Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   


6lj a 6lj b
Gert Troch  Brecht Velghe


31.08.2016
 
31.08.2016

 
In het spoor van WOI (fietstocht in de buurt van Beveren-Leie)14.06.2017
Het zesde lj. verzamelde  in de klas van meester Brecht omdat er een gids (Gilles) uitleg ging geven over WereldOorlog I. Hij legde van alles uit en toonde veel foto’s. Zo toonde hij bijvoorbeeld luchtfoto’s die Britten hebben genomen van België tijdens de oorlog. Hij toonde ook de gebouwen van toen en wat er nu staat op de kaart van Beveren-Leie. Natuurlijk legde hij ook veel zaken uit. Wist je dat een operationsgebied een zone dichtbij het front was?
Na alle interessante uitleg over Beveren-Leie mocht de fietstocht beginnen!
(Hava en Sarah volgden met Evelyne, de mama van Hanne, in de auto.)
 
De 1ste stop was aan de kerk van Desselgem. We hebben veel bijgeleerd. De pastoor van die tijd, Coussement, hield heel nauwkeurig een dagboek bij tijdens de oorlog.Dat blijkt nu een ongelooflijke bron van informatie te zijn.
Vervolgens hielden we halt bij een tank in Desselgem. Die was heel groot. De gids had ook een bom mee die bij de tank hoort. Gilles toonde hoe de bom in elkaar zat: eigenlijk is het een grote kogel met kleinere zware kogeltjes (shrapnels) erin. De kleine kogeltjes waren van lood en voelden zwaar aan. Verder vertelde hij nog veel verhalen over tanks. Wist je dat de tanks bij de Ijzer in de modder verzonken omdat ze veel te zwaar waren?
 
Aangekomen in Bavikhove passeerden we een veerpont, een soort vlot waarmee men de Leie over kon. Vroeger waren de velden in de omtrek oefenplaatsen voor beschietingen met granaten en bommen zodat ze goed konden oefenen voor de strijd. Dus moesten alle boeren het platteland verlaten.
Nog altijd in Bavikhove maakten we  een wandeling en stopten aan een oud huis. De gids vertelde dat ze vroeger aan de grenzen
hekken plaatsten zodat niemand het land kon verlaten. Dat deden ze met een “zwijnenstaart”, een gekrulde staaf waar ze tijdens WOI prikkeldraad mee omhoog hingen.
 
Op onze fietstocht kwamen we ook vlas tegen. Bovenaan de stengel groeien paarse bloempjes.
 
We reden daarna door tot in Hulste. Het was bij de plek waar de piloot Roland Garros neergeschoten werd. De Duitsers wilden zijn vliegtuig omdat er een uniek beschietingssysteem aanwezig was. Men zegt dat Roland zijn vliegtuig in brand stak zodat de Duitsers die nieuwe uitvinding niet zouden kunnen gebruiken.
 
We fietsten daarna naar een school waar we mochten lunchen. Na het eten mochten we even spelen op de speelplaats terwijl de leerkrachten een gezellige koffieklets hielden.
 
Vervolgens kwamen we aan in het centrum van Harelbeke.
We hoorden dat Churchill in die beurt heeft verbleven tijdens een bezoek aan het front.
 
De volgende halte  was in Harelbeke aan het soldatenkerkhof NEW BRITISCH CEMETERY. Sommige soldaten zijn onbekend. Er liggen 1016 soldaten waarvan 1006 van in WO I en 10 uit WO II. Er waren een paar bekende soldaten bij met ieder een eigen verhaal. Bij sommigen grafstenen waren er klaprozen (rode mooie bloempjes). Die waren bedoeld voor de Canadezen. Er waren soldaten van over de hele wereld.

De laatste halte was het kerkhof van Beveren-Leie waar we het graf van een onbekende Ierse soldaat uit WOI hebben bezocht.
 
Toen we terug op school waren, was er een test. De gids had een quiz gemaakt van 15 vragen voor alle leerlingen. Je moest in groepjes van 3 werken. Op het einde van de quiz werden de punten bekend gemaakt. Het was een leerrijke, boeiende en sportieve uitstap.
 
 Hava & Sarah
 
Stoumont 201716.05.2017

Download een lijst "Wat neem ik mee?"
De voorbije jaren werden we regelmatig geconfronteerd met teken. Het is interessant als u het een en ander van deze beestjes weet. Bekijk het document en KLIK HIER!

Bos en Sport
Route de l'Amblève 88
4987 Stoumont
tel.: 080 78 64 22 (enkel in noodgevallen)

email: bosklassen (at) beveren-leie.be

 
Stoumont 2017 - programma16.05.2017

 
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
07.00
vertrek
(om 7.30u. verzamelen)
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
opstaan
klaarmaken
ontbijt
09.00
  voorbereiding en uitleg Mountainbike
Mountenbike naar Coo
begeleid bezoek aan de grotten van Comblain-au-Pont
WILDCRAFT


Wildcraft betekent “Levenstechnieken in en met de natuur”
Hoe warm blijven, water drinken en eten in de natuur?





 
kamers in orde brengen + inpakken
11.00
aankomst te Wéris
bezoek aan de dolmen en menhirs
beklimming van de Côte-de-Wannes
vertrek naar de burcht van Logne
pick-nick
vrije tijd
wandelingetje
verrassingsactiviteit
13.00
pick-nick
 pick-nick
bezoek aan de waterkrachtcentrale van Coo
geleid bezoek aan de burcht van Logne 
pick-nick
terug naar Beveren-Leie
14.00
rit naar Stoumont bezoek aan (Plopsa-)Coo   
 
15.00
aankomst in Stoumont
verkenningswandeling
 met de mountainbike terug naar Stoumont vieruurtje
verrassingsactiviteit
terug naar Stoumont
 
aankomst te Beveren-Leie (17.00u.)
18.30
avondmaal avondmaal avondmaal avondmaal in bed ;-)
19.30
kamers installeren
douchen
knutselactiviteit
gezelschapsspelen
douchen
brieven schrijven gezelschapsspelen
douchen
gezelschapsspelen

douchen
vrij podium + fuif

 
21.30
in bed in bed in bed vrij podium + fuif  
22.30

    in bed  
 
Stoumont 2017 - foto s en filmpjes23.05.2017
   




 
Stoumont 2017 - kamernamen16.05.2017
 
Chemie in het zesde24.05.2017
Op dinsdag 23 mei is er een mevrouw uitleg komen geven over chemie. Dat woord komt van alchemie. Het project heette: ‘Rare jongens, rare meisjes’. Ze stelde de vraag:  ‘Zijn jullie vandaag al in contact gekomen met chemie?’. Ze liet ons een filmpje zien over een meneer die een droom had over het leven zonder chemie. Bijna zo goed als alles verdween. Ons leven bestaat uit veel chemie! Daarna heeft ze ons uitgelegd hoe de chemie is ontstaan… Op haar presentatie zijn we via een tijdsband teruggekeerd in de tijd. Het begin van de chemie is ontstaan door de kruistochten bij de Arabieren. Mensen geloofden dat de Arabieren gewone dingen in goud konden veranderen en dat het wonderdokters waren, maar dat was niet zo. Zo leerden we nog heel wat bij over de geschiedenis. Ook toonde de juf allemaal coole experimentjes.

Tot slot hebben we iets heel leuks mogen doen: we hebben grof zeezout gemengd met een geurtje en een kleurtje. ZAAALIGG voor in bad...
 
Draaimolen29.03.2017
Eerst kregen we een les over tand- en snaarwielen. Dan kregen we de groepjes te zien en maakten we een draaimolen zonder tandwielen. Maar meester Gert zei dat we onze bundels eens moesten nakijken en daarin stond inderdaad dat we tand-en  snaarwielen moesten gebruiken voor de draaimolen.

We hebben toen een constructie met tandwielen gemaakt maar ze was niet stevig, dus zijn we opnieuw begonnen. Dan hebben we een andere constructie op kladpapier getekend en hebben we gekeken hoe we onze draaimolen aan onze constructie konden bevestigen.Uiteindelijk is het het gelukt en hebben we onze constructie verstevigd. Bij  onze medekandidaten was er zeer veel en mooie decoratie. We hebben ons best gedaan! Iedereen in ons groepje heeft iets meegenomen en dus zat onze groepsgeest  goed!

Als slot moesten we naar de jury om onze draaimolen te activeren.Hopelijk geven ze ons een goeie score!

Miguel, Cédric en Luka
 
verslag draaimolen!!! - GROEP: Laura,Steffie,Yanis en Daan29.03.2017
Eerst hebben we een paar eerst lessen over tand-en snaarwielen gehad. Dat was heel leerrijk!!
Ook hebben we een bundeltje moeten invullen hoe we tand- en snaarwielen moesten aandrijven.
Dan werden we in groepjes verdeeld op het bord. In onze groep zaten Laura,Steffie en Daan later kwam Yanis erbij.
We zijn wel een goed team (MET VALLEN EN OPSTAAN)

We begonnen individueel een werktekening te maken over hoe de draaimolen eruit moest komen te zien.Daarna moesten we samen overleggen en komen tot éénzelfde werktekening. De meesters kwamen dan luisteren en je moest er over vertellen.
                   DAN MOCHTEN WE AAN DE SLAG!!!
We hadden het op het begin wel wat moeilijk maar we waren er wel over eens om een reuzenrad te maken.
Steffie en Laura zouden beginnen met de draaimolen te bouwen en Daan zou kijken voor de aandrijving.
Daan had een motortje mee maar dat bleek niet meer te werken
                                    PECH DUS…...terwijl de meisjes verder bouwen zocht Daan een oplossing.
Dan wilden we voor aandrijving een hendeltje dat als je eraan draait het reuzenrad ook begon te draaien.
Maar dat werkte ook niet echt dus besloten we om met de stoeltjes verder te gaan.
Eerst hadden we kartonnen doosjes maar als het rad draaide bleven ze aperen en dat was niet goed.
Maar dan kwam Yanis erbij en waren we met 4 in plaats van 3.
Dan gingen Daan en Yanis terug kijken voor aandrijving en kwamen ze erachter dat er tandwielen in moesten.Ook was het al de derde
laatste keer dat we eraan mochten werken.
Toen zochten Steffie en Yanis stoeltjes en Laura en Daan voor aandrijving.
                            DE LAATSTE KEER……

De vorige keer hadden we stoeltjes gevonden dus alleen nog maar aandrijving.
Steffie en Laura begonnen aan het verslag.
Op het laatste moment hebben Daan en Yanis nog 2 tandwielen in de draaimolen gestoken en ondertussen waren het al vliegende stoeltjes.
Maar stabiliteit was niet zo goed want hij stond schuin.
Toen kwam de jury en we moesten de draaimolen uitleggen.
Als allerlaatste mochten we een paar foto’s trekken.

                                                                 groep:  LAURA,STEFFIE,DAAN EN YANIS

 
Team Random Prumble29.03.2017
In de techniekles kregen we te horen dat we een kermisattractie           
moesten maken. Dit was voor OVSG. de basis moest uit knexx bestaan maar andere spullen mochten ook. De attractie moest draaien met tandwielen en/of snaarwielen. Sommige kinderen wisten niet hoe tand- en snaarwielen werkten dus kregen we daarover een extra les. Daarna werden we in groepjes verdeeld. Ons groepje bestond uit: Emiel, Jasper en Felix. Eerst moesten we een werktekening maken. Daarop moet staan wat de draaimolen zal worden en hoe hij zal werken. Wij besloten om theekopjes te maken. De meester was zeer onder de indruk van onze werktekeningen.

We begonnen eraan. Eerst hebben we met een figuurzaag een cirkel uit verhard isomo gezaagd en dat op een verhoog gezet. Daaronder een groot tandwiel. We verbonden dat met een ander tandwiel met daarop onze aansturing. ook bovenaan de isomo-cirkel zetten we nog een tandwiel en daaraan nog vier afzonderlijke tandwielen. Daarop kwamen onze kopjes. In deze tekst lijkt het allemaal probleemloos  te zijn verlopen maar in het echt was dat niet zo. We hadden veel problemen: De theekopjes bleven niet staan, de bankjes raakten er niet in, de motor draaide veel te snel... We dachten nooit meer klaar te raken met al die problemen en dus we begonnen opnieuw en we maakten vliegende stoeltjes.

Ons verhard isomo bleef in de constructie. We gebruikten ook een isomo-cirkel om de stoeltjes aan te hangen maar dat lukte niet dus hebben we een cirkel gemaakt uit knex.Ook de stoeltjes bleven stevig hangen. Om te draaien wouden we eerst een motortje gebruiken maar dat ging te snel en we konden dat niet  vastmaken op de knex dus deden we het met onze handen. We maakten een zelfgemaakte draaihendel en dat lukte zeer goed. Daaraan monteerden we ons tandwiel-werk die de hele constructie deed draaien. Om op de stoeltjes te geraken hebben we ook nog een leuke manier en die gaat als volgt: eerst neem je  een trap tot aan een snaarwiel. Aan dat snaarwiel hangt een stoeltje. Daarop moest je gaan zitten. Je wordt omhoog gehesen tot op de hoogte van de stoeltjes. Zo kan je op de stoeltjes gaan zitten en je gordel aandoen.

Zo, dit was het verhaal van… Random Pruble
(Emiel, Jasper en Felix)
 
Verslag draaimolen29.03.2017
We kregen te horen dat we een draaimolen moesten bouwen als les techniek. Daarvoor kregen we les over tandwielen en snaarwielen. Dat vond iedereen interessant. We werden verdeeld in groepjes. Onze groep bestaat uit: Kaat, Sita, Yana en Hanne.

Eerst maakten we alle vier een werktekening. We hebben de tekening van Kaat genomen om de draaimolen mee te bouwen. Daarna maakten we de draaimolen die bestond uit K’nex. Het eerste exemplaar was te groot. Het tweede was perfect en dat gebruikten we. De staander bestond uit hout, die we bespoten met blauwe graffiti. Toen we dachten dat we klaar waren, hadden we nog geen tandwielen. Wij zaten er erg lang aan om deze in de draaimolen te verwerken. Maar op het laatste moment, toen de jury eraan kwam was de oplossing er.

De draaimolen was eindelijk af. Helemaal tip top in orde. Van de jury kregen we goede commentaar. Daar waren we heel blij mee.

Kaat, Sita, Yana en Hanne
 
Project: draaimolen29.03.2017
In de lessen techniek kregen we de opdracht om een draaimolen te ontwerpen.
We hadden les gekregen over tandwielen en snaarwielen. Ook kregen we een bundel die we moesten afmaken tegen een bepaalde datum. We moesten ook foto’s over draaimolens verzamelen met de bedoeling om er informatie uit te halen. Er werden groepjes gevormd, met het groepje moesten we beslissen of we een reuzenrad of een draaimolen maakten. We kozen voor een reuzenrad en deze kreeg de naam: REUZENRAD K.A.C.

De taakverdeling verliep vlot: Anouk en Cato maakten de basis en Kjento zorgde voor de tandwielen en het rad. De basis was gebouwd en het rad hing er aan, maar we hadden slechts 1 tandwiel. We kregen de tip om eens in ons boekje te lezen. Nadat we gelezen hadden zagen we in dat we meerdere tandwielen moesten gebruiken. Daarna hebben we eens goed nagedacht en dingen uitgeprobeerd. Een verticaal tandwiel ging niet, maar een horizontaal wel. Kjento bracht het tandwiel aan op het reuzenrad, Anouk zorgde voor een hendeltje en zo ging het veel beter. Toen viel het reuzenrad en was het helaas helemaal stuk! We moesten het opnieuw bouwen en om eerlijk te zijn was dat een grote verbetering voor ons reuzenrad. Door het te herbouwen was er meer stevigheid.
Toen het eindelijk af was, zijn we gaan kijken voor versiering en dat hield in:
  • Cato de kassa en de lift
  • Kjento een auto
  • Allen samen een huisje
  • Anouk de stoeltjes (een zeer goede verbetering)
  • Kjento een “welkomstbord”
  • Anouk een wandelweg
  • Cato de mannetjes voor in de stoeltjes

Nadat alles klaar was is de jury komen kijken en ze waren gelukkig POSITIEF!!! 
Het was een hele belevenis en leuke ervaring!!
 
TECHNIEK 6de leerjaar: ONTWERPEN en BOUWEN van een DRAAIMOLEN29.03.2017
Hallo,

Wij hebben voor onze techniekles een opdracht gekregen: een draaimolen bouwen! Onze groep bestaat uit: Hava, Viktor, Maxim en Timo.
Voor we begonnen met bouwen, kregen we lessen over tandwielen en snaarwielen. Daar leerden we allerlei technieken. We moesten eerst een werktekening maken, anders mochten we niet beginnen.

We hadden als attractie voor de vliegende stoeltjes gekozen.
Toen we mochten beginnen met bouwen, wisten we totaal niet hoe we het moesten aanpakken. We begonnen met de basis. We hadden veel constructies geprobeerd maar ze waren niet stevig genoeg. Na veel bouwen en afbreken was 1 constructie uiteindelijk goed gelukt. De eerste dag waren we klaar met de basis en we hadden al 1 tandwiel bevestigd aan de basis. We hadden heel veel moeite om het tweede tandwiel te bevestigen, uiteindelijk lukte het dan toch.

De stoeltjes waren niet goed want onze mannetjes vlogen eruit, we hebben daarna nieuwe stoeltjes gemaakt zodat het probleem was opgelost. De constructie kon draaien en er konden veilig mannetjes in zitten.

Tenslotte moesten we de draaimolen ook nog versieren. Iedereen had iets mee. Maxim had poppetjes mee, Timo had *pixels mee, Hava had figuurtjes uit papier geprint (om als versiering op de draaimolen te kleven) en Victor had het belangrijkste mee: de motor, anders zou de constructie niet automatisch kunnen draaien. De *pixels hangen aan het welkomstbord.

Dan waren we klaar. Meester Gert en Brecht kwamen punten geven. Ze gaven goede commentaren!!

 
Handbaltornooi24.02.2017
Op woensdag 15/02 hebben we met de Stedelijke Basisschool Beveren-Leie deelgenomen aan de handbalwedstrijd in de sporthal van Desselgem.
We werden in twee groepen verdeeld: groep 1 en groep 2.
Groep 1 (wij) bestond uit: Luka, Sarah, Kaat, Hanne, Lotte, Lien en Marie-Renée. Groep 2 bestond uit Jean-Jean, Romy, Amélie, Cato, Steffie, Rien en Alexander.



Samen hebben we met alle twee de groepen 8 wedstrijden gespeeld.
Waarschijnlijk willen jullie de uitslagen van de wedstrijden weten. Hier komen ze dan:
1 ste wedstrijd groep 1 tegen Stedelijke Basisschool Sint Eloois Vijve 1: 1-3 verloren
2 de wedstrijd groep 2 tegen Stedelijke Basisschool Sint Eloois Vijve 2:  2-7 verloren
3 de wedstrijd groep 1 tegen Talentensprong 1:  1-4 verloren
4 de wedstrijd groep 2 tegen de Vrije Basisschool Desselgem 2: 1-6 verloren
5 de wedstrijd groep 1  tegen  de Vrije Basisschool Desselgem 1: 6-4 GEWONNEN !!!!!
6 de wedstrijd groep 2 tegen Talentensprong 2: 1-7 verloren
7 de wedstrijd groep 1 tegen de Vrije Basisschool Sint Eloois Vijve 1: 5-4 GEWONNEN !!!!!
8 ste wedstrijd groep 2 tegen Vrije Basisschool Sint Eloois Vijve 2: 1-1 gelijk gespeeld.

Zo dat waren dan de uitslagen. De einduitslag was als volgt:

GROEP 1 STOND OP DE DERDE PLAATS en behaalde EEN BRONZEN MEDAILLE.


EN GROEP 2 STOND OP DE VIERDE PLAATS, nipt achter de derde.

Zo dat was het dan.

KAAT


 
Handbaltornooi24.02.2017
Handbalwedstrijd

Woensdag 15/02 hebben we aan een handbaltoernooi deelgenomen in Desselgem. De leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar werden opgesplitst in twee groepen. De tweede ploeg (wij) bestond uit: Jean-Jean, Rien, Alexander, Romy, Steffie, Cato en Amélie (ik). De 1ste match die we gespeeld hebben was tegen de Stedelijke Basisschool Sint-Eloois-Vijve 2. Daar hebben we tegen verloren met 7-2. De 2de match hebben we ook verloren tegen de Vrije Basisschool Desselgem 2 met 6-1. De 3de match was tegen Talentensprong 1 en daar hebben we tegen GEWONNEN met 7-1! De 4de match was gelijkstand met 1-1 tegen de Vrije Basisschool Sint-Eloois-Vijve 2. We eindigden nipt na de bronzen medaille op 4de plaats.  

Amélie
 
Leerlingenraad 314.02.2017
13/02/2017
12u45 -1u15

 Aanwezig
 L3  Péronne Verschuere
Lennert Verhulst
 L4  Tiziano Van Ruymbeke    
Arne Roobroeck
 L5  Elena Comeyne
Mirte-Marit De Waegenaere
 L6A  Felix Debaere
 L6B  Rien Messiaen

Welkom + goedkeuring vorig verslag
Het vorig verslag vond iedereen goed.


Toiletten
De directeur heeft het probleem ‘toiletpapier op de grond’ achterhaald.
Het is het toiletpapier dat te ver van het toilet hangt. Je trekt het papier met een korte trek naar je toe waardoor het scheurt door de tandjes. Maar soms scheurt het papier niet omdat het niet in contact komt met de tandjes. Dan trek je een lang stuk papier uit de koepel. Dan scheuren er stukjes af en vallen ze op de grond. Dus heeft de directeur besloten de koepel met het toiletpapier dichter te plaatsen. Maar als er toch nog een stuk toiletpapier op de grond valt, vragen we om het toch op te rapen.

Carnavalsfeest
Zoals ieder jaar gaat het carnavalsfeest door in de namiddag van de dag voor de krokusvakantie. Er zullen weer pannenkoeken zijn en er zal kunnen gedanst worden.

Foto’s ruzie
Op de speelplaats hangen er prenten van hoe je je moet gedragen als je ruzie hebt. Deze zullen we vervangen door foto’s met echte mensen. Deze mensen zullen uiteraard die van de leerlingenraad zijn.

Helm op fluo top
De directeur wil nogmaals zeggen dat hij heel blij is over de fluojasjes die de kinderen bijna iedere schooldag dragen.

Ballen
We hebben al wat klachten gehoord over ballen die er te weinig zijn. De directeur zal nog wat ballen kopen, maar we moeten nog nadenken over hoe we kunnen zorgen dat de ballen op school blijven en van de eigen klas blijven.
 
uw verslaggevers: Rien en Felix
 
Vogeltelling Groene Ridders04.02.2017
Op vrijdag 27-01-17 moesten alle Groen Ridders van de school een verrekijker meenemen. Maar waarom? Omdat onze school meedoet aan de vogeltelling van Natuurunt, zoals onze school al elk jaar trouw doet!!! Natuurlijk had niet iedereen een verrekijker mee, maar gelukkig hadden onze leerkrachten en onze goede directeur een paar verrekijkers mee. Een paar Groene Ridders van het zesde leerjaar hadden van ons grasveld al een vogelparadijs gemaakt met voederbollen, brood en water. In de middagspeeltijd om 12.40u. kwamen we samen in de chalet en konden we mooie vogels spotten. We hebben er veel plezier aan beleefd!!!
 
Tekenen met houtskool25.01.2017
Vrijdag 20 januari zijn we begonnen met een hele leuke activiteit, namelijk … tekenen met houtskool!!! Eerst bekeken we kunstwerken die gemaakt waren met houtskool en enkele foto’s van bomen en de maan.
Daarna kregen we allemaal een kladblad, een kneedgom en natuurlijk niet te vergeten de houtskool zelf. We hebben naar een filmpje gekeken en daar hebben we soorten tekeningen gezien. Ook hebben we verschillende technieken gezien. Bv.: je kunt de houtskool vager maken door met je vinger er goed over te wrijven, door er met papier over te gaan of door houtskool weg te nemen met de kneedgom.
Op 23/01 deden we verder met de tekeningen. Sommigen die klaar waren met de houtskooltekeningen mochten nog een tweede tekening maken. We probeerden een boom voor een volle maan te tekenen en dat is zeer goed gelukt!
Om de tekening goed te kunnen bewaren, hebben we met haarlak over de tekening gesprayd zodat de houtskool niet te veel vlekken maakt en dat de houtskool zich niet verspreid.

 
Verslag robocup: team Emoticons25.01.2017
Wij zijn team Emoticons. We doen (bijna) mee aan de robocup junior wedstrijd.Daarvoor moeten we een robot hebben die geprogrammeerd is en die danst. Onze robot danst al vlot op het liedje 'Uptown funk' van Bruno Mars. Maar het liedje gaan we nog mixen met andere. Onze robot danst al heel goed en kan al veel verschillende bewegingen maken. We zijn nu bezig met het hoofdje te maken, zodat hij verschillende uitdrukkingen kan tonen (bv. gelukkig, verdrietig, kwaad enz…) Wij hopen ons project zo vlug mogelijk klaar te krijgen om onze klasgenootjes aangenaam te verrassen.

Groetjes Steffie
 
Bloed16.01.2017
Donderdag 15 december kwam Liesbeth van Natuur & Wetenschap op school een presentatie houden rond het thema bloed. Ze vertelde ons bijvoorbeeld dat er 5 à 6 liter bloed in een lichaam zit. Bij kinderen is dat 1 liter per 13 kg. Ze toonde ons ook een afbeelding waar een lichaam op stond met rood en blauw bloed. Het denkbeeldige blauwe bloed is het bloed zonder zuurstof.  Het denkbeeldig rode bloed is het bloed met zuurstof. En ze vertelde ook dat je je hartslag op bepaalde plaatsen kunt voelen zoals op je pols, je hals en je hart. Je hart zit een beetje in het midden en een beetje links.

Het leukste deel was wel toen we proefjes mochten doen. We mochten zelf een preparaat maken. Dat was met een echt ziekenhuispipet een druppeltje uiensap op een glazen plaatje doen om te bekijken onder de microscoop. We keken in een microscoop en zagen gezond bloed, maar ook het bloed van iemand met de slaapziekte. Als laatste kregen we een boekje met spelletjes over bloed.

Het was een heel leerrijke en leuke les!
 
Het Sinterklaasbezoek16.01.2017
Vrijdag 2 december kwam de Sint naar onze school! Het vijfde en het zesde leerjaar mochten de kleinste kleutertjes begeleiden naar de speelplaats. Toen we er waren, kwamen de pieten. Maar de Sint was er niet. De pieten zeiden dat de Sint op school bleef slapen om op tijd te zijn. Dus de pieten hebben 3 kindjes meegenomen om de Sint wakker te maken. Toen ze buiten kwamen hebben de pieten zijn kleren helpen aandoen. Er werd toen veel gelach!

Toen we terug naar binnen moesten, is de Sint naar elke klas gegaan en heeft cadeautjes uitgedeeld. Het zesde heeft elfjes geschreven (korte gedichten van 11 woorden) en wie wou heeft die voorgelezen aan de Sint. In de middag hebben we klaaskoeken gegeten en (warme) chocomelk gedronken. Het was super lekker!

Anouk en Jasper

De elfjes...

Koekjespiet
eet koekjes
maakt veel lekkers
heel veel lekker snoep
lekker

Maxim


Sinterklaas
rode mantel
lang wit haar
kinderen zijn braaf geweest
zwartepiet

Timo

SINTERKLAAS
AARDIGE MAN
HEEL VEEL CADEAUS
WAT EEN LEUKE TIJD
DANKJE

Cédric

SINT
VEEL SNOEP
EN LEUK SPEELGOED
DOOR DE LIEVE PIETEN
JOEPIE!

Arne

SINT
ZWARTE PIET
OVER DE DAKEN
ZIEN DOOR DE RAMEN
CADEAUTJES!

Alexander

Sinterklaas
toffe man
met zijn paard
en zijn lange baard
welkom!

Cato

wachten
op cadeautjes
misschien vanavond al
ik ben heel benieuwd
spannend

Rien



Sint
en paard
lopen op daken
komen veel cadeautjes brengen
lief

Anouk

SINT
IK WACHT
LANG OP JOU.
KOM JE NU AL?
SPANNEND

Hanne

SINT
HEILIGE MAN
HIJ IS GELIEFD
GEEFT IEDER KIND PAKJES
NACHT

Luka

Piet
in huis
met de Sint
je hoort hen fluisteren
Stttt....

Amélie

SINT
OP DAKEN
ZONDER EEN PIET!
HOE KAN DAT NU?
ONBEGRIJPELIJK!

Kjento

SINT
MET PIET
EN EEN PAARD
ZE ZIJN ZO LIEF
LEUK

Viktor

Kookpiet
maakt eten
in zijn werkplaats
veel picknicken en marsepein
smullen

Emiel

paard
mooi wit
over de daken
recht in de wind
vrijheid

Kaat

Bruin
een pepernoot
eet ik op.
lekker kruidig, hard, krokant!
Smakelijk !

Steffie

stoomboot
groot schip
Sinterklaas en zwarte piet
onderweg

Daniel

Sinterklaas
toffe cadeautjes
een lange baard
en een mooi paard
WELKOM!

Sita

Wie
wordt jarig
komt van Spanje
geeft veel cadeautjes weg
Sinterklaas

Jasper

SINTERKLAAS
IS DAAR
MET DE BOOT
EN DE ZWARTE PIET
EINDELIJK!

Laura

BOOT
VOL PAKJES
VOOR DE KINDEREN
DIE HEEL LIEF ZIJN
CADEAUTJES!

Yana

CADEAUTJES
VAN SINTERKLAAS
EN LEUKE PIETEN
MET HET WITTE PAARD
FEEST

Justine


Snoep
Pepernoot hier
Speciale lekkere Nick-Nackjes daar
De Sint is klaar
Geweldig

Sarah

SINTERKLAAS
DOOR SCHOORSTEEN
GEEFT VEEL SNOEP
IK IN MIJN BED
SPANNEND

Daan


Sinterklaas
heel leuk
wanneer komt hij?
hopelijk komt hij vannacht
cadeautjes

Janie

Sint
lieve man
te lang wachten
Zwarte Piet heel grappig
eindelijk

Nathan

Sint-avond
schoentje zetten
mooie tekening erin
en hop, naar bed!
spannend…

Felix

Sint-Niklaas
bijna pakjesavond
heel veel cadeaus
kinderen zijn braaf geweest
EINDELIJK

Hava

 
Bouwen van een waterraket25.11.2016



In klas kregen we de opdracht om in groep een waterraket te maken. De bedoeling was om de waterraket zo lang mogelijk in de lucht te laten met behulp van een parachute. Er kwam heel wat voorbereiding bij kijken. Zo moesten we schetsen maken van de raket en van de parachute. Ook kregen we de kans om onze ontwerpen in het echt te testen. Op die manier konden we aanpassingen en verbeteringen aanbrengen om tot een definitief resultaat te komen. Tijdens de werkmomenten mochten we ook foto’s nemen om die dan te verwerken in onze presentatie. In de klas moesten we onze presentatie dan voorstellen aan de jury: meester Gert en Brecht.



Op 17/11/2016 zijn we dan met de bus naar de hogeschool Vives in Kortrijk geweest.
Daar hebben we meegedaan aan een wedstrijd voor waterraketten. Toen we  aankwamen moesten we ons gerief op een tafel zetten en daar stonden nummers op. Dat was de volgorde om de raket te lanceren. Onze school heeft de prijs van de creatiefste raket gewonnen. Die groep bestond uit Rien, Cato en Viktor. De raket die het langst in de lucht bleef mocht naar de finale in Nederland gaan, maar de finale is op 1 juni en dan zijn we op bosklassen.

 
Computerles Audacity (muziek bewerken)25.11.2016
We hebben met Audacity liedjes leren bewerken. Eerst mochten we een liedje kiezen op Youtube en daarna moesten we het downloaden op http://www.youtube-mp3.org/nl Daarna konden we het lied openen in Audacity en het bewerken.
We mochten veel experimenteren: stukken wegknippen, het geluid stiller of luider maken, een fragmentje twee maal na elkaar zetten,...
Het is de bedoeling dat we ons liedje voor de Robocup in dit programma bewerken.

Wie thuis zelf aan de slag wil met dit leuke programma kan hieronder lezen hoe dat kan.

Veel plezier ermee!
Daniël


Het programma Audacity is helemaal gratis en bevat geen adware, spyware of andere malware. Je kan het downloaden op http://www.audacityteam.org/

Om liedjes te kunnen opslaan als mp3-bestand heb je een extra plug-in nodig. Je kan die downloaden door HIER TE KLIKKEN.

Een beetje uitleg is te vinden op volgende website: http://pc-en-internet.infonu.nl/tutorials/154521-de-lame-mp3-plugin-voor-audacity-downloaden-en-installeren.html

 
Studiereis 6de leerjaar naar Brussel van 7 november 201624.11.2016
We werden na de herfstvakantie verwacht aan het station van Harelbeke om 7u40. Onze trein vertrok om 7u47. naar Brussel-Zuid. Anouk was niet op tijd en moest dus naar Brussel gevoerd worden  door haar lieve opa Jacques. Toen we aankwamen in Brussel-Zuid, stapten we over op de metro naar de Heizel. Het was 10 uur en we gingen te voet naar het planetarium. Onderweg zagen we allerlei bekende dingen zoals: het Atomium, het Koning Boudewijnstadion en Océade. Aan het planetarium zagen we Anouk en haar opa.


Het Planetarium
Eerst mochten we een tussendoortje eten. Even later namen we plaats in een koepelvormige zaal waar ze licht projecteerden op een wand. Eerst maakte de lesgever enkele afspraken. Hij toonde dan toeristische plekken in Brussel.

We hebben heel veel bijgeleerd. Zoals dit:
  • De zon is 150 miljoen kilometer van ons verwijderd.
  • De maan heet niet maan, maar Selena.
  • De poolster draait nooit mee met de andere sterren.
  • Een rode ster kan elk moment ontploffen.
  • De Aarde is in 2 delen verdeeld: het noordelijk halfrond en het zuidelijk halfrond. In het noordelijk halfrond ligt de kreeftskeerkring, in het zuidelijk halfrond de steenbokskeerkring.
  • In de zomer staat de zon 63° hoog, in de herfst en in de lente 40°, in de winter 17°.
  • De Aarde draait in een ellips rond de zon.
  • 6 maanden is er op de zuidpool nooit licht en dan is er 6 maanden op de noordpool wel licht en is het er dus nooit donker. En omgekeerd ook.
  • 1 Lichtseconde is 300 000  km, 1 lichtjaar is 9 460 730 472 580 800 km.



Nadat we veel nieuwe en interessante dingen hadden geleerd, gingen we naar de ondergrondse trein. Eerst naar de halte Beekkant en dan stapten we over naar het Centraal Station. Om 13u. kwamen we na een korte wandeling aan in het stripmuseum.

Het Stripmuseum
Toen we aankwamen in het stripmuseum werden we in 2 groepen verdeeld.Wij gingen naar het Marc Sleen-museum.Daar kregen we te horen dat op 6 november Marc Sleen overleden was,  dat was wel even schrikken. Hij ging in december 94 jaar worden.
Hij tekende cartoons en karikaturen voor de krant. Maar dat was niet alles, hij tekende ook gewone strips  bv.Nero. Nero was een bekend personage maar in het begin kreeg Nero niet de hoofdrol maar dat was detective Van Zwam. Daarna kreeg Nero de hoofdrol en daarover was er veel discussie.
Er waren nog vele andere personages bv. : meneer en madam Pijp, Cloclo, Adhemar, Petoetje en Petatje, Jan Spier, detective Van Zwam...

Door het overlijden van Marc Sleen kwamen er veel radiojournalisten naar het stripmuseum om sommige leerlingen te interviewen radio.We werden geïnterviewd door BRUZZZ en ook door RADIO 2 WEST-VLAANDEREN EN VLAAMS-BRABANT.

In het eigenlijke sripmuseum staan heel wat stripfiguren in het groot: een Smurf, Lucky Luke met zijn paard, Bobbie en Billie en kuifje. Het bezoek aan het stripmuseum heeft ons veel bijgeleerd. We deden ook leuke spelletjes. We moesten geluiden nabootsen en die geluiden kwamen veel voor in strips. Dan was het de bedoeling dat de andere raadden wat hij of zij aan het nabootsen waren. De uitstap was geslaagd!



Na het leren en ontspannen in het stripmuseum kwam de stadsgids aan om 15.30u. Met gids Yves of gids Kaat  maakten we een wandeling door de stad Brussel.

De stadswandeling (groep 1)
Onze gids was Kaat.
We zijn begonnen in de Zandstraat, de straat avn het Stripmuseum. Die straat is speciaal omdat men er ieder jaar een meiboom plant. Die beuk wordt zorgvuldig uitgekozen in het Zoniënwoud. Die meiboom moet gepland worden op 9 augustus voor 17u, anders moeten de Leuvenaars hem planten.

Daarna gingen we naar een chique hotel waar vroeger een muur stond tot er een vrachtwagen tegen reed. Ze hebben hem opnieuw gebouwd in het hotel maar het was een valse. Ze wilden geen echte meer in hun hotel. De enige echte muur staat in de parking ernaast!

We hebben ook Manneke en Jeanneke Pis bezocht. De kinderen die Manneke Pis nog niet gezien hebben dachten dat hij in het echt groter was.

WIST JE DAT…
Jeanneke Pis geen legende heeft en Manneke Pis meer dan 10. Daarom is zij minder belangrijk!
Manneke Pis  meer dan 700 kostuums heeft en Janneke Pis 0!
een meiboom een feestboom is!



De stadswandeling (groep 2)

We begonnen de stadswandeling om 15.30u. Onze gids Yves gaf ons een leerrijke rondleiding. Onze stadswandeling begon bij de nationale bank van België. Sinds de invoering van de euro is de Nationale Bank van België, afgekort de NBB, een van de deelnemers aan het Eurosysteem, waarvan de Europese centrale bank met  de zetel in Frankfurt het centrum is. Het tweede wat we tegenkwamen was de Kathedraal van Sint-Michiel en/of Sint Goedele. Onder de Kathedraal liggen hele oude stenen, ouder dan de stenen waarmee de Kathedraal gebouwd is. Als je binnen wilt om de oude stenen te bewonderen dan moet je er wel voor betalen. Hieronder nog een paar wist-je-datjes!

Wist je dat…
  • de kathedraal gebouwd is in 1450 ?
  • de kathedraal met kalksteen is gebouwd?
  • de kathedraal bijna ingestort is? Dat was in het jaar 1997!
  • de kathedraal op zand gebouwd is ?
  • de Kathedraal geopend is in het jaar 1519 ?
  • Brussel 1100 jaar oud is?
Zo liepen we verder naar het oudste winkelcentrum van Brussel (gebouwd in 1842). Ook hierover een paar wist-je-datjes.
Wist je dat…
  • chocoladebonen uit Afrika komen ?
  • de prijzen in de winkels héél duur zijn?
We hebben to slot ook Manneke Pis mogen bewonderen in zijn studentenuniformpje/ helikopteruniformpje.

Na de ‘natte’ wandeling namen we de trein om 18.20u. naar het station van Harelbeke. We kwamen aan om 19.36u. Daar stonden onze ouders op ons te wachten. Op weg naar huis hadden we nog veel te vertellen.


Met speciale dank aan onze gids, meester Gert, meester Brecht, juf Elke, juf Ingrid, radio 2 en aan de schoonpapa van meester Gert.Daarvoor duizendmaal dank!
 
 
Spelletjes met kleuters16.11.2016
Maandag 17 oktober speelden we spelletjes met de kleinste kleutertjes. Iedereen kreeg twee kleuters om te begeleiden. Er stonden spelletjes op de tafel en de kleuters mochten uit die spelletjes kiezen. Wij moesten de spelletjes uitleggen maar dat ging niet zo makkelijk.

Het was  superleuk!!!


groetjes Timo en Maxim
 
Pompoenen uithollen27.10.2016
Donderdagnamiddag 20/10/2016 hebben we met heel het 6de leerjaar pompoenen uitgehold. We moesten elk een pompoen meebrengen zodat we genoeg pompoenen hadden om uit te hollen. Er waren ook heel wat pompoenen uit onze moestuin voor wie er geen had.

De meester gaf allereerst uitleg hoe je de pompoenen langs de bovenkant moest uitsnijden en dan mochten we het zelf proberen. Dat lukte bij iedereen redelijk goed. Daarna gingen we nog een stapje verder met het vuilste werkje: alles uithollen. We moesten met een ijsschepper of een stevige lepel het vruchtvlees weghalen. Er zaten veel pitjes in! Bij sommige van de kinderen zaten er ook veel draden in. Die moesten we er dan uithalen met onze handen. Lekker vies! Op het einde mochten we dan onze gezichtjes op de pompoenen tekenen. Je mocht kiezen welk gezichtje. Dat was leuk want er had niemand hetzelfde griezelige gezicht.

Toen alle pompoenen klaar waren moesten we per 5 op de foto met onze pompoen.We hebben ook nog een groepsfoto genomen met al onze uitgeholde pompoenen. We hebben dan ook nog krantenpapier in onze pompoen gestoken zodat ze zouden uitdrogen. De kinderen mochten de pompoen niet meenemen naar huis want we gingen ze houden voor versiering bij de inkom. Dus als u onze uitgeholde pompoenen wilt komen bekijken moet u naar de inkom komen.

Groetjes
Steffie en Kaat


 
De eerste leerlingenraad20.10.2016
Rien en Kaat zijn voor de eerste keer naar de leerlingenraad geweest.
Dat was zeer tof!

We hebben over veel dingen gepraat, maar het hoofdpunt was: de vragenlijst van vorig jaar die iedere leerling heeft moeten invullen. Dat houdt in: zeggen hoe je de school vindt, vind je het klaslokaal gezellig enz...
We spraken het meest over pesten. Er waren wel een paar kinderen die invulden dat ze soms wel eens gepest werden. Er waren ook wel kinderen die zagen dat andere kinderen gepest werden. Dat zouden we graag vermijden. Als het gebeurt, dan moeten ze dat komen zeggen tegen de juf, de meester, juf joke of tegen mama en papa zodat het opgelost geraakt.

Wij, de leerlingenraad, zullen zorgen dat problemen worden vermeden, of hier en daar iets leuks aan de school toevoegen. We zullen ook ervoor proberen zorgen dat al de kinderen van de school gelukkig zijn.
Bv: in de vorige jaren werd er besloten een vogelnest te plaatsen, die is er nu ook.
Voor zulke dingen zullen wij dus proberen zorgen.
Wij doen ons best voor de school, jullie ook voor ons?

De leerlingenraad is een aanrader voor iedereen vanaf het derde leerjaar.
Groot of klein, het maakt niet uit!

O ja: op de eerste leerlingenraad kregen we ook een drankje en een zakje chips.

Van je leukste leerlingen van het zesde leerjaar:
Kaat en Rien
 
De groene ridders hebben een probleem!20.10.2016
Hallo, wij zijn Groene Ridders. Dat zijn kinderen van deze school die meewerken aan een milieuvriendelijke school.

We hebben een groot probleem, namelijk dat er teveel half opgegeten fruit wordt weggegooid.
We hebben al eens samen gezeten en naar oplossingen gezocht. Onze oplossingen zijn:
  • woensdag krijgen we fruit van school en de restjes kan je mee naar huis nemen
  • fruit van thuis in een potje of een zakje steken
  • fruit thuis snijden en zo meenemen
Maar ook wij, de Groene Ridders kunnen enkele dingen doen:
  • elke dag iemand bij de compostvaten zetten (met een beurtrol)
  • reclame maken om geen fruit weg te gooien
  • een artikel in de schoolkrant zetten  

Wij als groene ridders strijden er voor! Jullie ook?

Groetjes,
de groene ridders
 
Waterraket voor de technologie olympiade.12.10.2016
We moesten informatie verzamelen over raketten en meenemen naar school want we gaan een waterraket bouwen. De bedoeling is om de raket zo lang mogelijk in de lucht te houden met een parachute.
Ze verdeelden ons in groepjes van 3 of 4. Eerst maakten we een parachute, daarna gooiden we hem uit het raam om de parachute te testen.

Later bouwen we de raket nog. Het is de eerste keer dat we deelnemen aan de wedstrijd. De wedstrijd gaat door in Kortrijk. Iedereen kijkt er naar uit want het gaat heel leuk worden!!

Timo en Maxim

 
Bloemen voor Amélie29.09.2016
dinsdag 13 september

We hebben origami bloemen gemaakt voor Amélie omdat ze in het zieken huis ligt.
Ze ligt in het zieken huis omdat haar huis is ontploft.
Amélie heeft brandwonden op haar armen en benen.

WE WENSEN HAAR VEEL BETERSCHAP! Hopelijk komt ze snel terug.
 
 
 
Het zesde leerjaar B12.10.2016
Hallo, wij zijn de nieuwe 6B’s!

We zijn met 5 meisjes (Luka, Justine, Hanne, Yana, Laura) en 10 jongens (Daan, Kjento, Rien, Cederic, Nathan, Arne, Viktor, Miguel, Janie, Alexander) en niet te vergeten MEESTER BRECHT!

We maken altijd plezier  en bijna nooit ruzie!!!!

groeten,
de tofste klas ter wereld
 
eerste schooldag05.09.2016
Bij de start van het schooljaar krijgen we een thema en dit jaar is dat "Jij en ik hebben een klik." Bij het binnenkomen donderdag mochten we daarom een high-5 doen aan de schoolpoort.
De eerste dag hebben we direct 2 toetsen gehad, die nog best leuk waren (meer verklappen we niet).
We hebben natuurlijk ook over onze vakantie verteld en we hebben een zelfportret gemaakt. In de namiddag hebben we nog wat verder gewerkt aan het zelfportret.



Vele groetjes
Sita en Timo
 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!