zoeken
   




de gele dag31.01.2017
vandaag was het de gele dag en het viel op in onze klas, toen we toe kwamen hingen er allemaal gele voorwerpen uit en ook een grote gele boksballon (dat vonden we natuurlijk de max en niets was plezanter dan er onderdoor lopen en toch wel heel subtiel erop te slaan, jah, het is dan ook voor iets een boksballon hé!) en het gele licht lag aan, zo waren we direct in de sfeer. we hadden zelf ook allemaal iets aan in de gele kleur en natuurlijk mochten we verwoorden wat dat was, ook van de juf mochten we benoemen wat ze aan had. daarna kregen we de opdracht dat we iets geels moesten gaan zoeken in de klas en dat was niet altijd even gemakkelijk want nu en dan zat er eens een vreemde luis tussen. als werkje hebben we een gele zon mogen bekleven met zelf gescheurde snippers. hoho, dat was moeilijk hoor, die knijpertjes wilden niet altijd goed mee. deze week zullen we niet veel op papier werken maar spelen we vooral met de kleuren en bijhorende kleurenspelletjes in de klas. de nadruk deze week ligt vooral op voor de peuters : herkennen van de kleuren en de 1ste kleuterklassertjes : het herkennen en benoemen van de kleuren. wat kwam er vandaag aan bod : ketting maken met enkel gele schakels, gekleurde stokjes leggen op de plannetjes (het ene met kleur, de andere zonder kleur), de parels steken op het juiste kleurtje chenilledraad, figuren beleggen op de lichtbak en ook de sorteerbuizen waren een groot succes. we hadden ook een bak met visjes in en we moesten gooien met de dobbelsteen en dan met de magneetstokken de juiste vis opvissen. de namiddag hebben we afgesloten met kleurspelletjes samen met het 6de leerjaar. het was een hele geslaagde dag en we kijken allen uit naar morgen nl de blauwe dag





































 
jarige Lily30.01.2017
vandaag hebben we de verjaardag van Lily gevierd in de klas en dat vond ze super leuk. ze vertelde honderduit en ze straalde de hele dag door. toen haar ballon ging vliegen en zotte geluidjes maakte schaterde ze het uit van het lachen. de popcorn was ook een groot succes want hij vloog de deur uit, ze kregen er maar niet genoeg van. Lily mocht ook heel de dag voor Jules zorgen en ze vond het super grappig dat hij een rode neus aan had. ze was heel fier dat zij voor Jules mocht zorgen. we zijn nu ook gestart met de kleuren en vandaag stond ROOD in de kijker. eerst mochten ze vertellen wat ze zelf aanhadden in het rood, wat juf Ann aanhad. daarna mochten ze allemaal een rood voorwerp halen in de klas en het rode monstertje, tot groot jolijt van allen, kwam daarna kijken of hij het wel kon opeten. tijdens het thema staan heel veel nevengroepen in het thema van de kleuren en iedere dag zetten we een paar andere in de kijker. vandaag zijn we begonnen met eendjes vissen + ze sorteren op de grote mama eend, maakten we een ketting door te draaien aan het rad en dat kleur moesten we er dan opsteken, maakten we kettingen met alleen rode schakels en mochten we knippen, de snippers moesten we wel in het juiste knipmannetje stoppen. morgen staan er weer andere activiteiten op het programma en niet vergeten : morgen is het de GELE dag. we zijn nu al benieuwd wat iedereen zal aanhebben. dat van mij ligt in elk geval al klaar.
 

 


























 
schilderen kopjes warme chocomelk27.01.2017
vandaag was het de laatste dag van Brrr!! het is koud, want volgende week beginnen we aan het thema : de kleuren. niet vergeten dat we maandag in het rood moeten zijn? ook de juf zal in het thema zijn en ze hoopt al haar pappenheimers ook. we hebben vandaag 2 activiteiten gedaan nl : hoe maak ik een sneeuwman? daar het maar niet wilde sneeuwen hebben we dit met kinetisch zand gedaan en daarna kregen de kids de prenten voor de logische volgorde voor het maken van een sneeuwman. daarna kregen ze nog een blad waarop ze de kopjes warme chocomelk in dezelfde kleur als de trui van het bijhorende kindje moesten schilderen nadat ze eerst de weg gevolgd waren met de stiften.








 




 
sneeuw26.01.2017
vandaag was het nog altijd rond BRRRRRRR het is koud!!!! en hebben we sneeuw mogen stempelen. we vonden het eigenlijk wel super jammer dat het buiten niet aan het sneeuwen was want dat zou toch wel de kers op de taart geweest zijn. ze kregen vandaag een blad en allerlei verschillende stokjes om te stempelen en ze mochten zelf kiezen waarmee ze de sneeuw toverden op hun blad. ondertussen hadden we dan ook een gesprekje over dikke en dunne vlokken, waarmee was het gemakkelijk om te stempelen, wat ging niet zo vlot.....
om de dag af te sluiten hebben we van krantenpapier zelf sneeuwballen moeten maken en wat doe je met sneeuwballen ? juist, gooien. we moesten de sneeuwballen gooien naar een bak, de ene keer was hij al wat groter dan de andere keer en zo ondervonden we dat hoe kleiner de bak, hoe moeilijker het was. dit merkten we ook aan het aantal sneeuwballen dat erin zat. spelenderwijs waren we zo ook aan het tellen en rekenen, straf hé! we hebben het ook een paar keer gedaan met onze ogen toe en dat lukte zeker niet....ER ZAT NIETS IN ONZE BAK....





 









 
schilderen met ijsblokken25.01.2017
we zijn nog altijd bezig met het thema BRRRRR!!!! het is koud en dat hebben we deze voormiddag ondervonden want we hebben in de klas mogen schilderen maar nee, niet met een borstel, niet met onze handen maar met een ijsblok. jajaja, je leest het goed, zo ontdekten we spelenderwijs wat er gebeurt als we de ijsblok in onze handen houden en welk een effect dat dit heeft op de verf en ons blad. de conclusie was : het heeft koud, oei we hebben opeens veel verf op ons blad en het ijsblokje wordt heel vlug kleiner. de eerste keer deden we dit met één ijsblok en de tweede keer met twee en dan kregen we er ook nog allerlei opdrachten bij. op het einde van de activiteit zeiden ze allen in koor : dat was wel eens grappig en cool. (nou ja, natuurlijk niet allemaal met dezelfde woorden maar het kwam steeds op hetzelfde neer : tof). Lily kreeg er maar niet genoeg van, iedereen had al zijn /haar handen gewassen en Lily bleef maar met de ijsblokken wrijven over haar blad en sprak ook voortdurend bewondering uit.
















 

 
jarige Romanie24.01.2017
vandaag was Romanie jarig en dat hebben we natuurlijk terug uitbundig gevierd. we hebben gezongen, gedanst, de ballon doen vliegen, het vuurwerk laten knallen.... en om het feestje af te ronden had Romanie lekkere pannenkoeken meegebracht en ze mochten kiezen : met chocopasta of bruine suiker. ik denk dat de meeste nog niet gegeten hadden deze morgen want de pannenkoeken vlogen de deur uit. ze waren maar met zijn tienen maar ze hebben gegeten voor achttien. op, op alles was op....daarmee zijn we geëindigd.
we hebben vandaag in de klas ook schrijfdans in de "sneeuw" gedaan. eerst deden we de grote bewegingen op muziek in de lucht, daarna deden we dat op de tafel en we eindigden met iets heel leuks. de juf  goot witte verf, scheerschuim (en dat leek op echte sneeuw...) en wat witte lijm op de tafel en daarin mochten wij dan de bewegingen doen. de ene durfde er amper aankomen en de ander lag bijna op de tafel....we leerden met onze 2 handen dezelfde bewegingen maar ook verschillende bewegingen te doen. en om de activiteit helemaal af te sluiten mochten we er iets in tekenen en daar dan een afdruk van nemen. het was vandaag niet het resultaat dat telde...maar de activiteit op zich.... in de klas had de juf ook nog 2 ontdekbakken : één met speelsneeuw en pinguïns en dat vonden we super leuk maar was soms wel een beetje een kliederboel en één met piepschuim (met veel fantasie zien we daar de sneeuw in, was wel een beetje zotjes want het was groene sneeuw maar dat kon de pret en de beleving niet schaden). als afsluiter van de voormiddag zijn we allen naar de diepvries geweest en we kregen van de juf allemaal een grote ijsblok en daar zat iets in verstopt en wij moesten het proberen te bevrijden maar BRRRRRRRRRRRRR wat was dat koud. de ene vond dat super en de ander trok maar een bedenkelijke snoet en vond dat niet leuk... zo ondervonden ze direct hoe koud ijs wel is....
(foto's van deze activiteiten vind je terug onder foto's : tijdelijke reportages)
 







 













 
schilderen van onszelf 20.01.2017
vandaag hebben we onze 14 daagse afgesloten met het schilderen van onszelf. iedereen kreeg een blad met zijn of haar hoofd erop maar verder niets....de opdracht was, geef je zelf een buik, armen, handen en vingers, benen en 2 schoenen.
dit zijn de resultaten...















VOLGENDE WEEK IS HET DUS HET THEMA BRRR!!! HET IS KOUD. WIE THUIS LEUKE MUTSEN, SJAALS, WANTEN EN DIKKE JASSEN... LIGGEN HEEFT WAAR DE KINDEREN MOGEN MEE SPELEN IN DE VERKLEEDHOEK MAG DEZE ZEKER MAANDAG MEEGEVEN NAAR DE KLAS, DE KIDS ZULLEN HET FANTASTISCH VINDEN WANT ZE VINDEN NIETS LEUKER DAN ZICH VERKLEDEN. WEL GRAAG ALLES NAAMTEKENEN!!!!!

 
jarige Gust17.01.2017
vandaag was Gust 3 jaar en dat hebben we geweten, hij heeft ons voortdurend verwend met zijn vrolijke lach en we konden niet anders dan meelachen. hij was ook heel fier met zijn zelf gebakken koekjes en de kids vonden het super leuk dat ze deze dan ook nog eens mochten versieren, de mondjes van de kids stonden niet stil. nadat alles verorberd was zijn we in de voeten-voelweg gevlogen. ze moesten zelf hun kousen en schoenen uitdoen en daarna moesten ze met hun blote voeten een hele weg afleggen, de één stapte gezwind door en de ander was toch wel zo nu en dan eens sceptisch en bleef wachten tot de juf een handje kwam toesteken. op het einde werden hun voeten geschilderd en afgedrukt. de meeste hadden niet veel kriebels, behalve Mila, die kwam bijna "zot" als we aan haar voeten kwamen, ze kwam ook bijna niet bij van het lachen. per 6 mochten ze dan ook nog eens met hun voeten trappelen op de muur en dit in soms eens traag en dan weer eens vlug tempo, we moeten er geen tekeningetje bijmaken dat ze dat natuurlijk super vonden. op het einde moest iedereen ook zijn eigen kousen en schoenen terug aandoen en dat verliep toch wel een beetje minder vlot dan ze uitdoen. maar al doende leert men...
(de foto's van de voelweg vind je terug onder foto's op de website)



































 
mijn lichaam...16.01.2017
deze week zijn we nog altijd bezig met ons lichaam. wat is er vandaag allemaal de revue gepasseerd? we hebben volgens het boekje wapperende handen gekeken en uitgeprobeerd wat we allemaal kunnen met onze handen en daarna hebben we leren voelen met de voeldoos.  als opdracht kregen we voor de speeltijd de buik van jules die helemaal verdeeld was in hokjes, de opdracht was : kleef op ieder hokje een vierkantje. zo zijn we bezig met de 1-1 relatie toe te passen. na de speeltijd was het dan tijd op prenten na te bootsen en daaraan was een schaduwenspel gekoppeld. we moesten onze ogen heel goed gebruiken want er waren erbij die heel goed leken op elkaar. de voormiddag hebben we afgesloten met een spelletje met geluidenflesjes, op het einde van de activiteit moesten alle flesjes met hetzelfde geluid bij elkaar gaan staan, niet zo gemakkelijk hé! in de namiddag was het dan tijd om de ontbrekende stukken in het gezicht aan te vullen en dan hebben we ook eens gekeken welke lichaamsdelen ze al vlotjes kunnen benoemen. je merkt het, het was een hele boterham. de kinderen die niet aan het werken waren speelden ofwel aan tafel met de geluiden ontdektafel, ontdektafel allerlei of de sensorische ontdektafel.
morgen (dinsdag) zijn de voeten aan de beurt. ik ben benieuwd wie heel veel kriebels zal hebben en wie er door alles durft te stappen.











































 
jarige Marie-Alixe12.01.2017
hieperdehiep Hoera voor Marie-Alixe. ze was super fier dat ze jarig was en ze was direct in feeststemming om er eens goed in te vliegen. we hebben veel gezongen, gedanst, het vuurwerk laten knallen, kortom we maakten er iets heel leuks van. wat was mijn verbazing groot dat ze bij het kiezen van haar ballon géén roze maar een paarse nam. ik viel bijna om van verbazing. na het vele vieren was het tijd om te smullen en Marie-Alixe had super lekkere cupcâkejes, met een toets roze natuurlijk, hoe kan het ook anders, mee. ze gingen vlotjes over de toonbank zoals we dat soms wel eens zeggen.
maar aan alle liedjes komt natuurlijk een eind en daarna leerden we hoe we een puzzel van Jules moesten maken, de juf bracht dit eerst aan met een liedje een groot blad en knopen,....daarna maakten we Jules samen en dan moesten we alleen aan de slag. het lijkt gemakkelijk maar hoho voor ons wat dit toch geen gemakkelijke opgave.
om de dag af te sluiten hebben we hand- en vingerspelletjes gedaan en dat vinden de kids super, er werd heel wat afgelachen.


























 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 ...

5

... 

6

 

7

 

8

 

9

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!