Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   




de schoonmaakploeg van 1ste kleuter A27.06.2017
vandaag zijn al de kids getransformeerd geweest tot kuisvrouw/man en mochten ze de handen uit de mouwen steken om alle speelgoed spic en span te maken. we zijn nog niet klaar dus morgen volgt de rest want alles uit de poppenhoek moet nog aan onze revue passeren, alsook de auto's en garage.....nog werk genoeg zou ik zo zeggen...
de foto's van vandaag vind je terug onder foto's.


 DE REST VOLGT EEN ANDERE KEER....
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 
HIEPERDEHIEP HOERA VOOR MAYA!!!!26.06.2017
Vandaag hadden we terug een jarige in onze klas. Maya wordt in de vakantie 3 jaar en natuurlijk moest dat gevierd worden. eerst hebben we uit volle borst gezongen en het vuurwerk laten knallen. daarna was die zotte ballon daar terug. Maya was heel blij met haar kado en vertelde direct dat ze zou samen kunnen spelen met haar broer. tof hé! daarna was het tijd om te trakteren en de kids werden heel sterk verwent want eerst kregen ze een ijsje dat ze mochten versieren en daarna kregen ze nog een hele mooie chocoladelolly. er waren er bij die er bijna niet durfden van eten, zo mooi waren ze.... dank je wel hoor voor het lekkere traktaat. vanaf morgen mogen de kids helpen met de blokken af te wassen...dat zal een leuke maar vrees ik natte boel worden. hopelijk wordt het geen zwembad.....
























  
  


 
HIEPERDEHIEP HOERA voor NYOH!!!16.06.2017
Nyoh kwam vandaag heel welgezind binnen en vertelde aan iedereen super trots dat hij vandaag jarig is. hij zag het vandaag helemaal zitten en vroeg al vanaf 9u : ga je mij nu shminken ? na het zingen en vuurwerk maken en de zotte ballon gaan zoeken was het tijd om te smullen van de lekkere ijsjes. en ze hebben gesmaakt hoor. gelukkig hadden ze nog wat plaats voor de frietjes deze middag.




















 


 
VIESVUILLAND13.06.2017
vandaag kregen we in onze school bezoek van de prinses van Viesvuilland en deze was heel verdrietig omdat haar mooie land van vroeger nu helemaal vies en vuil was. iedereen werd er ziek en ook de dieren en de bomen waren verdrietig en wilden daar niet meer wonen. de prinses vroeg of wij haar wilden helpen en natuurlijk was iedereen heel enthousiast. ze leerde ons ook sorteren : papieren die ritselen moeten in de gewone vuilbak, drankkarton in de pmd.....vanaf nu kunnen wij thuis dus helpen hé! cool hé!!!!
we hebben ook de echte prinsessengroet geleerd en dat was wel chique hoor. toen alles opgeruimd was, was iedereen weer happy,  de koning, de dieren en de bomen. de koning zou zelfs graag hebben dat wij eens op bezoek gaan maar dan moesten we wel de speciale viesvuilland buiging oefenen want anders zou de krokodil die het kasteel bewaakt ons niet binnen laten. spannend hé!









 
HIEPERDEHIEP HOERA voor QUINTIN!!!12.06.2017
Vandaag hebben we de verjaardag van Quintin gevierd. in de grote vakantie wordt hij 4 jaar maar jammergenoeg zijn wij dan niet meer samen om te vieren en daarom deden we dit vandaag. hij was heel trots en heel fier met zijn câkejes. bij het maken van de crème au beurre was het wel een beetje hilarisch. ik stak de elektrische klopper in het beslag en alles spatte in het rond, de ene had er op zijn gezicht, de andere op zijn arm en ook nog één op het been...het was op zich toch wel een héél grappig gezicht. het was wel super lekker en de cäkejes gingen binnen als zoete broodjes....dank je wel hiervoor....
we zijn deze week bezig rond het thema afval en zowel in de zandbak, watertafel, bouwhoek,...staat alles in het teken van kosteloos materiaal, en ze vinden het super en zijn zelfs heel creatief bezig. op de tafel staat er ook een bak met knikkers, lepels en flessen en de flessen moeten ze vullen met de knikkers en dit dmv de lepels, de knikkers rollen in het rond....
we zijn ook bezig met een meneertje te maken met kosteloos materiaal, vandaag hebben we hem bestempeld met zelfgemaakte krantenproppen, zijn armen worden gespit met flesdopjes en zijn haar zal bestaan uit krantenpapier.....

































































 
HIEPERDEHIEP HOERA voor DAROCHA01.06.2017
vandaag vierden we in de klas dat Darocha 4 jaar wordt en hij heeft er super hard van genoten, hij stond te wiebelen op zijn stoel van blijdschap toen wij aan het zingen waren. wanneer ik hem in de lucht gooide en terug opving gierde hij van het lachen. hij was ook heel trots dat hij met de lekkere chocolademousse mocht rondgaan. het waren hele originele lepeltjes en ook de potjes waren leuk versierd. mercikes hiervoor mama en papa. ik ben er zeker van dat Darocha het super leuk vond want hij straalt op iedere foto. we leerden vandaag ook tellen tot 3/4 of 5. eerst oefenden we met concreet materiaal en daarna mochten ze het alleen proberen.




















 

 
timmeren31.05.2017
vandaag was de timmerhoek terug open en hij had opnieuw heel veel aantrek. ondertussen kregen de anderen als opdracht : kleef dezelfde hoofden van de papa's bij elkaar. ze leken soms wel heel goed op elkaar dus het was goed opletten geblazen.
 









 
jong geleerd is oud gedaan30.05.2017
vandaag hebben we verder gewerkt aan onze kado voor papa maar natuurlijk was dat niet alles. we hebben ook de foto's van onze papa's eens goed bekeken en erover verteld. we hebben er ook verzamelingen van gemaakt : veel haar, snor, baard, bril.....
bij juf Hyacinta kregen ze als opdracht maak een toren met allemaal snorren zoals het voorbeeld op je blad en er zaten toch wel een paar addertjes onder het gras....
we leerden ook hoe we nagels moesten inkloppen en welke attitude hierbij hoort. nog niet iedereen is aan beurt geweest maar de timmerhoek blijft de volledige 14 dagen van onze papa's open.

 











 
 
HIEPERDEHIEP HOERA voor PAULIEN!!!29.05.2017
Vandaag was Paulien het feestvarken van de dag en ze heeft er van genoten hoor, heel trots ging ze op de stoel staan en ze straalde van het begin tot het einde. toen haar zotte ballon wegvloog stond ze te schateren van het lachen. ze was ook heel trots dat ze mocht rondgaan met haar ijsjes en ze deed dat heel snel en gezwind.
vandaag zijn Martha en Lowie ook gestart in onze klas en ze hadden er beiden plezier in. laten we duimen dat ze graag naar hun klasje zullen komen en we samen nog een leuke tijd zullen beleven.
we zijn vandaag begonnen met het kado voor onze papa's, dus papa's niet te veel proberen te vissen hé want het moet een verrassing blijven hé!!!

 




























 
hieperdehiep hoera voor Luca !!!!!!22.05.2017
vandaag hadden we nog eens een feestvarkentje in de klas want we hebben Luca zijn verjaardag gevierd en hij heeft er heel erg van genoten. en amaai, de zotte ballon had zich tijdens het vliegen verstopt en Luca moest heel hard zoeken om hem te vinden. hij was ook heel trots dat hij met de lekkere pannenkoeken mocht rondgaan en in een wip en een draai waren ze verdwenen. hun buikjes waren lekker rond gegeten.
natuurlijk zijn we ook nog altijd bezig met het thema circus en we kregen als opdracht om een clown te schilderen volgens een stappenplan. we moesten al echt lezen. cool hé!






 



























 
mama, mama, ik heb je lief11.05.2017
vandaag hebben we het toiletgerief van de mama's eens van heel dichtbij bekeken en benoemd en ook eens aan elkaar verteld waarvoor hun mama's dat allemaal gebruiken. daarna hebben we er een schaduwenspel van gemaakt. de voormiddag hebben we afgesloten met een kringspelletje : er lag allemaal kappersgerief in de kring en de juf verdween iedere keer onder een doek en ze toverde iets weg en wij moesten raden wat er weg was. de dag hebben we afgesloten met klassieke muziek en de doekjes en dat is iedere keer een groot succes, ze durven al veel meer en zoeken ook steeds nieuwe dingen. het is ook ongelooflijk hoe zij de stemming in die muziek aanvoelen.





























 
liefste mama08.05.2017
we zijn ons nog altijd aan het onderdompelen in het thema : mijn liefste mama en morgen gaan we zelf eens een baby (pop natuurlijk) mogen wassen.
vandaag moesten we een mama inschilderen en daarom moesten we nadenken : welk haar heeft mama, welke huidskleur.....en morgen mogen we haar een ketting aandoen die we zelf nog moeten spitten....
de groepen ernaast waren vandaag : haar op het hoofd van mama maken met plasticine, haar in het hoofd van mama (vergiet), en elastiekjes op een buis steken, voor ons is dat heel gemakkelijk maar er waren er toch een aantal die hier moeite mee hadden, maar ik moet zeggen ze bleven volharden en zeiden steeds tegen elkaar : van proberen kan je leren. machtige leuze toch....
We hebben na de speeltijd ook nog een matrix gemaakt met mama's en typische mama-artikelen.... en pff daar hebben we soms wel zitten aan zwoegen hoor....die juf maakt het ons niet altijd gemakkelijk


































 
allerlei rond het thema mama05.05.2017






























 









vandaag hebben we het inpakpapier versierd voor ons pakje maar we verklappen lekker nog niets....jullie moeten allen nog een beetje geduld hebben.....
we hebben vandaag ook geoefend op het podium en we zijn er helemaal klaar voor....we zijn al benieuwd naar jullie foute kledij, ook de juffen doen hun best....
daarna kregen we allen een blad met daarop kleurencombinaties en we moesten de juiste bloemen bij de juiste kleuren kleven. wat deden we als nevengroepen : natuurlijk de kapper - bloemen na leggen naar voorbeeld - wasknijpers op de bloemen steken - hartjes en bloemetjes tekenen op de lichtbak - spelletje met het rad en tas met allerhande "mama-spulletjes" EN als slot hebben we nog eens gekeken naar het verhaaltje mama kwijt. ik had dit al een paar keer verteld en ze zijn er dol enthousiast over en nadat we er digitaal eens naar gekeken hadden zeiden ze direct : nog een keer


 
de kapper04.05.2017
vanaf vandaag is ons kapsalon geopend en het was direct heel erg in trek. nog niet iedereen is aan bod gekomen maar het kapsalon blijft ook volgende week nog open. ik moet zeggen mijn hoofd heeft ook al heel wat te verduren gehad en zat met momenten vul speldjes en een diadeem (van dat resultaat heb ik jullie gespaard), gelukkig heb ik kort haar en is daardoor staartjes maken wat moeilijker....het is ook een feit ik had zeker geen knoopjes meer in mijn haar want het is met allerhande kammen en borstels gekamd en geborsteld. ik heb wel geluk hé want ik mag gratis en vééééél naar de kapper...wat kan een mens nog meer wensen. nu moeten ze nog leren de haren te wassen en af te drogen en dan zijn we er helemaal uit.....
op het einde van de dag had Jules voor elk van ons lekkere hartenkoekjes gebakken, die hij verstopt had in een doos en zak....natuurlijk waren we allemaal heel erg benieuwd en Jules wist er toch wel een tijdje de spanning in te houden. eenmaal de doos open was, deelde hij de koeken uit en hij vertelde iedere keer : .....(naam kleuter) ik maak je blij met een hartje van mij....en geloof het of niet de kids straalden als zij zelf het hartje krijgen. daarna had hij nog een pakje en daarin zaten lippenstiften. ik deed lippenstift aan en ging bij een kleuter en zei : ik maak je blij met een kusje van mij....daarna deed iedereen lippenstift aan en mochten ze elkaar kusjes gaan geven terwijl ze tegen elkaar zeiden : ik maak je blij met een kusje van mij. sommige vlogen er direct in en konden niet wachten om te beginnen, anderen keken de kat uit de boom maar uiteindelijk heeft iedereen iemand een zoen gegeven. de ene was ook al wat enthousiaster dan de andere en ik ? ik was de grote gelukzak want ik kreeg er van iedereen één. zalig toch. de kids bleven het ongelooflijk vinden dat onze lippen opgemaakt waren en konden er tegen de anderen niet over zwijgen. schattig hé!!!




















 
jarige Mila03.05.2017
vandaag stond alles in het teken van Mila want zij is vandaag 4 jaar geworden en ze had er toch wel veel zin in. ze was super trots dat ze zelf met het "breekbare" bord mocht rondgaan om haar cakejes uit te delen. ze was er ook als de kippen bij om geschminkt te mogen worden in een clown en moest dan ook heel hard lachen omdat ik deed alsof we geen Mila meer hadden. ze ging er helemaal in op. ik hoop dat ze een leuke dag heeft beleefd....

 


























 

 
mama02.05.2017
vandaag zijn we begonnen met het thema : mijn lieve mama. iedereen die een foto mee had mocht vertellen over zijn mama en daarna hebben we ze allemaal uitgehangen. het was wel jammer dat er kids waren die geen foto mee hadden....
daarna zijn we er in gevlogen om de kado voor mama te maken maar natuurlijk willen we hier nog niets over vertellen want dat moet een grote verrassing blijven. wel deden we ook nog andere activiteiten die met het thema te maken hadden : we moesten wasknijpers op bloemen steken en we mochten niet zomaar kiezen, nee nee de kleuren moesten matchen, we kregen een vergiet met daarop gezichten getekend en wij moesten ervoor zorgen dat onze mama's (= vergiet) een mooie haardos kregen en op de lichtbak konden we hartjes en bloemen overtekenen en dan inkleuren. je ziet, we hebben niet stil gezeten. we maakten ook een mama zoals op het voorbeeld, knipten haren en bezorgden onze eigen mama mooi haar...en natuurlijk moeten we ook zo nu en dan eens oefenen voor het schoolfeest dat met rasse schreden dichterbij komt

































VANAF DONDERDAG GAAT HET KAPSALON OPEN EN HOHO, ZE KIJKEN ER AL NAAR UIT HOOR!!!!
 
hieperdehiep hoera voor Giuseppe !!!28.04.2017
vandaag was Giuseppe jarig en dat hebben we natuurlijk uitbundig gevierd. we hebben gezongen uit volle borst, die zotte ballon was daar ook weer en vandaag kon hij zelfs zingen. we waren allen heel benieuwd naar zijn kado en moesten we kunnen we kropen tussen Giuseppe zijn armen om beter te kunnen kijken. het zijn echte "curieuze neuzen"....toen we uitgezongen en gedanst waren was het tijd om al het lekkers te verorberen. er waren lekkere snoepjes en niet te vergeten IJS en dat mochten we versieren met smarties of suikerbolletjes en in een wip was de doos crème helemaal op....
 

























 
modder...modder...modderpoel....25.04.2017
we hebben al verschillende keren gehoord dat varkens heel graag in de modder spelen en wij wilden nu ook wel eens spelenderwijs ondervinden of wij dat ook leuk zouden vinden zo in de modder spelen. we mochten dit ontdekken in onze klas en we moeten zeggen, het is een beetje een vuile kliederboel maar we vinden het SUPER!!!! natuurlijk hebben we niet alleen gespeeld maar ook veel gewerkt. we maakten een schaduwenspel, hebben onze eigen 101 dalmatiër ontworpen en dit moesten we doen door op ieder bolletje een vlekje te stempelen. we hebben ook nog iets héééél moeilijks moeten doen nl een kleefdictee en amaai we zaten met z'n allen nu en dan in de knoei.
 

























 
ZUSJE MILA OP BEZOEK24.04.2017
vandaag is de mama van Mila op bezoek geweest met Fleur. Mila is heel trots op haar zus en vond het dan ook super dat ze eens mee naar de klas mocht komen. de kids konden er maar niet genoeg van krijgen en ze vonden het ook heel leuk dat ze haar handen eens mochten strelen. Fleur bleef heel rustig en sliep overal doorheen, alle kids wilden wel nog een Fleurtje bij hun thuis.....





 
Beestenboel20.04.2017
Vandaag was het een echte beestenboel in onze klas en amaai, de dieren konden er wat van vandaag. In de kring lagen allemaal foto's van dieren en ze mochten allemaal een foto kiezen, daarna maakten we er een kroon van en zo deden we allerlei spelletjes en verschillende opdrachten zoals dieren nadoen, reageren als je je eigen dierengeluid hoort......en noem maar op. Op het einde zong de juf een liedje en wij mochten de geluiden nabootsen. Het resultaat hiervan kan je terug vinden als je hier op klikt.
Als werkje hebben we allemaal de vacht van een schaapje gestempeld en de opdracht hield in : niet op zijn kop en zijn poten.
De dag hebben we afgesloten als volgt : iedereen kreeg ofwel een poep of een kop van een dier, we stapten rond op de muziek, soms eens traag en soms eens vlug, dat was afhankelijk van de juf want hoe vlugger zij speelde, hoe vlugger wij moesten lopen. Op het einde moesten we de andere helft van ons dier gaan zoeken en het nabootsen. Dit deden we verschillende keren en de kids vonden het hilarisch. Op het einde mochten ze hun kroon aandoen en dan mochten ze alleen maar meer spreken in hun dierentaal en amaai dat was....inderdaad, veel lawaai.


















 
de boerderij18.04.2017
vandaag zijn we er na de vakantie direct ingevlogen en amaai het is al een echte dierenbende geworden. we leefden ons al heel sterk in in de verschillende dieren en pfff we kunnen even luid kakelen als echte kippen in een kippenhok. wat hebben we allemaal gedaan : een varken geschilderd met zelfgemaakte zandverf, een konijn gestempeld met watten, een piramide gemaakt van dieren en als slot ook nog onze schrijfmotoriek geoefend. tjonge, dat is wel veel hé....
Kyano is vandaag gestart in onze klas en hij draaide vlotjes mee in onze klas, hopelijk komt hij heel graag en beleven we samen veel plezier.



















 






 
eitjes maken + chocoladesnoepjes28.03.2017
vandaag hebben we in de klas de verschillende soorten eitjes eens van dichterbij bekeken, we hadden er van kippen en die waren, wit of bruin en sommigen waren heel groot en anderen dan weer heel klein. zou dat kunnen dat de ene kip groter is dan de andere vroegen ze zich af ????? we hadden er ook van chocolade en deze waren ook van verschillende soorten : witte, bruine, kleine....noem maar op. maar, wat kan je daar nu allemaal mee doen ? we hebben verschillende soorten eieren (roerei, pannekoekenei, spiegelei, hard gekookt ei) klaargemaakt en ook het opgeklopte eiwit kende een groot succes. degene waarvan we het boven het hoofd hielden om te kijken of het goed was, vond dat toch wel een beetje bizar.
daarna deed juf Ann cornflakes en koekjes in een zak en ze gaf ons een houten hamer en daarmee moesten we alles in stukjes slaan, die juf heeft toch soms rare ideeën hé! weet je wat ze er daarna mee gedaan heeft, wel ze heeft ze geroerd onder gesmolten chocolade en dit geheel heeft ze dan op een bord gelegd en terug in de koelkast gestopt. bizar hé. morgen of donderdag mogen we hier dan eens van proeven, we zijn benieuwd....jullie horen er wel nog van.
(de foto's staan op de website onder foto's : tijdelijke fotoreportage)

 
jarige Lena27.03.2017
vandaag was Lena 3 jaar en dat hebben we uitgebreid gevierd. Lena heeft er de hele dag erg van genoten en heeft toch wel een 10-tal keren gezegd dat ze jarig was, ze vergat ook nooit haar kroon als we terug van buiten kwamen. we hebben uit volle borst gezongen en ook het schudden van de "poep" tijdens het zingen mocht niet ontbreken. natuurlijk doen we ook zo nu en dan eens zotjes, vooral als we ons klaarmaken voor het vuurwerk en als de ballon weer zotte kuren heeft.... Dan weerklinken er heel veel schaterlachen in onze klas. een mens wordt er direct vrolijk van... na het vele zingen en dansen en zotjes doen, hoorden we al weer veel magen knorren en dan hebben we de lekkere pannenkoeken verorberd en deze waren in 1,2,3 verdwenen in de hongerige buiken...dank je wel hiervoor mama en papa....
na het vele feesten hebben we ook wel een beetje gewerkt, iedereen kreeg een pot met onderdelen om een kip te puzzelen. op hun blad stond de kip in het klein en zij moesten ze in het groot namaken op hun blad. de dag hebben we afgesloten met spelletjes samen met het 6de leerjaar en dat is iedere keer terug een schot in de roos.































 
jarige Charlotte24.03.2017
vandaag was Charlotte jarig en dat hebben we natuurlijk gevierd, Charlotte straalde de hele dag en vond het fantastisch om de nummer één te mogen zijn in de klas. ze was ook heel trots met haar traktaat en de lekkere pannenkoeken gingen er heel vlotjes in. de zotte ballon was vandaag wel super zotjes en dit tot groot jolijt van de kids en hij vloog vandaag iedere keer super ver.
natuurlijk hebben we niet alleen gevierd maar hebben we ook nog een beetje gewerkt. we moesten een paashaas schilderen naar voorbeeld, eerst moesten we alle bolletjes met elkaar verbinden en daarna de paashaas schilderen, we deden dit wel sterk begeleid en ik moet zeggen, de paashazen zijn één voor één pareltjes en dit allemaal op hun eigen niveau.
we hebben vandaag ook afscheid genomen van onze kuikentjes want deze gaan terug naar de boerderij om daar grote en sterke kippen te worden. hopelijk stellen ze het heel goed, wij zullen ze missen.



































 
kuikentjes21.03.2017
vandaag hebben we bij juf Ann de kuikentjes nog eens heel goed van dichtbij bekeken en we hebben ze eens proberen nadoen. daarna, mochten we  allemaal een kuikentje schilderen, we deden dit wel heel sterk begeleid en waren apetrots om op de foto te staan met ons resultaat. ondertussen was de andere helft van de klas bij juf Hyacinta aan het werken aan ons paasmandje en mochten we de ogen van onze paashaas prikken. in de namiddag hebben we een "vuil" werkje gedaan want we moesten froezelpapier scheuren en dat dan terug verfrommelen en op onze paashaas kleven, het was precies of het had gesneeuwd in onze klas en nee, geen witte sneeuw maar allemaal gekleurde froezeltjes. gelukkig wordt onze klas morgen schoongemaakt.....


































 
kuikentjes20.03.2017
nadat we de 14-daagse van het verkeer succesvol hebben afgesloten met onze trein-bus uitstap zijn we er direct met een heel leuk thema ingevlogen nl kuikentjes. de kids keken er heel erg naar uit en ze kunnen nu niet rap genoeg in de kring zitten en het liefst zo dicht mogelijk bij de kuikentjes zelf. de meeste vinden het fantastisch als we ze eens laten rondlopen in het zelfgemaakte huisje in de kring en anderen zouden dan het liefst zelf in de glazen bak gaan zitten want ze zijn heel bezorgd over hun schoenen, zie dat de kuikentjes ze opeten??????!!!!! ze kregen allen de kans om de kuikentjes eens vast te nemen maar niet iedereen was er voor te vinden. ze zijn ook heel attent voor de kuikentjes want ah ja, ze moeten ook wel eens stil zijn want anders kunnen de kuikentjes niet slapen of zijn ze veel te bang...
natuurlijk zitten we niet heel de tijd te kijken naar de kuikentjes maar werken en spelen we ook nog. we gaan een paashaasmandje maken en vandaag hebben we allen de doos geschilderd en de opdracht was : verschillende strepen. per doos kregen ze 2 kleuren. er waren er ook die opdrachtkaarten kregen met daarop eieren die ze juist moeten samenstellen en hier is de leuze zeker : van proberen kan je leren want soms zouden ze het direct opgeven maar wat zijn ze dan fier als het toch lukt. we hebben ook een maïsbak en een doos met eitjes, dobbelstenen en eierdozen en ja je kan het goed raden ze moeten gooien met de dobbelstenen en zo de doosjes juist vullen. ook in de poppenhoek staan er veel eierdozen en eitjes en in de bouwhoek zijn er buizen met eieren en zullen ze ook eens de opdracht krijgen om een huis te maken voor de opdraaibare kuikentjes en paashaas maar een paar van deze opdrachten zijn voor later....












































 
de carwash13.03.2017
we zijn de tweede week van het verkeer al fietsend ingereden en amaai wat hebben wij een geluk met het weer want het is nu eens echt fietsweer. natuurlijk hebben we de fietsen ook eens van dichtbij bekeken en ze vergeleken met elkaar en die van de juf. daarna vertelde de juf een verhaaltje over de brandweer en daarna kregen we allemaal een blad met blussende brandweermannen op die een brandend huis moesten blussen maar ze konden er niet aan zonder ladder en wij moesten elke brandweerman de juiste ladder geven en dit deden we door te meten. wie niet aan het werken was mocht ofwel met de stenen spelen, de auto's wassen en drogen in onze carwash of met de planken en rollen spelen in de autohoek. we hebben ook nog ontbrekende stukken gekleefd in een grote prent en op het einde van de voormiddag moesten we allemaal een auto zoeken die door de buizen kon rijden en zo nu en dan kwamen we wel eens tot de ontdekking dat ofwel de buis te klein of de auto te groot was....
de kids kijken allen heel erg uit naar de bus-treinuitstap en vragen tot wel een 10-tal keren per dag of we nu naar de bus en de trein gaan, wat is de ontgoocheling groot als we zeggen dat ze nog 4 keer moeten slapen, de week kan voor hen niet vlug genoeg vooruit gaan.....




























 
met de autobus.......09.03.2017
morgen gaan we allen samen met de autobus kijken naar een theatervoorstelling van Jules en voor de kids is gewoon het reizen met de bus al een heel feest. om in de stemming te komen hebben we een bus ingeschilderd met fijne borstels, hebben we de wielen getekend met stift en hebben we een strookje bekleefd met zelfgeknipte snippers. hoho, dat was een hele boterham hé. morgen mogen we dan de passagiers kleven in de bus en dit in de juiste volgorde.











 
het verkeer07.03.2017
vandaag hebben we geleerd wat een zebrapad is en waarvoor het dient en dat zijn we dan ook eens gaan uittesten. daarna hebben we allemaal zelf een zebrapad geschilderd, de peuters moesten over de lijn schilderen en de 1 ste kleuters moesten steeds de 2 over elkaar liggende strepen verbinden met elkaar. daarna kregen we ofwel een Jules of een Marie en die moesten we schilderen : de kids van de 1ste klkl moesten schilderen zoals het voorbeeld en bij de peuters waren de stukken omringd met het juiste kleur stift. toen dit gedaan was kregen we stroken zilverpapier en een schaar en kregen we de opdracht om snippers te knippen die we dan op de grijze stroken van de fluo-jas mochten kleven. sommigen moesten ook nog de spaken van het fietswiel versieren en amaai , er zaten pareltjes bij.
je ziet dat we al veel gewerkt hebben hé, morgen mogen we onze fles schilderen in onze lievelingskleur. tof hé!!!!























 
gezellige knoeiboel06.03.2017
vandaag zijn we gestart met ons thema verkeer en we zijn van plan om zelf een auto te maken en daarvoor hadden we allemaal een melkfles mee en die moesten we bekleven met papier. ze mochten er voor één keer een knoeiboeltje van maken, de ene stak direct zijn handen in de lijm en de andere durfde er amper een vinger in steken. bij de ene verliep de fles bekleven toch wel ietsje vlotter dan bij de ander. we zijn wel allemaal benieuwd naar het resultaat van onze zelfgemaakte auto want nu zien wij dat toch nog niet gebeuren....






























 
beren20.02.2017
vandaag stonden de beren centraal in onze klas. in de voormiddag hebben we een beer gestempeld en het was toch weeral iets speciaals hoor want het was deze keer nu met een vork, onze juffen worden precies een beetje zotter en zotter. gelukkig doet dat geen pijn hé! los daarvan vonden we het wel superleuk om te doen. we hebben ook de logische volgorde van Goudlokje en de 3 beren gemaakt nadat we samen nog eens het verhaal verteld hadden en samen de logische volgorde hadden gemaakt. in de kring lag de hulplijn, als we het niet meer zeker wisten mochten we die altijd gaan raadplegen. in de namiddag kwam de juf met een kleiboekje op te proppen en als we dat boekje helemaal volgden hadden we een beertje gekleid en we waren super trots op onze resultaten. de kids moesten alles rollen en draaien en op de juiste plaats hangen en dan heb ik een beetje geholpen om de verschillende stukken aan elkaar te bevestigen want dat is wel nog een beetje moeilijk hé! Paulien, Giuseppe en Maya moeten dat wel nog doen want zij hebben heel goed geslapen en daardoor was er geen tijd meer over. maar uitstel is zeker geen afstel. Marie-Alixe was deze voormiddag opeens heel verdrietig. ze was verkleed in goudlokje en opeens begon ze hard te wenen want ze moest van Lore uit de berenhoek. en ik vroeg waarom? ahja zegt Lore, ik ben papa beer en zij is Goudlokje en dus moet zij uit mijn huis. Marie-Alixe was daar niet mee akkoord en ze kon de kledij van Goudlokje niet vlug genoeg afdoen want ze wilde ook in het berenhuisje blijven. van een sterke inleving gesproken hé!!!! ik denk niet dat Marie-Alixe nog vlug goudlokje zal spelen, ik denk dat ze voor een berenrol zal gaan

 




































 
BERESTERK17.02.2017
vandaag hebben we ondervonden dat als we samen werken wij ook zo sterk zijn als de beren. juf Ann had 4 grote berenkommen mee en ze moesten naar de turnzaal gebracht worden en de juf wilde zelf niet helpen. wat waren wij trots dat het ons gelukt is......
https://www.youtube.com/watch?v=QKW9eOKeptM. normaal zou je via deze link het filmpje moeten kunnen bekijken. ik hoop dat het lukt....
we hebben ook nog pudding gemaakt maar deze foto's vind je terug onder foto's : tijdelijke fotoreportage

 
goudlokje en de 3 beren16.02.2017
vandaag hebben de juffen voor ons het verhaaltje gespeeld op het podium en we waren allen heel aandachtig aan het kijken en luisteren en we zaten volledig mee in het verhaal. we vonden het soms ook wel een beetje grappig en dan moesten we toch wel lachen hoor. daarnaast zijn er ook weer verschillende activiteiten de revue gepasseerd. we moesten pap maken en dit deden we door gele verf en bloem te mengen met een vork en daarna moesten we de pap op ons blad uitsmeren met de achterkant van een lepel. waar blijven onze juffen het toch halen hé! natuurlijk kunnen we dit niet allemaal samen doen. de andere tafel was bezig met de 1-1 relatie want we kregen een blad met allemaal beertjes op en de opdracht was : geef iedere beer een kommetje met pap. in de bouwhoek kregen we opdrachtkaarten en moesten we een toren bouwen die ofwel groter, kleiner of even groot als de beer was. de juf had ook een zak met allemaal lekkere snoepbeertjes mee en we kregen sorteerkaarten en de bedoeling was dat we met een pincet op iedere gekleurde beer het juiste snoepbeertje legden en we mochten de beren niet aanraken met onze handen, amaai wat was de verleiding groot om ze toch te gebruiken. en gelukkig mochten we er ook nu en dan eentje proeven of er zouden er anders wel opeens veel verdwijnen......denk je ook niet.....we hebben de dag afgesloten met tellen, de juf had berekoekjes mee en we gooiden met de dobbelsteen, we moesten evenveel beertjes nemen als er bollen op onze dobbelsteen stonden. je ziet van hier dat we toch wel heel ontgoocheld waren als we maar 1 gooiden, wat kan de wereld toch soms oneerlijk zijn hé. door de dag heen spelen we ook heel veel met onze knuffelberen en oefenen we de ruimtelijke begrippen. we krijgen toch wel veel op onze boterham hé!!!!!!wie zegt dat naar de kleuterschool gaan alleen maar spelen is......
de foto's van een aantal activiteiten staan op de website onder foto's : tijdelijke fotoreportagen - veel kijkgenot.....

 
goudlokje en de 3 beren15.02.2017
we zijn ons nog altijd volop aan het onderdompelen in de sfeer van Goudlokje en de 3 beren. de kinderen kijken er in elk geval heel erg naar uit om te mogen dansen voor jullie allemaal. moest het van hen afhangen dan zouden ze denk ik de hele dag op het podium staan om te dansen. in de klas leeft het thema ook heel erg, ze mochten met de knuffels spelen, ze krijgen ook de kans om spelenderwijs de ruimtelijke begrippen in te oefenen. ze draaien aan het rad en daarna moeten ze de juiste beer op de juiste plaats zetten of ze kunnen een kaart nemen en de beer juist hetzelfde zetten op hun stoel. we hebben een vertelttafel ingericht waar ze het verhaaltje kunnen naspelen,....kortom in heel veel hoeken kunnen ze de sfeer opsnuiven...en er volgt nog meer maar dat is dan voor later....






























 
goudlokje en de 3 beren13.02.2017
vandaag zijn we begonnen met het verhaal van Goudlokje en de 3 beren en amaai, we ontdekten dat Goudlokje wel een beetje héél ondeugend is hoor! dus net zoals wij allemaal zeker...hahaha!!! daarna hebben we de waarneming gedaan van alle knuffelberen, maar oei, er zaten toch wel hele rare beren in hoor!!! we voelden eraan, keken welke de grootste, kleinste was....welke kleur hadden ze, hadden ze kleren aan, welke vacht hadden ze, maakten ze geluid,....kortom we hebben ze héééééél grondig onderzocht. daarna deden we allemaal opdrachten met onze beren,.... in de loop van de 14 dagen doen we dagelijks wel opdrachten met de beren. dus zouden we graag hebben dat iedereen een beer mee heeft naar de klas. het is altijd leuker als je je eigen beer kan gebruiken. daarna zijn we begonnen met onze eigen berenkroon te maken. ons poppenhuis is nu niet meer het poppenhuis maar het berenhuis en daarin is ook de nodige kledij en om ons om te toveren in goudlokje en de 3 beren. met de beren, goudlokje en het nodige materiaal kunnen ze het volledige verhaal naspelen en ze zijn daar al volop mee bezig. leuk om te zien dat ze er zich helemaal kunnen in inleven. op de lichtbak kunnen ze ook beren en goudlokje tekenen en deze dan inkleuren en er zijn er die dat super leuk vinden en die bladeren vol zouden tekenen, ze zijn dan ook heel trots op zichzelf dat ze al zo'n mooie beren en goudlokjes kunnen tekenen. in de loop van de 14 dagen zullen zeker nog foto's van goudlokjes en de beren verschijnen....


















 
 
Kleurenkunst09.02.2017
vandaag hebben we onze kleuren 14-daagse afgesloten met een beetje toverkunst, iedereen kreeg een super absorberend blad. in het midden stonden 3 potjes met ecoline en in ieder potje zaten pipetten. de kids moesten zelf de pipetten vullen en dat is niet zo evident en daarna mochten ze ermee toveren op hun blad. ze vonden het heerlijk dat ze nieuwe kleuren toverden op hun blad en konden er niet van zwijgen, er waren er ook bij die verf bleven druppelen op hun blad, zo leuk vonden ze het. ze waren ook heel erg verwonderd dat de verf open waaierde op hun blad. ze vonden dit echt een wow-moment. we leerden ook nog een matrix maken en de juf beweerde dat dit heel moeilijk zou zijn en we hebben haar blij verrast door het tot een goed einde te brengen.
de namiddag hebben we afgesloten met onze gekleurde sjaaltjes en dit op de muziek van Vivalde. eerst mochten we zelf kiezen wat we deden (we hadden dit al een aantal keren samen gedaan). daarna deden we het nog eens maar deden we de juf of iemand van de kids na. de juf had wel heel goed gekeken wat wij allemaal deden want ze deed veel dingen van ons achter.... we hebben heel erg genoten van deze 14 dagen. het was een thema die ons heel erg boeide.
volgende week starten we met ons project : goudlokje en de 3 beren. vergeet niet om maandag allemaal een
KNUFFEL"BEER" mee te brengen



 
















 
schrijfdans en ritmiek07.02.2017
vandaag hebben we schrijfdans gedaan, eerst stapten we op de muziek (soms veranderde de muziek ook van tempo en timbre en ook daar hielden we bij het stappen dan ook rekening mee en het grappige is, wij horen dat eigenlijk wel heel goed) rond de tafel en tussen gekleurde hoepels, als de muziek stil stond moesten we allemaal grote ronden tekenen in de lucht, de volgende keer tekenden we kleine rondjes. daarna moesten we rondjes rond de bollen op de tafel tekenen, hadden we een rode stift dan deden wij dit bij een rode bol enz.... op het einde stapten we rond de tafel en ondertussen tekenden we tussen de bollen en zo stapten we vrolijk tekenend na elkaar.
na deze activiteit kregen we allemaal een gekleurd armbandje en de juf speelde op haar handtrom, speelde zij traag, dan stapten wij ook traag, hoe vlugger zij speelde hoe vlugger wij liepen en dat vonden we super om te doen. op het einde gingen we samen staan met hetzelfde kleur armbandje en daarna moesten we alle ballen in onze kleur in de juiste bak stoppen. daarna deden we hetzelfde maar dan telde het bandje niet voor de juiste kleur van de bal maar de juiste streep vanaf waar we moesten gooien. op het einde mochten we zelf het kleur kiezen en Charlotte nam altijd geel want ah ja juf Ann, dat is wel veel gemakkelijker dan blauw hé want dat is veel te ver. anderen gingen dan de uitdaging aan om het van zo ver mogelijk te proberen en waren super trots als het hun lukte.
in de namiddag was de ontdektafel met flessen en gekleurd water terug open en mochten we volop experimenteren. de klas is zo nu en dan wel eens een klein beetje een zwembad want soms is onze fles al vol maar hebben we niet altijd door dat we dan best stoppen, soms zijn die openingen van de fles ook wel klein hoor en hebben we moeite om het water er in te gieten zonder morsen maar het is een feit van proberen kan je leren. we beleven ook heel veel verwondering aan de nieuwe kleuren die we kunnen toveren. fantastisch toch die grote bewondering....
















 






 
alle kleuren van de regenboog03.02.2017
vandaag waren het alle kleuren van de regenboog en Marie-Alixe en Lucie waren onze 2 K 3'tjes en ze waren heel trots op hun mooie kleed met de regenboog erop. we hebben het speelgoed gesorteerd in de juiste hoepel en we leerden ze ook allemaal benoemen en daarna was het werken geblazen. iedereen kreeg een blad met daarop kleurpotloden en ze moesten ze in de juiste kleur schilderen. sommige kregen ook de kleurnuances voorgeschoteld dus moesten ze heel goed opletten. dat verliep heel vlotjes. de nevenactiviteiten die we aanboden waren : kousen sorteren en met wasknijper aan de wasdraad hangen (amaai dat is toch wel moeilijk hoor, die wasspelden doen precies niet altijd wat wij willen) - tekenen op de verfzakjes aan het raam - sorteren in de juiste kleurbuis - visspelletje met magneten - lichtbak met pareltjes - gooien ballen in de juiste doos en toren duplo nabouwen volgens plannetje op papier.


































 
blauwtje en geeltje02.02.2017
vandaag was het de groene dag en we hebben gras mogen knippen want zoals jullie weten is gras ook groen en daarna mochten we dit gras kleven op onze kleurenplaat maar, raar maar waar, het was niet met lijm. nee, juf Ann had dubbelzijdig plakband gekleefd onderaan ons werk en wij moesten de stroken er gewoon opleggen. je zou denken : wat een makkie, maar niets was minder waar want het was minder gemakkelijk dan het klinkt. hier zijn jammergenoeg geen foto's van want juf Ann was nodig bij het knippen van de stroken.
de dag hebben we afgesloten met een hele leuke activiteit. tijdens een bewegingsmoment schilderde juf Ann van iedereen een hand ofwel in het geel of in het blauw en nadat we samen hadden gedanst moesten we op een afgesproken teken elkaar een hand gaan geven maar, het moest iemand zijn met een ander kleur. wat was de verbazing groot dat we opeens groene handen hadden, we konden allemaal toveren. eenmaal ze dit ontdekten kregen ze er niet genoeg van om handen te schudden. nadat we allen onze handen proper (hmhmhmhmhm!!!!) gewassen hadden was het tijd voor de volgende activiteit. in de bewegingsklas lagen 4 hoepels en voor iedereen een gekleurde armband. we deden iedere keer een verschillende opdracht tussendoor maar op het afgesproken signaal moesten we de eerste keer in de hoepel gaan staan die dezelfde kleur had als ons armbandje. soms stonden we met vier en moesten we wel heel dicht bij elkaar gaan staan en dat zonder ruzie te maken. na een tijdje moesten we onderling wisselen van armband en kregen we als opdracht : knuffel iemand met dezelfde kleur, en op het slot was het kleurengroepsknuffel. de ene vloog direct rond de ander zijn hals en de ander stond een beetje op afstand te kijken. op het einde deed iedereen enthousiast mee.
 










 








 
jarige Salman01.02.2017
vandaag was het een hele speciale dag, nl het was een blauwe dag en we waren precies allemaal smurfen, we vierden Salman zijn verjaardag en we Maya kwam vandaag voor de eerste keer naar de klas. ze had er veel zin in en Romanie heeft zich er de hele dag over ontfermd. het was mooi om te zien. Salman had er heel veel zin in en hij heeft dan ook de hele voormiddag gestraald. je werd er zelf vrolijk van. we hebben gisteren wel een klein beetje vals gespeeld want we hebben ons blauwe werkje dan al gemaakt omdat we vandaag geen tijd zouden hebben. iedereen moest gisteren een hele karton beschilderen met blauwe verf en dat door middel van hun twee handen. nadat we lekkere brioche gesmuld hadden zijn we naar de bewegingsklas getrokken en daar goot juf Ann een bak met allemaal ballen op de grond en amaai het waren er heel veel. het grappige was, op iedere bal stond een gezicht. geel : lachend gezicht, blauw : boos gezicht en rood : verdrietig gezicht. de opdracht was dat terwijl ik zong, ze tussen de ballen moesten lopen maar ze mochten ze niet raken en amaai, dat was voor velen héééééééééél moeilijk want ze waren getikketakt om er tegen te schoppen. op een bepaald moment begon ik ofwel te lachen, te wenen of boos te stampen en naar aanleiding daarvan moesten zijn dan de juiste bal gaan halen en ook dezelfde gevoelens uitbeelden. ze vonden het heel tof en in de loop van de week zullen we hier zeker nog op verder borduren.....
 
 
 
 
 
 
 
















 
de gele dag31.01.2017
vandaag was het de gele dag en het viel op in onze klas, toen we toe kwamen hingen er allemaal gele voorwerpen uit en ook een grote gele boksballon (dat vonden we natuurlijk de max en niets was plezanter dan er onderdoor lopen en toch wel heel subtiel erop te slaan, jah, het is dan ook voor iets een boksballon hé!) en het gele licht lag aan, zo waren we direct in de sfeer. we hadden zelf ook allemaal iets aan in de gele kleur en natuurlijk mochten we verwoorden wat dat was, ook van de juf mochten we benoemen wat ze aan had. daarna kregen we de opdracht dat we iets geels moesten gaan zoeken in de klas en dat was niet altijd even gemakkelijk want nu en dan zat er eens een vreemde luis tussen. als werkje hebben we een gele zon mogen bekleven met zelf gescheurde snippers. hoho, dat was moeilijk hoor, die knijpertjes wilden niet altijd goed mee. deze week zullen we niet veel op papier werken maar spelen we vooral met de kleuren en bijhorende kleurenspelletjes in de klas. de nadruk deze week ligt vooral op voor de peuters : herkennen van de kleuren en de 1ste kleuterklassertjes : het herkennen en benoemen van de kleuren. wat kwam er vandaag aan bod : ketting maken met enkel gele schakels, gekleurde stokjes leggen op de plannetjes (het ene met kleur, de andere zonder kleur), de parels steken op het juiste kleurtje chenilledraad, figuren beleggen op de lichtbak en ook de sorteerbuizen waren een groot succes. we hadden ook een bak met visjes in en we moesten gooien met de dobbelsteen en dan met de magneetstokken de juiste vis opvissen. de namiddag hebben we afgesloten met kleurspelletjes samen met het 6de leerjaar. het was een hele geslaagde dag en we kijken allen uit naar morgen nl de blauwe dag





































 
jarige Lily30.01.2017
vandaag hebben we de verjaardag van Lily gevierd in de klas en dat vond ze super leuk. ze vertelde honderduit en ze straalde de hele dag door. toen haar ballon ging vliegen en zotte geluidjes maakte schaterde ze het uit van het lachen. de popcorn was ook een groot succes want hij vloog de deur uit, ze kregen er maar niet genoeg van. Lily mocht ook heel de dag voor Jules zorgen en ze vond het super grappig dat hij een rode neus aan had. ze was heel fier dat zij voor Jules mocht zorgen. we zijn nu ook gestart met de kleuren en vandaag stond ROOD in de kijker. eerst mochten ze vertellen wat ze zelf aanhadden in het rood, wat juf Ann aanhad. daarna mochten ze allemaal een rood voorwerp halen in de klas en het rode monstertje, tot groot jolijt van allen, kwam daarna kijken of hij het wel kon opeten. tijdens het thema staan heel veel nevengroepen in het thema van de kleuren en iedere dag zetten we een paar andere in de kijker. vandaag zijn we begonnen met eendjes vissen + ze sorteren op de grote mama eend, maakten we een ketting door te draaien aan het rad en dat kleur moesten we er dan opsteken, maakten we kettingen met alleen rode schakels en mochten we knippen, de snippers moesten we wel in het juiste knipmannetje stoppen. morgen staan er weer andere activiteiten op het programma en niet vergeten : morgen is het de GELE dag. we zijn nu al benieuwd wat iedereen zal aanhebben. dat van mij ligt in elk geval al klaar.
 

 


























 
schilderen kopjes warme chocomelk27.01.2017
vandaag was het de laatste dag van Brrr!! het is koud, want volgende week beginnen we aan het thema : de kleuren. niet vergeten dat we maandag in het rood moeten zijn? ook de juf zal in het thema zijn en ze hoopt al haar pappenheimers ook. we hebben vandaag 2 activiteiten gedaan nl : hoe maak ik een sneeuwman? daar het maar niet wilde sneeuwen hebben we dit met kinetisch zand gedaan en daarna kregen de kids de prenten voor de logische volgorde voor het maken van een sneeuwman. daarna kregen ze nog een blad waarop ze de kopjes warme chocomelk in dezelfde kleur als de trui van het bijhorende kindje moesten schilderen nadat ze eerst de weg gevolgd waren met de stiften.








 




 
sneeuw26.01.2017
vandaag was het nog altijd rond BRRRRRRR het is koud!!!! en hebben we sneeuw mogen stempelen. we vonden het eigenlijk wel super jammer dat het buiten niet aan het sneeuwen was want dat zou toch wel de kers op de taart geweest zijn. ze kregen vandaag een blad en allerlei verschillende stokjes om te stempelen en ze mochten zelf kiezen waarmee ze de sneeuw toverden op hun blad. ondertussen hadden we dan ook een gesprekje over dikke en dunne vlokken, waarmee was het gemakkelijk om te stempelen, wat ging niet zo vlot.....
om de dag af te sluiten hebben we van krantenpapier zelf sneeuwballen moeten maken en wat doe je met sneeuwballen ? juist, gooien. we moesten de sneeuwballen gooien naar een bak, de ene keer was hij al wat groter dan de andere keer en zo ondervonden we dat hoe kleiner de bak, hoe moeilijker het was. dit merkten we ook aan het aantal sneeuwballen dat erin zat. spelenderwijs waren we zo ook aan het tellen en rekenen, straf hé! we hebben het ook een paar keer gedaan met onze ogen toe en dat lukte zeker niet....ER ZAT NIETS IN ONZE BAK....





 









 
schilderen met ijsblokken25.01.2017
we zijn nog altijd bezig met het thema BRRRRR!!!! het is koud en dat hebben we deze voormiddag ondervonden want we hebben in de klas mogen schilderen maar nee, niet met een borstel, niet met onze handen maar met een ijsblok. jajaja, je leest het goed, zo ontdekten we spelenderwijs wat er gebeurt als we de ijsblok in onze handen houden en welk een effect dat dit heeft op de verf en ons blad. de conclusie was : het heeft koud, oei we hebben opeens veel verf op ons blad en het ijsblokje wordt heel vlug kleiner. de eerste keer deden we dit met één ijsblok en de tweede keer met twee en dan kregen we er ook nog allerlei opdrachten bij. op het einde van de activiteit zeiden ze allen in koor : dat was wel eens grappig en cool. (nou ja, natuurlijk niet allemaal met dezelfde woorden maar het kwam steeds op hetzelfde neer : tof). Lily kreeg er maar niet genoeg van, iedereen had al zijn /haar handen gewassen en Lily bleef maar met de ijsblokken wrijven over haar blad en sprak ook voortdurend bewondering uit.
















 

 
jarige Romanie24.01.2017
vandaag was Romanie jarig en dat hebben we natuurlijk terug uitbundig gevierd. we hebben gezongen, gedanst, de ballon doen vliegen, het vuurwerk laten knallen.... en om het feestje af te ronden had Romanie lekkere pannenkoeken meegebracht en ze mochten kiezen : met chocopasta of bruine suiker. ik denk dat de meeste nog niet gegeten hadden deze morgen want de pannenkoeken vlogen de deur uit. ze waren maar met zijn tienen maar ze hebben gegeten voor achttien. op, op alles was op....daarmee zijn we geëindigd.
we hebben vandaag in de klas ook schrijfdans in de "sneeuw" gedaan. eerst deden we de grote bewegingen op muziek in de lucht, daarna deden we dat op de tafel en we eindigden met iets heel leuks. de juf  goot witte verf, scheerschuim (en dat leek op echte sneeuw...) en wat witte lijm op de tafel en daarin mochten wij dan de bewegingen doen. de ene durfde er amper aankomen en de ander lag bijna op de tafel....we leerden met onze 2 handen dezelfde bewegingen maar ook verschillende bewegingen te doen. en om de activiteit helemaal af te sluiten mochten we er iets in tekenen en daar dan een afdruk van nemen. het was vandaag niet het resultaat dat telde...maar de activiteit op zich.... in de klas had de juf ook nog 2 ontdekbakken : één met speelsneeuw en pinguïns en dat vonden we super leuk maar was soms wel een beetje een kliederboel en één met piepschuim (met veel fantasie zien we daar de sneeuw in, was wel een beetje zotjes want het was groene sneeuw maar dat kon de pret en de beleving niet schaden). als afsluiter van de voormiddag zijn we allen naar de diepvries geweest en we kregen van de juf allemaal een grote ijsblok en daar zat iets in verstopt en wij moesten het proberen te bevrijden maar BRRRRRRRRRRRRR wat was dat koud. de ene vond dat super en de ander trok maar een bedenkelijke snoet en vond dat niet leuk... zo ondervonden ze direct hoe koud ijs wel is....
(foto's van deze activiteiten vind je terug onder foto's : tijdelijke reportages)
 







 













 
schilderen van onszelf 20.01.2017
vandaag hebben we onze 14 daagse afgesloten met het schilderen van onszelf. iedereen kreeg een blad met zijn of haar hoofd erop maar verder niets....de opdracht was, geef je zelf een buik, armen, handen en vingers, benen en 2 schoenen.
dit zijn de resultaten...















VOLGENDE WEEK IS HET DUS HET THEMA BRRR!!! HET IS KOUD. WIE THUIS LEUKE MUTSEN, SJAALS, WANTEN EN DIKKE JASSEN... LIGGEN HEEFT WAAR DE KINDEREN MOGEN MEE SPELEN IN DE VERKLEEDHOEK MAG DEZE ZEKER MAANDAG MEEGEVEN NAAR DE KLAS, DE KIDS ZULLEN HET FANTASTISCH VINDEN WANT ZE VINDEN NIETS LEUKER DAN ZICH VERKLEDEN. WEL GRAAG ALLES NAAMTEKENEN!!!!!

 
jarige Gust17.01.2017
vandaag was Gust 3 jaar en dat hebben we geweten, hij heeft ons voortdurend verwend met zijn vrolijke lach en we konden niet anders dan meelachen. hij was ook heel fier met zijn zelf gebakken koekjes en de kids vonden het super leuk dat ze deze dan ook nog eens mochten versieren, de mondjes van de kids stonden niet stil. nadat alles verorberd was zijn we in de voeten-voelweg gevlogen. ze moesten zelf hun kousen en schoenen uitdoen en daarna moesten ze met hun blote voeten een hele weg afleggen, de één stapte gezwind door en de ander was toch wel zo nu en dan eens sceptisch en bleef wachten tot de juf een handje kwam toesteken. op het einde werden hun voeten geschilderd en afgedrukt. de meeste hadden niet veel kriebels, behalve Mila, die kwam bijna "zot" als we aan haar voeten kwamen, ze kwam ook bijna niet bij van het lachen. per 6 mochten ze dan ook nog eens met hun voeten trappelen op de muur en dit in soms eens traag en dan weer eens vlug tempo, we moeten er geen tekeningetje bijmaken dat ze dat natuurlijk super vonden. op het einde moest iedereen ook zijn eigen kousen en schoenen terug aandoen en dat verliep toch wel een beetje minder vlot dan ze uitdoen. maar al doende leert men...
(de foto's van de voelweg vind je terug onder foto's op de website)



































 
mijn lichaam...16.01.2017
deze week zijn we nog altijd bezig met ons lichaam. wat is er vandaag allemaal de revue gepasseerd? we hebben volgens het boekje wapperende handen gekeken en uitgeprobeerd wat we allemaal kunnen met onze handen en daarna hebben we leren voelen met de voeldoos.  als opdracht kregen we voor de speeltijd de buik van jules die helemaal verdeeld was in hokjes, de opdracht was : kleef op ieder hokje een vierkantje. zo zijn we bezig met de 1-1 relatie toe te passen. na de speeltijd was het dan tijd op prenten na te bootsen en daaraan was een schaduwenspel gekoppeld. we moesten onze ogen heel goed gebruiken want er waren erbij die heel goed leken op elkaar. de voormiddag hebben we afgesloten met een spelletje met geluidenflesjes, op het einde van de activiteit moesten alle flesjes met hetzelfde geluid bij elkaar gaan staan, niet zo gemakkelijk hé! in de namiddag was het dan tijd om de ontbrekende stukken in het gezicht aan te vullen en dan hebben we ook eens gekeken welke lichaamsdelen ze al vlotjes kunnen benoemen. je merkt het, het was een hele boterham. de kinderen die niet aan het werken waren speelden ofwel aan tafel met de geluiden ontdektafel, ontdektafel allerlei of de sensorische ontdektafel.
morgen (dinsdag) zijn de voeten aan de beurt. ik ben benieuwd wie heel veel kriebels zal hebben en wie er door alles durft te stappen.











































 
jarige Marie-Alixe12.01.2017
hieperdehiep Hoera voor Marie-Alixe. ze was super fier dat ze jarig was en ze was direct in feeststemming om er eens goed in te vliegen. we hebben veel gezongen, gedanst, het vuurwerk laten knallen, kortom we maakten er iets heel leuks van. wat was mijn verbazing groot dat ze bij het kiezen van haar ballon géén roze maar een paarse nam. ik viel bijna om van verbazing. na het vele vieren was het tijd om te smullen en Marie-Alixe had super lekkere cupcâkejes, met een toets roze natuurlijk, hoe kan het ook anders, mee. ze gingen vlotjes over de toonbank zoals we dat soms wel eens zeggen.
maar aan alle liedjes komt natuurlijk een eind en daarna leerden we hoe we een puzzel van Jules moesten maken, de juf bracht dit eerst aan met een liedje een groot blad en knopen,....daarna maakten we Jules samen en dan moesten we alleen aan de slag. het lijkt gemakkelijk maar hoho voor ons wat dit toch geen gemakkelijke opgave.
om de dag af te sluiten hebben we hand- en vingerspelletjes gedaan en dat vinden de kids super, er werd heel wat afgelachen.


























 
onze handen en ons gezicht10.01.2017
vandaag stonden onze handen en ons gezicht centraal. we hebben eerst onszelf goed bekeken in de spiegel en alles goed benoemd, natuurlijk kon onze tong uitsteken naar de spiegel niet ontbreken. de juf stelde ook wel moeilijke vragen hoor, wat zie je in de spiegel onder je neus. de ene zei : mijn mond en een ander zei : een snottebel en ook dat was op die moment juist. Wat zie je tussen je ogen en je mond...en zo ging het maar verder. eenmaal we onszelf goed bekeken hadden kregen we een blad en daarop moesten we ons eigen gezicht schilderen. de ogen, brillen en het haar hebben we nog niet moeten doen, dat volgt later. daarna hebben we onze handen eens van dichtbij bekeken en daarna mochten we ze zelf schilderen en hebben we er een afdruk van gemaakt.
tijdens het vrij spel heb ik een schelp met water en badschuim erin op tafel gezet, ze kregen allemaal een klopper, vork en lepel en daarmee moesten we schuim maken, we ontdekten dat de klopper toch wel het meeste effect had, ze vonden het ook super toen ik de mixer uithaalde en we zo bergen schuim kregen. daarna was het tijd om te experimenteren en alle neuzen stonden in dezelfde richting : DAT WAS SUPER LEUK ! er waren erbij die met momenten gierden van het lachen. jammer dat Lore, Paulien en Gust zo lang geslapen hebben want nu konden zij dit niet mee ervaren. (de foto's van het badschuim staan op de website onder foto's)













   













 
mijn lichaam09.01.2017
eerst en vooral hebben we Paulien verwelkomd in onze klas want het was haar eerste dag. vandaag zijn we gestart met het thema MIJN LICHAAM, we hebben eens adhv een liedje gekeken welke lichaamsdelen wij allemaal hebben en wat zij allemaal kunnen. amaai, het zijn er wel veel hé. dan zijn we ook eens een beetje langer blijven stilstaan bij onze mond. dit hebben we gedaan adhv het boekje : mijn mondje is een rondje en om het helemaal compleet te maken hebben we er ook spiegels bij gehaald en dat vonden de kids heel leuk. de juf heeft ook verschillende activiteiten voorzien nl Jules en Marie aankleden, knikkers in fles steken dmv een lepel en de flessen ook kunnen sluiten, spelenderwijs ontdekten ze ook dat sommige knikkers alleen maar in de flessen konden met een wijde opening en dat niet alle dopjes op alle flessen pasten, dopjes uit het water halen met speciale scharen - pincetten of stokjes, gezichten tekenen of de verschillende onderdelen er op leggen, tactiele ontdekbak, boekjes specifiek rond mijn lichaam en de zintuigen.... kortom, toch wel heel veel. de voormiddag hebben we afgesloten met het liedje hoofd en schouders en tot grote hilariteit van de kids hebben we dit ook een paar keer super snel gezongen. in de namiddag was het dan tijd om eens onze neus te leren snuiten, eerst mochten ze met de mond blazen, daarna met hun neus op een spiegel, mijn hand of op een pluim en helemaal op het einde mochten ze hun neus zelf snuiten. bij de ene lukte dit perfect, anderen konden wel blazen op de spiegel maar snuiten lukte nog niet en enkelen hadden de blaastechniek door de neus absoluut nog niet onder de knie. het was een super leuke dag en morgen staan onze handen centraal....














































 

 
jarige Tobias21.12.2016
vandaag hadden we dus terug in feestvarken in de klas en wat was Tobias blij dat hij helemaal in het blauw was vandaag want dat is toch wel zijn lievelingskleur hoor. ik moest er ook zeker voor zorgen dat ik zijn nieuwe trui niet vuilmaakte want dat heeft hij mij toch wel een 5-tal keer gezegd. het feestvieren op zich vinden de kids ook keer op keer super leuk, ze blijven ervan genieten ook al weten ze precies wat er gaat gebeuren. Tobias was ook super fier op zijn câke'jes die versierd waren met BLAUW (hoe kan het ook anders) en sterretjes. ze gingen vlotjes binnen. hij was ook heel blij met zijn kado want hij kon er amper afscheid van nemen en vertelde volop waarvoor alles diende. ik denk dat mama en papa vandaag in de tuin hebben mogen werken zodat Tobias kon helpen!!!!!





 
 
















 
jarige Lore20.12.2016
andaag hebben we de verjaardag van Lore gevierd die jarig is in de vakantie en het was dolle pret. Lily vond de zotte ballon toch wel erg grappig. ze gierden van het lachen, ook Gust had bijna de slappe lach. Lore heeft de hele tijd genoten van de aandacht die ze kreeg, je zag haar stralen. we hebben ook allen genoten van de lekkere câke die haar mama gebakken had. vorige week had ik een hele activiteit gehouden met de overheadprojector en vandaag mochten ze er zelf mee experimenteren en ze vonden het super, ze bleven mij maar roepen om te zeggen wat er allemaal gebeurde en wat ze deden en zagen, zo hebben we ook veel begrippen spelenderwijs ingeoefend. het is iets dat zeker voor herhaling vatbaar is want ze kregen er maar niet genoeg van. we speelden ook een spelletje met een kerstboom, kleurendobbelsteen en m&m'kes, op het einde mochten ze er een paar proeven en de rest mochten ze meedoen naar huis, we leerden de m&m's sorteren per kleur, kleuren benoemen, beurt afwachten, één-één relatie toepassen, ze in een klein zakje stoppen, en vooral vonden ze het superleuk dat het ook wel een héél lekker spelletje was. en tobias koos, hoe kan het ook anders, voor BLAUWE...want behalve blauwe taart vind hij blauwe m&m's ook heel lekker. ook het donkere hoekje heeft nog altijd veel succes, er zijn toch wel al een aantal batterijen die de geest hebben gegeven, ook hier komen ze steeds vertellen wat ze ontdekken en zien, heel leuk om te zien en ermee in betrokken te worden. het is in elk geval een thema die hen heel erg geboeid heeft.










































 
kerstmis12.12.2016
deze week zijn we ons helemaal aan het onderdompelen in de kerstsfeer, onze klas is al heel sfeervol verlicht en ook de versiering in onze kerstboom groeit zienderogen want het is de bedoeling dat de kids zelf versieringen spitten en deze mogen ze dan zelf in de kerstboom gaan hangen. alle activiteiten in onze klas draaiden rond kerstmis : in onze ontdekbak zitten nu geen picknicken meer want sinterklaas is al lang terug naar Spanje, nee daar zitten nu verschillende soorten slingers en bokalen in. sommige slingers zijn lang, kort, met bolletjes, met sterretjes,...kortom geen 2 zijn er helemaal gelijk. ze mogen die slingers in potten stoppen, ze merken dat er zijn die lawaai maken in de bokalen, dat er zijn die er niet in kunnen wegens te lang....kortom ze moeten zelf op ontdekking gaan, daarna moeten ze de bokalen ook nog sluiten, dus meten en passen tot je het juiste deksel hebt en terwijl ze dit allemaal doen moeten ze ook nog heel voorzichtig te werk gaan want ja, je leest het goed : de bokalen zijn van glas. benieuwd wanneer de eerste zal sneuvelen.
in een ander groepje kregen ze een kerstboom met daaraan touwen en bijhorende spitpatronen, ze moesten de slingers dus volgens het juiste patroon spitten, ze begonnen allen heel secuur maar bepaalde gaven er na een tijdje de brui aan en staken alle kleuren door elkaar. er waren er ook bezig om onze ramen mooi te decoreren want natuurlijk mag dat ook niet ontbreken. een laatste groepje had dozen waarin ze ofwel bolletjes moesten sorteren per kleur ofwel de juiste bollen door de juiste gaten stoppen....je ziet iedereen was bezig in het thema kerstmis en in de voormiddag zijn geen andere speelgoedjes aan bod gekomen. Tot slot hebben we op sfeervolle kerstmuziek, die ook tijdens het werken door de boxen weerklinkt, een tot rust komende activiteit met de doekjes gedaan, het was super dat ze zelf ook zo tot rust kwamen, buiten de muziek was het muisstil in onze klas...


































 
kaarsen09.12.2016
vandaag zijn we terug gestart in het donker en hebben we de waarneming van kaarsen gedaan, ze mochten ook eens een kaars uitblazen en dat ging niet bij iedereen even vlotjes, soms was er meer water dan lucht mee. tot aan de speeltijd zijn we blijven werken zonder het licht aan te steken in de klas, gelukkig kon iedereen naast zijn blad een theelichtje zetten zodat ze toch ook wel iets van verlichting hadden op hun blad, dit was toch voor ons allemaal eens een heel andere ervaring. de opdracht die we kregen was : kleef de kaarsen van klein naar groot en kleef daarna op ieder kaarsje een vlammetje. ondertussen konden ze spelen in het donkere hoekje en tekenen op de lichtbak. na de speeltijd hebben we met kaarsen, kaarsvet laten druppelen op een blad om dit daarna te beschilderen met ecoline. volgende week zetten we deze dan in onze klas rond een glazen potje met theelichtje zodat we sfeervolle verlichting hebben als het 's morgens nog donker is. we zijn benieuwd wat het resultaat zal zijn op onze vensterbank.
















 
licht en donker08.12.2016
Sinterklaas en zijn pieten zijn nu terug naar Spanje en iedereen is een beetje aan het bekomen van al die drukke dagen en dat proberen we te doen door een rustgevende sfeer te creëren, 's morgens beginnen we met alleen alle sfeerlichtjes aan en rustgevende muziek zodat iedereen tijd heeft om relaxed te worden. als we gaan werken krijgen ze ook de kans om in het donkere hoekje te spelen met de verschillende lichtjes van de kids en de juf, er zitten daar ook materialen in die licht geven in de duisternis als je er eerst een licht laat op schijnen en dat vinden de kids heel tof. we hebben ook een lichtbak in de klas en zo kunnen ze tekeningen over tekenen en daarna in kleuren, er zijn er bij die dat heel tof vinden en ook heeeeeeel trots zijn op het resultaat en ik zou zeggen terecht want bij sommige is dit echt heel fijntjes gedaan. het werkje dat wij vandaag gedaan hebben was : iedereen kreeg een blad met een slinger op met daarop bolletjes, per bolletje moesten we met een lepel (zot hé) een lichtje stempelen.
om 15u hebben we dan een bewegingsmoment gedaan met ballonnen met daarin lichtstaafjes maar spijtig genoeg konden we de ruimte niet donker genoeg maken, op het einde kregen ze allemaal een lichtstaafje en ze waren daar heel trots op en vonden het ook leuk om het eens te gaan bekijken in het donkere hoekje.



























 
wortel schilderen05.12.2016
vandaag hebben we een wortel geschilderd voor het paard van sinterklaas. eerst moesten we de punten verbinden, daarna moesten wij de wortel inschilderen en helemaal op het einde moesten we er het groen aan schilderen. we maakten ook nog een oefening waarbij we de juiste tekening bij de juiste schaduw moesten kleven en hoho, de juffen hadden het toch wel een beetje moeilijk gemaakt want we moesten toch wel héél erg goed kijken hoor! na de speeltijd in de namiddag was het terug spelletjestijd met het 6de leerjaar en amaai, dat lukte super goed, iedereen was heel geconcentreerd en enthousiast bezig, het was een plezier om naar te kijken.
























 


 
zwarte pieten02.12.2016
vandaag zijn sinterklaas en zijn zwarte pieten bij ons op bezoek geweest. hoho, het was een hele gebeurtenis want de pieten waren helemaal alleen want blijkbaar was sinterklaas blijven slapen in school en zat hij nog steeds in zijn bed. onder groot lawaai hebben we hem dan samen wakker gemaakt en samen met de pieten is hij dan naar buiten gekomen waar hij helemaal aangekleed werd door zijn pieten. om hem te verrassen hebben we samen "een dansje voor de sint" gedaan en iedereen deed heel enthousiast mee. daarna kwam hij op bezoek in onze klas. foto's daarvan zullen daar normaal gezien van verschijnen op de website onder foto's. als kado kregen we allemaal een doosje met daarin een brief met iets op, toen wij alle brieven van het kleuter samen legden kwamen we tot de ontdekking dat we moesten gaan zoeken achter de chalet want de pieten hadden ons kado daar verstopt. de kids waren heel blij toen ze de 10 nieuwe fietsen ontdekten.
eenmaal terug in de klas hebben we onze zwarte piet nog krulletjes gegeven en vooral veeeeel gespeeld en nog naverteld van de komst van sinterklaas en zijn pieten






























 
onze schoenen29.11.2016
 































groot was onze verwondering deze morgen toen wij in de klas kwamen : sinterklaas en zwarte piet zijn samen met slecht weer vandaag ECHT op bezoek geweest in onze klas. eerst bekeken ze alles heel stil en daarna begonnen ze als kippetjes door elkaar te kakelen. schoon en tof om te zien!!! daar ze geweest waren omdat onze schoen stond hebben we vandaag de schoenen nog eens in de kijker gezet. we hebben van iedereen de schoenomtrek getekend en zo konden ze dan kijken : wie heeft de grootste voeten, vind ik mijn eigen voeten terug door er te gaan opstaan,....daarna mochten ze ze versieren met stiften en kleeffiguren en zo hadden ze hun eigen schoenen ontworpen, en amaai het ziet er een kleurrijke schoenwinkel uit. ik denk niet dat er veel mama's zouden zijn die deze zouden kopen, de kids daarentegen....we moesten ook allemaal een schoen kleuren volgens de aangeduide bollen en dat was niet altijd evident.

 
sinterklaas en zwarte piet28.11.2016
vandaag zijn we begonnen met een verhaal over Jules en sinterklaas. daarna hebben we gekeken wat je allemaal nodig hebt om je schoen klaar te zetten en dat hebben we dan ook vlug gedaan want misschien komt hij wel eens piepen in onze klas. na de waarneming kregen we als opdracht dat we de wortels in de juiste schoenen moesten stoppen en hohoho het was niet gemakkelijk hoor want sommige waren bijna even groot. na de speeltijd hebben we dan de waarneming gedaan van de kledij van sinterklaas en zwarte piet en daarna hebben we een verkleedsessie gehouden. in onze klas staat er ook een tafel met nicknackjes en deze zijn niet om op te eten maar om mee te spelen, het is nochtans heel verleidelijk om ze één voor één in je mond te stoppen en we moesten ook de pietjes in de juiste schoorsteen stoppen. in de namiddag mochten de kids zich ook verkleden in sinterklaas en zwarte piet en er waren erbij die dit heel graag deden en blijkbaar ben ik heel braaf geweest want ik heb heel veel pakjes gekregen van sinterklaas.




















 






 
stempelen met schoenen25.11.2016
vandaag hebben we ons goed geamuseerd want we mochten allemaal schpenen schilderen en daar een afdruk van maken. er zaten er bij die hier maar niet genoeg van kregen en die maar bleven afdrukken maken. het was zo dat het plezier beleven en ontdekken (want ze merkten dat er verschillende soorten zolen waren, dat de ene afdruk groter dan de andere was....) primeerde op een "mooi" resultaat. in de namiddag mocht iedereen een zwarte piet inschilderen die dan op hun eigen kroon komt om vrijdag sinterklaas en zwarte piet te verwelkomen. en natuurlijk was de schoenenwinkel ook terug open en dat vonden ze heel tof. we sorteerden ook zwarte pieten in de juiste schoorstenen en waren zo bezig met kleuren herkennen en benoemen.














































 



 
schoenen21.11.2016
vandaag zijn we gestart met ons thema schoenen, eerst hebben we de waarneming gedaan van alle schoenen en daarna hebben we een schoenwinkel ingericht waar ze schoenen kunnen passen, torens kunnen bouwen met schoendozen, een gepaste schoendoos vinden voor een schoen...kortom hier kunnen ze veel beleven, wel jammer dat er nog niet veel verschillende schoenen zijn. we duimen voor morgen....
als denkopdracht kregen we een blad en we moesten de juiste schoenen bij de juiste mensen kunnen kleven : hoge hakken bij mama, balletschoenen bij een ballerina....en na de speeltijd leerden we ook hoe we schoenen moeten poetsen (deze poetskoffer blijft de hele periode in de klas zodat iedereen zeker eens aan bod kan komen) we mochten met gekleurde veters naaien in een mand met gaten en ballen met gaten, we probeerden veters in de schoenen te stoppen en we moesten ook de juiste kleur van schoenen kleven bij de juiste Jules, trui en schoenen moesten overeen komen. je ziet we hebben de eerste dag al veel beleefd, spannend voor de volgende dagen....





























 
 


 
Nellie en Cezar15.11.2016
Zoals jullie weten zijn we bezig met het thema Nellie en Cezar en de kids vinden dat 2 hele toffe personages. Iedereen is ook zijn eigen poster aan het maken en ik moet zeggen, ze doen heel hard hun best om er iets super moois van te maken. Ze kijken ook heel erg uit naar de dag dat ze hem mogen meedoen naar huis om hun kamer mee te versieren. We leerden ook al verschillende houdingen nabootsen, ballonnen stempelen en dit deden we met gevulde waterballonne, daarna moesten we er touwtjes aanhangen die we ofwel bij de hand van Nellie of van Cezar lieten eindigen, het grappige is dat ze langs Parijs rond zouden gaan om de touwen te doen aan komen. Na 15u hebben we terug gezelschapsspelletjes gespeeld met het 6de lj en we vonden het wederom super tof (die foto's vind je terug op de website onder foto's) Morgen mogen we de trui van Nellie en Cezar versieren, leuk hé! En er staan ons zeker nog hele leuke activiteiten te wachten deze week.




























 
schrijfdans08.11.2016
vandaag zijn we tot de vaststelling gekomen dat auto's die rijden, hun wielen dus ook rollen en dat je niet alleen kan gooien met de ballonnen maar dat je ze ook kan laten rollen en dit niet alleen met je handen maar ook met je voeten en neus.
we hebben vandaag in 2 groepen gewerkt en bij juf Hyacinta was het rijden met de auto's door de verf en daarna op hun blad en bij mij was het schrijfdans met de auto's. ik had een lange weg gemaakt over 2 tafels met 2 bruggen in. eerst namen ze allemaal een auto en als ze de muziek hoorden moesten ze op de straat rijden en dit allemaal achter elkaar want anders ga je natuurlijk botsen en ze moesten de weg blijven volgen. bij het volgende liedje kwam er verf bij op de weg en bij het laatste muziekstukje was het zo dat er soms traag gespeeld werd en daarna snel en...je kan het al raden hoe rapper de muziek hoe rapper wij moesten rijden en omgekeerd natuurlijk ook en natuurlijk deed de juf ook mee, de kids vonden het de max en vroegen nog een liedje. daarna was het zoeken achter ballonnen in de klas en deden we er daarna in de gang verschillende opdrachten rond rollen mee. het thema is een megasucces en ook de verschillende ontdekbakken rond rollen blijven ze fascinerend vinden, mooi om te zien hoe inventief ze wel zijn. spelenderwijs hebben we ook ontdekt dat er toch wel veel dingen zijn die kunnen rollen maar, er zijn ook wel veel voorwerpen die niet rollen en je merkt heel mooi dat ze het zelf ook wel uittesten en spontaan komen verwoorden. bij het samen ontdekken was er iemand die zei dat een kistje niet kan rollen omdat het van hout is maar jah een deegrol is ook van hout, dus dat klopt toch niet en samen zijn ze dan blijven zoeken waarom iets rolt of niet




























 
rollen07.11.2016
We willen eerst en vooral Giuseppe en Lena verwelkomen in onze klas en hopen dat ze zich vlug helemaal thuis voelen in onze klas. vandaag zijn we gestart met ons thema : rollen en amaai, chapeau voor alle mama's en papa's want er zaten tcoh wel veel originele rollende zaken tussen. er zat zelfs geen enkele bal in. dat was super tof. in de loop van de voormiddag mochten de kinderen allemaal experimenteren en exploreren met alles wat rolt of niet rolt. het allemaal zelf beleven staat deze week centraal, ook taal zal heel veel aan bod komen, echte denkopdrachten op papier zullen deze week bijna of niet aan bod komen. de kids vinden het heel leuk en beleven heel veel plezier. we hebben ook de knikkers doen rollen in de verf, eerst moesten ze per 4 kdn samen de knikkers doen rollen in een blauwe schelp en ja, ze moesten samen werken want anders rolden de knikkers natuurlijk niet en daarna mochten ze het in hun eigen kleine doos doen zonder dat ze uit hun doos vlogen want het thema is rollen.....
 
















































 
HIEP HIEP HIEP HOERA VOOR LUCIE27.10.2016
vandaag was Lucie jarig en natuurlijk moesten we dat vieren, eerst hebben we heel uitbundig gezongen, daarna moest Lucie héél hard blazen om de kaarsjes uit de blazen, want ah ja, het kado komt pas nadat alle kaarsjes uit zijn. ze vond het super leuk om het pakje open te maken, haar snoetje straalde helemaal. nadat de zotte ballon de revue gepasseerd was kwam Lucie met een chique bak in de klas en rarara, wat zat erin????? wel dat zal je merken aan de foto's en het was heeeeeeeeeeeeerlijk!!!!!! alles was in 1-2-3 op.






















 






 





 
Hoera voor juf Lore27.10.2016

 
heksen19.10.2016
we zijn ons nog altijd volop aan het onderdompelen in de sfeer van halloween en we love it!!!! na het werken (dit waren spinnenpoten tekenen, de peuters moesten ze gewoon poten geven, de kids van de 1ste klkl moesten per bolletje één poot tekenen en ook nog vormen herkennen in het spookhuis en deze in de juiste kleur kleuren) mocht er gespeeld worden in de verschillende hoekjes maar die staan allemaal in het teken van heksen en halloween. er werd minigolf gespeeld met bezems en bolletjes wol, iedere heks moest haar eigen hoed terug hebben en die zaten verstopt in verschillende zakjes, en er was een hoek waar je een spinnenweb moest naaien, de spinnen uit het spinnenweb moest proberen te nemen met een pincet en je kon tekenen in het zand op de lichtbak en dan pas zie je wat er binnenin zit, spannend !!!!














 
Halloween17.10.2016
we zijn vandaag met ons nieuwe thema gestart en de kids houden ervan, ze vinden het heel cool om die spinnen aan te raken maar keer op keer zeggen ze heel stoer toch ook wel : het zijn geen echte hé! deze morgen hebben we alles wat de kids mee hadden waar genomen en ze moesten toch ook wel heel hard lachen toen juf Ann opeens rood haar had. we zijn ook begonnen aan het maken van onze eigen heksenhoed en in de klas heeft juf Ann een beetje alles aangepast in het thema van halloween. in de ontdekbak zaten zotte beesten die we met een pincet in onze kookpot moesten steken, bij de plasticine moesten we spinnenpoten rollen en de mond en ogen van de pompoenen versieren met kleine bolletjes. we kregen ook spinnen met kleuren en op ieder gekleurd bolletje moesten we de juiste wasspeld steken. in de poppenhoek is alle verkleedkledij in het thema van heksen en halloween en om te koken krijgen we alleen maar noten, kastanjes en eikels, het is eens iets anders maar toch ook wel plezant. in de zandbak zitten er nu ook alleen potten en pannen met lepels, noten, kastanjes en eikels. ook hier worden we gestimuleerd om hekseneten te brouwen. de juf heeft nog andere activiteiten in petto maar die ontdek je later dan wel.
de dag hebben we afgesloten met een hele leuke activiteit want vanaf deze maand gaan wij één keer in de maand samen met de kinderen van het 6de lj gezelschapsspelletjes spelen. het was een groot succes want groot en klein vonden het super tof.





































 
mijn dag14.10.2016
de foto's van deze week nl tanden poetsen en het ontbijt + aankleden zelf vind je terug onder tijdelijke fotoreportage.
volgende week volgen er dan terug foto's op onze blog.
grtjs
juf Ann

 
rupsje nooit genoeg loopt op zijn einde....06.10.2016
morgen nog één dag rupsje nooit genoeg en daarna komt er een ander leuk thema piepen. wel jammer dat het erop zit want wij vonden het een super leuk thema waarin we veel leuke dingen hebben gedaan. vandaag kregen we allemaal een rups met gekleurde poten en wij moesten de bollen in dezelfde kleur kleuren als haar poten, met onze handen hebben we ook onze eigen rups gestempeld en dit volgens een stappenplan dat we moesten lezen. we willen onze klas ook op vrolijken met rupsje nooit genoeg en iedereen heeft hier een stuk mogen van schilderen. de dag hebben we afgesloten met het proeven van nog wat fruit, ik heb veel leuke snoeten gezien want er zat ook citroen tussen, de ene vond het lekker maar zei wel : het is een beetje zuur en Lore zei : eeeeeeeeeeeeh dat is niet lekker en het was er direct terug uit, maar haar snoet had al lang boekdelen gesproken, jammer dat ons fototoestel te laat was, want het was de moeite. de juf heeft ons ook nog getrakteerd op wat tekenraadsels en dat vinden wij super tof om te doen.
 












 
rupsje nooit genoeg01.10.2016
amaai, wat valt er veel te beleven en te doen rond het thema rupsje nooit genoeg. vandaag leerden we blazen door een rietje en zo moesten we de verf open blazen, pfffff, wat was dat moeilijk, ons blad werd soms wel natter maar de verf ging niet al te goed open, gelukkig hielp juf Ann nu en dan eens blazen zodat we samen de verf konden open blazen. blazen op zich vinden we heel gemakkelijk maar gericht blazen door een rietje is toch wel niet van de poes. we leerden ook scheuren, tjonge tjonge dat is toch wel héééééééél erg moeilijk hoor, eigenlijk trekken we liever dan we scheuren maar de juf was daar wel niet tevreden mee zeker!!! één ding is zeker, oefening baart kunst dus hebben we nog wat "scheuroefenwerk" voor de boeg





















dinsdag gaan we naar het bos en we hopen dat we niet alleen kabouters maar ook veeeeeel rupsjes nooit genoeg
tegen komen. we kijken er in elk geval naar uit.....

 
rupsje nooit genoeg29.09.2016
t hebben we de laatste 2 dagen allemaal gedaan ? heel veel hoor, we hebben niet stil gezeten. we hebben verder geproefd, gevoeld, geroken,...aan het fruit. we hebben ook verder gedaan met fruit voor in ons boekje : nl de kiwi geschilderd met zelfgemaakte zandverf. we zijn ook al heel de tijd bezig over rupsje nooit genoeg en natuurlijk zouden we er zelf ook graag één hebben en daarom hebben we er allemaal zelf eentje mogen spitten. donderdag hebben we ook afgesloten met schrijfdans op klassieke muziek. we moesten voortdurend draaiende bewegingen maken op het ritme van de muziek. eerst hebben we dat in de lucht gedaan en daarna op ons blad. de juf heeft ook een verteltafel gemaakt waar we zelf het verhaaltje kunnen naspelen en ze heeft ook rupsen gemaakt die we moeten spitten volgens een patroon. je merkt dat we ons zeker niet vervelen. we kregen vandaag ook een schaduwenspel voorgeschoteld en dat ging toch wel vrij vlotjes. We zijn de woensdag begonnen met proeven van onze appelmoes en de meningen waren allemaal gelijk gestemd : mmmmmmmmmmmmm dat is super lekker! inderdaad wat je zelf doet is altijd beter......























































het laatste wat we donderdag gedaan hebben is rupsje nooit genoeg zoeken. de juf stak hem weg en zong het liedje
zoek een heel klein dingetje...en als ze klaar was met zingen mochten we zoeken. oeioeioei wat is zoeken toch nog
moeilijk, gelukkig was het geen hond want anders zouden we zo nu en dan ons neus eens kwijt geweest zijn....
 
rupsje nooit genoeg27.09.2016
deze week zijn we begonnen met ons thema : rupsje nooit genoeg. we zijn dit thema gestart met naar de boomgaard te gaan van Joos en daar hebben we een hele leuke en leerrijke tijd beleefd (deze foto's vind je terug op de website onder foto's). vandaag hebben we met de getrokken en geraapte appels lekkere appelmoes (dat hopen we toch want we moeten hem morgen nog proeven) gemaakt (deze foto's staan ook op de website onder foto's). we hebben ook al een heel stuk van de waarneming gedaan van het meegebrachte fruit en natuurlijk hoort proeven daar bij, het vervolg van proeven, voelen,...zal voor de volgende dagen zijn. we zijn ook bezig met een fruitboekje te maken en dat met allerlei verschillende technieken. vandaag was het knippen en kleven van een sinaasappel en de appel hebben we versierd met de knikkertechniek








   
     
     
     
     
     
     
     
     


 
Jules is jarig23.09.2016
vandaag werd Jules 3 jaar en natuurlijk hebben we dat uitbundig gevierd. we hebben gezongen, gedanst, met slingers gegooid, en ook lekkere popcorn gemaakt. de foto's hiervan vind je terug op de website onder tijdelijke reportages.


 
blazen,...22.09.2016
we moeten maar één keer meer slapen en dan is onze Jules jarig en oh, wat kijken we daar naar uit. het kan niet vlug genoeg vrijdag zijn. maar natuurlijk zitten we daar niet zomaar te kijken, nee nee, we hebben zelfs heel veel gedaan. eerst hebben we geleerd dat je lichte dingen kunt wegblazen en dat zware dingen niet lukken, we ontdekten ook dat zware dingen veeeeeeel vlugger vallen dan lichte. we kregen ook allemaal een blad met verschillende kronen op en die moesten we in de juiste kleur en indien mogelijk netjes inschilderen. pfffffffff dat was toch wel een beetje lastig hoor. dan hebben we ook nog hoedjes mogen tekenen met stiften die we daarna mochten inkleuren. ipv te spelen met blokken had de juf ook nog andere opdrachtjes voorzien : gooien met de dobbelstenen en dan het juiste aantal en juiste kleur van kaarsjes op de taarten zetten, er waren ook kronen met balletjes op en wij moesten op ieder balletje een pompon leggen en dit dmv een pincet. je merkt we hebben vele dingen uitgeprobeerd. de dag hebben we afgesloten door te spelen met ballonnen, maar het waren wel zotte hoor want er zijn er zeker 3 geklakt terwijl we aan het spelen waren en dat was toch iedere keer een beetje verschieten.























 













 
voorbereidingen voor Jules zijn verjaardag19.09.2016
vandaag zijn we gestart met ons nieuwe thema : Jules is jarig. ze kijken er in elk geval heel hard naar uit om feest te vieren, gelukkig kunnen ze door onze weeklijn volgen hoeveel keer we nog moeten slapen. we hebben in elk geval onze eigen kroon gestempeld en de juf had ook verschillende kronen en verschillende ballonnen en we moesten ervoor zorgen dat iedere ballon de juiste kroon kreeg en dat deden we door te meten. als slot van de voormiddag hebben we vlagjes gesorteerd per kleur, eerst mochten we dansen terwijl ik verjaardagsliedjes zong, was het liedje gedaan dan moesten ze hun vlag in de juiste hoepel leggen.










 



















 


 


 
Jules schilderen18.09.2016
we hebben onze week van Jules en zijn familie afgesloten met het schilderen van onze grote vriend Jules. we hebben ook puzzels leren maken van Jules en we kregen ook een sorteerspel dat we moesten maken. de familie van Jules had steeds dezelfde dessin op hun trui en wij moesten ze allemaal sorteren en dat was niet gemakkelijk hoor want soms trokken die kleren toch wel een beetje op elkaar. Vrijdag (blauwe dag) mochten we dan eindelijk onze piepende Jules mee doen naar huis en dat vonden wij de max. er zijn er bij die iedere keer gieren van het lachen als Jules nog maar komt piepen. ik hoop dat ze allemaal veel plezier beleven aan "piepke Jules"
















 


 
groepswerk Jules en zijn familie13.09.2016
vandaag hebben we nu eens niet geknutseld voor onszelf maar voor de klas. we hebben de verschillende figuren, nl Jules, Marie, mama, papa en hond Theo in het groot getekend en nu zijn we deze per 3 of 4 aan het versieren. dat is niet altijd gemakkelijk want we zijn gewoon dat we voor onszelf moeten werken en nu moeten we samen overeen komen. zo kunnen we onze klas versieren met zelfgemaakte werken. tof hé! het resultaat van wat we gisteren allemaal geschilderd hebben kan je onderaan bekijken....





















 
Jules en zijn familie12.09.2016
vandaag zijn we gestart met ons nieuwe thema nl Jules en zijn familie. zijn vis heeft wel een hele zotte naam, nl Elvis en dat vinden wij toch wel moeilijk om te onthouden hoor. vandaag hebben we veel mogen schilderen, nl een bobijn, een bal en een stuk stof. wat zouden we daar nu mee maken...dat verklappen we lekker nog niet....we hebben ook Jules het juiste dekbed gegeven en een spelletje gespeeld met het rad.
in de loop van de week zullen we Jules en zijn familieleden per groepje schilderen en bekleven zodat wij ze allemaal in onze klas kunnen uithangen.
















 
afsluiter thema : naar school en vriendjes09.09.2016
bij de afsluiter van ons eerste thema hebben we het eventjes op ons gemak gedaan, we hebben nog eens in alle hoeken mogen spelen want samen spelen is toch ook nog iets dat we echt moeten leren want een typische eigenschap voor de kids is : "ik ik ik" maar wij horen liever de leuze : samen spelen, samen delen. natuurlijk hebben we ook nog andere dingen gedaan : nl met sjaaltjes gespeeld en dit op klassieke muziek, we kregen ook voorwerpen die kdn aanhadden en wij moesten alles bij het juiste kindje leggen, moeilijk hoor en als slot mocht iedereen die familie foto's meehad voor in het fotoboek vertellen wie en wat er allemaal op te zien is en nu ligt het in de boekenhoek waar ze er altijd in kunnen kijken.









































 
 



 
klein en groot + zoeken op een grote prent + plezier beleven met muziekinstrumenten08.09.2016
vandaag en gisteren is er heel wat de revue gepasseerd. gisteren waren het de begrippen, klein, groot, kleiner, groter, kleinste en grootste die aan bod kwamen. de juf had 3 beren van verschillende groottes in de kring gezet en dan had ze ook iedere keer 3 verschillende voorwerpen mee en wij moesten die bij de juiste beer leggen, eenmaal we dat allemaal onder de knie hadden, probeerden we het op papier en daarna mochten we het alleen proberen. op donderdag kregen we allemaal een grote plaat waarop van alles te zien was, in ons potje kregen we een aantal voorwerpen die we terug moesten vinden op de grote prent. als afsluiter hebben we gespeeld met muziekinstrumenten, hoe benoemen we alles, hoe bespelen we alles juist, en dat is de eerste keren toch niet zo gemakkelijk gelukkig is juf Ann van plan om dit verschillende keren aan te brengen zodat wij na een tijdje alle instrumenten juist kunnen bespelen,....was het groen dan mochten we spelen, werd het daarna rood dan moesten we direct kunnen stoppen, dat is ook niet gemakkelijk hoor. op het einde kroop de juf onder een doek en dan speelde ze op één bepaald instrument, eenmaal ze terug kwam piepen moesten wij op juist hetzelfde instrument kunnen spelen.
















 


























 
jarige Mauro05.09.2016
vandaag hadden we het eerste feestvarken van het jaar en het was natuurlijk allemaal een beetje nieuw voor hen maar ik moet zeggen : Mauro heeft er heel hard van genoten, hij vond het heel leuk om de hele dag in de kijker te staan. zingen en dansen deed hij spontaan mee met de anderen en hij genoot ervan. de zotte ballon is ook nu weer een topper waarbij ze schateren van het lachen. de kids hadden ook heel veel geluk met die lekkere câkejes die de mama van Mauro gemaakt had en ook het fluitje vonden ze de max.
na de speeltijd hebben we dan ook leren tellen, eerst met echte koekjes, en natuurlijk hebben we ze ook geproefd, dan met koekjes die er juist echt uitzien en op het einde met kleine papieren koekjes en daarna was het voor echt en ieder voor zich.



























 
 




 
onze tweede schooldag....02.09.2016
aan de poort waren er deze morgen nog een paar traantjes maar eenmaal we in de gang waren stapte iedereen gezwind mee door de gang. bij het uithalen van de koeken, mapjes,...werd er ook al veel meer gedaan door de kids, ze zijn het vlug gewoon aan het worden. het zijn kids die het heerlijk vinden als we iets doen met muziek en van Jules zijn de meeste direct fan. natuurlijk hebben we ook weer gewerkt : eerst hebben we beertje Brom bestempeld en na de speeltijd moesten we onze hersencellen in werking laten treden. we moesten de 2 dezelfde boekentassen bij elkaar kleven, eerst hebben we dit geoefend met dezelfde auto's bij elkaar plaatsen, daarna hebben we dezelfde boekentassen in kleur bij elkaar gelegd en dan legde de juf een werkblad in de kring dat we samen maakten, zodat iedereen heel goed wist wat we moesten doen...ook het kleven op zich was voor velen een hele ontdekking...





































 
de eerste schooldag01.09.2016
vandaag was het dan eindelijk zo ver we mochten terug naar de klas. de ene vond dat super en de andere moest er toch eventjes aan wennen. bij het afscheid waren er toch wel wat traantjes maar rond een uur of 9 in de klas zou je niet meer gedacht hebben dat er kids bij waren die voor het eerst naar de klas kwamen. onze Jules was ook wel een beetje zotjes want hij had zich verstopt buiten in de boom, gelukkig had Romanie hele goede ogen want zij had hem direct gevonden. eenmaal in de klas zijn we er dan direct ingevlogen, we hebben gezongen, gedanst, geschilderd, begrippen geoefend met onze coole boekentassen en naar een verhaaltje geluisterd en natuurlijk héél veel gespeeld. je ziet mama en papa, we hebben ons niet verveeld...benieuwd wat morgen zal geven....we kijken er naar uit.





































 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!