zoeken
   




onze handen en ons gezicht10.01.2017
vandaag stonden onze handen en ons gezicht centraal. we hebben eerst onszelf goed bekeken in de spiegel en alles goed benoemd, natuurlijk kon onze tong uitsteken naar de spiegel niet ontbreken. de juf stelde ook wel moeilijke vragen hoor, wat zie je in de spiegel onder je neus. de ene zei : mijn mond en een ander zei : een snottebel en ook dat was op die moment juist. Wat zie je tussen je ogen en je mond...en zo ging het maar verder. eenmaal we onszelf goed bekeken hadden kregen we een blad en daarop moesten we ons eigen gezicht schilderen. de ogen, brillen en het haar hebben we nog niet moeten doen, dat volgt later. daarna hebben we onze handen eens van dichtbij bekeken en daarna mochten we ze zelf schilderen en hebben we er een afdruk van gemaakt.
tijdens het vrij spel heb ik een schelp met water en badschuim erin op tafel gezet, ze kregen allemaal een klopper, vork en lepel en daarmee moesten we schuim maken, we ontdekten dat de klopper toch wel het meeste effect had, ze vonden het ook super toen ik de mixer uithaalde en we zo bergen schuim kregen. daarna was het tijd om te experimenteren en alle neuzen stonden in dezelfde richting : DAT WAS SUPER LEUK ! er waren erbij die met momenten gierden van het lachen. jammer dat Lore, Paulien en Gust zo lang geslapen hebben want nu konden zij dit niet mee ervaren. (de foto's van het badschuim staan op de website onder foto's)













   













 
mijn lichaam09.01.2017
eerst en vooral hebben we Paulien verwelkomd in onze klas want het was haar eerste dag. vandaag zijn we gestart met het thema MIJN LICHAAM, we hebben eens adhv een liedje gekeken welke lichaamsdelen wij allemaal hebben en wat zij allemaal kunnen. amaai, het zijn er wel veel hé. dan zijn we ook eens een beetje langer blijven stilstaan bij onze mond. dit hebben we gedaan adhv het boekje : mijn mondje is een rondje en om het helemaal compleet te maken hebben we er ook spiegels bij gehaald en dat vonden de kids heel leuk. de juf heeft ook verschillende activiteiten voorzien nl Jules en Marie aankleden, knikkers in fles steken dmv een lepel en de flessen ook kunnen sluiten, spelenderwijs ontdekten ze ook dat sommige knikkers alleen maar in de flessen konden met een wijde opening en dat niet alle dopjes op alle flessen pasten, dopjes uit het water halen met speciale scharen - pincetten of stokjes, gezichten tekenen of de verschillende onderdelen er op leggen, tactiele ontdekbak, boekjes specifiek rond mijn lichaam en de zintuigen.... kortom, toch wel heel veel. de voormiddag hebben we afgesloten met het liedje hoofd en schouders en tot grote hilariteit van de kids hebben we dit ook een paar keer super snel gezongen. in de namiddag was het dan tijd om eens onze neus te leren snuiten, eerst mochten ze met de mond blazen, daarna met hun neus op een spiegel, mijn hand of op een pluim en helemaal op het einde mochten ze hun neus zelf snuiten. bij de ene lukte dit perfect, anderen konden wel blazen op de spiegel maar snuiten lukte nog niet en enkelen hadden de blaastechniek door de neus absoluut nog niet onder de knie. het was een super leuke dag en morgen staan onze handen centraal....














































 

 
jarige Tobias21.12.2016
vandaag hadden we dus terug in feestvarken in de klas en wat was Tobias blij dat hij helemaal in het blauw was vandaag want dat is toch wel zijn lievelingskleur hoor. ik moest er ook zeker voor zorgen dat ik zijn nieuwe trui niet vuilmaakte want dat heeft hij mij toch wel een 5-tal keer gezegd. het feestvieren op zich vinden de kids ook keer op keer super leuk, ze blijven ervan genieten ook al weten ze precies wat er gaat gebeuren. Tobias was ook super fier op zijn câke'jes die versierd waren met BLAUW (hoe kan het ook anders) en sterretjes. ze gingen vlotjes binnen. hij was ook heel blij met zijn kado want hij kon er amper afscheid van nemen en vertelde volop waarvoor alles diende. ik denk dat mama en papa vandaag in de tuin hebben mogen werken zodat Tobias kon helpen!!!!!





 
 
















 
jarige Lore20.12.2016
andaag hebben we de verjaardag van Lore gevierd die jarig is in de vakantie en het was dolle pret. Lily vond de zotte ballon toch wel erg grappig. ze gierden van het lachen, ook Gust had bijna de slappe lach. Lore heeft de hele tijd genoten van de aandacht die ze kreeg, je zag haar stralen. we hebben ook allen genoten van de lekkere câke die haar mama gebakken had. vorige week had ik een hele activiteit gehouden met de overheadprojector en vandaag mochten ze er zelf mee experimenteren en ze vonden het super, ze bleven mij maar roepen om te zeggen wat er allemaal gebeurde en wat ze deden en zagen, zo hebben we ook veel begrippen spelenderwijs ingeoefend. het is iets dat zeker voor herhaling vatbaar is want ze kregen er maar niet genoeg van. we speelden ook een spelletje met een kerstboom, kleurendobbelsteen en m&m'kes, op het einde mochten ze er een paar proeven en de rest mochten ze meedoen naar huis, we leerden de m&m's sorteren per kleur, kleuren benoemen, beurt afwachten, één-één relatie toepassen, ze in een klein zakje stoppen, en vooral vonden ze het superleuk dat het ook wel een héél lekker spelletje was. en tobias koos, hoe kan het ook anders, voor BLAUWE...want behalve blauwe taart vind hij blauwe m&m's ook heel lekker. ook het donkere hoekje heeft nog altijd veel succes, er zijn toch wel al een aantal batterijen die de geest hebben gegeven, ook hier komen ze steeds vertellen wat ze ontdekken en zien, heel leuk om te zien en ermee in betrokken te worden. het is in elk geval een thema die hen heel erg geboeid heeft.










































 
kerstmis12.12.2016
deze week zijn we ons helemaal aan het onderdompelen in de kerstsfeer, onze klas is al heel sfeervol verlicht en ook de versiering in onze kerstboom groeit zienderogen want het is de bedoeling dat de kids zelf versieringen spitten en deze mogen ze dan zelf in de kerstboom gaan hangen. alle activiteiten in onze klas draaiden rond kerstmis : in onze ontdekbak zitten nu geen picknicken meer want sinterklaas is al lang terug naar Spanje, nee daar zitten nu verschillende soorten slingers en bokalen in. sommige slingers zijn lang, kort, met bolletjes, met sterretjes,...kortom geen 2 zijn er helemaal gelijk. ze mogen die slingers in potten stoppen, ze merken dat er zijn die lawaai maken in de bokalen, dat er zijn die er niet in kunnen wegens te lang....kortom ze moeten zelf op ontdekking gaan, daarna moeten ze de bokalen ook nog sluiten, dus meten en passen tot je het juiste deksel hebt en terwijl ze dit allemaal doen moeten ze ook nog heel voorzichtig te werk gaan want ja, je leest het goed : de bokalen zijn van glas. benieuwd wanneer de eerste zal sneuvelen.
in een ander groepje kregen ze een kerstboom met daaraan touwen en bijhorende spitpatronen, ze moesten de slingers dus volgens het juiste patroon spitten, ze begonnen allen heel secuur maar bepaalde gaven er na een tijdje de brui aan en staken alle kleuren door elkaar. er waren er ook bezig om onze ramen mooi te decoreren want natuurlijk mag dat ook niet ontbreken. een laatste groepje had dozen waarin ze ofwel bolletjes moesten sorteren per kleur ofwel de juiste bollen door de juiste gaten stoppen....je ziet iedereen was bezig in het thema kerstmis en in de voormiddag zijn geen andere speelgoedjes aan bod gekomen. Tot slot hebben we op sfeervolle kerstmuziek, die ook tijdens het werken door de boxen weerklinkt, een tot rust komende activiteit met de doekjes gedaan, het was super dat ze zelf ook zo tot rust kwamen, buiten de muziek was het muisstil in onze klas...


































 
kaarsen09.12.2016
vandaag zijn we terug gestart in het donker en hebben we de waarneming van kaarsen gedaan, ze mochten ook eens een kaars uitblazen en dat ging niet bij iedereen even vlotjes, soms was er meer water dan lucht mee. tot aan de speeltijd zijn we blijven werken zonder het licht aan te steken in de klas, gelukkig kon iedereen naast zijn blad een theelichtje zetten zodat ze toch ook wel iets van verlichting hadden op hun blad, dit was toch voor ons allemaal eens een heel andere ervaring. de opdracht die we kregen was : kleef de kaarsen van klein naar groot en kleef daarna op ieder kaarsje een vlammetje. ondertussen konden ze spelen in het donkere hoekje en tekenen op de lichtbak. na de speeltijd hebben we met kaarsen, kaarsvet laten druppelen op een blad om dit daarna te beschilderen met ecoline. volgende week zetten we deze dan in onze klas rond een glazen potje met theelichtje zodat we sfeervolle verlichting hebben als het 's morgens nog donker is. we zijn benieuwd wat het resultaat zal zijn op onze vensterbank.
















 
licht en donker08.12.2016
Sinterklaas en zijn pieten zijn nu terug naar Spanje en iedereen is een beetje aan het bekomen van al die drukke dagen en dat proberen we te doen door een rustgevende sfeer te creëren, 's morgens beginnen we met alleen alle sfeerlichtjes aan en rustgevende muziek zodat iedereen tijd heeft om relaxed te worden. als we gaan werken krijgen ze ook de kans om in het donkere hoekje te spelen met de verschillende lichtjes van de kids en de juf, er zitten daar ook materialen in die licht geven in de duisternis als je er eerst een licht laat op schijnen en dat vinden de kids heel tof. we hebben ook een lichtbak in de klas en zo kunnen ze tekeningen over tekenen en daarna in kleuren, er zijn er bij die dat heel tof vinden en ook heeeeeeel trots zijn op het resultaat en ik zou zeggen terecht want bij sommige is dit echt heel fijntjes gedaan. het werkje dat wij vandaag gedaan hebben was : iedereen kreeg een blad met een slinger op met daarop bolletjes, per bolletje moesten we met een lepel (zot hé) een lichtje stempelen.
om 15u hebben we dan een bewegingsmoment gedaan met ballonnen met daarin lichtstaafjes maar spijtig genoeg konden we de ruimte niet donker genoeg maken, op het einde kregen ze allemaal een lichtstaafje en ze waren daar heel trots op en vonden het ook leuk om het eens te gaan bekijken in het donkere hoekje.



























 
wortel schilderen05.12.2016
vandaag hebben we een wortel geschilderd voor het paard van sinterklaas. eerst moesten we de punten verbinden, daarna moesten wij de wortel inschilderen en helemaal op het einde moesten we er het groen aan schilderen. we maakten ook nog een oefening waarbij we de juiste tekening bij de juiste schaduw moesten kleven en hoho, de juffen hadden het toch wel een beetje moeilijk gemaakt want we moesten toch wel héél erg goed kijken hoor! na de speeltijd in de namiddag was het terug spelletjestijd met het 6de leerjaar en amaai, dat lukte super goed, iedereen was heel geconcentreerd en enthousiast bezig, het was een plezier om naar te kijken.
























 


 
zwarte pieten02.12.2016
vandaag zijn sinterklaas en zijn zwarte pieten bij ons op bezoek geweest. hoho, het was een hele gebeurtenis want de pieten waren helemaal alleen want blijkbaar was sinterklaas blijven slapen in school en zat hij nog steeds in zijn bed. onder groot lawaai hebben we hem dan samen wakker gemaakt en samen met de pieten is hij dan naar buiten gekomen waar hij helemaal aangekleed werd door zijn pieten. om hem te verrassen hebben we samen "een dansje voor de sint" gedaan en iedereen deed heel enthousiast mee. daarna kwam hij op bezoek in onze klas. foto's daarvan zullen daar normaal gezien van verschijnen op de website onder foto's. als kado kregen we allemaal een doosje met daarin een brief met iets op, toen wij alle brieven van het kleuter samen legden kwamen we tot de ontdekking dat we moesten gaan zoeken achter de chalet want de pieten hadden ons kado daar verstopt. de kids waren heel blij toen ze de 10 nieuwe fietsen ontdekten.
eenmaal terug in de klas hebben we onze zwarte piet nog krulletjes gegeven en vooral veeeeel gespeeld en nog naverteld van de komst van sinterklaas en zijn pieten






























 
onze schoenen29.11.2016
 































groot was onze verwondering deze morgen toen wij in de klas kwamen : sinterklaas en zwarte piet zijn samen met slecht weer vandaag ECHT op bezoek geweest in onze klas. eerst bekeken ze alles heel stil en daarna begonnen ze als kippetjes door elkaar te kakelen. schoon en tof om te zien!!! daar ze geweest waren omdat onze schoen stond hebben we vandaag de schoenen nog eens in de kijker gezet. we hebben van iedereen de schoenomtrek getekend en zo konden ze dan kijken : wie heeft de grootste voeten, vind ik mijn eigen voeten terug door er te gaan opstaan,....daarna mochten ze ze versieren met stiften en kleeffiguren en zo hadden ze hun eigen schoenen ontworpen, en amaai het ziet er een kleurrijke schoenwinkel uit. ik denk niet dat er veel mama's zouden zijn die deze zouden kopen, de kids daarentegen....we moesten ook allemaal een schoen kleuren volgens de aangeduide bollen en dat was niet altijd evident.

 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 ...

6

... 

7

 

8

 

9

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!