Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


 
zoeken
   


3kl K3A 3kl K3B
Winnie Claerhout  Eline De Smyter


We vliegen de ruimte in...17.02.2018
Maandag begonnen we met een ritmiekspelletje met houten ritmestokjes.



We plaatsten terug onze anti-peststippen op onze hand en Michelle had er zelf een t-shirt van.

Na de speeltijd werkten we verder aan ons contractwerkje.


In de namiddag speelden we in de hoeken.









We sloten af met het derde deel van de film ET.


Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk 'de torteltuin'. Daarna mochten we naar de krijtborden van het lager om er enkele schrijfpatronen in te oefenen.



Op het einde mochten de kleuters er sterren en planeten tussen tekenen en hun eigen naam schrijven.

Na de speeltijd mochten ze dit ook eens oefenen op papier.

Hier test Loïs wat er het snelste naar beneden valt; de tak of de knikker...????



In de namiddag was er eerst turnen met juf Isabelle en daarna mochten we spelen in de hoeken.




Woensdag was er ons ruimtefeestje, eerst mochten we gezellig eten van de snoepplaneten die juf Eline had gebakken als traktaat voor haar verjaardag.




Als echte astronauten mochten we eens paraderen door de kleutergangen en maakten we ruimtesprongen in de turnzaal




Donderdag speelden we een dramaspelletje met Milan de ruimteman, hij sprak in marsmannetjestaal... Hal-lo, ik ben Mi-lan de ruim-te-man... de kleuters mochten terugspreken in deze taal, niet altijd even gemakkelijk....

Daarna mochten we gaan zwemmen met juf Isabelle. In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld.





In de namiddag mocht ik zelfs op de koffie gaan bij deze mooie ruimteprinsessen. Ik kreeg er zelfs een lekker cupcake bij.

In de bouwhoek waren ze bezig met een verjaardagscadeau te maken voor mij....


Vrijdag kwamen we allemaal verkleed naar de klas. We speelden we eerst enkele taalspelletjes over de ruimte.


Daarna staken we onze handen uit de mouwen en maakten we lekkere MAANpudding met kraters van chocoladekorrels en smarties.


Net voor de middag werden de kleuters die wilden geschminkt.
In de namiddag was het dan zo ver, sneeuw of geen sneeuw, we lieten de stoet toch doorgaan.... nog even poseren voor de foto...
de jongens;

en de meisjes;




Na de tocht mochten we lekker smullen van ons MAANpudding;

In de turnzaal vierden we nog verder feest met alle leerlingen van de school en kregen we een lekkere wafel en dronken we chocomelk.


Moe maar voldaan van al dat feesten....

Na de vakantie werken we het thema 'DINO's' uit. Wie thuis spullen heeft, mag deze heel graag meebrengen. Er staat ook een nieuwe letter D in de kijker. We vieren maandag de verjaardag van Michelle en donderdag de verjaardag van Lowie.

 
Op verkenning in de ruimte...04.02.2018
Maandag zochten we allerlei informatie omtrent de ruimte op in informatieve boeken en op het internet. Zo kwamen we weer een heleboel nieuwe dingen te weten.
Daarna schilderden we onze astronautenhelm in met witte verf. We versieren ook symbolen om op ons pak en helm te kleven.


In de namiddag speelden we in de hoeken.










We sloten af met het eerste deel van de film ET.
Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna pakten we onze plastic flessen in met foliepapier en kleefden we een rand rond de opening van onze astronautenhelm. We begonnen ook aan een contractwerkje.



Net voor de middag leerden we een liedje aan over de ruimte. Dit gaat als volgt;

In de namiddag kregen we eerst turnen van  juf Isabelle en speelden we nog in de hoeken.









Woensdag keken we samen naar een stukje poppenkast samen met de 2de kleuterklas


Daarna mochten we meebewegen met BIBA en LOEBA en leerden we de 'move tegen pesten' aan de hand van een filmpje die het 6de leerjaar had gemaakt.


Donderdag mochten we eerst turnen bij juf Isabelle. Daarna maakten we een slow motion filmpje van de ruimte. De kleuters vonden het heel leuk om dit te maken en waren verwonderd dat je zoveel foto's nodig hebt om daar een filmpje van te maken...


Het resultaat kan je zien op onze facebookpagina van school.
In de namiddag speelden we in de hoeken.







Vrijdag was het dan zo ver, onze uitstap naar het planetarium COZMIX te Brugge. We keken eerst naar een film over de kleine ster die we mochten bekijken vanuit ligzetels. De hele plafond werd omgetoverd tot de ruimte...we werden meegezogen in het verhaal van de kleine ster.
Daarna mochten we door de grote telescoop gaan kijken naar de zon. Helaas zat het weer niet mee en konden we de zon niet bewonderen, we mochten wel op zoek gaan naar de verrassingen die in de boom verstopt zaten.


Nadien werden de planeten 1 voor 1 voorgesteld met knuffels en speelden we een quiz over de planeten.




Omstreeks 13u15 kwamen we aan op school en onze buikjes hadden grote honger.

In de namiddag werkten we onze astronautenhelmen af en konden we nog heel kort in de hoekjes spelen.
Vandaag begon ook de actie 'Samen Tegen Iemand Pesten', we kregen allemaal 4 stippen op onze linkerhand.

Ook KIKKER doet mee met ons;


De plukkoffer ging mee met Simon, we zijn al benieuwd naar de avonturen die hij met Pluk beleefde.
Volgende week zal een drukke week worden;
-WOENSDAG is er ons ruimtefeestje in de klas (vergeet geen wit bovenstuk aan te doen, wie een witte broek heeft, mag deze ook gerust aandoen) & vieren we de verjaardag van juf Eline
-DONDERDAG gaan we gaan zwemmen
-VRIJDAG sluiten we af met onze carnavalstoet doorheen de straten van Beveren-Leie vanaf 13u30, het parcours delen we binnenkort mee. Dus vergeet niet om jullie verkleedkledij reeds 's morgens thuis al aan te trekken.




 
Op verkenning in de ruimte....28.01.2018
Woensdag begonnen we met ons nieuw thema, we maakten een woordenweb met alles wat we reeds wisten over de ruimte.... Daarna gingen we aan de slag met krullenbol... er was een marsmannetje in de klas...we durfden geen kant meer op. We bleven roerloos staan....alleen onze ogen bewogen naar alle kanten...waar heeft het marsmannetje zich verstopt. Het filmpje kan je bekijken op onze facebookpagina.
Na de speeltijd mochten we marsmannetjes tekenen op muziek.





Donderdag brachten we onze nieuwe letter A aan, we keken naar alle spullen die de kleuters hadden meegebracht en deden er leuke taalspelletjes mee.

Daarna mochten we gaan zwemmen met juf Isabelle.
Net voor de middag lanceerden we elk onze eigen raket door af te tellen van 10 naar 0.
In de namiddag mochten we spelen in de nieuwe hoeken aangepast aan het thema.




een nieuw hoekje: het letterhoekje (de meegebrachte spullen met de beginletter A actief beleven)








We sloten af met het 2de deel van schrijfdans.





Vrijdag luisterden we naar het verhaaltje van Anna-Lucia 'SOS Super Sam, de reddende ruimteman'. Daarna gingen we aan de slag aan de schilderstafel. We schilderden onze oude schoenen in met zilveren verf...het werden ruimteschoenen...


We maakten ook met sjablonen vuur voor onze zuurstofflessen.

Net voor de middag speelden we een geheugenspelletje 'Ik ga naar de maan en ik neem mee...'
We kregen net voor de middag een lekker aperitiefhapje van de jongste kleuters die druk aan het koken waren in het thema 'mijn restaurant'.

In de namiddag speelden we in de hoeken.
Het donkere hoekje is ook een nieuw hoekje waar ze de planeten en allerlei dingen kunnen ontdekken van de ruimte met zaklampen.




Het ruimtekatapult spel;









Volgende week werken we verder rond het thema 'de ruimte'. We beginnen al af te tellen naar onze uitstap naar Cozmix op vrijdag. Vergeet niet om een picknick mee te geven met jouw kleuter.

 
Dit ben ik...23.01.2018
Maandag was de vraag van de dag: Hoeveel letters zitten er in mijn naam?

We kwamen tot de conclusie dat Lea het minst aantal letters in haar naam had en Anna-Lucia het meeste.... Er zijn heel veel vriendjes die een naam hebben van 5 letters.
Aan de werktafel mochten we werken met papier-maché. We wisselden af en een ander groepje mocht werken in hun zintuigenboekje.


In de namiddag speelden we in de hoeken.









Op het einde van de dag keken we naar een aflevering van Huisje Boompje, Beestje over onze 5 zintuigen.
Dinsdag luisterden we naar het verhaal van Pluk 'De eitjes van Leentje'. Daarna keken we naar de vraag van de dag 'Ik heb een...'

De conclusie was deze keer dat alle vriendjes allemaal een mama en papa hadden. We hadden het minste streepjes bij een baby, een schildpad en een konijn.

Daarna werkten we verder in ons zintuigboekje en puzzelen.





 In de namiddag gingen we eerst turnen met juf Isabelle. In de namiddag mochten we nog spelen in hoeken.







Morgen beginnen we aan ons nieuw thema 'Op verkenning in de ruimte'.


 
Dit ben ik!17.01.2018
Maandag kregen we onze eerste vraag van de dag:

We keken welke letters er in onze naam zaten en met welke letter onze naam begint. Zijn er kinderen met dezelfde letter? We kwamen tot de conclusie dat er 7 vriendjes in onze klas zijn waarvan de beginletter de 'L' is. We telden, we vergeleken, we maakten een grafiek en herhaalden de begrippen. (meer dan, minder dan, evenveel en hetzelfde).
Daarna mochten we onze eigen beginletter bedekken met wol en witte knutsellijm. Andere vriendjes mochten eerst een collage maken met letters van hun naam die ze mochten zoeken in kranten en tijdschriften. Er werd heel wat afgelezen ;-)



Net voor de middag speelden we het spelletje 'Doe wat Simon zegt', een leuk bewegings- en reactiespelletje.
In de namiddag speelden we in de hoeken.







We sloten af met het laatste stukje van de film 'Brammetje Baas', ondertussen mochten we eens proeven van de heerlijke bananenchips die Gaël meebracht van Colombia, super lekker!

Dinsdag turnden we eerst met juf Isabelle. Daarna waren we super benieuwd naar de nieuwe vraag van de dag.

We keken eerst naar de verschillende soorten gevoelens. Helaas was er 1 vriendjes verdrietig, Lea was net gevallen op de speelplaats en had pijn. Op het einde van de dag, mochten we Lea haar symbooltje gelukkig bij 'BLIJ' hangen. We maakten ook duidelijk dat iedereen gerust eens mag wisselen van stemming en dat je gerust eens verdrietig of boos mag zijn....zolang je erover kan praten met de juf en de vriendjes.
Na de speeltijd werkten we de werkjes van gisteren verder af.



In de namiddag speelden we in de hoeken.







Woensdag was er een nieuwe vraag van de dag;

We verdeelden hier de meisjes en de jongens en keken naar de kleur van de ogen. We keken ook eens welke kleur van haren iedereen had, wie een litteken had, een bril,.... Naast het benoemen van de verschillen, keken we ook naar gelijkenissen. Lijken we op elkaar? Hier kwamen we tot de conclusie dat iedereen anders is, maar toch ook dingen die hetzelfde zijn.
Daarna trokken we naar de bewegingsklas. We mochten daar onze eigen pennenzak proberen op ons hoofd te dragen en zorgen dat de pennenzak niet viel. Als dit lukte probeerden we rond te stappen...niet evident....

We probeerden ook eens te gaan zitten;

en rond te stappen...


Nadien mochten we onszelf omtoveren tot een potlood. Volledig lichaam opspannen...


Toen probeerden we een rondje op een denkbeeldig blad rond onszelf te draaien....

Van al dat gedraai kregen we jeuk, jeuk! Dus krabben maar.... we krabden zachtjes verschillende lichaamsdelen.


Ten slotte sloten we af met een krabmassage per 2.


Na de speeltijd werkten we verder aan onze werkjes. Wie klaar is mocht zich al wagen aan 'mijn voeten hebben wiebeltenen'. Met wasco en een tekenblad mochten er al kleuters een tekening maken met hun voeten... zeker niet gemakkelijk.



Donderdag mochten we eerst turnen met juf Isabelle. Daarna mocht Luca op de verjaardagstroon gaan zitten. Hij werd 6jaar en dat vierden we.


We waren heel benieuwd wat er in de geheime doos zat, het was Anna-Lucia en Simon die het konden raden, een sportauto...


Daarna keken we naar de vraag van de dag; "Hoe kom ik naar school?" Iedereen komt met de auto naar school, tenzij het mooi weer is, dan zijn er enkele vriendjes die met de fiets naar de klas komen.

Toen merkte juf Eline plots op dat haar glas water leeg was....wie had er van haar glas water gedronken???? Er stond wel een vingerafdruk op.... we onderzochten de zaak.

We keken eerst naar onze eigen handen, we benoemden de onderdelen van onze handen. Handpalm, rug van de hand, de verschillende vingers,....



Wanneer we bij de vingers kwamen, stonden we even stil bij de vingerafdrukken. Deze waren heel speciaal. Dankzij de vingerafdrukken kan een politie dieven vangen. Iedereen heeft immers unieke vingerafdrukken.
We mochten onze eigen vingerafdrukken eens op papier zetten en zo zagen we direct dat de afdruk op het glas niet van een vriendje van de klas was. Want het was groter dan een kinderafdruk...







In de namiddag speelden we in de hoeken.





Na de speeltijd gingen we verder op onderzoek. De kleuters gingen vingerafdrukken gaan nemen van de kleuterjuffen en ook bij de directeur. We mochten geen verdachten uitsluiten....



Nadat we alle duimafdrukken hadden verzameld, gingen we rond de tafel staan en vergeleken we alle afdrukken met de afdruk op het glas. We konden al direct enkele partijen uitsluiten... de ene was te groot, de andere was kleiner... We onderzochten en vergeleken de afdrukken. Uiteindelijk lukte het om te achterhalen wie er van het glas had gedronken. We kwamen uit bij juf Lieve....de kleuters brachten haar een glas water zodat ze nu haar eigen glas had en niet meer dat van juf Eline moet leegdrinken... EIND goed  AL GOED!

Vrijdag was er een nieuwe vraag van de dag;

We keken naar wat iedereen aan had van schoenen, we bekeken ze en kwamen tot de conclusie dat de keuze van onze schoenen afhankelijk is van het weer....alweer! We mochten daarna allemaal onze schoenen uitdoen, want in de namiddag gingen we een namiddag spelen in de hoeken op onze blote voeten.


We mochten aan de werktafel elk om beurt veters leren strikken volgens een stappenplan. Niet gemakkelijk, maar bij sommige kleuters lukte het al een beetje. Aan een andere tafel mochten ze kledij open en dicht maken met verschillende sluitingen en een ander groepje ging aan het werk met hamertje tik en de rijgkaarten.






In de namiddag speelden we op blote voeten in de hoeken....alle kleuters waren wel extra voorzichtig en zeker in de blokkenhoek... De kleuters vonden het super leuk om op blote voeten te spelen. Sommige kleuters hadden geen zin om hun schoenen terug aan te doen om naar huis te gaan. ;-)









Volgende week werken we nog tot dinsdag aan dit thema en vanaf woensdag gaan we op verkenning in de ruimte. Wie thuis spullen heeft omtrent het thema mag deze heel graag meebrengen.




 
Kijk eens wat ik al kan, dit ben ik!09.01.2018
Na een lange vakantie hadden we allemaal heel veel te vertellen aan elkaar. In geuren en kleuren vertelden de kleuters over hun leuke vakantie. We kregen er ook een nieuw vriendinnetje bij in de klas, Axelle.


Axelle voelde haar snel thuis in onze kikkerklas.
We hadden ook een heleboel spullen mee naar de klas en zorgden eerst dat alles een juiste plaats kreeg. Wie nog geen schoenen mee had om te beschilderen heeft nog tijd tot woensdag 24januari.

We keken daarna naar onze eigen voeten, we mochten zelf onze schoenen uitdoen en tekenden onze eigen voetomtrek. We knipten deze uit en vergeleken ze met elkaar, we sorteerden ze,...





Ondertussen mochten de andere kleuters hun eigen talent tekenen op een puzzelstuk.



De puzzelstukken verzamelden we bij elkaar en mochten we in elkaar puzzelen tot 1 grote puzzel.


Net voor de middag speelden we een voelspelletje 'Ra ra, wie staat er voor jou?'



In de namiddag speelden we in de hoeken;
-In de schrijfhoek werden er medailles gemaakt voor zichzelf of voor anderen om hun talent te benadrukken...


Er werd gespeeld met de meegebrachte gezelschapsspelletjes;







Dit werd het resultaat nadat we al onze puzzelstukken hadden samen gelegd;

We sloten de dag af met het eerde deel van de film 'Brammetje Baas'.

Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna mochten we onszelf tekenen adhv een spiegel die we dan mochten inschilderen met waterverf.


Andere vriendjes mochten elkaar schminken volgens voorbeeld.





Een ander groepje ging aan de slag met de bouwkaarten;

Net voor de middag leerden we het liedje 'Iedereen is anders' aan. (kan je terugvinden op youtube)
In de namiddag was er turnen met juf Isabelle en daarna speelden we in de hoeken.








Hier gaf Lea een medaille aan Anna-Lucia omdat ze zo goed kan zingen.

Woensdag mochten de kleuters vertellen over hun talent. We mochten elkaar vragen stellen en dingen demonstreren. Wat ben ik trots op mijn talentvolle kleuters. Morgen komt de 2de groep kleuters aan de beurt.
Eveline haar talent is ballet dansen, we mochten kijken naar enkele danspasjes.

Simon zijn talent is voetballen, hij liet enkel voetbaloefeningen zien;

Axelle haar talent is tekenen, ze tekende een eenhoorn en wij mochten raden wat het was.

Luca zijn talent is voetballen, hij liet enkele voetbaltrucjes zien;

Emlin haar talent is piano spelen, we mochten luisteren naar een stukje uit het liedje 'Teleromeo' van K3, iedereen was muisstil.

Nog een voetballerstalent in onze klas is Lowie.

Michelle haar talent is zwemmen. "Hoe komt het dat je dit zo goed kan?", was een vraagje van een ander vriendje. Michelle: "Ja gewoon omdat ik veel oefen hé!"


Na de speeltijd mochten we onszelf meten, we keken hoe groot we zijn,...wie is er even groot? wie kleiner? de kleinste? de grootste?


Ondertussen mochten we aan de werktafel onze handafdruk tekenen en telkens groter maken.


Er werden ook enkele bouwkaarten nagebouwd.

Donderdag luisterden wen naar het verhaal 'Wat ik kan', daarna mochten we gaan zwemmen met juf Isabelle. Toen we terug kwamen van het zwemmen mochten we kijken en luisteren naar het talent van de kleuters.
Loïs vertelde over zijn voetbaltalent;

Anna-Lucia toonde haar zangtalenten op de tonen van K3;

We keken naar het tekentalent van Lea

Laurens vertelde enthousiast over zijn voetbaltalent;

Louis vertelde ons alles over zijn bouwkwaliteiten met lego;

Yelena vertelde over haar puzzelkwaliteiten;

Amélie liet ons genieten van haar zangkwaliteiten en zong een liedje voor ons;

Leila toonde haar zoekkwaliteiten. Telkens als mama of papa iets kwijt is, kan Leila als de beste iets terug vinden. We speelden het verstopspelletje met Dora en inderdaad Leila kon het snelste Dora terug vinden.

Louis werd ook nog geschminkt door Eveline en omgekeerd.



In de namiddag speelden we in de hoeken.





In de ontdekhoek werd er geëxperimenteerd met sluitingen, met veters,... er werd gesorteerd,...




Vrijdag speelden we een frans telspelletje 'Saut un' met Lou Lou Filou. Dat is een frans meisje (een pop) in de klas. (zie filmpje op facebook)
Na de speeltijd mochten we onze eigen foto uitknippen van ons talent en er een puzzel van maken. We werkten ook alle andere werkjes af.

Er mochten ook 4 vriendjes naar de brugklas om er te werken rond de getallen; dit was Lowie, Axelle, Yelena en Amélie. Volgende week mogen ze terug om daar verder rond te werken in het eerste leerjaar.
We werkten ook verder met de bouwkaarten.


In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld.






Volgende week werden we verder rond dit thema en kijken we uit naar de verjaardag van Luca op donderdag.



 
We kijken uit naar Kerstmis...20.12.2017
Maandag mochten we elk apart een begrippenboekje maken. Nadien mochten we elk individueel ons nieuwjaarsliedje voor de klas zingen. Dit lukte heel goed. We hadden er ook 5 nieuwe vriendjes bij in de klas. Juf Trui was afwezig en we verdeelden de vriendjes van juf Trui. Wij hadden Martha, Lena, Pauline, Lily en Louis op bezoek in onze klas.



In de namiddag speelden we in de hoeken;







We sloten de dat af met het laatste spannende deel van de Polar Express.
Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna maakten we een ster met papierplaklint en maakten we lijnen die we verbonden met de cijfers van 1 tot 5. We volgden de lijnen, we rolden de bal over de lijnen,...


Daarna nog een bewegingsmomentje rond de ster.

Nadien konden we aan de slag gaan op papier. We werkten met krullenbol en mochten nu zelf een ster tekenen.

Net voor de middag mochten de andere vriendjes hun nieuwjaarsliedje eens individueel zingen.

In de namiddag turnden we bij juf Isabelle.

Woensdag was er poppenkast samen met de 2de kleuterklas. Nellie & Cézar & Mina versierden een kerstboom. Per ongeluk liet Cézar de blauwe kerstballen vallen, gelukkig knutselde hij een paar papieren kerstballen en was Mina niet meer boos...



Na de poppenkast mochten we nog even meebewegen met Biba & Loeba. Na de speeltijd mochten we turnen met de juf.

We kregen ook ons nieuwjaarsgeschenkje mee naar huis, nu nog een goede verstopplaats vinden...
Donderdag mochten we eerst turenen met juf Isabelle. Het was  Simon zijn verjaardag. Hij had de verjaardagstas mee met daarin de geheime doos. Na heel wat vragen en een tip van Simon "Het is van goud" en een tip van de juf "Het is iets dat hij gewonnen heeft", kon Emlin raden wat er in de doos zat.... een gouden medaille.

Lea was de werker en mocht onze seizoenskalender veranderen naar de WINTER;

Na het zingen en het kiezen van een verjaardagscadeau mochten we onze handen uit onze mouwen steken en gaan bakken. We keken wat we allemaal nodig hadden en volgden het stappenplan van het recept om kerstwafeltjes te maken.

De kleuters mochten alles zelf doen, ze keken hoeveel bloem er nodig was, we lazen de cijfers af, we mochten mixen, deeg in het wafelijzer doen,...

We versierden ook een kerstplacemat om onze feesttafel te versieren voor morgen op ons kerstfeestje.
In de namiddag mochten we proeven van de heerlijke cupcakes van Simon, die hij samen met zijn mama had gemaakt.

Daarna speelden we nog even in de hoeken;






We sloten af met het verhaal  'Hoeveel nachtjes slapen voor Kerstmis?'
Onze feesttafel staat klaar voor het kerstfeestje morgen in de klas, brengen jullie jullie kerstmuts mee naar de klas?

Vrijdag begonnen we met een muzikale pak, we voerden allerlei opdrachten uit; we zongen liedjes, we dansten, deden een modeshow, we trokken gekke bekken, we speelden verstoppertje, we maakten konijnensprongen,...







Na al die opdrachten uit te voeren, mochten we het uiteindelijke cadeau opendoen....En wat zat daarin? Lekkere chipjes om in de namiddag op te eten.


Na lang wachten, was het dan uiteindelijk zo ver, we mochten onze eigen cadeautjes openmaken.... Iedereen was super enthousiast en tevreden met zijn of haar cadeautje.



Daarna mochten we aanschuiven aan de feesttafel en smullen van onze heerlijke kerstwafeltjes die we donderdag gebakken hadden.



De kikkerklas wenst jullie fijne feestdagen, dank je wel voor de fijne momenten die we samen mochten beleven in de klas en we kijken al uit naar 2018.


 
De lichtjes in de kerstboom branden11.12.2017
Maandag werd er voluit verteld over de sneeuwpret van het afgelopen weekend. Met grote verwondering begon het ook op school te sneeuwen...

Al snel was onze hele speelplaats bedekt met een prachtig sneeuwtapijt. Dus vlug de jassen en mutsen terug aan en lekker genieten van de sneeuw...

Na een sneeuwballengevecht mochten we onze handen terug verwarmen binnen... dus handschoenen zijn nu meer dan welkom!
We versierden samen gezellig de kerstboom in de klas.











Na de speeltijd gingen we aan de slag. We werkten verder aan ons nieuwjaarswerkje...

In de namiddag speelden we in de hoeken;








We sloten af met het eerst deel van de prachtige kerstfilm 'Polar express'.
Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Het was super gezellig in de klas, we hadden allemaal onze pantoffels aan.


We werkten verder aan ons nieuwjaarswerkje, wat natuurlijk nog even geheim moet blijven. Ons nieuwjaarsliedje oefenden we verder in .
In de namiddag turnden we met juf Isabelle en daarna mochten we nog even in de hoeken spelen.







Woensdag luisterden we naar het verhaal 'De pop die niet gekozen werd...'. Daarna was het tijd voor een krullenmassage, op zachte muziek mochten de kleuters per 2 of 3 elkaar masseren.





Na de krullenmassage, mochten we deze krullen gaan zoeken in de spiraalboom.

Nadien mochten we zelf spiraalkrullen tekenen in de vorm van een kerstboom.



Donderdag brachten we de letter P aan en keken we naar alle voorwerpen die de kleuters hadden meegebracht.

Na het vrij zwemmen met juf Isabelle mocht de 2de groep meedoen aan de schrijfdans.


In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld;








We sloten af met sherborn; een inlevingsverhaal van de sneeuwman. De kleuters werden zelf sneeuwpoppen, maar wat als de zon komt opdagen...langzaam smelten de sneeuwman tot een plas water....en dit in slow-motion...mooi om te zien.






Vrijdag speelden we enkele taalspelletjes. Daarna werkten we verder aan het laatste deel van ons nieuwjaarswerkje. We mochten ook een opdrachtkaart maken met TUX PAINT.

Er mochten terug 4 vriendjes naar de brugklas: Simon, Louis, Lea en Yelena.
In de namiddag speelden we in de hoeken.





De plukkoffer ging mee met Lowie Desmet. We zijn al benieuwd de verhalen die Pluk weer zal beleefd hebben.
Volgende week is het al de laatste schoolweek van dit jaar, wat vliegt de tijd... We tellen echt af naar Kerstmis en vieren donderdag de verjaardag van Simon en tellen af naar ons kerstfeestje op vrijdag.
Nog een fijn weekend en tot volgende week!




 
Daag Spiekpietjes, daaag Sinterklaas....10.12.2017
 Maandag werd er uitgebreid verteld over het Sintgebeuren thuis, bij heel veel kleuters was de Sint al langs geweest.
Aan de werktafel gingen we aan de slag met KRULLENBOL, onze nieuwe schrijfmethode. We werkten verder aan het Paard van Sinterklaas.


Net voor de middag speelden we een bewegingsspelletje, we maakten een zo groot mogelijke pakjestoren met onze vuisten op elkaar.
In de namiddag speelden we in de hoeken.




Emlin is bezig met het maken van de stoomboot voor Sinterklaas en zijn zwarte pieten.

Nu even afmeten en passen of ze er allemaal in kunnen...


We keken samen naar een filmpje over Sinterklaas over wat hij doet de rest van het jaar.

Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk, 'de apenketting'. Aan de werktafel tekenden we een pakjestoren adhv een versje.


Net voor de middag deden we muzikale pak, telkens het pakje stopte bij een kleuter mocht hij of zij een blokje zetten op de pakjestoren.


In de namiddag speelden we in de hoeken;






Woensdag was er poppenkast samen met de 2de kleuterklas. Sinterklaas bracht een heleboel spullen voor de poppen van de poppenkast.

We dansten nog samen de mega pietendans en sloten af met een pietenbewegingsparcours in de turnzaal.


Donderdag gingen we eerst turnen bij juf Isabelle. We sloten Sinterklaas af en begonnen ons nieuw thema 'De lichtjes in de kerstboom branden'. We maakten daarna een woordenweb 'Kerst doet me denken aan....'

Na de speeltijd begonnen we aan ons nieuwjaarsgeschenkje. We gaan wel nog niet verklappen wat het zal worden....


In de namiddag speelden we in de hoeken die werden aangepast aan het nieuwe thema;
In de schrijfhoek worden er kerstkaartjes gemaakt die ze daarna kunnen posten in de postbus.

In de plasticinehoek worden er kerstballen gerold voor in de kerstboom.

In de bouwhoek worden er pakjes gemaakt met clics.

De poppenhoek wordt omgetoverd tot een gezellige huiskamer met heel veel kerstsfeer...

en daar hoort natuurlijk een mooi versierde kerstboom bij die de kleuters zelf mogen versieren, als dat niet leuk is? ;-)


We sloten af met het verhaal 'Op zoek naar kerstmis', een mooi sfeervol kerstverhaal waar een sneeuwpop op zoek is naar KERSTMIS. Hij helpt dieren uit nood en dat is KERSTMIS. Want Kerstmis gaat om lieve dingen doen voor anderen; elkaar helpen, met elkaar delen, elkaar vergeven. Dat was een mooie boodschap voor alle kleuters.

Vrijdag leerden we ons nieuwjaarsliedje aan. Daarna werkten we verder aan ons geschenkje.


We probeerden ook verschillende kerstbomen te maken met houten staafjes.

In de namiddag werd er nieuw hoekje geopend; het donkere hoekje, waar met met allerlei lampjes mochten experimenteren en gezellig een boekje konden lezen.




De kerstpostbus

Gezelschapsspelletjes spelen in de spelletjeshoek;




We sloten de week af met een gezellige sfeerfoto van mijn lieve (b)engels;

Komende week werken we gezellig verder rond 'de lichtjes van de kerstboom'.


 
Spiekpietjes in nood30.11.2017
Maandag bekeken we alle meegebrachte spullen met beginletter S. We mochten de woordjes hakken en plakken, in stukjes klappen, springen,...



Aan de werktafel maakten we een spiekpietenkroon...


Net voor de middag speelden we een raadselspelletje. We mochten raden hoeveel letterkoekjes in de doos zaten... Eerst schatten, opschrijven, tellen en controleren...





We oefenden ons mega pietendansje in.

In de namiddag speelden we in de hoeken;








Dinsdag luisterden we eerst naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna begonnen we aan ons contractwerk.
We leerden een liedje aan van de spiekpietjes.

In de namiddag speelden we in de hoeken;







We sloten af met het klaarzetten van ons schoentje... vol verwachting klopt ons hartje...


Woensdag gingen we op bezoek bij het paard van Sinterklaas 'Slecht weer vandaag'. We mochten hem strelen, voederen. We mochten ook op een pony zitten en borstelen...

Terug op school waren we super nieuwsgierig of Sinterklaas in onze klas was geweest....

en ja hoor Sinterklaas en zijn zwarte pieten hadden hun best gedaan...












Alles verzamelen en dan smullen maar....

Donderdag luisterden we naar het verhaal van 'SOS De Stoomboot' van de spiekpietjes. Daarna gingen we zwemmen met juf Isabelle. Na het zwemmen werkten we verder aan ons contractwerkje en mochten er al enkele kleuters schrijfdans doen. We tekenden het paard van Sinterklaas.



In de namiddag speelden we in de hoeken;

In de namiddag speelden we in de hoeken;
Deze stoomboot werd gemaakt door Laurens en Lowie Desmet (hij staat niet op de foto, hij was net mee met juf Peggy) Sinterklaas en zijn zwarte pieten kwamen de stoomboot eens uittesten...




Sint & Piet genieten van een stukje poppenkast gespeeld door de kleuters zelf...


We sloten af met het maken van een schets van een stoomboot die we samen maakten met de houten blokken. Elk om beurt mochten we er een blok bijleggen en telkens de stoomboot meer en meer vorm geven....







Vrijdag was het eindelijk zo ver.... we kregen hoog bezoek...De zwarte Pieten kwamen langs, maar waar was Sinterklaas?
Hij was op zoek naar zijn ring... we hielpen hem zoeken. Bakpiet was de ring van Sinterklaas verloren toen hij cake aan het bakken was. We mochten allemaal proeven van de cake en gelukkig vond Marie-Lou van de uiltjesklas de ring in haar stukje cake.... We zongen, dansten en mochten ons versje opzeggen voor de Sint. Als beloning kregen alle kleuters speelgoed voor op de speelplaats.






Nadien mochten we even spelen met het nieuwe speelgoed.






Na de speeltijd maakten we lekkere spiekpietflensjes.



In de namiddag smulden we samen van de lekkere spiekpietjes, we zongen en dansten. Als afsluiter keken we naar 'Dag Sinterklaasje' en kregen we nog een heerlijke Sinterklaas speculaaskoek.



Een fijn Sinterklaasweekend!Meer foto's op de schoolwebsite.
Volgende week werken we nog even verder rond de spiekpietjes tot en met woensdag. Vanaf donderdag maken we het gezellig met lichtjes in de klas.
Wie thuis wijnkurken heeft, mag die meebrengen naar de klas.






 
Zie ginds, komen de de spiekpietjes....23.11.2017

Het is weer zo ver, Sinterklaas stuurde zijn Spiekpietjes op pad, om uit te zoeken of kinderen zoet zijn of ondeugend. In de kikker- en giraffenklas zat er maandag eentje verstopt.

Het verhaal van de spiekpietjes werd verteld. Daarna gingen we aan het werk, we mochten zelf een spiekpietje knutselen. Er werd geverfd, getekend, geknipt, geplooid, geteld,...

Net voor de middag speelden we een luister- en telspelletje. We mochten per 2 een woordje in het thema hakken en plakken. We mochten het aantal stukjes van het woord op het vriendjes zijn rug tikken.



In de namiddag waren de kleuters heel enthousiast om in het huis van Sinterklaas te spelen;


In de poppenkast werd er veel plezier gemaakt met de thematische poppen.







Dinsdag zat het spiekpietje op een andere plaats....

We trokken samen met de giraffenklas met de computer naar het grote scherm en mochten samen de babbelbrief inspreken op BPOST.




Na het vervolgverhaal van Pluk knutselden we verder aan ons spiekpietje.



We mochten de babbelbrief voor Sinterklaas overschrijven met een echte balpen, het was nog nooit zo stil in de klas...



Net voor de middag speelden we een bewegingsspelletje met juf Isabelle;

In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld;
Luca is druk bezig met het maken van een kikker in 3D.





Woensdag zat ons spiekpietje weer op een andere plaats te piepen....

We keken naar de poppenkast van Cézar die hulppiet wilde worden. Na de speeltijd gingen we op stap naar de brievenbus om onze brief voor Sinterklaas te posten.



De brievenbus zat goed vol. Daarna mochten we nog even spelen op de speeltuin.


Meer foto's op de schoolwebsite.

Donderdag mochten we eerst gaan turnen met juf Isabelle. Daarna mochten we onze schoenen uit in de klas. We sorteerden onze onze schoenen per 2, per kleur, per maat, van klein naar groot,... We mochten allerlei leuke spelletjes doen. Wie heeft er de grootste/kleinste voeten, wie heeft er hetzelfde maatje van schoen? Welke zijn er kleiner? Gelijk? Of dezelfde maat?... Van welk maatje zijn er het meeste/minste schoenen?





In de namiddag speelden we in de hoeken;





De hoofdpiet gaf de opdracht aan de pakjespiet om dringend cadeautjes bij te maken, want alle cadeautjes waren reeds uitgedeeld...



We sloten af met een informatief boek 'Alles wat je wil weten over de Sint'. De kleuters konden elk om beurt een vraag stellen die we daarna opzochten in het grote boek.
Vrijdag luisterden we naar het verhaal 'Spiekpietjes het hele jaar rond', daarna knutselden we verder aan ons spiekpietje. We mochten een kraagje vouwen met servetten.


Er mochten terug 4 kleuters naar de brugklas. Net voor de middag oefenden we 'de pieten megadans' in samen met de giraffenklas.



In de namiddag mochten de kleuters 2 hoekjes kiezen.








Volgende week werken we verder rond de spiekpietjes. We tellen af naar het bezoek van het Paard van Sinterklaas op woensdag en vrijdag naar de komst van Sinterklaas en zijn zwarte pieten op school.
Vergeten jullie niet om maandag 27/11 een schoen mee te geven met jullie kleuter en misschien iets lekker voor het paard of voor Sinterklaas...?


 
De straat van Kaat week 219.11.2017
Maandag zaten we terug samen rond het verteltapijt. Dit keer vonden we Kaat tussen de bomen, ze was aan het graven en wij mochten meehelpen



Zo botsten we plots tegen een schat...deze mochten we samen open maken...

We deden allerlei leuke spelletjes met de kleurrijke sjaaltjes. We toverden ze om tot bloemen, we lieten ze dansen op de muziek, we dansten per 2 met de sjaaltjes, we speelden verstoppertje,...




Na de speeltijd werkten we verder aan onze werkjes in de klas en zochten we de letter K terug in prenten. In de namiddag werd er in de hoeken gespeeld;





Dinsdag luisterden we naar het vervolgverhaal van Pluk. Daarna dansten we verder met de kleurrijke sjaaltjes. We gingen op reis, al vliegend van het ene land naar het andere land. We vlogen van Argentinië naar Spanje, Zuid-Afrika, Ierland en eindigden in Indië.

 Toen werden de sjaaltjes heel verdrietig, ze wilden ook wel eens alleen dansen, we zochten verschillende manieren om de sjaaltjes alleen te laten dansen....
Het was tijd om de schat weer op te bergen, alle kleuters mochten hun sjaaltjes telkens in 2 vouwen, zo klein als ze maar konden...


Aan de werktafel maakten we woorden met de letter K met de lichtbak.


We sloten af met een poppenspel 'kunstkapoentjes', waarin de afspraken in het museum eens aan bod kwamen.

Woensdag was er poppenkast met de tweede kleuterklas rond de postbode. Daarna verzamelden we rond het verteltapijt. Kaat was deze keer verstopt in de feesttent.


We mochten een cadeautje uit de groene tas halen en mochten dit doorgeven op de maat van de muziek en volgens de sfeer van de muziek. De kleuter die het pakje vast had op het moment dat de muziek stopte, mocht het openen. We keken welk dier er in zat? Hoe zou dit dier feesten? Iedereen deed mee... In het eerste pakje zat een kip, in het tweede een aap, in het derde een tijger en in het vierde een muis....





In het laatste pakje zaten vlagjes. Het feest kon nu echt beginnen. We hingen de vlagjes op en zongen samen het feestlied. (zie filmpje op de facebookgroep)


"Ik wiebel op mijn benen en trippel op mijn tenen. Ik trek een gekke snuit en roep heel erg luid: Er is feest in de straat van Kaat.
Ik ben een feestbeest! Ik ben een feestbeest! Ik ben een feest... Huhh! Er staat een kip/aap/tijger/muis op de dansvloer!

Donderdag luisterden we naar het kamishibaiverhaal 'Het winkeltje uit het museum'. Een verhaal van een vogeltje die ontsnapt was uit het museum.
Daarna gingen we zwemmen. In de namiddag speelden we in de hoeken.

Spelen met het poppenhuis van Kaat.

Eens tekenen onder de tafels, het is eens iets anders.


We sloten af met een tekendictee, nu niet op zwart papier zoals vorige week...maar deze keer op wit papier met zwart potlood. We tekenden terug dezelfde dingen in 30 seconden. Daarna gingen we terug op zoek naar onze eigen tekening. Niet gemakkelijk!




Vrijdag was het dan uiteindelijk zo ver, de dag dat we naar het museum gingen. In de voormiddag herhaalden we nog eens ons feestlied van Kaat en daarna werkten we al onze werkjes af in de klas.






In de namiddag vertrokken we met de bus naar het museum. We werden verdeeld in kleine groepjes en mochten verschillende zoekopdrachten uitvoeren. Daarna kregen we allemaal en blad en wasco's en mochten we zelf kunstenaars worden. Iedereen koos een schilderij uit en mocht gaan schetsen... het was een geslaagde namiddag. Nogmaals bedankt aan de mama's, papa en opa voor het begeleiden van de groepjes. Een kunstzinnige uitstap!

Kunstzinnige groetjes,
van Kaat en juf Eline

 
De straat van Kaat08.11.2017
Dit is de straat van Kaat Kaat Kaat.
De straat? Van Kaat?
Hmmm? Hmmm?
Ik zie de straat.
Maar waar is Kaat?
Maandag zaten we allemaal rond het verteltapijt 'de straat van Kaat'.

Wat zien we hier allemaal?
We luisterden naar de stem van Kaat. We gingen op zoek naar het huis van Kaat. Zou ze thuis zijn?

Louis nam een kijkje, maar helaas ze was niet thuis.

Na de speeltijd trokken we een foto van onszelf, de juf drukte de foto's af en daarna mochten de kleuters de helft van hun gezicht bijtekenen.

In de namiddag mochten er enkele kleuters straten en huizen tekenen op behangpapier.

Het poppenhuis werd het huis van Kaat.

Er werden huizen gemaakt van plasticine.


De kleuters konden leuke dingen ontdekken in de ontdekhoek met spiegels en wol.

In de bouwhoek werd er met clics een auto gemaakt voor in de straat van Kaat.


Dinsdag kregen we een levensgrote foto van Kaat te zien, we vergeleken haar met andere kleuters van de klas. Wie heeft er dezelfde haarkleur? Wie is ongeveer even groot?...
We bekeken enkele close-ups foto's van Kaat. De kleuters mochten haar imiteren en raden hoe Kaat zich voelde op de foto. Je kan misschien zelf raden welke emotie de kleuters nadoen...








Daarna speelden we een flitsspelletje en mochten we poseren voor de klasfoto.








Na de speeltijd mochten we ons eigen gezicht naschilderen aan de hand van onze spiegel.



Een ander groepje mochten stukjes stof knippen.



We verdienden vandaag ook de medaille voor de stilste rij op de speelplaats. Hopelijk kunnen we de medaille behouden.


Woensdag keken we naar de meegebrachte voorwerpen met de letter K. Er kwamen een heleboel woorden aan bod, die we nu in onze lettermuur gaan plaatsen.

Daarna verzamelden we terug rond de straat van kaat. Via een zoekfoto konden we Kaat zien met een micro in de hand. Kaat liet ons luisteren naar dingen uit haar straat. Zo konden we een gesprek opvangen van haar buurvrouw Lena. We speelden dat gesprekje dan ook eens na.


Elk om beurt mochten we eens onze naam zeggen in de micro. Nadien beluisterden we de opname.



Aan de hand van de beschrijving van het huis van de buurvrouw konden we op zoek gaan naar Lena haar huis. Het was heel erg smal en hoog en het stond tussen 2 andere huizen...

Anna-Lucia vond het huis van buurvrouw Lena.
We maakten ook opnames van onze voetstappen; we probeerden van alles uit; snelle, trage, zachte, trippelende, slepende, stampende, springende, huppelende,... Ook Kaat maakte opnames van de geluiden in haar straat. We gingen samen naar buiten en vroegen ons af of onze schoolstraat ook zo klonk. We luisterden; oren open, ogen toe....

Donderdag vierden we eerst de verjaardag van de directeur in de turnzaal. De rode loper werd uitgerold en hij kreeg een mooie kroon. Alle leerlingen en kleuters kregen als traktaat een lekker ijsje.


Daarna luisterden we naar de geluiden van onze schoolstraat die we gisteren hadden opgenomen. Na de speeltijd mochten sommige kleuters minimum 4 auto's uitknippen om op hun achtbaan te kleven. Een ander groepje kleuters mocht schrijfdans doen. We lieten onze auto's racen rond de kegels in de vorm van een 8 op de maat van de geluiden van racende auto's. Het was niet altijd gemakkelijk om de kegels te ontwijken....er vlogen af en toe auto's uit de bocht...



Over de middag genoten we van de laatste zonnestralen in de maand november.

De letter K zit blijkbaar overal; hier op ons welKomsbord op de speelplaats.


In de namiddag mochten we spelen in de hoeken; de ontdekhoek met wol en spiegels;


de autohoek;



We sloten af met het dictee van de straat. Alle kleuters kregen een zwart blad en een wit krijtje of potlood. De juf dicteerde een woord uit de straat van Kaat. De kleuters kregen telkens 30 seconden om het ding te tekenen. Daarna schuift iedereen zijn blad door naar zijn buur.
Het was mooi om de resultaten te zien, maar moeilijk om hun eigen tekening op het einde terug te vinden....


Vrijdag mocht de plukkoffer voor de eerste keer mee met een kleuter. Pluk mag een heel weekend gaan logeren bij Leila, we kijken al uit naar de avonturen die ze samen beleven.
We kregen ook weer een zoekfoto te ziet uit de straat van Kaat. Laurens herkende direct de brievenbus.


Lowie mocht kijken wie er naast die brievenbus zat....

Aha daar is Kaat, eindelijk hebben we ze gevonden. Kaat was aan het wachten op de postbode.... hij had een postpakje mee voor buurman Rik.

Buurman Rik verzamelt schilderijen. We waren nieuwsgierig en keken welk schilderij er in het postpakje zat... Het schilderij is gemaakt door een kunstenaar. Zijn naam is Roger Raveel. We keken samen naar het schilderij, we keken naar de kleuren, welke figuren erop stonden,... Daarna gingen we ook even schilderen maar niet met een penseel en verf. De kleuters kregen elk een draadje en mochten deze schikken op het schildersdoek.


De mama van Kaat kon ook op een hele speciale manier schilderen, namelijk op muziek. Samen met de kleuters mochten we de dingen uitbeelden die de stem vroeg.

Na de speeltijd gingen we aan de slag in de klas. We mochten met draadjes en lintjes een kunstwerk maken op karton.

Er gingen ook 3 kleuters op bezoek naar de brugklas. Louis, Loïs en Luca.

Net voor de middag mochten we de limbodans doen onder de gespannen touwen van de ontdekhoek. Michelle hield het langs de limbodans vol zonder het touw te raken.



In de namiddag genoten we ervan om te spelen in de hoekjes


Het taalhoekje: Spelen met de spullen van de letter K.

Lowie was druk bezig met het licht te repareren in de poppenhoek.


Meer foto's kan je vinden op de schoolwebsite, onder foto's. Volgende week werken we verder rond de straat van Kaat. We sluiten dan af met het museumbezoek op vrijdagnamiddag.
Prettig weekend!


 
Abracadabra daar zijn de heksen...25.10.2017
 Maandag  begonnen met een gesprekje over gevoelens adhv gevoelspompoenen. Zo kwamen we tot de conclusie dat iedereen wel al eens bang, verdrietig, verliefd, blij of verlegen is geweest.
Daarna vlogen we naar de werktafel en knutselden een halloweentafereel waar we een placemat van maken.






Net voor de middag rijmden we er op los, zoals alleen echte heksen dat doen, met toverspreuken...
In de namiddag speelden we in de hoeken.












Dinsdag schilderden we een wit kruis op ons spinnenhoofd en tekenden we ogen.


We werkten ook verder aan onze werkjes;
 

We maakten ook spinnenwebben met wol onderaan onze stoel.



In de namiddag was er turnen en konden we nog 1 hoekje kiezen.


Woensdag luisterden we naar het verhaal 'Hennie de Heks en het spookhuis'. Lekker griezelig verhaal... Daarna namen we onze bezem en vlogen we naar buiten. We vlogen van de ene heksenkegel naar de andere heksenkegel. (in open guirlandes)







Donderdag gingen we zwemmen met juf Isabelle. Daarna mochten we de vliegles van gisteren eens op papier tekenen. Met sterrenstickers en kleine dikke wasco's gingen we aan de slag op de maat van de muziek. We vlogen hoog en laag en kruisten elkaar.



Een ander groepje mocht verder werken aan hun spinnenweb weven met wol.




Net voor de middag oefenden we ons heksendansje in om daarna op film te zetten.
In de namiddag mochten we elk een hoekje kiezen;











We sloten de dag af met de opnames van ons heksenlied & dansje. De kleuters mochten zelf kiezen wat ze deden; meedansen/zingen/muziekinstallatie bedienen/podiumstukken klaar zetten. We hadden een hele crew nodig om de opnames mogelijk te maken. Het filmpje kan je zien op de facebookgroep van onze school. Wie het filmpje graag wil ontvangen, mag gerust een USB-stick meegeven aan jouw kleuter.

Vrijdag was het zo ver, ons heksenfeestje. We begonnen in het donker met een griezelverhaal van Hekselien. We vlogen eerst naar de sprookjeswereld, waar alles kan en mag....



We maakten heerlijke heksenhoeden;



In de namiddag namen we plaats aan onze griezelige feesttafel;

Na het eten van onze heksenhoeden, gebeurden er rare dingen in de kikkerklas;

Het was een griezelig heksenfeestje, we genoten er allemaal van.


Happy Halloween!
Meer foto's op de schoolwebsite.

 
Abracadabra daar zijn de heksen...21.10.2017
aMaandag keken we wat er allemaal in de heksenketel zat bij Hekselien, we leerden heel wat nieuwe woorden bij; HEKSENRAG, PRUTTELEN,.... De kleuters brachten allerlei heksenspullen mee voor in de klas. Luca & Michèle hadden ook een mooie pompoen meegebracht, het werd al een beetje griezelig in ons klasje.
 


 
We begonnen aan onze spinnenmasker uit papier-maché. Eerst ballonnen blazen;






In de namiddag genoten we nog van de laatste zonnestralen.

Dinsdag mochten we met houtskool een heks tekenen, ze zagen er akelig uit.

Juf Lieve kwam ook even bij ons helpen in de klas.


We leerden een liedje aan '6 heksen'. Je kan het liedje terugvinden op youtube. Er is ook een leuk filmpje bij. In de namiddag mochten we turnen bij juf Isabelle. We sloten af met een fotoreportage van de boerderij en de powerpoint en filmpjes van de info-avond.

Woensdag was er poppenkast samen met de 2de kleuterklas. De heks wilde alle poppen van de poppenkast laten schrikken met een muis. Dat vonden de andere poppen niet zo leuk en ze bedachten een plannetje om de heks beet te nemen.
Aan de schrijftafel deden we schrijfdans, eerst in de lucht, daarna met onze vingen op papier en uiteindelijk met wasco op papier... en dit allemaal op de maat van de muziek.


Donderdag schilderden we ons spinnenhoofd met zwarte verf.

In de namiddag gingen we op stap in het speelbos, op zoek naar gepaste heksenbezems. We vlogen terug naar de speelplaats en speelden takkenroof met de houten stokken. (een variant op mikado, maar dan met grote stokken)




We speelden ook in de hoekjes in de klas;
De heksen werden mooi gemaakt voor het heksenfeest in het heksenhol;


Er werden ingrediënten verkocht om heerlijke heksensoep te maken;

Heksenspelletjes werden op de computer gespeeld met fundels;

In de spelletjeshoek speelden ze 'Knibbel Knabbel Knuisje'


Er werd getimmerd;



Vrijdag mochten we telspelletjes spelen met alle ingrediënten om heksensoep te maken. We konden adhv de receptkaarten heerlijke soep maken. De 2 de groep voor de schrijfdans kwam ook aan de beurt. Na de speeltijd mochten er terug 4 vriendjes naar de brugklas. Alle werkjes van deze week werden afgewerkt en er werd druk gebouwd aan de heksentoren met de kapla blokjes.






In de namiddag mochten we in de hoeken spelen;
Spinnen zoeken met pincetten & verstoppen & tellen in de zandtafel;





Puzzelen met Hekselien op het grote scherm;

De poppenhoek werd een echt heksenhol;



Een vliegende heks onderweg naar de heksenwinkel;





In de computerhoek;






Puzzelen in de puzzelhoek;






Volgende week toveren we verder met Hekselien, we tellen dan af naar ons heksenfeestje op vrijdag. Het zou leuk zijn mochten de kleuters zwarte/bruine of donkere kledij aan hebben op vrijdag. Zo zien ze er dan uit als echte spinnen.
Griezelige groetjes;
de kikkerklas


 
Dierenplezier op de kinderboerderij15.10.2017
Maandag luisterden we naar een engeltalig liedje van de boerderij, je hebt de kleuters misschien al horen zingen 'Old Mac Donald had a farm', dit kunnen ze ondertussen heel goed meezingen. Tekst en muziek kun je terugvinden op youtube.
We stelden een boer samen met (halve) cirkels in glanspapier.



We keken enorm uit naar onze uitstap naar de kinderboerderij en we besproken eens welke dingen we graag nog zouden te weten komen van de kinderboerderij.

In de namiddag speelden we in de hoeken;






Dinsdag was het dan zo ver, met onze laarsen aan trokken we samen naar Bokkeslot. Nogmaals dank aan de (groot)ouders die zorgden voor het vervoer, want zonder jullie zou deze leuke uitstap niet kunnen doorgaan.
We beleefden er enorm leuke dingen; we bakten een pompoenbroodje, keken naar alle dieren, reden mee met de huifkar, we mochten bieten trekken op het land, we mochten ook proeven van de heerlijke tomaten, we maakten de stallen schoon van de boerderij, we lieten de dieren op de weide,...
een dag om niet te vergeten! Meer foto's kunnen jullie zien op onze info-avond; komende dindsdag om 19u30.






Woensdag was er poppenkast, 'Moddertje het varken'. Na de speeltijd werkten we verder aan onze boerderijwerkjes.
Donderdag kregen we bezoek van een kerkuil en een kleine Arend, ze voelden zich zo thuis in onze kikkerklas, dat ze wel 3maal hun behoefte deden in onze klas ;-) We kwamen heel wat te weten over de dieren; wat ze eten, waar ze leven, we keken naar echte BRAAKballen. (Volgens Lea waren het DRAAKballen)

Daarna maakten we ons klaar om naar het zwembad te gaan met juf Isabelle.
We sloten de dag af met het bewegingsverhaal PLONS.

Vrijdag herhaalden we ons Engels liedje en er mochten terug 4 kleuters naar de brugklas, ze maakten leuke teloefeneningen. In de klas werkten we al onze werkjes af van de voorbije week. We luisterden ook naar het verhaaltje van Pluk.
In de namiddag lag er een brief van Hekselien in onze klas. Ze was haar favoriete huisdier CREEPY kwijt, hij was op stap voor de heks om ingrediënten te halen voor in haar heksensoep. Maar hij was nog steeds niet thuis gekomen.... De heks vroeg onze hulp om CREEPY terug te vinden & om de ingrediënten te zoeken die ze nodig had om heerlijke heksensoep te maken.
We vonden uiteindelijk CREEPY in onze tent van de klas.



We besloten om Creepy & Hekselien te helpen en gingen op stap op zoek naar de juiste ingrediënten;



We vonden reeds eikels, groene en bruine eikenblaadjes. Maar helaas geen kastanjes en dennenappels. Dus wie helpt ons om deze laatste 2 ingrediënten te vinden?

De komende 2 weken werken we rond het thema 'Abracadabra daar zijn de heksen'. Wie thuis materiaal, spelletjes, verkleedkledij heeft rond heksen, mag deze zeker meebrengen.
We maken de kinderen ook duidelijk dat de heksen enkel in de sprookjeswereld en in de verhaaltjes bestaan, niet in de mensenwereld!

Don't forget; dinsdagavond - info-avond 19u30 'Het is fijn als je erbij kan zijn!'

Meer foto's op de website.

 
De Bremer stadsmuzikanten week 208.10.2017
Dinsdag gingen we op uitstap naar het bos, we speelden er allerlei spelletjes. De voormiddag vloog heel snel voorbij, omdat het zo plezant was.

In de namiddag kwam de mama van Emlin met de hond Moby langs.

We sloten de dag muzikaal af. De papa van Jérôme kwam langs om samen met ons liedjes te zingen met zijn gitaar.

Woensdag keken we eerst vooral wat er in de geheime doos zat van Louis. Het was uiteindelijk Michelle die konden raden wat erin zat en Anna-Lucia kon het juiste kleur raden. Het is toch een hele opdracht voor de kleuters om iets geheim te houden. ;-)


We oefenden het toneeltje van het sprookje 'De Bremer Stadsmuzikanten' in. Eerst leerden we de verschillende emoties met ons gezicht en lichaam uit te beelden en daarna verdeelden we de rollen. Jullie kunnen misschien zelf zien welke emoties ze hier allemaal uitbeelden;






Het was niet evident voor sommige om zich serieus te houden, maar de kleuters deden dit al heel goed.
Na de speeltijd mochten we samen met de 2de kleuterklas een bewegingsomloop doen in de turnzaal.
We sloten weeral muzikaal af met de komst van de opa van Lea die op zijn gitaar, banjo en ukulele kwam spelen. We zongen samen een heleboel kinderliedjes.


Donderdag schilderden we verder aan onze dierenpiramide.

Ook het houten stokje voor onze muziekinstrument krijgt een leuke versiering;

En speelden in de verschillende hoeken;





We probeerden ook eens samen zoals in het sprookje een dierenpiramide te maken. In het begin dachten we dat dit makkelijk zou gaan, maar het was niet zo evident.... Het was met vallen en opstaan...


We herhaalden ook ons versje GEKRAAKT.

Vrijdag hadden we terug bezoek in onze klas. De kat van Eveline & Josephine kwam langs met hun papa. Tinkerbell was haar naam.

We werkten ook al onze werkjes af. Er mochten ook weer 4 andere kleuters op bezoek naar het eerste leerjaar. Ze mochten er luisteren naar een herfstverhaaltje.






In de namiddag mochten we ons toneeltje van het sprookje uitspelen voor de giraffenklas. Daarna kwam de broer van Laurens langs met zijn gitaar. We zongen samen enkele kinderliedjes en hij speelden ook een liedje van de piraten. De kleuters werden er heel stil van.
Het was een drukke en heel gevulde week. Nogmaals bedankt aan de ouders voor de bezoekjes met de dieren en de muziekinstrumenten.

We gaan van de sprookjeswereld naar de boerderijwereld. Dinsdag gaan we op bezoek naar de boerderij, dus graag aangepaste kledij die vuil mag worden en vergeet de picknick niet!
Wie thuis spullen heeft rond de boerderij, mag dit gerust meebrengen. We maken er een leuke boerderijweek van.
Groetjes,
de kikkerklas

 
De Bremer stadsmuzikanten29.09.2017
Maandag doken we in de sprookjeswereld, we beleefden in de magische wereld het sprookje 'De Bremer Stadsmuzikanten'

We tekenden aan de knutseltafel een dier uit het sprookje na volgens stappenplan. We konden kiezen uit de ezel, de hond, de poes of de haan.

Aangezien de dieren graag muziek spelen, mochten we ons eigen muziekinstrument maken. Hiervoor maakten we gaatjes in kroonkurkjes. We telden al tot 20!


Maandagnamiddag kwamen er 2 honden op bezoek; Cooper van Marie-Lou en Rocky van Michelle.




Dinsdag mochten we ons getekend sprookjesdier inschilderen met waterverf, dit zorgde voor mooie resultaten.


We leerden ook het versje 'GEKRAAKT' aan. In de namiddag kwam de hond van Vienna langs.


Donderdag mochten we nogmaals naar het sprookje luisteren, maar nu uit de echte dikke sprookjesboek van GRIMM, de kleuters waren muisstil. Daarna gingen we zwemmen met juf Isabelle.
Na het zwemmen schilderden we een houten staafje in voor ons muziekinstrument.

In de namiddag vertrokken we met de bus naar het toneel in de schakel van Waregem. De toneelvoorstelling 'Stekeblind' begon met een brief. Een brief van Egel aan Mol. Dat hij bij haar wil zijn. Samen praten over de dingen, samen thee drinken voor het raam, samen naar buiten kijken, samen schaapjes tellen en samen slapen in één bed. Stekeblind was een verhaal van liefde voor kleuters.



Vrijdag vierden we terug feest, deze keer voor Louis. Hij mocht 5kaarsjes uitblazen.


We begonnen de ochtend vrij muzikaal en deden op verschillende manieren dierengeluiden na, we speelden met een muziekogram allerlei spelletjes.
Op een grote affiche schilderden we de dieren van het sprookje volgens de dierenpiramide.
Na de speeltijd mochten er 4 vriendjes van onze klas voor de eerste keer naar de brugklas, het eerste leerjaar. Ze waren heel enthousiast om hun eerste schrijfwerkje te tonen. Volgende week gaan er 4nieuwe vriendjes op bezoek naar het eerste leerjaar.
In de namiddag kwam de hond van Mathis nog even op bezoek.


Daarna aten we heerlijke pannenkoeken voor Louis zijn verjaardag.

We genoten nog even van de laatste zonnestralen buiten.

Meer foto's op de schoolwebsite; onder FOTO's.

!!!Denk eraan maandag geen klas!!!
Dinsdag gaan we in de voormiddag naar het bos, dus graag de laarzen reeds thuis aandoen. En verse schoenen in een plastic zak in de boekentas. Geef ook een stevige plastiekzak mee om herstmaterialen in te verzamelen. Graag ook een koek in de jaszak om makkelijk mee te nemen  naar het bos.

Een fijn verlengd weekend!


 
We vieren de verjaardag van Kikker24.09.2017
Maandag keken we naar alle verjaardagsspullen die de vriendjes hadden meegebracht naar de klas en ook de grote verjaardagskoffer van de juf.
We versierden de klas met al het feestmateriaal, het werd een kleurrijke klas.
In de poppenhoek werd er iedere dag een verjaardagsfeest gevierd, mooi om te zien hoe ze zich inleefden;

In de winkel kochten de vriendjes van de poppenhoek al hun ingrediënten in de winkel om een heerlijke taart te maken;

Na de inkopen en het koken konden de vriendjes aan de mooi versierde feesttafel aanschuiven;

In de ontdekhoek konden de vriendjes zelf ontdekken hoe ze een ballon konden opblazen, uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat de luchtpomp het eenvoudigste was om de ballon op te blazen. Sommige konden al zelf een ballon knopen, wat niet evident is.


Dinsdag schilderden we onze klei-letter K die we maandag boetseerden. We versierden ook een kader rond onze verjaardagsfoto volgens een patroon.

We zongen ook meermaals ons verjaardagsliedje; type in op youtube: Kidz-dj - ik ben jarig
De kids zijn heel enthousiast om mee te zingen en dansen.
In de spelletjeshoek speelden ze hier het kikker vangspelletje;


Woensdag keken we naar de poppenkast, Heksemie werd jarig en iedereen in de poppenkast was dit vergeten. Gelukkig kon snuffeltje iedereen op tijd verwittigen om alsnog voor een cadeautje te zorgen voor de heks.


We werkten aan de tafel en boetseerden het woord KIKKER na met plasticine, eerst worstjes draaien en daarna de letters vormen;


Donderdag speelden we een telspelletje met verjaardagskaarsen. Op de computer speelden ze hier met programma fundels;

In de puzzelhoek werd er druk gepuzzeld;


We genoten nog van het zonnetje en speelden buiten in de namiddag;

Vrijdag was het uiteindelijk zo ver, het grote kikkerfeest, waar de kleuters al een hele week naar uitkeken; 's morgens maakten we een lekkere kikkercake klaar;


Iedereen was enthousiast om mee te helpen, we hebben echte keukenprinsen en - prinsessen! En natuurlijk mochten we ook van dit alles eens proeven; hmmmm


Het resultaat mocht er zijn, we versieren de hele klas en vierden samen met de giraffenklas een groot feest. Meer foto's op de schoolwebsite, onder FOTO's.

We starten volgende week met het sprookje 'De Bremer stadsmuzikanten'. Wie thuis materiaal liggen heeft, mag dit gerust meebrengen. Er komen al enkele honden en katten op bezoek in de klas, waar we enorm naar uitkijken. Vergeet niet woensdag 27/09 geen school voor de kleuters.

 
mijn vriendjes in de kikkerklas & Kikker is bijna jarig15.09.2017
We zijn druk in de weer met het maken van de verjaardagskronen in de klas, iedereen verlangt naar zijn eigen verjaardagsfeest in de klas.

Ook een verjaardagskalender mag niet ontbreken, zo kunnen we thuis samen aftellen naar de verjaardagen van onze vriendjes in de klas en kijken we uit naar allerlei leuke uitstappen.

Dinsdag was er hoog bezoek in onze klas. Simon bracht een kleine pad mee naar de klas, fantastich voor de kleuters om naar te kijken.

We lieten de pad in de namiddag terug vrij in de natuur, waar hij natuulijk thuis hoort. De kleuters wezen de pad de juiste weg.
We speelden ook in de hoeken;




Woensdag kwam de fotograaf langs voor een klasfoto en individuele foto's van de kleuters. Hieronder het resultaat;


Donderdag zijn we gestart met ons nieuw thema 'Kikker is bijna jarig'. We maakten een woordenweb rond jarig zijn. We gingen ook voor de eerste maal zwemmen met juf Isabelle. Laurens mocht nog niet mee zwemmen en mocht fotograaf zijn van dienst. Hij nam foto's met de kidizoom.

Meer foto's op de schoolwebsite.
Na het zwemmen mochten we per 2 een verjaardagsportret maken op de speelplaats met krijt.





Vrijdag vierden we de eerste verjaardag in onze kikkerklas. Lea mocht 5 kaarsjes uitblazen.

Lea bracht lekkere ijsjes mee naar de klas. We waren allemaal heel nieuwsgierig wat er in de geheime doos zat. Na heel wat raden en enkele tips, kon Emlin raden wat Lea in de geheime doos had gestopt...een playmobiel mannetje

Na de speeltijd mochten we op verjaardagsmuziek een taart tekenen met wasco's. Op de maat van de muziek tekenden we op een groot wit blad. Heel leuk om te doen en ze bezig te zien.


In de namiddag profiteerden we van de zon en speelden we nog even buiten. Luca maakte een vijver met clics, voor de kikkers in de klas. Zodat ze niet zouden uitdrogen ;-)


Met de verjaardagskalender in de hand sloten we een leuke, gevulde week af.

Volgende week tellen we af naar het grote verjaardagsfeest van Kikker en Giraf. Wie nog geen schoendoosdeksel meebracht, gelieve dit maandag mee te brengen.
Fijn weekend!

 
Mijn vriendjes in de kikkerklas08.09.2017
Deze week maakten we kennis met al de kalenders van de kikkerklas. We leerden de liedjes aan van ons dagelijks ritueel, misschien heb je ze al wel stiekem gehoord thuis? ("schudden met de billen, zwaaien met de handen, stampen met de voeten, doe maar mee?")
We maakten verschillende kikkers om onze kleutergang te versieren, heb je het resultaat al gezien vanop de speelplaats?



 Maandag konden we nog eens buiten spelen en daar genoten we ook van. Hopelijk zijn het niet de laatste zonnestralen. Hier keken we vol bewondering naar een vlinder. Ook al hadden de kleuters graag een kikker gezien, maar we hebben helaas nog geen gevonden.


We maakten ook al kennis met de verschillende hoekjes in de klas en maakten duidelijke afspraken wat kan en niet kan.

een memory van Kikker spelen aan de spelletjestafel


winkelen,...

Maar naast het spelen werd er ook gewerkt natuurlijk;



We zijn ook reeds begonnen aan onze verjaardagskalender, die jullie binnenkort meekrijgen naar huis. Daar staan alle activiteiten en verjaardagen in gepland van de kikkerklas. Zo kunnen jullie samen met jullie kleuter aftellen en uitkijken naar leuke activiteiten in de klas.

Deze week kwamen we ook een heleboel te weten over de kikker zelf;
***Wisten jullie dat een kikker tot wel 3 meter ver kan springen? Dus we hebben dit even uitgetest in de klas, wie kan er zo ver springen als een kikker? Helaas niemand kwam voorbij de 3 meter, maar Luca raakte het verst van allemaal.


Meer kikkersprongen kunnen jullie bekijken op de website, onder foto's.

***Wisten jullie dat een klein kikkertje die voor het eerst uit het water komt, slecht zo klein is als de nagel van een dikke duim?


*** Wisten jullie dat de kleinste kikker op de wereld slechts 1 cm klein is?


***Wisten jullie dat de langste kikker ter wereld 1meter lang is?



Vraag jullie kleuter maar uit, want vanaf nu weten zij alles over de KIKKER. Wat is het toch fijn om een kikker te zijn? ;-)

Meer foto's op de website, onder FOTO'S.
Volgende week gaan we zwemmen op donderdag en kijken we uit naar vrijdag, want dan is Lea als eerste jarig in onze kikkerklas! We werken nog verder rond 'mijn vriendjes in de kikkerklas'. Fijn weekend!


 
Eerst schooldag in de kikkerklas02.09.2017

De kikkerklas gaat een BRILjant schooljaar tegemoet!
Dit zijn mijn 14 BRILjante kleuters (6stoere jongens en 8lieve meisjes);

Amélie

Simon

Yelena

Anna-Lucia

Eveline

Louis

Lea

Luca

Louis

Laurens

Loïs

Emlin

Leila

Michelle

En niet vergeten onze klaspop KIKKER, hij is helemaal klaar voor een BRILjant schooljaar.
We maakten kennis met de vriendjes in de klas, met Kikker, met de juf. Ons BRILjant schooljaar werd ingezet met een lekkere toost.

We kijken al uit naar volgende week om elkaar nog beter te leren kennen.
Veel kikkergroetjes!
 
Abonneer nu op onze RSS-feed met de laatste updates!