Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   




07.09.2017
 
02.09.2017
 
Sinterklaas op school03.12.2017
Sinterklaas wou naar onze school komen, maar hij was zijn ring kwijt. Daarom bleef hij in het sintenhuis. Het bleek dat Zwarte Piet met de ring in het deeg van de koekjes was gevallen. Daarom moest iedereen helpen zoeken en een koekje eten. En inderdaad: een kleutertje vond in een van de koekjes de prachtige ring. Eindelijk kwam de Sint en hebben we gedanst: de Pieten Mega Dans.



Daarna ging Sinterklaas langs in elke klas. De Pieten strooiden met koekjes en wij hebben voor de Sint ons zelfgemaakte elfjes voorgelezen. Natuurlijk kregen we ook cadeautjes. Wij kregen een D-pen!

's Middags hebben we klaaskoeken gegeten en chocomelk gedronken. Mmmmm....

 
Slag om de treffer01.12.2017
 WOENSDAG 24 november!

Super toffe spelletjes in het zwembad.
lekkere popcorn op het einde.
Allemaal leuke spelletjes.
Gezond sporten.

Overal waren er lachende gezichten .
Maar het was wel lastig.

Duiken onder een opblaasbare hindernis.
En slingeren als aapjes aan een liaan.

Toffe begeleiders waren er in elke groep.
Rupsen glijden.
Elkaar verslaan door snelheid.
Favoriete spelletjes, teveel om op te noemen.
Fit zijn is belangrijk.
En volgend jaar zijn we er jammer genoeg niet meer bij.
Rustig stappen we op de bus om huiswaarts te keren.

Bedankt aan de sportwerkgroep van de ouderraad voor de organisatie!





 
Leeruitstap Ename10.11.2017
We zijn donderdag 9 november met het 6de leerjaar naar Ename geweest en we vertrokken met de bus om 8.30u.
We zijn aangekomen bij het PAM of provinciaal archeologisch museum rond 9.30u.
Daar was er een gids om ons uitleg te geven over de geschiedenis van Ename.
We kregen een rondleiding in het museum en we zagen er voorwerpen die ze hebben opgegraven tussen 1980 en 2000. Zo vond men onder andere:
-punten van pijlen
-een kromstaf
-een schoenzool
-het gewei van een edelhert
We zagen wassen beelden die personen voorstelden uit het midden van de middeleeuwen. We konden in het museum ook de keuken bewonderen van de abdij.

Daarna mochten we zelf archeoloog spelen. Per groep kregen we een kist met vondsten zoals scherven van een vaas, een pan, botten en veren. We kregen een boekje waar enkele opdrachten in stonden. Daarmee konden we aan de slag om onze vondsten grondig te bestuderen.
Na ons leerrijk bezoek aan het PAM gingen we onze picknick opeten in een café in de buurt. Daarna zijn we naar het Ename bos geweest. Daar deden we een leerrijke wandeling en hebben we op de konijnenberg gespeeld. Na onze wandeling zijn we tenslotte naar de ruïne van de abdij geweest, de archeologische site. Daar hebben we een zoektocht gedaan naar de kleine bibliotheek en de kerk.

Moe maar voldaan keerden we terug naar school rond 16 u. Het was een boeiende en leerrijke uitstap!

 
STEM-activiteiten in VIVES Kortrijk28.10.2017
Op donderdag 26 oktober vertrokken we om 08:15 met de twee klassen van het zesde leerjaar met de bus  naar Vives in Kortrijk. Toen we aankwamen zagen we direct een zeer moderne school. We gingen naar het maaklab en zagen daar dat we met gevaarlijke dingen moesten werken. Een soldeerbout en lijmpistool horen bij die gevaarlijke dingen want je kan je daaraan goed verbranden. We moesten met de soldeerbout en tin elektriciteitsdraden aan elkaar lassen. Dat was al een hele klus. Ook het doosje in mdf moesten we zelf in elkaar puzzelen. Deze doosjes waren met een lasercutter (een soort printer) uit elkaar gehaald. Uiteindelijk brandde het lampje in het doosje. Opdracht geslaagd!



In het maaklab was er ook een Lego Studio waar ze robots programmeren. De meneer gaf stap voor stap uitleg over hoe we dat moesten doen: niet zo een makkelijk klusje! Eerst leerde we hoe we de robot moesten laten vooruitgaan. Ook leerden we hoe hij moest terugkeren. Onze eerste opdracht was om hem rond een blokje te laten rijden. Dat blokje was ook van Lego gemaakt. De eerste keer ging het nog wel, maar toen de moeilijke opdrachten kwamen, ging het wat moeilijker. We moesten namelijk het bakje in het magazijntje stoppen. En weet je wat die robot ook al kan:  kleuren lezen. Hij heeft lichtsensoren. Het lichtje straalt en weerkaatst en daardoor kan hij weten hoe dicht de hindernis is. Dan mochten we zelf een heftruckvork maken om het blokje op te tillen. Ook hadden ze een programma om dat te kunnen bouwen. Op het einde mochten we zelf onze robot programmeren om de opdracht uit te voeren.

Ook zagen we hoe legoblokjes werden gemaakt. Heel indrukwekkend! Je kan dat zelf ook gaan bezoeken en ontdekken hoe die worden gemaakt. Ook in dat magazijn werken er robots.

We keerden rond 16u. terug naar school! Alweer een boeiende dag!

 
Workshop over bloed28.10.2017
Donderdag 19 oktober kwam een mevrouw langs om over bloed te vertellen.
Als je je hand aan je nek legt, voel je daar precies iets kloppen en bij je pols voel je dat ook, maar minder. Daar liggen onze slagaders. We hebben ook geleerd hoe je je bloeddruk moet meten.

Dit zijn een paar weetjes die jullie zeker gaan interesseren:
  • Als je al je aders naast elkaar legt op een rechte lijn, dan is dat 2 keer de wereld rond: 80 000 km dus. In een oog alleen al zitten meters bloedvaatjes.
  • Hoeveel bloed zit er in een volwassene en in een kindje?
    Antwoord: 5 tot 6 liter voor een volwassenen persoon en voor een kindje is dat per 13 kg 1 liter bloed.
  • Door te roken, alcohol te drinken en van stress krijg je een te hoge bloeddruk.
  • Iets dat 1000 keer kleiner dan een mm is noemt men een micrometer.
  • Onze witte bloedcellen verdedigen ons lichaam tegen ziektes.
  • Bij een zieke persoon heb je veel minder bloedcellen.
We mochten zelfstandig werken in een doorschuifsysteem. We mochten zelf onze bloeddruk meten, door de microscoop kijken naar muizenbloed en in een boekje werken rond bloed. Dat was super leuk!


 
Valkeniers en roofvogels18.10.2017
Op donderdag 12 oktober kregen we bezoek van twee valkeniers. Valkeniers zijn mensen die jagen met roofvogels. Ze hadden maar liefst 5 verschillende vogels mee.

Als eerste vogel kwam de kerkuil aan de beurt:
  • de kerkuil heeft zwarte ogen om te jagen in het donker
  • hij kan niet bewegen met zijn ogen maar wel met zijn nek
  • kerkuilen kunnen tot 20 jaar oud worden
  • hij staat altijd met zijn witte buik naar de boomstam gericht om niet op te vallen, als camouflage dus
 
 
 Daarna kwam de havik of de koksvogel aan de beurt:
  • hij kan wel 140 km per uur vliegen en dus is snelheid voor hem zeer belangrijk
  • de havik smult van alles wat hij kan vangen maar hij eet zeker niet alles op
 
 Als derde vogel kregen we de roodstaartbuizerd te zien:
  • jonge vogels hebben een bruine staart
  • een mannetje is 1/3 kleiner dan een wijfje
 
 De vierde roofvogel was de Europese oehoe:
  • hij kan 35 jaar worden
  • het dier heeft oranje ogen waarmee hij in de schemering kan jagen
  • hij kan 60 tot 70 km per uur vliegen
  • met zijn oorpluimpjes toont de oehoe hoe hij zich voelt
 
 Als laatste kwam de torenvalk:
  • de torenvalk wordt amper 15 jaar
  • het verschil tussen een mannetje en een wijfje is dat de jongen een blauw schijn heeft op zijn staart
 

 
Halloweenknutselen11.10.2017
Donderdag 5 oktober zijn we begonnen met een halloweenmonstertje te knutselen. We mochten ons eigen monstertje maken met allerlei spulletjes, maar moesten beginnen met een badmintonshuttle. Daarop maakten we ogen en armen vast. Sommigen kleefden er ook allerlei spulletjes op om er wat meer vorm in te steken. Tot slot kleefden we er strookjes plaasterverband op.

Wordt vervolgd!


Bekijk meer foto's op de foto-pagina: http://beveren-leie.be/nieuw/piclist.php
 
Mannequinchallenge27.09.2017

Vrijdag 22 september hebben we een mannequinchallenge gedaan. Dat is een uitdaging waarbij iemand een filmpje van je maakt als je in een bepaalde positie staat. Je mag helemaal niet bewegen. Het was redelijk moeilijk om de hele tijd stil te staan maar het was wel leuk!

Kijk maar naar onze resultaten hieronder...


Laura & Nina



 
Leren over de dode hoek21.09.2017
Maandag 18 september leerden we over de dode hoek met een vrachtwagen van Imog. Het was heel interessant want we mochten zelf eens in de vrachtwagen zitten om te zien hoe en waar de vrachtwagenchauffeur ons ziet.
We mochten ook groene, gele en rode kegels plaatsen rond de vrachtwagen. Rode kegels kwamen op plaatsen waar we de chauffeur niet konden zien (en de chauffeur ons dus ook niet), de gele kegels op plaatsen waar de chauffeur je enkel ziet door de spiegel en de groene kegels op de plaatsen dat de chauffeur jou ziet.

Het was heel leerrijk om over de dode hoek te leren!
 
Een BRILjant schooljaar07.09.2017
BEKIJK ALLES EENS DOOR EEN ANDERE BRIL!!! 
REKENEN, TAAL, SPELLING EN W.O....
IN DE KLAS LEREN WE VEEL!!!
LAAT JE GAAN VOOR DIT SCHOOLJAAR!
JAREN VLIEGEN VOORBIJ!!!
AMUSANT SCHOOLJAAR MET GRAPPIGE VRIENDEN!!!
NIEUW SCHOOLJAAR, ONS LAATSTE SCHOOLJAAR IN DE BASSISSCHOOL
 'T zal een leuk schooljaar worden!


!!!SUCCES!!!

6b
    
 
 
Een briljant jaar in het 6de leerjaar 04.09.2017
Dag iedereen ,
 
Het wordt vast en zeker een leuk jaar. Dat kan je zien aan de foto.
De eerste dag was al een topper en de rest van de dagen zullen ook zo zijn.
Samen met de klas zullen we veel plezier maken, dat weten we zeker.
We knutselen er op los en dat vinden we fijn.
Lachen doen we ook (maar niet teveel want er moet ook nog gewerkt worden ;-) ).
Groetjes van 6a!

 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!