en een strikje en dit meebrengen naar de klas. de kids mogen daar dan ook mee spelen. grote en kleine pakjes zijn welkom...zorg er wel voor dat ze in onze boot passen



































 
slecht weer vandaag....22.11.2017
vandaag hebben we nog wat verder gewerkt aan ons knutselwerkje. we moesten nog een wortel tekenen en bekleven met snippers. we moesten ook nog een handvat versieren door te spitten met zelfgeknipte rietjes. hilariteit alom want zoals je wel terug verwacht : ze springen in het rond.....
we luisterden ook naar deel 1 van het verhaaltje lolliepop en kijken vol verwachting uit naar het vervolg...ook hebben we op sinterklaasmuziek schrijfdans gedaan met de lintjes...super tof...
 















 
slecht weer vandaag....20.11.2017
we zijn vandaag begonnen met het thema : sinterklaas en zwarte piet maar vandaag was het nu eens slecht weer vandaag die in de kijker stond. we zijn volop aan het werken aan ons knutselwerkje en amaai, we hebben vandaag al bergen verzet, we hebben geknipt, geprikt, geschilderd, gestempeld, techniek met de kam uitgeprobeerd, je ziet, er is heel wat de revue gepasseerd...toen we klaar waren met werken kregen we ook de kans om in de ontdekbak te spelen en die was gevuld, je raadt het nooit, met picknicken...alleen jammer dat ze alleen maar zijn om mee te spelen en dat ze niet om op te eten zijn....
 



























 
jarige Viktor vieren17.11.2017
vandaag was het onze eerste verjaardag in de klas (buiten die van Jules de klaspop natuurlijk) en dat is toch wel heel speciaal. iedereen had er zin in en was heel enthousiast. ze zongen allen uit volle borst en het vuurwerk knalde erop los. de zotte ballon is ook nu weer een hoogvlieger en zorgt voor de nodige ambiance en hilariteit. na het zingen, dansen, taart...was het tijd om te smullen van de super lekkere minion bananen. de kids vonden het de max en ze gingen heel vlotjes binnen. mercikes. na de speeltijd was het ook super leuk in de klas want we mochten samen met de kids van het 6de leerjaar B gezelschapsspelletjes spelen en zowel klein als groot heeft er heel veel van genoten....



































 
vol en leeg - licht en zwaar15.11.2017
gisteren zijn we begonnen met tijdens een bewegingsmomentje een licht balletje op verschillende manieren naar de overkant te brengen en daarna moesten ze een bak vol met boeken, een tapijt, kortom allemaal zware dingen naar de overkant brengen, ze ontdekten dat dit niet alleen lukte maar het heeft toch wel een tijdje geduurd vooraleer ze doorhadden dat het met velen samen wel lukte..
vandaag was het dan vol en leeg en licht en zwaar en deze begrippen hebben we spelenderwijs geoefend in de zandbak en de waterbak. de juf stelde ons enkele vragen en gaf ons verschillende opdrachten en die moesten we dan tot een goed einde brengen. welke pot is het zwaarst als hij vol is, hoe komt dat, hoe krijg je hem super vlug vol.....in welke fles kan er het meeste water, hoe kan ik dat weten.....één ding is zeker het waren en zijn nog altijd boeiende 14 dagen...ook de rietjes knipbak is een groot succes en natuurlijk vinden ze het de max dat die rietjes alle kanten uit springen, wat hadden we gedacht

























 
tegenstellingen13.11.2017
vandaag kwam van klein naar groot aan bod en we deden dit eens niet van links naar rechts maar van onder naar boven. eerst hebben we dit samen gedaan op een echte ladder, daarna samen op papier en daarna helemaal alleen. we leerden dan ook nog van beneden naar boven en daarvoor moesten we zelf op de ladder kruipen en de bel rinkelen, daarna kregen we een blad met een ladder zonder treden en wij moesten ervoor zorgen dat er treden in kwamen zodat Jules naar zijn vriendje de poes kon stappen. we moesten dit doen door iedere keer 2 punten met elkaar te verbinden. we moesten ook torens bouwen die even groot of groter waren dan de knuffels
 
















sorry voor de nu en dan eens wazige foto's....


 
zoet en zuur - boven en beneden....10.11.2017
vandaag zijn we begonnen met een ladder in onze klas te zetten en spelenderwijs de begrippen : boven, beneden, midden, omhoog, omlaag....te oefenen. ik toonde op een papieren ladder waar ze hun beer moesten zetten op de ladder en dan mochten ze deze zelf gaan zetten en dat vonden ze super leuk. na de speeltijd kwam er dan nog de tegenstelling zoet en zuur bij, ze hebben vele dingen geproefd nl mosterd, citroensap, uienconfijt, zoete en zure snoepjes, chocolode, suiker....en ze moesten iedere keer zeggen wat het was en op het einde mochten ze ook verwoorden wat ze het liefst aten zoet of zuur, of allebei. we hebben ook een spelletje met onze kabouter, we gooien er met pompons naartoe en kijken welke kleur ligt er het dicht(st), ver(st), evenver...en dat vinden ze ook super leuk om te doen. ook de kniptafel met rietjes heeft iedere keer veel aantrek, spontaan gaan er vele knippen en ze zijn super trots als het lukt...tof om te zien
we deden ook een kleuroefening ivm de begrippen : naast, onder, boven en in.
volgende week gaan we vrolijk verder want amaai, er zijn nog hééééél véééééél tegenstellingen hoor en nog niet alles van iedereen kwam aan bod.























 
open en dicht08.11.2017
vandaag hebben we gewerkt rond open en dicht bij dozen. de juf had een heleboel dozen met bijhorende deksels mee en tijdens een bewegingsactiviteit kregen we elk een deksel en we moesten de bijhorende doos zoeken en dicht doen. op het einde gaf de juf de ene helft van de klas de dozen en de andere helft kreeg de bijhorende deksels. eenmaal de muziek stopte moesten de deksels en de dozen elkaar zoeken zodat ze samen de doos konden dicht maken. en helemaal op het einde hebben we torens gemaakt : welke dozen best onderaan en waarom,.....we hebben het aan den lijve ondervonden wat er gebeurt als je een grote doos op een kleine zet....jullie kunnen het ook wel raden zeker....
iedereen heeft ook een eigen doosje mogen versieren met sterren en bolletjes, wat hierin zit verklappen we nog niet dat zien jullie later dan wel.

 





















 
lang en kort07.11.2017
vandaag waren het de begrippen lang - kort - langer dan en korter dan die aan bod kwamen. eerst hebben we alle materialen bekeken en vergeleken en er dan verzamelingen van gemaakt. soms hebben de kids wel nog moeite met deze begrippen want soms zeggen ze groter dan, kleiner dan ipv langer en korter. het is wel een thema die hen heel erg boeit. het is ook mooi om te zien hoe ze creatief omgaan met de planken en de buizen die ze aangeboden krijgen. er zitten ingenieurs in spé tussen. als opdracht hebben we vandaag 2 kettingen moeten spitten : een lange en een korte. pffffffff dat was lastig hoor, gelukkig dat de juffen zo nu en dan met een helpende hand afkwamen. we hebben ook 2 treinen moeten kleven : de jongen moesten we de langste trein geven en het meisje de kortste. er waren erbij die heel erg ontgoocheld waren dat ze niet bij alle twee mochten blijven kleven.
om de dag af te sluiten hebben we adhv het liedje : beertje is mijn lieveling de verschillende ruimtelijke begrippen op, onder,....ingeoefend.
met die kettingen zullen we in de loop van de volgende themadagen ook nog eens op meetonderzoek gaan en misschien dingen zoeken die even lang, langer, korter.....zijn....spannend hé























 
tegenstellingen06.11.2017
direct na de vakantie zijn we er terug goed ingevlogen. we verwelkomden ook 3 nieuwe peuters : Julot, Elias en Marie-Lucia en we hopen dat ze zich vlug thuis voelen in onze klas en we samen veel (werk)plezier zullen beleven. we werkten vandaag rond de begrippen : groot en klein, groter, kleiner dan, de grootste, de kleinste....we hebben alle materialen die de juf mee gebracht had en de materialen van onszelf die hier over gingen gesorteerd bij grote beer en kleine beer. als opdrachten vandaag hebben we een ladder in het groen gestempeld, de appels in de juiste appelboom gekleefd en we kregen ook 3 beren en we moesten die schilderen zoals het voorbeeld. de kids die niet aan het werken waren mochten spelen in
  1. de watertafel : die was gevuld met allemaal ballen en we kregen ook 3 emmers en grote pollepels, de bedoeling is : neem de ballen uit het water met de pollepel en stop ze in de juiste emmer
  2. autohoek : hier liggen allerhande buizen en planken : ontdek maar volop....
  3. zandbak : allerhande buizen, ballen, knikkers en pompons : wat rolt het vlugst, welke bal kan in welke buis.....
  4. ontdektafel : allerhande rietjes, scharen en chenilledraad
  5. kleef de appel in de juiste boom, zet de beren op de juiste plaats op de ladder....

je ziet het was terug een hele grote boterham...


 












































 
modder...modder...modderpoel....22.10.2017
de weken van de kabouters en het bos hebben we afgesloten met iets heel leuks en weet je wat dat was : wel, Pol de mol kwam bij ons op bezoek en hij vertelde waar hij woonde en wat het allemaal deed. hij stelde ons ook de vraag : willen jullie modder voor mij maken zodat jullie mijn aardeberg mooi kunnen beschilderen. maar, hoe maak je modder, door samen veel te zoeken en vragen te stellen aan Pol de mol kwamen we tot de oplossing : neem aarde en meng er water onder  (amaai en dat was al een hele onderneming hoor want met een gieter water in een potje gieten, doe het ons maar eens na, zo ontdekten we ook dat te veel water ook niet goed was voor onze modder, dus terug aarde erbij.....), roer dit goed en dan krijg je modder. om beter te kunnen schilderen, hebben wij er wel ook nog lijm bij gedaan. het was een beetje een knoeiboel maar de meningen waren unaniem : het was super leuk om te doen. alhoewel er ook wel een paar bij waren die toch zeiden : wel een beetje vies hé !!!!
































  






 
Kabouter Kwebbel18.10.2017
oeioei, kabouter Kwebbel stond in haar onderjurk op ons blad, dat was toch wel een beetje zotjes hé. omdat ze dat eigenlijk niet zo leuk vond mochten wij haar aankleden en het was belangrijk dat we alles in de juiste volgorde deden want anders zaten we in de puree. eerst moesten we haar muts kleuren, daarna haar schoenen op kleven, haar rok, trui en dan pas haar schort want zo bekwam je het mooiste resultaat. daarna leerden we tellen want we moesten evenveel stippen op de paddenstoel kleven als er kabouters bij stonden. en als slot deden we nog eens Marilyn de dikke spin. hilariteit en ambiance was sowieso verzekerd.
 



























 
herfst, herfst en nog eens herfst...16.10.2017
alhoewel je bijna zou denken dat het zomer is, zitten we toch nog altijd volop in de herfst en ook in de klas worden we hier nog steeds in ondergedompeld. vandaag hebben we terug veel gedaan want bij juf Hyacinta hebben we kabouter plop van groot naar klein gekleefd, en deden we een kleuropdracht, bij juf Ann zochten we mama uil in de klas, wat de kids super vinden en het grappige is dat ze steeds allen samen zoeken en altijd terug gaan kijken naar de vorige verbergplaats...., we hebben ook een paddenstoel met witte stippen gemaakt door plasticine op ons blad te drukken en daar mochten we dan boven stempelen, eens het droog is mag alle plasticine eraf en dan hebben we een rode paddenstoel vol met witte stippen...wij kunnen nogal toveren hé en we moesten ook de weg van de dieren naar het blad afleggen, eerst met de hand, daarna met de stift, daarna met knikker en dopje en dan pas voor echt op ons eigen blad....




























 
de uil kwam eindelijk op bezoek12.10.2017
wat waren ze blij vandaag dat de uil op bezoek kwam, ze konden er de hele week al niet van zwijgen en wat moesten ze heel erg kijken naar eerst de kerkuil maar oh wee, toen kwam de oehoe naar buiten en dan was de verwondering nog veeeeeeeeeeeeeeeel groter en voor hen de kers op de taart : de kerkuil heeft kaka gedaan op de grond.
natuurlijk hebben we ook nog andere zaken gedaan, we zijn begonnen met een stukje schrijfdans en we deden dit met trommelstokjes op muziek, morgen doen we dit dan nog eens, maar dan halen we er ook de verf bij...JOEPIE
we kregen vandaag ook een blad met daarop hokjes en wij moesten de puzzels van de bosdieren maken. als we niets moesten werken mochten we ofwel met het kinetisch zand, wormentafel, spinnentafel of bewegingshoek waar we ofwel kaboutergolf konden spelen of gooien met kastanjes naar een doos vanaf de verschillende lijnen of het spinnenweb van de spin naaien














































 
het is herfst...09.10.2017
we zijn nog volop met het thema herfst en kabouters te beleven, we kregen allemaal een egel en geloof het of niet maar hij prikt echt en deze moesten we schilderen met zelfgemaakte zandverf, dat schildert wel niet gemakkelijk hoor! we deden ook de waarneming van de verschillende kabouters en daarna moesten we allen een blaadje maken met allemaal schaduwen op en wij moesten er de juiste kabouter aan koppelen. onze egel die wij gemaakt hebben verstopt zich graag in een herfstlandschap en daarom kregen wij een blad, potjes met verf in de herfstkleuren en de opdracht luidde : bestempel helemaal je blad met je vuist en tover zo je blad op tot een herfsttafereel. vorige week hebben we een herfstblad versierd met kastanjetechniek en voor daarop heeft de juf een spin gemaakt van een kastanje en wij moeten ze coole poten geven door ze te pimpen met rietjes, knopen en parels. in de namiddag hebben we de ene kant van onze muts mogen schilderen met figuurrollen. je merkt we zaten terug niet stil hé!


























  




 
Spinnen....spinnen...overal06.10.2017
we hadden vandaag allemaal heel veel te vertellen aan Jules, en ook tegen mezelf vertelden ze honderduit. daarna waren we in de ban van de spinnen, we hebben nog eens het liedje gezongen van Marilyn de dikke spin, we probeerden onze kastanje vanaf een zelfgekozen lijn te gooien in de doos, we gaven de spin pootjes en we kleefden de juiste buik op de juiste spin...we hebben ook met kastanjes en eikels de knikkertechniek toegepast maar vooraleer we ze konden doen rollen moesten we eerst ons blad met het symbool naar beneden in de doos leggen en daarop 3 kastanjes en 3 eikels, we waren deze morgen dus ook al aan het tellen.we hoorden ook het verhaaltje van Wat nu, Olivier en in de namiddag waren ALizée en Luca dat verhaaltje aan het na spelen met het kleine poppenhuis...heel leuk en tof om te zien en te horen.






































  


 
met rupsje nooit genoeg naar het bos04.10.2017
gisteren zijn we met rupsje nooit genoeg naar het bos geweest, overal was de rups verstopt en wij moesten ze zoeken en dan ook nog eens raden wat ze ons adhv een prent wou vertellen. die opdrachten voerden we dan samen uit. (deze foto's vind je op de schoolwebsite onder foto's). in de klas hebben we alle verzamelde materiaal gesorteerd en daarna deden we er enkele spelletjes mee. we moesten de kastanjes en eikels gooien in een bak, eens terwijl we zaten en dan eens terwijl we recht stonden : wat is het gemakkelijkst ? zaten er veel in ? lagen er meer op de grond ? wat was gemakkelijker kastanjes gooien of eikels ? allemaal zaken die we proefondervindelijk ondervonden en waar we spelenderwijs wiskunde aan koppelden. we gingen op het einde ook recht staan met in het midden een doos en we kregen allemaal een blad, we lieten deze dwarrelen naar beneden : zijn er veel in de doos terecht gekomen ? ... vandaag leerden we een liedje van Marylin de dikke spin, kregen we een zoekopdracht op een grote prent en de kinderen die niet aan het werken waren deden ook allemaal zaken ivm het thema : een spelletje waarbij ze wormen in flesjes moeten stoppen, een ontdektafel met zotte wormen - pincetten en kommen, een spelletje met spinnen - egels en wasspelden, boekjes rond het thema....










































  
  

 
fruit...fruit....fruit....02.10.2017
in de week van rupsje nooit genoeg hebben we nog van alles gedaan, geroken aan het fruit, mogen voelen en raden wat er in de voeldoos zit, een rupsje spitten, fruit proeven (er zaten ook citroenen tussen en de snoet van degene die citroen aten was geld waard, ik moet wel zeggen, ze waren echt zuur want toen ik er ook van proefde vroegen ze of ik pijn had misschien, dat zegt wel genoeg zeker!!!) en het heeft gesmaakt hoor, de mondjes stonden niet stil!!! we hebben ook eens met onze hand zelf een rupsje mogen laten piepen uit onze handen. cool hoor. we leerden ook de 1-1 relatie toepassen en vrijdag kregen we dan als opdracht om de logische volgorde van rupsje nooit genoeg juist op te kleven. we hebben ook nog een kleuropdracht gedaan, we moesten de buik in dezelfde kleur kleuren als de poten....en last but not least hebben we ook nog schrijfdans gedaan en dat vonden we toch wel heel fijn, we moesten met 2 handen samen tekenen en dat is niet altijd even gemakkelijk hoor, probeer zelf maar eens....je ziet, het was weer een drukke week
We leerden ook een bewegingsversje rond een appelboom en dat vonden ze wel heel leuk om te doen:
Appelboom
Boven in de boom, aan de hoogste tak (handen boven je hoofd)
Hangen twee appels, op hun gemak (twee vuisten maken)
Ik schudde de boom heen en weer (een schud beweging maken)
De appels viel samen neer (vuisten naar beneden laten vallen)
Ik at ze op, hap slik weg (vuisten één voor één naar je mond bewegen)
Dat was lekker zeg! (over je buik wrijven)


































  










  

 
appelmoes26.09.2017
gisteren zijn we naar de boomgaard van Joos Van Tieghem geweest en dat was super leuk (deze foto's vind je terug onder foto's). we mochten daar alles proeven en oprapen, we kregen zelfs de toestemming om de appels van de bomen te trekken. dat vonden we natuurlijk de max. Natuurlijk moesten we ook iets doen met die appels en vandaag hebben we aan de hand van een kookboek samen appelmoes gemaakt en we vonden het super lekker. we hebben vandaag ook verder gedaan aan onze appel of onze peer en terwijl het appelmoes in de microgolf zat hebben we onze eigen rupsje nooit genoeg mogen spitten, er stonden verschillende materialen klaar en wij mochten ze spitten naar onze eigen keuze, leuk hé! op het einde van de dag werden we allemaal getransformeerd tot rupsje nooit genoeg en we moesten een weg af leggen zoals rupsje nooit genoeg dat ook zou doen. op sommige plaatsen was dat toch niet altijd gemakkelijk hoor en hadden we de neiging om te kruipen ipv te sluipen.
 




















































  



























 
Het regent, het regent, we worden allemaal nat21.09.2017
vandaag hebben we eens gekeken naar het weerbeeld WIND. we mochten allemaal op een stoel staan en een pluimpje laten vallen naar beneden en kijken of het in onze hoepel dwarrelde. daarna deden we het nog eens maar de juf stond klaar om wind te maken en ze deed dit met een haardroger, geen enkel pluimpje dwarrelde nog in de hoepel...
daarna mochten we aan de tafel regen maken op ons blad (met Jules en Marie erop onder de paraplu) en we mochten dit doen met allerlei materialen, we mochten volop experimenteren. bij de ene is er een orkaan gepasseerd en bij de ander amper een beetje motregen....ondertussen mochten de anderen spelen met de sneeuw of de watertafel
na de speeltijd deden we de waarneming van allerlei kledij en attributen voor de verschillende weerbeelden. we bekeken ze en legden ze bij het juiste weerbeeld, daarna moesten we dit samen doen op papier en daarna helemaal alleen. hoho, het was niet van de poes hoor!!!!
tussendoor hebben we ook veel gezongen en een verhaaltje mocht natuurlijk ook niet ontbreken






















  
  

 
Regenen......19.09.2017
vandaag hebben we verder gewerkt aan onze eigen weerkalender, we kleurden onze sneeuwman en stempelden onze eigen wolk. na de speeltijd kregen we ook een blad met allerlei bollen erop en die moesten we met elkaar verbinden en zo kregen we onze eigen paraplu. we proberen ook om onze knuffeltjes in ene van de paraplu's te gooien die in onze kring hangen. en dat vinden we iedere keer kei leuk om te doen en weet je wat : het is echt niet gemakkelijk hoor!!!! onze dag hebben we afgesloten met een bewegingsmoment. eerst deden we binnen rtitmiek met regenstokjes en daarna zijn we naar buiten gegaan om zelf op ontdekking te gaan waar onze regen veel of weinig lawaai maakte. ze vonden dit tof om te doen en waren het allemaal eens dat als we het lieten regenen op het hekken dat het meeste lawaai maakte. en weet je wat ook gek is : Jules wilde absoluut slapen in een paraplu samen met beertje brom. die zotte Jules toch. missschien zie je hem morgenvroeg wel nog lekker knorren hoog in de lucht.











 
wandelen in de regen...18.09.2017
vandaag zijn we gestart met het thema ons weer. deze week wordt de weerkalender in onze klas dan ook geïntroduceerd. eerst hebben we onze parapluutjes eens van dichtbij bekeken maar gaan wandelen in de regen zat er nog niet in want de zon scheen volop. we zijn dus maar beginnen werken. we hebben een paraplu versierd met knikkertechniek en een zon gemaakt (dit deden we door eerst zonnestralen te knippen en die moesten we dan rondom rond een balletje kleven, alles wat nog wit was moesten we dan bekleven met gele snippers). toen de juf het verhaaltje van wolkje aan het vertellen was begon het opeens heel hard te regenen dus....je kan het al raden....allemaal de paraplu in de hand en samen gingen we zo wandelen in de regen en dat vonden ze super....we speelden ook nog met nepsneeuw, da's wel cool hé!






 
Jules is jarig15.09.2017
vandaag was Jules 3 jaar en dat hebben we uitgebreid gevierd. we kwamen toe in de klas en wilden beginnen met Jules zijn verjaardag te vieren, en je gelooft het nooit, maar hij was WEG!!! hij had er niet beters op gevonden dan zichzelf te verstoppen in onze klas. na goed zoeken hadden we hem eindelijk gevonden maar die gekkerd had dan nog zelf zijn kleren verstopt en zeg nu zelf in je blootje feest vieren is nu toch ook niet alles hé. toen hij aangekleed was kon het feest eindelijk beginnen en dat deden ze met heel veel enthousiasme. als traktaat had Jules alles mee om popcorn te maken en dat zagen ze wel goed zitten. daarna heeft iedereen zijn eigen zak mogen versieren en zelf vullen met popcorn. het was een heel leuk feestje en Jules vond het de max dat iedereen een gekke hoed aanhad.




































 















 


 
nog steeds jarig zijn.....13.09.2017
zoals jullie allemaal weten hoort bij een verjaardag een leuk feestje en ook gekke bekken trekken hoort daar toch wel bij en om het extra leuk te maken heb ik allemaal spiegels op de grond gelegd en mochten ze daarin gekke bekken trekken. ze vonden dat heel leuk om te doen, sommige hielden zich liever afzijdig maar beleefden dan plezier door naar de anderen te kijken. ondertussen hebben we ook de gevoelens geoefend voor de spiegel want bij feest vieren horen ook veel emoties....soms was het eens allen samen, soms eens de jongens en de meisjes apart om zo allemaal super goed te kunnen kijken in de spiegel want ze doen niets liever....en ze zijn toch oh zo schattig als ze boos kijken in de spiegel!!!!
de juf deed daarna iets heel geks, op een kartonnetje spoot ze allemaal scheerschuim (precies slagroom) en daarop deed ze ook verf. met onze vinger (lees goed vinger) mochten we er draaibewegingen in maken zodat we een lekkere topping maakten voor onze câke. als je goed kijkt naar de foto's waren er toch bij die één vinger maar niets vonden....eenmaal onze topping gemaakt was, kregen we een blad met daarop een câke, die moesten we op onze topping leggen en daarna mochten we erop kloppen met onze handen...groot was onze verwondering van het resultaat....we wilden er zo in bijten....
om de dag af te sluiten, vertelde de juf eerst het verhaaltje van Riki is jarig en daarna kwamen we tot het besluit dat je op je verjaardag ook moet kunnen blazen en daarom hebben we dat ook geoefend. ze kregen allemaal voorwerpen en we keken iedere keer : kan ik het wegblazen of niet en waarom niet??????
je ziet het was een gevulde voormiddag...eentje vol ontdekkingen













































 
jarig zijn12.09.2017
we zijn nog altijd bezig rond jarig zijn en vandaag stonden eigenlijk de kleuren extra in de kijker. bij juf Hyacinta versierden we onze eigen kaart voor als we jarig zijn. maar dat was niet alles. we kregen een blad met allemaal kronen op en die moesten we in de juiste kleur schilderen. we kregen ook een pakje en in ieder hokje moesten we een vierkantje kleven. de peuters mochten de kleuren vrij kiezen en de kids van de 1ste klkl moesten kijken welke bollen er in de hokjes stonden. met plasticine mochten we een taart klaarmaken voor Jules en als kers op de taart mochten we onze eigen strook versieren met kleeffiguren en dat vonden ze de max. het was wel niet altijd even gemakkelijk want het was toch wel héél fijn werk hoor!!! de dag hebben we afgesloten met een bewegingsmoment met gekleurde hoepels en vlaggen en daar stond sorteren in de kijker




































 
jarig zijn11.09.2017
vandaag zijn we gestart met de voorbereidingen van Jules zijn verjaardag en amaai, de kids kijken er naar uit. het kan niet vlug genoeg de blauwe dag zijn want ze weten dat hij dan jarig is. de klas is al versierd met allerlei vlaggetjes, we stempelden onze kroon, kregen een denkopdracht met een kroon waarbij we de 1-1 relatie moesten toepassen, versierden de slinger op Jules zijn blad met vlaggetjes....kortom we hebben niet stil gezeten. zo nu en dan komt er ook iets te voorschijn uit de verjaardagskoffer : we vonden al een rode clownsneus, een super zotte ballon, een kroon voor Jules, vlaggetjes waar we later deze week een spelletje mee zullen doen,...maar er zit nog heel veel in verstopt. we zijn benieuwd om het allemaal te ontdekken...de dag hebben we afgesloten met het dingdonghuisje rond Jules is jarig....
 























 
ik kan al tellen + mijn vriendjesboekentas08.09.2017
vandaag hebben we voor de eerste keer geteld in de klas, we mochten elk op zijn beurt gooien met de dobbelsteen en dan moesten we evenveel koekjes (echte) op onze boekentas leggen en natuurlijk mochten we er daarna van smikkelen en smullen. daarna kregen we ons blad en deden we het helemaal alleen. waren we daarmee klaar, dan mochten we nog eens gooien en evenveel snoepjes eten als er bolletjes stonden op onze dobbelsteen. we mogen ook onze zelfgemaakte boekentas meedoen naar huis maar eerst hebben we dit natuurlijk in de klas eens uitgeprobeerd.
 








































 
mijn eetbare boekentas06.09.2017
vandaag hebben we onze eigen eetbare boekentas gemaakt. Jules heeft tot grote hilariteit van de kids voorgedaan hoe we dit moesten maken. hoho, de chocopot zag er een beetje rommelig uit na het vele smeren...(de foto's hiervan vind je terug onder foto's op de website)
na het zingen en een verhaaltje kwam er nog een werkmomentje. we kregen een blad met verschillende kindjes op maar geloof het of niet ze waren een helft kwijt en wij moesten ze terug blij maken door ze terug heel te maken
 













  









 


 
onze eerste schoolweek05.09.2017
vandaag hebben we zeker niet stil gezeten want weet je wat we allemaal gedaan hebben ? wel, eerst hebben we de poten van ons eigen beertje Brom gekleefd, daarna hebben we ook alle boekentassen bij het juiste symbool mogen hangen. we hebben dit natuurlijk eerst samen in de kring geoefend en eenmaal we dat onder de knie hadden, moesten we het helemaal alleen doen. opeens kwam juf Ann ook af met 3 verschillende beren, de ene was heel groot, beertje Brom was de kleinste en dan was er één tussen de twee. we kregen allemaal voorwerpen en die moesten we dan bij de juiste beer leggen, je kan het al raden alle kleine dingen bij beertje Brom enz....toen we ook dit onder de knie hadden kregen we een blad met boekentassen op en moesten we alle voorwerpen in de juiste boekentas kleven. de voormiddag sloten we af met een verhaaltje van Anna die moest opruimen daar ze haar konijntje niet meer terug vond. de klasdag sloten we af met een bewegingsmomentje met Jules en onze boekentassen, we hebben veel gelopen en vooral veel plezier gehad. morgen mogen we een eetbare boekentas maken, oeioeioei, wat zal dat zijn...




















 
schilderen van onze boekentas...04.09.2017
vandaag zijn we allemaal terug goed gestart, nog een paar traantjes bij het afscheid maar eenmaal in de klas was dit direct over. velen zijn dit weekend naar de kermis geweest want hun mondjes stonden niet stil tijdens de praatronde, liet ik ze met rust, ze waren nog aan het praten...maar dat kon niet want er moest ook nog een beetje gewerkt worden. we kregen allemaal een karton die we moesten schilderen in verschillende kleuren en na de speeltijd moesten we de 2 dezelfde boekentassen bij elkaar zoeken en de juf had het wel een beetje moeilijk gemaakt want er zaten er tussen die heel goed op elkaar leken, foei foei foei juf van ons. deze namiddag mochten we ook snippers knippen die we morgen op de poten van beertje Brom mogen kleven. je ziet, we hebben niet stil gezeten...


























 
mijn eerste schooldag....01.09.2017
vandaag zijn we terug na een lange tijd of voor de eerste keer naar de klas gekomen. bij het afscheid waren er een paar traantjes maar eenmaal we er in de klas in gevlogen zijn was het direct over. iedereen deed heel goed mee en ze moesten heel hard lachen toen Jules al zijn kleren verkeerd aandeed en toen we het versje van beertje brom opzegden was het alle hens aan dek. we hebben er samen van genoten en kijken uit naar de volgende dagen....hopelijk hebben de kids er dan ook terug zoveel zin in
















 











 
rain...20.09.2017
vandaag legde de juf klassieke muziek op nl rain en ondertussen deed ze wel iets raars, ze deed het regenen in onze klas en over ons hoofd en ze zei niets....en ook al vonden we dat een beetje zotjes, we bleven er toch ook wel heel rustig bij. daarna lieT ze de muziek nog een paar keer spelen en dan kregen wij ritmestokjes en moesten we er verschillende opdrachten mee doen, maar wij moesten er altijd voor zorgen dat we de muziek goed bleven horen. daarna vertelde ze een verhaaltje over een egel en een mol in de regen. de egel droeg heel veel zorg voor de mol en de mol voelde zich heel veilig bij egeltje. toen het verhaaltje klaar was mochten we allemaal in een lange trein gaan zitten en deden we "de pizzatrein". wat is dat nu weer hoor ik jullie denken, wel wij maakten pizza op elkaars rug klaar en genoten ervan en kwamen daarbij helemaal zen...ook wij voelden ons goed bij elkaar. na de speeltijd hebben we op klassieke muziek mogen experimenteren met doekjes en daarna probeerden we samen uit wat we allemaal bedacht hadden. als slot moesten we allemaal ons doekje doen verdwijnen in onze hand en dat was dan onze bloem die nog in het knolletje zat en wij mochten ze laten groeien...
de voormiddag sloten we af met een werkje,...













  








  
















 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!