zoeken
   




Grote dino's voor kleine speurneuzen week 229.01.2019

Maandag hadden we 2 hongerige dino's in de klas. Ze hadden echter 1 probleem, ze zaten aan elkaar vast gebonden en hadden reuze honger... Wat konden de dino's doen om ervoor te zorgen dat ze allebei konden eten? Bij de ene kleuters was het de wet van de sterkste... bij andere groepjes werkten ze samen en stapten ze samen naar het ene bot en daarna samen naar het andere bot... Wie was er het slimst? Wie vond er de beste oplossing?

Dinsdag mochten we voorwerpen in de klas meten met onze eigen voetstappen en daarna eens met dino-voetstappen. We kwamen tot de conclusie dat we minder dinostappen nodig hadden om iets te meten, ook een beetje logisch van een dinostap is veel groter dan onze eigen voetstap...


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen27.01.2019

Wisten jullie dat de grootste dino die ooit op aarde leefde zo'n 40 meter lang was? We deden een schatting...Hoeveel kleuters hebben we nodig voor 40 meter? Daarna deden we de test... We hadden niet genoeg vriendjes in de klas, dus bedachten een nieuw plan, we zetten om de 2 meter een vriendje... zo kwamen we tot 40 meter. Onze kleutergang was precies lang genoeg. Iedereen stond versteld dat dit zo lang was... In de namiddag speelden we in de hoeken.


 
Verjaardag Alizée in de kikkerklas27.01.2019

Donderdag vierden we de verjaardag van Alizée in onze klas, ze mocht 5kaarsjes uitblazen. We sloten de dag af met een poppenkast van de 2 dino's Tris en Brachi die verstoppertje speelden.


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen27.01.2019

Dinsdag mocht de werker nu de begroeting aan de deur doen. We mochten ook voor de eerste keer het weerkaartje van de sneeuw uithangen. Aan de werktafel mochten we hoge gebouwen tekenen met rechthoeken en vierkanten met behulp van meetlatten. We tekenden ook een dinosaurus aan de hand van een stappenplan. Buiten genoten we van het spelen in de sneeuw.

Woensdag mochten we ons dino-ei en onze kleine dinosaurus inschilderen.


 
Grote dino's voor kleine speurneuzen27.01.2019

Maandag lag er een ei in het bed van Kikker, nu was onze vraag van wie is dat ei en wat moeten we ermee doen? Al gauw wisten onze vriendjes er raad mee... we staken het ei in een aquarium met water.

Daarna werden we verdeeld in 3 groepjes. Ieder groepje kreeg foto's met daarop verschillende soorten eieren en dieren. Het was de bedoeling dat ze zo snel mogelijk de juiste eieren bij het juiste dier konden leggen...niet gemakkelijk!

Na de speeltijd vierden we de verjaardag van Myrthe, ze bracht lekkere cupcakes mee die mooi versierd waren. Aan de werktafel knutselden we een ei met papier-maché.


 
Kijk wat ik al kan20.01.2019
Maandag begonnen we met de vraag van de dag... Met welke letter begint mijn naam? We schreven alles op in een schema. Ondertussen hebben we terug een scheurkalender in de klas.
We doen ook nog verder met onze begroeting iedere ochtend aan de deur. Voor het filmpje klik op deze link;
https://www.youtube.com/watch?v=rsF-VPzy6CM&t=17s
Aan de werktafel mochten we ons eigen portret maken met klei.

Dinsdag was er een nieuwe vraag van de dag 'Hoe voel ik me vandaag?' Iedereen was die dag blijkbaar heel TROTS. We stonden even stil bij de verschillende soorten gevoelens. Daarna mochten we met onze wiebeltenen een tekening proberen maken, wat zeker niet gemakkelijk was.
Ook onze handen werden verwend met een heerlijke handenmassage.
We leerden ook een versje aan 'Hey You Kiekeboe'
Woensdag was de vraag van de dag; Wat ben ik? Een jongen of een meisje? En welke kleur van ogen heb ik?
Daarna speelden we enkele bewegingsspelletjes, we mochten proberen om een boek op ons hoofd te dragen,
Daarna mochten we doen alsof we een potlood waren, we spanden ons hele lichaam op. Ten slotte mochten we per 2 elkaar kietelen, als dat niet leuk was? Hun gezichtjes zeggen genoeg...
Na de speeltijd mochten we met schrijfdans een sterrenmannetje tekenen.
Donderdag was de vraag van de dag "Hoe kom ik naar school?" Daaruit blijkt dat de meerderheid met de auto naar school komt.
Daarna gingen we gaan zwemmen. In de namiddag speelden we in de hoeken.
Vrijdag was de vraag van de dag "welke schoenen draag ik?" Aan de werktafel werkten we ons boekje af.
Er mochten terug 4 vriendjes naar de brugklas om het tweede deel van de activiteit af te werken, ze waren heel enthousiast. Net voor de middag keken we ook naar de verschillende materialen met de beginletter T van TALENT. We zongen ook het liedje van de letter T van kapitein Winokio.
In de namiddag speelden we in de hoeken;





 
Kijk eens wat ik kan12.01.2019
Maandag begonnen we het nieuwe jaar met een nieuwe begroeting 's morgens. Hoe mag ik je als juf begroeten? De kleuters kozen zelf op welke manier. Zo begonnen we ook ons nieuw thema van de komende 2 weken.
Na alle vakantieverhalen mochten we zelf onze eigen schoenen uitdoen en onze eigen voetafdruk tekenen en uitknippen.
We mochten ook ons eigen talent tekenen op een puzzelstuk.
Net voor de middag speelden we een voelspelletje. Welk vriendje staat er voor jou?
In de namiddag speelden we met onze eigen gezelschapsspelletjes en maakten we foto's voor onze herstelmuur.
Dinsdag mochten we onszelf tekenen en schilderen adhv een spiegel. We mochten ook elkaar schminken.
We leerden een nieuw liedje aan: 'iedereen is anders', terug te vinden op youtube. In de namiddag mochten we terug met onze spelletjes spelen en sloten we af met de turnles bij juf Isabelle.
Een snelle sorry na een conflict? Dat is niet genoeg, daarom maakten we in de klas een herstelmuur. Hoe die werkt? Vraag het eens aan jouw kleuter thuis.
Woensdag mochten we onze talenten demonstreren aan elkaar en dat waren er een heleboel, wat ben ik fier op mijn getalenteerde kleuters. 1 voor 1 uniek en heel bijzonder.
meer foto's op de schoolwebsite.
Na de speeltijd werkten we verder; we maakten bouwkaarten, mochten elkaar schminken en tekenden onze eigen handafdruk.
Donderdag mochten we eerst turnen met juf Isabelle en luisterden we daarna naar het verhaaltje 'Wat ik kan'. Na de speeltijd mochten we onszelf gaan meten. We mochten eens allemaal volgens grootte staan in een rij. Wie is er de grootste? Wie is er de kleinste? Staat er iemand in het midden? Wie is er de voorlaatste?...
We sloten af met een poppenkast van Meneer droom. Op het einde kreeg iedereen wat droompoeder over zich om heerlijk te dromen...
Vrijdag mochten we tellen in het frans met Filou. Vraag maar eens aan jouw kleuter om te tellen tot 6 in het frans. Aan de werktafel mochten we onze eigen foto van ons talent knippen tot een puzzel. We bouwden ook verder met opdrachtkaarten. Er mochten ook 4 vriendjes naar de brugklas.
Net voor de middag mochten we een spelletje spelen uit het tussendoorkastje. In de namiddag mochten we 2 hoekjes kiezen.



 
We kijken uit naar Kerstmis26.12.2018
Maandag vierden we de verjaardag van Jerome, we werkten ook verder aan ons kerstgeschenkje. Jerome bracht lekkere cupcakes. mee

Net voor de middag mochten we elk om beurt ons nieuwjaarsversje opzeggen, dit lukte al heel goed! (meer foto's op de schoolwebsite)

Dinsdag vierden we de verjaardag van Tobias, hij is net zoals Jerome jarig op dezelfde dag als Jerome in de kerstvakantie. Jerome had de geheime doos mee en Mila kon uiteindelijk raden wat er in zat; een spelletje.
Aan de werktafel maakten we met Krullenbol een pakjestoren. In de turnzaal mochten ze kerstbomen versieren met touwen.
In de namiddag mochten we proeven van het lekkere traktaat van Tobias.
(meer foto's op de schoolwebsite)

Woensdag deden we een bewegingsmomentje per 2 en mochten we elk om beurt een pakje zijn, het andere vriendje mocht dat heel voorzichtig het pakje openmaken. Daarna kwam de 2de groep aan de beurt om een pakjestoren te tekenen met krullenbol.

Donderdag was het uiteindelijk zo ver, ons kerstfeestje. Vooraleer we gingen vrij zwemmen maakten we ons eetbaar kersthuisje en versieren we de feesttafel.
Na het zwemmen speelden we muzikale pak met allerlei leuke opdrachten.
In de namiddag mochten we aanschuiven aan de feesttafel en smullen van al dat lekkers.
(meer foto's op de schoolwebsite)
Vrijdag namen we afscheid van 3 lieve vriendjes die in de kerstvakantie verhuizen. We wensen ze heel veel succes en geluk toe in hun nieuwe thuis en school. We mochten onze seizoenskalender verzetten naar de winter. Het voorwerp uit de geheime doos van Tobias werd ook geraden door Marie-Lou na 2 tips.
Als afscheid kregen de 3 vriendjes een collage van foto's van in de kikkerklas. Zelf kreeg ik 3 mooie afscheidsgeschenkjes en Louise, Darocha en Juul Cezaar zorgden voor iets lekkers voor de volledige klas.
Er mochten terug 4 vriendjes naar de brugklas om de schrijfpatronen te oefenen. Darocha bracht lekkere snoepijsjes mee. Juul Cezaar had lekkere smarties mee.
Na de speeltijd speelden we gezelschapsspelletjes.
 
In de namiddag trakteerde Louise met lekkere aperitief.


 
De lichtjes in de kerstboom branden16.12.2018
Maandag versierden we samen onze kerstboom.
Daarna maakten we ons klaar om met de volledige school koekjes te bakken ten voordele van de warmste week. Samen met het 5de leerjaar bakten we erop los.
In de namiddag speelden we in de hoeken, het donkere hoekje was een succes. Gezellig boekjes lezen met sfeerlichtjes, als dat niet leuk is...
Dinsdag begonnen we aan ons nieuwjaarsgeschenkje, met de kerstlichtjes aan en wat sfeermuziek op de achtergrond waren we volledig in de kerstsfeer.
Woensdag keken we naar alle meegebrachte kaarsen; allemaal verschillende kleuren, grootte, dikte,... we sorteerden ze op verschillende manieren... Na de speeltijd werkten we verder aan ons nieuwjaarsgeschenkje, maar dit blijft nog even een verrassing.
Donderdag vierden we de verjaardag van Juul Cezaar, hij bracht lekkere aperitief mee.
We mochten met scheerschuim en verf een kerstboom tekenen.
In de namiddag was het druk in het postkantoor van de kikkerklas, iedereen wil nog op tijd hun kerstwensen versturen

(meer foto's op de schoolwebsite: verjaardag Juul Cezaar)
Vrijdag gaven we ons aardappelplantje water en mochten we eens meten hoeveel het al gegroeid was. We hadden zelfs al 2 meetlatten nodig...
Juul Cezaar had de geheime doos mee, na 2 vragenronden en na 2 gouden tips kon uiteindelijk Marie-Lou raden wat er in de doos zat... een schilderdoos.
Daarna speelden we een telspelletje met cadeautjes. Er mochten 2 kleuters kerstman spelen.
Na de speeltijd probeerden we op verschillende manier een kerstboom te maken;
In de namiddag mochten we in de hoekjes spelen;




 
Daaaag Sinterklaas, daaag spiekpietjes!09.12.2018
Maandag brachten we de nieuwe letter S aan van Sinterklaas en Spiekpietjes. We bekeken alle materialen en zongen mee met het liedje S van kapitein Winokio.
Na de speeltijd mochten de oudste kikkers een teken-en kleurdictee maken van Sinterklaas en de zwarte pieten.
Dinsdag speelden we een begrippenspelletje met de jongste kikkers en mochten ze daarna een knip-en kleefdictee maken.
We herhaalden ook ons versje van Zwarte Piet. In de namiddag mochten we eerst gaan turnen met juf Isabelle en speelden we in de hoeken.
We sloten af met het dansje van Pieten Hype want morgen is het eindelijk zo ver....Sinterklaas komt naar onze school, spannend....
Woensdag stonden we allemaal klaar met onze vlagjes om Sinterklaas en de zwarte Pieten te verwelkomen.

We mochten samen met hen een tractorritje doen en zongen samen liedjes. We kregen als beloning een zak vol speelgoed voor in onze klas.


Na de speeltijd genoten we van een heerlijke klaaskoek met warme chocomelk.
We waren heel erg benieuwd welk speelgoed we kregen van Sinterklaas. Elk om beurt mochten we kijken wat we gekregen hadden en mochten er natuurlijk ook direct mee spelen...


Donderdag mochten we elk om beurt vertellen wat we hadden gekregen voor Sinterklaas. Daarna gingen we gaan zwemmen. We speelden nog een begrippenspelletje en sloten de dag af met een poppenkast van Cezar die hulppiet mocht zijn.
Vrijdag was er post van Struikelpiet, hij bracht de schoenen van Adam terug, helemaal netjes gepoetst en hij kreeg als beloning wat suikerletterkoekjes. We gaven ons aardappelplantje water en haalden onze meetlat boven om zijn groei-evolutie te zien.


Daarna luisterden we naar het verhaaltje 'het kleinste pietje' die de kleuters zelf gekozen hadden. Na de speeltijd mochten we zelf een zwarte pietje maken om in de namiddag dan op te eten. Het was vingers aflikken.... soms moeilijk om van al dat lekkers nog niet te proeven...
Net voor de middag speelden we nog een spelletje met lange en korte veters... hoe konden we dat nu eerlijk verdelen, zodat iedereen een gelijk stukje kreeg? (probleemoplossend denken)

Na de middag mochten we dan eindelijk die lekkere zwarte pietjes opeten...
Zo sloten we het thema af van Sinterklaas... in de namiddag speelden we nog in de hoeken en mochten we spelen met het speelgoed van Sinterklaas;




 
pag.

1

 ...

2

... 

3

 

4

 

Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!