zoeken
   




beren20.02.2017
vandaag stonden de beren centraal in onze klas. in de voormiddag hebben we een beer gestempeld en het was toch weeral iets speciaals hoor want het was deze keer nu met een vork, onze juffen worden precies een beetje zotter en zotter. gelukkig doet dat geen pijn hé! los daarvan vonden we het wel superleuk om te doen. we hebben ook de logische volgorde van Goudlokje en de 3 beren gemaakt nadat we samen nog eens het verhaal verteld hadden en samen de logische volgorde hadden gemaakt. in de kring lag de hulplijn, als we het niet meer zeker wisten mochten we die altijd gaan raadplegen. in de namiddag kwam de juf met een kleiboekje op te proppen en als we dat boekje helemaal volgden hadden we een beertje gekleid en we waren super trots op onze resultaten. de kids moesten alles rollen en draaien en op de juiste plaats hangen en dan heb ik een beetje geholpen om de verschillende stukken aan elkaar te bevestigen want dat is wel nog een beetje moeilijk hé! Paulien, Giuseppe en Maya moeten dat wel nog doen want zij hebben heel goed geslapen en daardoor was er geen tijd meer over. maar uitstel is zeker geen afstel. Marie-Alixe was deze voormiddag opeens heel verdrietig. ze was verkleed in goudlokje en opeens begon ze hard te wenen want ze moest van Lore uit de berenhoek. en ik vroeg waarom? ahja zegt Lore, ik ben papa beer en zij is Goudlokje en dus moet zij uit mijn huis. Marie-Alixe was daar niet mee akkoord en ze kon de kledij van Goudlokje niet vlug genoeg afdoen want ze wilde ook in het berenhuisje blijven. van een sterke inleving gesproken hé!!!! ik denk niet dat Marie-Alixe nog vlug goudlokje zal spelen, ik denk dat ze voor een berenrol zal gaan

 




































 
BERESTERK17.02.2017
vandaag hebben we ondervonden dat als we samen werken wij ook zo sterk zijn als de beren. juf Ann had 4 grote berenkommen mee en ze moesten naar de turnzaal gebracht worden en de juf wilde zelf niet helpen. wat waren wij trots dat het ons gelukt is......
https://www.youtube.com/watch?v=QKW9eOKeptM. normaal zou je via deze link het filmpje moeten kunnen bekijken. ik hoop dat het lukt....
we hebben ook nog pudding gemaakt maar deze foto's vind je terug onder foto's : tijdelijke fotoreportage

 
goudlokje en de 3 beren16.02.2017
vandaag hebben de juffen voor ons het verhaaltje gespeeld op het podium en we waren allen heel aandachtig aan het kijken en luisteren en we zaten volledig mee in het verhaal. we vonden het soms ook wel een beetje grappig en dan moesten we toch wel lachen hoor. daarnaast zijn er ook weer verschillende activiteiten de revue gepasseerd. we moesten pap maken en dit deden we door gele verf en bloem te mengen met een vork en daarna moesten we de pap op ons blad uitsmeren met de achterkant van een lepel. waar blijven onze juffen het toch halen hé! natuurlijk kunnen we dit niet allemaal samen doen. de andere tafel was bezig met de 1-1 relatie want we kregen een blad met allemaal beertjes op en de opdracht was : geef iedere beer een kommetje met pap. in de bouwhoek kregen we opdrachtkaarten en moesten we een toren bouwen die ofwel groter, kleiner of even groot als de beer was. de juf had ook een zak met allemaal lekkere snoepbeertjes mee en we kregen sorteerkaarten en de bedoeling was dat we met een pincet op iedere gekleurde beer het juiste snoepbeertje legden en we mochten de beren niet aanraken met onze handen, amaai wat was de verleiding groot om ze toch te gebruiken. en gelukkig mochten we er ook nu en dan eentje proeven of er zouden er anders wel opeens veel verdwijnen......denk je ook niet.....we hebben de dag afgesloten met tellen, de juf had berekoekjes mee en we gooiden met de dobbelsteen, we moesten evenveel beertjes nemen als er bollen op onze dobbelsteen stonden. je ziet van hier dat we toch wel heel ontgoocheld waren als we maar 1 gooiden, wat kan de wereld toch soms oneerlijk zijn hé. door de dag heen spelen we ook heel veel met onze knuffelberen en oefenen we de ruimtelijke begrippen. we krijgen toch wel veel op onze boterham hé!!!!!!wie zegt dat naar de kleuterschool gaan alleen maar spelen is......
de foto's van een aantal activiteiten staan op de website onder foto's : tijdelijke fotoreportagen - veel kijkgenot.....

 
goudlokje en de 3 beren15.02.2017
we zijn ons nog altijd volop aan het onderdompelen in de sfeer van Goudlokje en de 3 beren. de kinderen kijken er in elk geval heel erg naar uit om te mogen dansen voor jullie allemaal. moest het van hen afhangen dan zouden ze denk ik de hele dag op het podium staan om te dansen. in de klas leeft het thema ook heel erg, ze mochten met de knuffels spelen, ze krijgen ook de kans om spelenderwijs de ruimtelijke begrippen in te oefenen. ze draaien aan het rad en daarna moeten ze de juiste beer op de juiste plaats zetten of ze kunnen een kaart nemen en de beer juist hetzelfde zetten op hun stoel. we hebben een vertelttafel ingericht waar ze het verhaaltje kunnen naspelen,....kortom in heel veel hoeken kunnen ze de sfeer opsnuiven...en er volgt nog meer maar dat is dan voor later....






























 
goudlokje en de 3 beren13.02.2017
vandaag zijn we begonnen met het verhaal van Goudlokje en de 3 beren en amaai, we ontdekten dat Goudlokje wel een beetje héél ondeugend is hoor! dus net zoals wij allemaal zeker...hahaha!!! daarna hebben we de waarneming gedaan van alle knuffelberen, maar oei, er zaten toch wel hele rare beren in hoor!!! we voelden eraan, keken welke de grootste, kleinste was....welke kleur hadden ze, hadden ze kleren aan, welke vacht hadden ze, maakten ze geluid,....kortom we hebben ze héééééél grondig onderzocht. daarna deden we allemaal opdrachten met onze beren,.... in de loop van de 14 dagen doen we dagelijks wel opdrachten met de beren. dus zouden we graag hebben dat iedereen een beer mee heeft naar de klas. het is altijd leuker als je je eigen beer kan gebruiken. daarna zijn we begonnen met onze eigen berenkroon te maken. ons poppenhuis is nu niet meer het poppenhuis maar het berenhuis en daarin is ook de nodige kledij en om ons om te toveren in goudlokje en de 3 beren. met de beren, goudlokje en het nodige materiaal kunnen ze het volledige verhaal naspelen en ze zijn daar al volop mee bezig. leuk om te zien dat ze er zich helemaal kunnen in inleven. op de lichtbak kunnen ze ook beren en goudlokje tekenen en deze dan inkleuren en er zijn er die dat super leuk vinden en die bladeren vol zouden tekenen, ze zijn dan ook heel trots op zichzelf dat ze al zo'n mooie beren en goudlokjes kunnen tekenen. in de loop van de 14 dagen zullen zeker nog foto's van goudlokjes en de beren verschijnen....


















 
 
Kleurenkunst09.02.2017
vandaag hebben we onze kleuren 14-daagse afgesloten met een beetje toverkunst, iedereen kreeg een super absorberend blad. in het midden stonden 3 potjes met ecoline en in ieder potje zaten pipetten. de kids moesten zelf de pipetten vullen en dat is niet zo evident en daarna mochten ze ermee toveren op hun blad. ze vonden het heerlijk dat ze nieuwe kleuren toverden op hun blad en konden er niet van zwijgen, er waren er ook bij die verf bleven druppelen op hun blad, zo leuk vonden ze het. ze waren ook heel erg verwonderd dat de verf open waaierde op hun blad. ze vonden dit echt een wow-moment. we leerden ook nog een matrix maken en de juf beweerde dat dit heel moeilijk zou zijn en we hebben haar blij verrast door het tot een goed einde te brengen.
de namiddag hebben we afgesloten met onze gekleurde sjaaltjes en dit op de muziek van Vivalde. eerst mochten we zelf kiezen wat we deden (we hadden dit al een aantal keren samen gedaan). daarna deden we het nog eens maar deden we de juf of iemand van de kids na. de juf had wel heel goed gekeken wat wij allemaal deden want ze deed veel dingen van ons achter.... we hebben heel erg genoten van deze 14 dagen. het was een thema die ons heel erg boeide.
volgende week starten we met ons project : goudlokje en de 3 beren. vergeet niet om maandag allemaal een
KNUFFEL"BEER" mee te brengen



 
















 
schrijfdans en ritmiek07.02.2017
vandaag hebben we schrijfdans gedaan, eerst stapten we op de muziek (soms veranderde de muziek ook van tempo en timbre en ook daar hielden we bij het stappen dan ook rekening mee en het grappige is, wij horen dat eigenlijk wel heel goed) rond de tafel en tussen gekleurde hoepels, als de muziek stil stond moesten we allemaal grote ronden tekenen in de lucht, de volgende keer tekenden we kleine rondjes. daarna moesten we rondjes rond de bollen op de tafel tekenen, hadden we een rode stift dan deden wij dit bij een rode bol enz.... op het einde stapten we rond de tafel en ondertussen tekenden we tussen de bollen en zo stapten we vrolijk tekenend na elkaar.
na deze activiteit kregen we allemaal een gekleurd armbandje en de juf speelde op haar handtrom, speelde zij traag, dan stapten wij ook traag, hoe vlugger zij speelde hoe vlugger wij liepen en dat vonden we super om te doen. op het einde gingen we samen staan met hetzelfde kleur armbandje en daarna moesten we alle ballen in onze kleur in de juiste bak stoppen. daarna deden we hetzelfde maar dan telde het bandje niet voor de juiste kleur van de bal maar de juiste streep vanaf waar we moesten gooien. op het einde mochten we zelf het kleur kiezen en Charlotte nam altijd geel want ah ja juf Ann, dat is wel veel gemakkelijker dan blauw hé want dat is veel te ver. anderen gingen dan de uitdaging aan om het van zo ver mogelijk te proberen en waren super trots als het hun lukte.
in de namiddag was de ontdektafel met flessen en gekleurd water terug open en mochten we volop experimenteren. de klas is zo nu en dan wel eens een klein beetje een zwembad want soms is onze fles al vol maar hebben we niet altijd door dat we dan best stoppen, soms zijn die openingen van de fles ook wel klein hoor en hebben we moeite om het water er in te gieten zonder morsen maar het is een feit van proberen kan je leren. we beleven ook heel veel verwondering aan de nieuwe kleuren die we kunnen toveren. fantastisch toch die grote bewondering....
















 






 
alle kleuren van de regenboog03.02.2017
vandaag waren het alle kleuren van de regenboog en Marie-Alixe en Lucie waren onze 2 K 3'tjes en ze waren heel trots op hun mooie kleed met de regenboog erop. we hebben het speelgoed gesorteerd in de juiste hoepel en we leerden ze ook allemaal benoemen en daarna was het werken geblazen. iedereen kreeg een blad met daarop kleurpotloden en ze moesten ze in de juiste kleur schilderen. sommige kregen ook de kleurnuances voorgeschoteld dus moesten ze heel goed opletten. dat verliep heel vlotjes. de nevenactiviteiten die we aanboden waren : kousen sorteren en met wasknijper aan de wasdraad hangen (amaai dat is toch wel moeilijk hoor, die wasspelden doen precies niet altijd wat wij willen) - tekenen op de verfzakjes aan het raam - sorteren in de juiste kleurbuis - visspelletje met magneten - lichtbak met pareltjes - gooien ballen in de juiste doos en toren duplo nabouwen volgens plannetje op papier.


































 
blauwtje en geeltje02.02.2017
vandaag was het de groene dag en we hebben gras mogen knippen want zoals jullie weten is gras ook groen en daarna mochten we dit gras kleven op onze kleurenplaat maar, raar maar waar, het was niet met lijm. nee, juf Ann had dubbelzijdig plakband gekleefd onderaan ons werk en wij moesten de stroken er gewoon opleggen. je zou denken : wat een makkie, maar niets was minder waar want het was minder gemakkelijk dan het klinkt. hier zijn jammergenoeg geen foto's van want juf Ann was nodig bij het knippen van de stroken.
de dag hebben we afgesloten met een hele leuke activiteit. tijdens een bewegingsmoment schilderde juf Ann van iedereen een hand ofwel in het geel of in het blauw en nadat we samen hadden gedanst moesten we op een afgesproken teken elkaar een hand gaan geven maar, het moest iemand zijn met een ander kleur. wat was de verbazing groot dat we opeens groene handen hadden, we konden allemaal toveren. eenmaal ze dit ontdekten kregen ze er niet genoeg van om handen te schudden. nadat we allen onze handen proper (hmhmhmhmhm!!!!) gewassen hadden was het tijd voor de volgende activiteit. in de bewegingsklas lagen 4 hoepels en voor iedereen een gekleurde armband. we deden iedere keer een verschillende opdracht tussendoor maar op het afgesproken signaal moesten we de eerste keer in de hoepel gaan staan die dezelfde kleur had als ons armbandje. soms stonden we met vier en moesten we wel heel dicht bij elkaar gaan staan en dat zonder ruzie te maken. na een tijdje moesten we onderling wisselen van armband en kregen we als opdracht : knuffel iemand met dezelfde kleur, en op het slot was het kleurengroepsknuffel. de ene vloog direct rond de ander zijn hals en de ander stond een beetje op afstand te kijken. op het einde deed iedereen enthousiast mee.
 










 








 
jarige Salman01.02.2017
vandaag was het een hele speciale dag, nl het was een blauwe dag en we waren precies allemaal smurfen, we vierden Salman zijn verjaardag en we Maya kwam vandaag voor de eerste keer naar de klas. ze had er veel zin in en Romanie heeft zich er de hele dag over ontfermd. het was mooi om te zien. Salman had er heel veel zin in en hij heeft dan ook de hele voormiddag gestraald. je werd er zelf vrolijk van. we hebben gisteren wel een klein beetje vals gespeeld want we hebben ons blauwe werkje dan al gemaakt omdat we vandaag geen tijd zouden hebben. iedereen moest gisteren een hele karton beschilderen met blauwe verf en dat door middel van hun twee handen. nadat we lekkere brioche gesmuld hadden zijn we naar de bewegingsklas getrokken en daar goot juf Ann een bak met allemaal ballen op de grond en amaai het waren er heel veel. het grappige was, op iedere bal stond een gezicht. geel : lachend gezicht, blauw : boos gezicht en rood : verdrietig gezicht. de opdracht was dat terwijl ik zong, ze tussen de ballen moesten lopen maar ze mochten ze niet raken en amaai, dat was voor velen héééééééééél moeilijk want ze waren getikketakt om er tegen te schoppen. op een bepaald moment begon ik ofwel te lachen, te wenen of boos te stampen en naar aanleiding daarvan moesten zijn dan de juiste bal gaan halen en ook dezelfde gevoelens uitbeelden. ze vonden het heel tof en in de loop van de week zullen we hier zeker nog op verder borduren.....
 
 
 
 
 
 
 
















 
pag.

1

 

2

 

3

 ...

4

... 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!