zoeken
   




Geboortekaartje van Pikasaurus02.02.2019

Vrijdag waren we heel erg benieuwd of het water nu ijs was geworden... We mochten terug naar het dak van onze school en Luca mocht de ballon en het bekertje zoeken die onder de sneeuw was bedolven. Alle kleuters waren enorm geboeid dat het water ijs was geworden. Maar nu was de vraag... hoe krijgen we die dino's uit dat bevroren ei? We verzamelden allerlei hulpmaterialen en mochten dit zelf eens uittesten. Gelukkig had de juf nog dino-eieren gemaakt en die haalden we uit de diepvries in school. Er kwamen scharen, priknaalden, verfborstels, stiften, winkelmandjes, schuurpapier,... tevoorschijn om toch maar die dino te bevrijden uit het ijs...1 dino-ei ligt nog op de verwarming, want er gaven ook vriendjes aan dat ijs smelt door de warmte... alleen duurt dit wat langer.

Ook Picasaurus was 's morgens niet te vinden, tot we plots Kikker en Filou wakker maakten, hij lag lekker warm bij hen in bedje... We besloten dus om een huis te maken voor Picasaurus... er werden huizen gemaakt met clics, met duplo en er was zelfs een houten huisje bij. Sommige waren nog niet helemaal klaar, maar daar werken we volgende week verder aan. Net voor de middag mochten we uittesten welk huisje er het meeste geschikt was voor de dino, waar kon hij het meeste bewegen?... We hadden een slaapplaats voor de dino, een tuintje, een zwembad en een huis. We kozen ook een nieuwe zitplaats in de kring.

In de namiddag was er de dinoborrel van Picasaurus samen met de giraffenklas. We mochten dinokoekjes, dinoklauwen eten en een dinodrankje drinken. We zongen, we dansten en keken nog naar het laatste stukje van de film van Luca. Zo sloten we ons thema van de dino's feestelijk af.


 
Hoe bevrijden we de dino's uit de bevroren eieren?02.02.2019

 
Hoe krijgen we een dino in een ei01.02.2019

Woensdag deden we een proefje... Hoe maken we van water ijs? Hoe krijgen we dino's in een ei van ijs? Er kwamen heel veel ideeën... van sneeuw doen in het water... tot ijsblokken toevoegen aan het water... tot er uiteindelijk iemand zei om het water buiten te zetten en nog iemand om het in de diepvries te doen. We trokken naar buiten op het dak van onze school. Vrijdag gaan we kijken wat het resultaat is van onze proef.

Donderdag was het uiteindelijk zo ver onze dino was geboren. Iedereen was heel enthousiast om een naam te kiezen, we overlegden en iedereen stemde voor PIKASAURUS. We wogen hem en mochten hem meten... Hij woog 210 gram en mat 15 centimeter. In de namiddag trokken we naar het toneel in de Schakel.


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen week 229.01.2019

Maandag hadden we 2 hongerige dino's in de klas. Ze hadden echter 1 probleem, ze zaten aan elkaar vast gebonden en hadden reuze honger... Wat konden de dino's doen om ervoor te zorgen dat ze allebei konden eten? Bij de ene kleuters was het de wet van de sterkste... bij andere groepjes werkten ze samen en stapten ze samen naar het ene bot en daarna samen naar het andere bot... Wie was er het slimst? Wie vond er de beste oplossing?

Dinsdag mochten we voorwerpen in de klas meten met onze eigen voetstappen en daarna eens met dino-voetstappen. We kwamen tot de conclusie dat we minder dinostappen nodig hadden om iets te meten, ook een beetje logisch van een dinostap is veel groter dan onze eigen voetstap...


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen27.01.2019

Wisten jullie dat de grootste dino die ooit op aarde leefde zo'n 40 meter lang was? We deden een schatting...Hoeveel kleuters hebben we nodig voor 40 meter? Daarna deden we de test... We hadden niet genoeg vriendjes in de klas, dus bedachten een nieuw plan, we zetten om de 2 meter een vriendje... zo kwamen we tot 40 meter. Onze kleutergang was precies lang genoeg. Iedereen stond versteld dat dit zo lang was... In de namiddag speelden we in de hoeken.


 
Verjaardag Alizée in de kikkerklas27.01.2019

Donderdag vierden we de verjaardag van Alizée in onze klas, ze mocht 5kaarsjes uitblazen. We sloten de dag af met een poppenkast van de 2 dino's Tris en Brachi die verstoppertje speelden.


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen27.01.2019

Dinsdag mocht de werker nu de begroeting aan de deur doen. We mochten ook voor de eerste keer het weerkaartje van de sneeuw uithangen. Aan de werktafel mochten we hoge gebouwen tekenen met rechthoeken en vierkanten met behulp van meetlatten. We tekenden ook een dinosaurus aan de hand van een stappenplan. Buiten genoten we van het spelen in de sneeuw.

Woensdag mochten we ons dino-ei en onze kleine dinosaurus inschilderen.


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen27.01.2019

Maandag lag er een ei in het bed van Kikker, nu was onze vraag van wie is dat ei en wat moeten we ermee doen? Al gauw wisten onze vriendjes er raad mee... we staken het ei in een aquarium met water.

Daarna werden we verdeeld in 3 groepjes. Ieder groepje kreeg foto's met daarop verschillende soorten eieren en dieren. Het was de bedoeling dat ze zo snel mogelijk de juiste eieren bij het juiste dier konden leggen...niet gemakkelijk!

Na de speeltijd vierden we de verjaardag van Myrthe, ze bracht lekkere cupcakes mee die mooi versierd waren. Aan de werktafel knutselden we een ei met papier-maché.


 
Kijk wat ik al kan20.01.2019
Maandag begonnen we met de vraag van de dag... Met welke letter begint mijn naam? We schreven alles op in een schema. Ondertussen hebben we terug een scheurkalender in de klas.
We doen ook nog verder met onze begroeting iedere ochtend aan de deur. Voor het filmpje klik op deze link;
https://www.youtube.com/watch?v=rsF-VPzy6CM&t=17s
Aan de werktafel mochten we ons eigen portret maken met klei.

Dinsdag was er een nieuwe vraag van de dag 'Hoe voel ik me vandaag?' Iedereen was die dag blijkbaar heel TROTS. We stonden even stil bij de verschillende soorten gevoelens. Daarna mochten we met onze wiebeltenen een tekening proberen maken, wat zeker niet gemakkelijk was.
Ook onze handen werden verwend met een heerlijke handenmassage.
We leerden ook een versje aan 'Hey You Kiekeboe'
Woensdag was de vraag van de dag; Wat ben ik? Een jongen of een meisje? En welke kleur van ogen heb ik?
Daarna speelden we enkele bewegingsspelletjes, we mochten proberen om een boek op ons hoofd te dragen,
Daarna mochten we doen alsof we een potlood waren, we spanden ons hele lichaam op. Ten slotte mochten we per 2 elkaar kietelen, als dat niet leuk was? Hun gezichtjes zeggen genoeg...
Na de speeltijd mochten we met schrijfdans een sterrenmannetje tekenen.
Donderdag was de vraag van de dag "Hoe kom ik naar school?" Daaruit blijkt dat de meerderheid met de auto naar school komt.
Daarna gingen we gaan zwemmen. In de namiddag speelden we in de hoeken.
Vrijdag was de vraag van de dag "welke schoenen draag ik?" Aan de werktafel werkten we ons boekje af.
Er mochten terug 4 vriendjes naar de brugklas om het tweede deel van de activiteit af te werken, ze waren heel enthousiast. Net voor de middag keken we ook naar de verschillende materialen met de beginletter T van TALENT. We zongen ook het liedje van de letter T van kapitein Winokio.
In de namiddag speelden we in de hoeken;





 
Kijk eens wat ik kan12.01.2019
Maandag begonnen we het nieuwe jaar met een nieuwe begroeting 's morgens. Hoe mag ik je als juf begroeten? De kleuters kozen zelf op welke manier. Zo begonnen we ook ons nieuw thema van de komende 2 weken.
Na alle vakantieverhalen mochten we zelf onze eigen schoenen uitdoen en onze eigen voetafdruk tekenen en uitknippen.
We mochten ook ons eigen talent tekenen op een puzzelstuk.
Net voor de middag speelden we een voelspelletje. Welk vriendje staat er voor jou?
In de namiddag speelden we met onze eigen gezelschapsspelletjes en maakten we foto's voor onze herstelmuur.
Dinsdag mochten we onszelf tekenen en schilderen adhv een spiegel. We mochten ook elkaar schminken.
We leerden een nieuw liedje aan: 'iedereen is anders', terug te vinden op youtube. In de namiddag mochten we terug met onze spelletjes spelen en sloten we af met de turnles bij juf Isabelle.
Een snelle sorry na een conflict? Dat is niet genoeg, daarom maakten we in de klas een herstelmuur. Hoe die werkt? Vraag het eens aan jouw kleuter thuis.
Woensdag mochten we onze talenten demonstreren aan elkaar en dat waren er een heleboel, wat ben ik fier op mijn getalenteerde kleuters. 1 voor 1 uniek en heel bijzonder.
meer foto's op de schoolwebsite.
Na de speeltijd werkten we verder; we maakten bouwkaarten, mochten elkaar schminken en tekenden onze eigen handafdruk.
Donderdag mochten we eerst turnen met juf Isabelle en luisterden we daarna naar het verhaaltje 'Wat ik kan'. Na de speeltijd mochten we onszelf gaan meten. We mochten eens allemaal volgens grootte staan in een rij. Wie is er de grootste? Wie is er de kleinste? Staat er iemand in het midden? Wie is er de voorlaatste?...
We sloten af met een poppenkast van Meneer droom. Op het einde kreeg iedereen wat droompoeder over zich om heerlijk te dromen...
Vrijdag mochten we tellen in het frans met Filou. Vraag maar eens aan jouw kleuter om te tellen tot 6 in het frans. Aan de werktafel mochten we onze eigen foto van ons talent knippen tot een puzzel. We bouwden ook verder met opdrachtkaarten. Er mochten ook 4 vriendjes naar de brugklas.
Net voor de middag mochten we een spelletje spelen uit het tussendoorkastje. In de namiddag mochten we 2 hoekjes kiezen.



 
pag.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!