Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   




07.09.2017
 
02.09.2017
 
Leeruitstap 6de leerjaar donderdag 7 juni 201812.06.2018

1) De dag begon in de klas van meester Brecht. Daar stond een gids ons op te wachten. De gids genaamd Gil, is heel geïnteresseerd in WOI en daarom nam hij ons vandaag mee op een leerrijke fietstocht. Eerst gaf hij ons uitleg over hoe Beveren-Leie eruit zag in 1914-1918. Ook over de gebouwen van vroeger en nu. Er staan gebouwen in Beveren-Leie die meer dan 100 jaar oud zijn, kijk maar naar het blauwe gebouw in de Liebaardstraat.
Een beetje uitgebreider over Europa in 1914. De centrale landen → Duitsland, Oostenrijk en Hongarije (toen nog 1 land) en Italië vochten samen tegen de andere landen: Engeland, Frankrijk en Rusland. België en Nederland waren neutraal. Nederland is neutraal gebleven terwijl België niet meer neutraal was. Duitsland moest door België om naar Frankrijk te gaan om hen in de rug aan te vallen. Koning Albert I, toenmalige koning van België, liet dat niet toe en daardoor werd ons land betrokken in de oorlog. Hij vertelde nog veel meer andere zaken. Wist je bijvoorbeeld dat de dikke Bertha een wapen is? Gil toonde ook een interview met Jeanneke. Zij was 4 jaar oud toen een bom op haar huis viel. Ze had 2 zussen. De ene zus verloor haar 2 benen en stierf 2 weken later en haar andere zus was op slag dood.

Na de interessante uitleg gingen we op de fiets! Met Liens mama als volgwagen :) !

Mèrten en Romy, Briek, Abby en Valentine

2) We zijn eerst naar de kerk van Desselgem geweest en daar stond een monument, waarvan niet veel mensen weten dat het er is. Op die gedenksteen staan namen van mensen die gesneuveld zijn tijdens de eerste en de tweede wereldoorlog. Zo had je de namen van de martelaars, de helden of soldaten en de slachtoffers.

Toen vertelde de gids een verhaal over Henrich Lauer, dat was een Duitser die vanuit het vliegtuig met een mitrailleur schoot op vliegtuigen van de tegenstanders. Hij werd doodgeschoten en begraven in 1917. In 1930 werd hij verplaatst naar de begraafplaats van Anzegem en nog een tijdje later naar Menen. Als hij moest gaan vliegen, droeg hij altijd een dikke sjaal en een dik pak omdat het boven in de lucht zeer koud was en dat je anders half bevroor.

De gids vertelde ook nog een verhaal over paarden die overleden door te eten van taxus (plant). De Duitsers van wie de paarden waren, gaven aan de pastoor van het klooster een militaire boete van 500 frank als hij de haag niet weghaalde.
Imaani en Veva

3) We stopten bij een plaats waar vroeger een vliegveld was (Ooigem flugplatz). Vanaf daar vlogen de Duitse vliegtuigen naar Ieper. Het was fascinerend voor mensen die daar woonden want daar hadden ze nog nooit een vliegtuig gezien. Naast het vliegveld lag de scherpe Leiebocht die nu rechtgetrokken is.

Daarna gingen we naar de tank gaan kijken. De gids (gilles) zij dat in de loop groeven zaten in de vorm van een spiraal waardoor de kogel draaide en rechtuit vloog.
In de koperen huls zit kordiet (kordiet is een soort springstof).  Als je via de onderkant een vuur maakt ontploft het kordiet en door de luchtdruk vliegt de kogel door de loop van de tank. In de granaat zit een timer. Wanneer die af gaat, vliegt de top van de kogel er af en ontploft het kordiet aan de onderkant van de kogel waardoor er  koperen bolletjes ( schrapnel) uit vliegen (een soort wolk van hagel).
Yaron en Manu, Julia en Gilles

4) Op deze stop hebben we geleerd over Herman Göring. Hij was in de Tweede Wereldoorlog de rechterhand van Adolf Hitler. Hij was een oorlogsmisdadiger en daardoor werd hij veroordeeld tot ophanging, maar de dag voor zijn ophanging nam hij een zelfmoordpil.

 In Hulste was er in mei 1917 een Duits vliegveld en daarvoor hebben ze aan vele mensen meubels opgeëist en zelf huizen. In 1917 landden er dus vliegtuigen in Bavikhove.

Jean-Jean en Marie-Renée, Janne en Sagal


5) De Duitse soldaten gebruikten pigtails of zwijnenstaarten  gemaakt in Zweden. Een pigtail of zwijnenstaart is een ijzeren stok met een spiraalvormig ijzeren deel vanonder zodat je de boor snel en stil in de grond kunt draaien. Daarmee konden ze snel prikkeldraad spannen want als ze het met houten palen deden moesten ze die er nog in kloppen en dat duurde langer en maakte veel lawaai. Iedere soldaat had er zo 3 à 4 bij zich.
Nils en Thibault, Daria en Lars


6 & 7) In Hulste kregen we uitleg over Roland Garros. Hij was een van de eerste piloten ooit. Hij schoot veel bommen af zoals in Lendelede. Roland Garros is een Franse piloot. Hij doet aan stuntvliegen en verbreekt graag zijn eigen records en andere wereldrecords met vliegtuigen. In zijn tijd waren de vliegtuigen nog sober, Ze waren gemaakt uit hout en de vleugels waren van katoen.
Zijn verhaal begint als hij zich bij het leger aanmeldt als gevechtspiloot. In 1815 vloog hij boven een deel van de Duitsers toen de vleugel werd geraakt door een Duitse kogel. Daardoor moest hij een noodlanding maken in Hulste.Hij probeerde  zijn vliegtuig in brand te steken want hij had een techniek voor zijn vliegtuig dat de kogels niet in zijn schroeven zouden terechtkomen.Maar dat in brand steken mislukte. Na een paar dagen werd hij gevonden en werd hij opgepakt. Hij kon ontsnappen en in 1918 verongelukt hij in zijn vliegtuig, net voor zijn 30ste verjaardag.

Aan het standbeeld van Roland Garros was er een gezellig plaatsje waar we buiten hebben gepicknickt. Iedereen heeft smakelijk gegeten en de buikjes waren weer gevuld. Toen gingen we weer op stap.
Lotte en Laura, Emma en Mirte-Marit

8 & 9 & 10) We zijn naar verschillende Duitse vliegvelden geweest. Op dit Duitse vliegveld stond ook een Duitse schietbunker, hij had de vorm van een ‘u’.Vanuit de schietbunker stelden ze hun wapens af.

We hadden het ook over Winston Churchill.(1874-1965) Hij was een goeie vriend van generaal Juda. In de 1e Wereldoorlog is hij een politieker geweest en soldaat en dan weer een politieker ,
men zegt dat hij een goede premier zou zijn geweest. Hij was ook minister in de 2e Wereldoorlog. Men zei over hem dat hij te veel politieker was voor een  goede soldaat en te veel soldaat voor een goede politieker. In Desselgem is er een granaat juist voor zijn auto ontploft.

Yana en Parise, Timmy en Anita

11) Op de begraafplaats in Harelbeke liggen Canadezen, Schotten, Britten,  Australiërs, Belgen, Fransen, Amerikanen… 
Het zijn bijna allemaal doden van WO I.  10 graven zijn van soldaten van WO II.  Vele vrouwen moesten opnieuw trouwen met oude  mannen om geld te hebben want toen werkten vrouwen nog niet en hun mannen gingen naar de oorlog en kwamen om.
Vele soldaten worden begraven zonder dat ze de naam weten en de vrouwen en familie weet niet waar hun dood familielid ligt.
De Scot Mac Kenzie was 1 van de eerste doden en werd tussen 3 Duitse soldaten begraven  in Harelbeke begraven. De kinderen van 18 volwassenen  moesten eigenlijk al mee gaan vechten.Een klein graf kost veel voor het onderhoud.
Nina en Shandro, Elena en Michiel

12) Als laatste zijn we naar het kerkhof geweest in Beveren-Leie. Vroeger stond daar de kerk maar die is verdwenen door de oorlog. De Belgen hebben het laten ontploffen zodat de Duitsers geen uitkijkpost hadden. Er ligt op het kerkhof ook een onbekende Ierse soldaat. De soldaat ligt hier nog omdat hij vergeten was om verplaatst te worden. Zijn naam is onbekend maar de gids denkt dat het Wilson Tegart is.
Lien en Norah
 
Stoumont 201815.05.2018

Download een lijst "Wat neem ik mee?"









De voorbije jaren werden we regelmatig geconfronteerd met teken. Het is interessant als u het een en ander van deze beestjes weet. Bekijk het document en KLIK HIER!





Bos en Sport
Route de l'Amblève 88
4987 Stoumont
tel.: 080 78 64 22 (enkel in noodgevallen)

email: bosklassen (at) beveren-leie.be

 
Stoumont 2018 - programma15.05.2018

 
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
07.00
vertrek
(om 7.30u. verzamelen)
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
09.00
  voorbereiding en uitleg Mountainbike
Mountenbike naar Coo
begeleid bezoek aan de grotten van Comblain-au-Pont
WILDCRAFT


Wildcraft betekent “Levenstechnieken in en met de natuur”
Hoe warm blijven, water drinken en eten in de natuur?





 
kamers in orde brengen + inpakken
11.00
aankomst te Wéris
bezoek aan de dolmen en menhirs
beklimming van de Côte-de-Wannes
vertrek naar de burcht van Logne
pick-nick
vrije tijd
wandelingetje
verrassingsactiviteit
13.00
pick-nick
pick-nick
bezoek aan de waterkrachtcentrale van Coo
geleid bezoek aan de burcht van Logne 
pick-nick
terug naar Beveren-Leie
14.00
rit naar Stoumont bezoek aan (Plopsa-)Coo   
 
15.00
aankomst in Stoumont
verkenningswandeling
met de mountainbike terug naar Stoumont vieruurtje
verrassingsactiviteit
terug naar Stoumont
aankomst te Beveren-Leie (17.00u.)
18.30
avondmaal avondmaal avondmaal avondmaal in bed ;-)
19.30
kamers installeren
dammen bouwen
douchen
gezelschapsspelen
douchen
brieven schrijven
"De legende van de Fonds de quarreux"
gezelschapsspelen
douchen
avondspel
gezelschapsspelen

douchen
optreden van de "Mixties"

vrij podium + fuif

 
21.30
in bed in bed in bed vrij podium + fuif  
22.30

    in bed  
 
Stoumont 2018 - foto s en filmpjes15.05.2018
   



 
Stoumont 2018 - kamernamen15.05.2018
 
OVSG-examen muzische vorming23.05.2018
De opdracht was een installatie maken (volgens Wikipedia is dat: Een installatie als kunstwerk is een ruimtelijk beeld bestaande uit heterogene (afzonderlijke) elementen, door een beeldend kunstenaar opgebouwd, uitgestald of opgehangen op een speciaal daarvoor uitgekozen locatie.) We moesten dus een kunstwerk maken dat gek, raar, angstaanjagend of origineel is. Eerst keken we naar een paar voorbeelden van kunstenaars. Daar zaten een paar leuke ideeën tussen.

Dan mocht iedereen aan de slag. De eerste stap was ideeën verzamelen. De tweede stap was materiaal meebrengen en ons bundeltje invullen. De laatste stap was vandaag 22/5 en dat was de installatie plaatsen.

De resultaten zijn heel erg mooi en goed gelukt!

 
Luistersprookjes01.05.2018
Blauwkapje (versie 1).
Blauwkapje (versie 2).
De 3 chille biggetjes en de wolf.
De nieuwe kleren voor de koningin.
De oliebol en de zes katjes.
Het mooie jonge eendje.
Lepelsteeltje.

 
Toneel over roken29.04.2018
We zijn donderdag 26/04/2018 met het 6e leerjaar naar de Schakel in Waregem geweest.

We zijn eerst aan de school met de fiets vertrokken. Het was een lange rit maar we zijn er toch geraakt. Toen we aangekomen waren hebben we ons geparkeerd dicht bij het speelplein.
Het toneel ging over een jongen van 17 jaar die verslaafd was aan roken. Hij vertelde hoe hij verslaafd werd en over alle slechte dingen van roken.
Het was super interessant en we zijn allemaal van plan om nooit te beginnen met roken!

 
Workshop chemie28.03.2018
Een mevrouw kwam een workshop geven over chemie en kwam eerder in deze klas al een workshop  geven over bloed.
Ze leerde ons aan de hand van een filmpje dat bijna alles is gemaakt van chemische stoffen. We hebben ook allerlei proefjes gedaan met heel wat ingrediënten: azijn, bicarbonaat, isomo, ammoniak, rode kool, water,... Op het einde van de les mochten we we zelf slijm maken.
Het was een heel geslaagde en leuke activiteit!

Je kan meer foto's bekijken op http://beveren-leie.be/nieuw/piclist.php
 
Schoolbezoek O.L.V.-Hemelvaart08.02.2018
8 februari hebben we met de hele klas een bezoekje gebracht aan O.L.V.-Hemelvaart. We kregen eerst een beetje uitleg over de school en dan een rondleiding van de leerlingen van het 5de jaar. Samen met die jongens of meisjes moesten we in groepjes allerlei opdrachten uitvoeren. Eerst moesten we naar “het busje” op de speelplaats gaan en kregen we een rebus. Dan, als we de rebus hadden opgelost, wisten we naar welk lokaal we moesten en dus ook wat we moesten doen. We zijn onder andere naar de turnzaal geweest, het lokaal van PO, we hebben ook een groepsfoto gemaakt en nog veel meer. ‘s Middags hebben we ook een hotdog en een drankje gekregen. Als we weg gingen, kregen we ook nog een kompas en een boekje van Hemelvaart.


 
Tekenen met houtskool07.02.2018
Donderdag 1 februari hebben we met de hele klas geknutseld. Eerst mochten we leren werken met houtskool en konden we speciale technieken uitproberen op een kladblaadje. Eén van die speciale technieken was met een stukje keukenpapier over datgene te gaan wat je had getekend. Zo kreeg je een lichter effect. Met een kneedgum kan je een beetje houtskool terug uitvegen.

Nadat iedereen klaar was spoten we met vernis over de tekening zodat de houtskool niet van het papier gaat.
Dit tekenwerkje kan je eventueel ook thuis doen! Dit is wat je nodig hebt: houtskool, kladpapier, (kneedgum), vernis (of als je geen vernis hebt, kan je ook haarlak gebruiken). Zo makkelijk is het!

Ons eindresultaat:

 
Vogeltelweek25.01.2018
Verslag volgeltelweek 22 - 26 januari

Deze week hebben de groene ridders vogels gespot omdat het vogeltelweek is voor scholen. Dan is het de bedoeling dat je de vogels telt die je op school ziet.

Eerst maakten we de speelplaats vogelklaar. We zetten er vogelvoer en strooiden veel lekkers. 18 januari hebben we dan in het speelbos extra zonnebloempitten gestrooid en vogelballen met voer erin in de bomen gehangen.

Dinsdag 23 januari was het dan zover. Verschillende Groene Ridders hadden een verrekijker mee. De anderen kregen er een van de juffen en meester. Elk groepje kreeg ook een blad met daarop de vogels die het meest worden gezien. Het was de bedoeling om het grootste aantal vogels dat je tegelijkertijd zag van een soort op te schrijven. In het begin zagen we niet zoveel vogels, maar naar het einde toe wel. We zagen merels, duiven, lijsters en enkele mussen. Het waren er wel minder dan vorig jaar. We denken dat het komt omdat men nog aan het werken was aan de overkant van het grasveld.

 
Verslag leerlingenraad maandag 15 januari25.01.2018
Hallo wij zijn de leerlingenraad 2017/2018!

We zijn nu bezig over het pestplan. Zo staat er aan de inkom van onze school een pestbus waar je een briefje kunt instoppen. Op dat briefje staan enkele vragen en je kan er op schrijven als jij of iemand van je klas wordt gepest. Dit blijft allemaal anoniem.                   
Ketnet heeft zelf ook een actie “Stip It”  ● ●
Dit betekenen de 4 bollen:                    ● ●       

1. Ik vind pesten niet oké en zal er nooit aan mee doen.  

2. Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.

3. Ik sluit niemand uit; voor mij hoort er iedereen erbij.

4. Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Om mee te doen aan de actie onderteken je het manipest op www.Ketnet.be

Als je dat gedaan hebt, teken je de vier bollen op je hand.
Beluister hier het liedje:
https://www.youtube.com/watch?v=31lwmNe1Bm4

Omdat er geen officieel dansje is op het liedje, zijn er een paar leerlingen van het zesde een dansje aan het verzinnen. Dat dansje komt later op de website van onze school.
 
Computerles Audacity22.12.2017
We hebben met Audacity liedjes leren bewerken. Eerst mochten we een liedje kiezen op Youtube en daarna moesten we het downloaden. Daarna konden we het lied openen in Audacity en het bewerken.
We mochten veel experimenteren: stukken wegknippen, het geluid stiller of luider maken, een fragmentje twee maal na elkaar zetten,...

Wie thuis zelf aan de slag wil met dit leuke programma kan hieronder lezen hoe dat kan.

Veel plezier ermee!


Het programma Audacity is helemaal gratis en bevat geen adware, spyware of andere malware. Je kan het downloaden op http://www.audacityteam.org/

Om liedjes te kunnen opslaan als mp3-bestand heb je een extra plug-in nodig. Je kan die downloaden door HIER TE KLIKKEN. Of kies voor het bestand dat alles automatisch installeert: KLIK HIER.

Een beetje uitleg (voor de mama's en/of papa's) is te vinden op volgende website: http://pc-en-internet.infonu.nl/tutorials/154521-de-lame-mp3-plugin-voor-audacity-downloaden-en-installeren.html
 
Sneeuwhut14.12.2017
Maandag 11 december viel er héél veel sneeuw.
Met een groepje van het zesde leerjaar hebben we een sneeuwhut gemaakt. We begonnen met een paar grote sneeuwballen. Toen kwamen we op het idee om een sneeuwhut te maken met sneeuwballen en een paar takken. Samen vonden we het super leuk om de sneeuwhut te maken. Ons eindresultaat was super: we konden er met zo'n 4 personen inzitten.

 
Sinterklaas op school03.12.2017
Sinterklaas wou naar onze school komen, maar hij was zijn ring kwijt. Daarom bleef hij in het sintenhuis. Het bleek dat Zwarte Piet met de ring in het deeg van de koekjes was gevallen. Daarom moest iedereen helpen zoeken en een koekje eten. En inderdaad: een kleutertje vond in een van de koekjes de prachtige ring. Eindelijk kwam de Sint en hebben we gedanst: de Pieten Mega Dans.



Daarna ging Sinterklaas langs in elke klas. De Pieten strooiden met koekjes en wij hebben voor de Sint ons zelfgemaakte elfjes voorgelezen. Natuurlijk kregen we ook cadeautjes. Wij kregen een D-pen!

's Middags hebben we klaaskoeken gegeten en chocomelk gedronken. Mmmmm....

 
Slag om de treffer01.12.2017
 WOENSDAG 24 november!

Super toffe spelletjes in het zwembad.
lekkere popcorn op het einde.
Allemaal leuke spelletjes.
Gezond sporten.

Overal waren er lachende gezichten .
Maar het was wel lastig.

Duiken onder een opblaasbare hindernis.
En slingeren als aapjes aan een liaan.

Toffe begeleiders waren er in elke groep.
Rupsen glijden.
Elkaar verslaan door snelheid.
Favoriete spelletjes, teveel om op te noemen.
Fit zijn is belangrijk.
En volgend jaar zijn we er jammer genoeg niet meer bij.
Rustig stappen we op de bus om huiswaarts te keren.

Bedankt aan de sportwerkgroep van de ouderraad voor de organisatie!





 
Leeruitstap Ename10.11.2017
We zijn donderdag 9 november met het 6de leerjaar naar Ename geweest en we vertrokken met de bus om 8.30u.
We zijn aangekomen bij het PAM of provinciaal archeologisch museum rond 9.30u.
Daar was er een gids om ons uitleg te geven over de geschiedenis van Ename.
We kregen een rondleiding in het museum en we zagen er voorwerpen die ze hebben opgegraven tussen 1980 en 2000. Zo vond men onder andere:
-punten van pijlen
-een kromstaf
-een schoenzool
-het gewei van een edelhert
We zagen wassen beelden die personen voorstelden uit het midden van de middeleeuwen. We konden in het museum ook de keuken bewonderen van de abdij.

Daarna mochten we zelf archeoloog spelen. Per groep kregen we een kist met vondsten zoals scherven van een vaas, een pan, botten en veren. We kregen een boekje waar enkele opdrachten in stonden. Daarmee konden we aan de slag om onze vondsten grondig te bestuderen.
Na ons leerrijk bezoek aan het PAM gingen we onze picknick opeten in een café in de buurt. Daarna zijn we naar het Ename bos geweest. Daar deden we een leerrijke wandeling en hebben we op de konijnenberg gespeeld. Na onze wandeling zijn we tenslotte naar de ruïne van de abdij geweest, de archeologische site. Daar hebben we een zoektocht gedaan naar de kleine bibliotheek en de kerk.

Moe maar voldaan keerden we terug naar school rond 16 u. Het was een boeiende en leerrijke uitstap!

 
STEM-activiteiten in VIVES Kortrijk28.10.2017
Op donderdag 26 oktober vertrokken we om 08:15 met de twee klassen van het zesde leerjaar met de bus  naar Vives in Kortrijk. Toen we aankwamen zagen we direct een zeer moderne school. We gingen naar het maaklab en zagen daar dat we met gevaarlijke dingen moesten werken. Een soldeerbout en lijmpistool horen bij die gevaarlijke dingen want je kan je daaraan goed verbranden. We moesten met de soldeerbout en tin elektriciteitsdraden aan elkaar lassen. Dat was al een hele klus. Ook het doosje in mdf moesten we zelf in elkaar puzzelen. Deze doosjes waren met een lasercutter (een soort printer) uit elkaar gehaald. Uiteindelijk brandde het lampje in het doosje. Opdracht geslaagd!



In het maaklab was er ook een Lego Studio waar ze robots programmeren. De meneer gaf stap voor stap uitleg over hoe we dat moesten doen: niet zo een makkelijk klusje! Eerst leerde we hoe we de robot moesten laten vooruitgaan. Ook leerden we hoe hij moest terugkeren. Onze eerste opdracht was om hem rond een blokje te laten rijden. Dat blokje was ook van Lego gemaakt. De eerste keer ging het nog wel, maar toen de moeilijke opdrachten kwamen, ging het wat moeilijker. We moesten namelijk het bakje in het magazijntje stoppen. En weet je wat die robot ook al kan:  kleuren lezen. Hij heeft lichtsensoren. Het lichtje straalt en weerkaatst en daardoor kan hij weten hoe dicht de hindernis is. Dan mochten we zelf een heftruckvork maken om het blokje op te tillen. Ook hadden ze een programma om dat te kunnen bouwen. Op het einde mochten we zelf onze robot programmeren om de opdracht uit te voeren.

Ook zagen we hoe legoblokjes werden gemaakt. Heel indrukwekkend! Je kan dat zelf ook gaan bezoeken en ontdekken hoe die worden gemaakt. Ook in dat magazijn werken er robots.

We keerden rond 16u. terug naar school! Alweer een boeiende dag!

 
Workshop over bloed28.10.2017
Donderdag 19 oktober kwam een mevrouw langs om over bloed te vertellen.
Als je je hand aan je nek legt, voel je daar precies iets kloppen en bij je pols voel je dat ook, maar minder. Daar liggen onze slagaders. We hebben ook geleerd hoe je je bloeddruk moet meten.

Dit zijn een paar weetjes die jullie zeker gaan interesseren:
  • Als je al je aders naast elkaar legt op een rechte lijn, dan is dat 2 keer de wereld rond: 80 000 km dus. In een oog alleen al zitten meters bloedvaatjes.
  • Hoeveel bloed zit er in een volwassene en in een kindje?
    Antwoord: 5 tot 6 liter voor een volwassenen persoon en voor een kindje is dat per 13 kg 1 liter bloed.
  • Door te roken, alcohol te drinken en van stress krijg je een te hoge bloeddruk.
  • Iets dat 1000 keer kleiner dan een mm is noemt men een micrometer.
  • Onze witte bloedcellen verdedigen ons lichaam tegen ziektes.
  • Bij een zieke persoon heb je veel minder bloedcellen.
We mochten zelfstandig werken in een doorschuifsysteem. We mochten zelf onze bloeddruk meten, door de microscoop kijken naar muizenbloed en in een boekje werken rond bloed. Dat was super leuk!


 
Valkeniers en roofvogels18.10.2017
Op donderdag 12 oktober kregen we bezoek van twee valkeniers. Valkeniers zijn mensen die jagen met roofvogels. Ze hadden maar liefst 5 verschillende vogels mee.

Als eerste vogel kwam de kerkuil aan de beurt:
  • de kerkuil heeft zwarte ogen om te jagen in het donker
  • hij kan niet bewegen met zijn ogen maar wel met zijn nek
  • kerkuilen kunnen tot 20 jaar oud worden
  • hij staat altijd met zijn witte buik naar de boomstam gericht om niet op te vallen, als camouflage dus
 
 
 Daarna kwam de havik of de koksvogel aan de beurt:
  • hij kan wel 140 km per uur vliegen en dus is snelheid voor hem zeer belangrijk
  • de havik smult van alles wat hij kan vangen maar hij eet zeker niet alles op
 
 Als derde vogel kregen we de roodstaartbuizerd te zien:
  • jonge vogels hebben een bruine staart
  • een mannetje is 1/3 kleiner dan een wijfje
 
 De vierde roofvogel was de Europese oehoe:
  • hij kan 35 jaar worden
  • het dier heeft oranje ogen waarmee hij in de schemering kan jagen
  • hij kan 60 tot 70 km per uur vliegen
  • met zijn oorpluimpjes toont de oehoe hoe hij zich voelt
 
 Als laatste kwam de torenvalk:
  • de torenvalk wordt amper 15 jaar
  • het verschil tussen een mannetje en een wijfje is dat de jongen een blauw schijn heeft op zijn staart
 

 
Halloweenknutselen11.10.2017
Donderdag 5 oktober zijn we begonnen met een halloweenmonstertje te knutselen. We mochten ons eigen monstertje maken met allerlei spulletjes, maar moesten beginnen met een badmintonshuttle. Daarop maakten we ogen en armen vast. Sommigen kleefden er ook allerlei spulletjes op om er wat meer vorm in te steken. Tot slot kleefden we er strookjes plaasterverband op.

Wordt vervolgd!


Bekijk meer foto's op de foto-pagina: http://beveren-leie.be/nieuw/piclist.php
 
Mannequinchallenge27.09.2017

Vrijdag 22 september hebben we een mannequinchallenge gedaan. Dat is een uitdaging waarbij iemand een filmpje van je maakt als je in een bepaalde positie staat. Je mag helemaal niet bewegen. Het was redelijk moeilijk om de hele tijd stil te staan maar het was wel leuk!

Kijk maar naar onze resultaten hieronder...


Laura & Nina



 
Leren over de dode hoek21.09.2017
Maandag 18 september leerden we over de dode hoek met een vrachtwagen van Imog. Het was heel interessant want we mochten zelf eens in de vrachtwagen zitten om te zien hoe en waar de vrachtwagenchauffeur ons ziet.
We mochten ook groene, gele en rode kegels plaatsen rond de vrachtwagen. Rode kegels kwamen op plaatsen waar we de chauffeur niet konden zien (en de chauffeur ons dus ook niet), de gele kegels op plaatsen waar de chauffeur je enkel ziet door de spiegel en de groene kegels op de plaatsen dat de chauffeur jou ziet.

Het was heel leerrijk om over de dode hoek te leren!
 
Een BRILjant schooljaar07.09.2017
BEKIJK ALLES EENS DOOR EEN ANDERE BRIL!!! 
REKENEN, TAAL, SPELLING EN W.O....
IN DE KLAS LEREN WE VEEL!!!
LAAT JE GAAN VOOR DIT SCHOOLJAAR!
JAREN VLIEGEN VOORBIJ!!!
AMUSANT SCHOOLJAAR MET GRAPPIGE VRIENDEN!!!
NIEUW SCHOOLJAAR, ONS LAATSTE SCHOOLJAAR IN DE BASSISSCHOOL
 'T zal een leuk schooljaar worden!


!!!SUCCES!!!

6b
    
 
 
Een briljant jaar in het 6de leerjaar 04.09.2017
Dag iedereen ,
 
Het wordt vast en zeker een leuk jaar. Dat kan je zien aan de foto.
De eerste dag was al een topper en de rest van de dagen zullen ook zo zijn.
Samen met de klas zullen we veel plezier maken, dat weten we zeker.
We knutselen er op los en dat vinden we fijn.
Lachen doen we ook (maar niet teveel want er moet ook nog gewerkt worden ;-) ).
Groetjes van 6a!

 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!